Știu, știu, 2023 e gata, vremea listelor s-a cam dus, dar hei – mie îmi place să fac liste, și de multe ori vreau să fiu cât mai conștiincios în privința asta, așa că am petrecut o bună parte din săptămânile care au trecut pe serviciile de streaming, în încercarea de a-mi pregăti topurile de final de an (cel cu filmele tot nu e gata, dar e aproape, mi-au mai rămas câteva titluri din lista de must-see). Plus că e o cale foarte bună să vezi dacă poate ți-a scăpat ceva din atenție sau ai uitat de un serial sau un film pe care voiai să îl vezi pe numeroasele servicii de streaming pe care le avem la dispoziție în ziua de azi.
Câteva mențiuni înainte, totuși: evident, nu am văzut toate lucrurile lansate de Netflix & co. în 2023, deci vor lipsi de pe listă unele filme/seriale. De asemenea, o să mă limitez la seriale și filme originale, adică cele create și distribuite de Netflix, HBO Max, Disney, etc. Astfel, lucruri precum Elemental sau A Haunting in Venice, spre exemplu, care s-au lansat întâi în cinema și apoi au apărut pe Disney+, nu intră în calcul. Și, în final, știu că scrie top 10, dar nu sunt neapărat în ordinea preferințelor mele, sunt mai mult cele mai bune 10 lucruri pe care le-am găsit pe streaming în anul ce-a trecut. Aia e, am făcut un mic clickbait, îmi cer scuze.
Deci, fără alte explicații:
- Top Boy (Netflix)
Top Boy e un serial pe care îl laud de când îl știu, oricui vrea să mă asculte. În 2023, el s-a încheiat în sfârșit, cu cel de-al treilea sezon din seria nouă. Au existat alte două sezoane, pe care Netflix le-a numit Top Boy: Summerhouse, care au apărut în Marea Britanie în 2011 și 2013, și au fost difuzate de Channel 4. Ulterior, serialul a ajuns pe Netflix, i-a atras atenția lui Drake (da, cântărețul), care a zis „bă băieți, mie îmi cam place serialul ăsta, nu vreți să vă dau niște bani să îl continuați?”. Netflix a fost și ea interesată de ideea de a face un serial care avea parte de promovare gratuită din partea lui Drake, și așa a apărut Top Boy, cu sezoanele 1, 2 și 3, care sunt teoretic 3, 4 și 5. E puțin ciudat dar, cum se spune în Top Boy, ‘low it, fam.
Lăsând glumele cringe la o parte însă, ultimul sezon din Top Boy, pentru că pe acela l-am văzut în 2023, a fost excelent. Puțin cam scurt poate, dar foarte bine scris, la obiect, cu un joc actoricesc foarte bun din partea tuturor celor implicați, cu un Kano și un Ashley Walters care și-au dus la capăt poveștile într-un mod perfect pentru ceea ce implică lumea din Top Boy. Per total, un crime drama minunat, cu personaje foarte bine conturate și care rămâne constant în fiecare sezon din punct de vedere al calității.
- Beef (Netflix)
Recent premiat cu Globuri și Emmy-uri binemeritate, Beef este un serial de un sezon – o mini-serie, practic -, despre doi oameni care au o ceartă în trafic ce degenerează și le schimbă total viețile. Ali Wong și Steven Yeun fac un concurs de-a lungul filmului de „care e mai likeable” și „pe care îl displac mai mult” al cărui câștigător se schimbă de la episod la episod. Ambele personaje au frustrări profunde, pe care le poți înțelege, însă sunt extraordinar de încăpățânați în dorința lor de a avea ultimul cuvânt, ceea ce rezultă într-un haos uriaș spre finalul serialului. Excelenți în rolurile lor, cu o poveste suficient de interesantă pentru a te ține în priză de-a lungul sezonului și cu momente de comedie bine scrise, Beef își merită pe deplin premiile primite până acum, fiind unul dintre cele mai bune lucruri apărute pe Netflix în 2023 – dovadă și faptul că a apărut la începutul anului și nu am uitat de el nicio secundă.
- Succession și The Last of Us (HBO Max)
Trișez puțin, știu, dar am decis să cuplez Succession și The Last of Us pentru că mi se pare că nu prea mai am nimic de spus despre ele ce nu s-a spus deja mai bine sau de suficiente ori. Ambele sunt seriale excelente, ambele au personaje foarte bine conturate, Succession a „curățat” tot în materie de premii (și pe bună dreptate, că tot am văzut unii fani Better Call Saul care spuneau că nu o să își aducă aminte nimeni de Succession peste 20 de ani – my guys, touch some grass), iar The Last of Us a fost încă un succes important pentru ceea ce înseamnă adaptări după jocuri video.
- The Bear (Disney+)
Gata, termin cu favoriții din Awards Season. Dacă nu ai văzut până acum The Bear, îți super recomand să o faci. În opinia mea nu e a doua venire a lui Mesia pe pământ, așa cum cred unii, dar tot e un serial foarte bun. Are 2 sezoane, cel de-al doilea a fost lansat anul acesta și e aproape la fel de bun ca primul. Episodul acela lung de Crăciun este un haos total, poate de-aia nu mi-a plăcut atât de mult pe cât le-a plăcut altora, adevăratul star al sezonului fiind episodul în care Ebon Moss-Bachrach (Richie) învață cum se desfășoară lucrurile la un restaurant cu stele Michelin.
- Saltburn (Prime Video)
Uuuu, getting controversial here. Saltburn a divizat destul de mult lumea care l-a văzut, dintr-un motiv destul de evident: scena cu cada. Cine a văzut filmul știe la ce mă refer. Am văzut multe comparații cu Talented Mr. Ripley, și sigur, poți vedea filmul așa, dar Saltburn mi se pare că e o poveste care stă suficient de bine în picioare și singură. Barry Keoghan este excelent în acest rol, indiferent dacă îți place sau nu ce se întâmplă în film nu ai cum să negi asta. La fel și Archie Madekwe, care are un an excelent, și per total, toată distribuția face o treabă foarte bune. Sigur, filmul lui Emerald Fennell nu e la fel de bun ca prima sa producție, Promising Young Woman, dar tot aș zice că Saltburn merită văzut.
- Invincible (Season 2 Part 1) (Prime Video)
Știu, știu, sunt doar 4 episoade, dar fie numai și pentru ultimul, și tot aș fi pus prima parte din sezonul 2 din Invincible pe lista asta. Este excelent, deși unul din episoade are un pic rol de filler, iar povestea o ia într-o direcție foarte diferită față de ce te-ai aștepta la sfârșitul primului sezon. Personajele sunt la fel de bune ca până acum, cu un plus pentru Debbie, a cărei suferință după despărțirea de Nolan e accentuată constant și pare că nu se mai termină. Abia aștept partea a doua, mai ales că prima se termină, nicio surpriză, cu un cliffhanger.
- The Killer (Netflix)
The Killer e cel mai nou film al lui David Fincher, cu Michael Fassbender în rolul unui protagonist tăcut, care este de profesie ucigaș plătit (șocant, nu?). Are o premisă foarte simplă, e ușor de urmărit, și îl aduce din nou pe Fassbender în lumina reflectoarelor, deci ce să nu iubești aici? Nu, nu e vreunul din filmele lui Fincher care vor rămâne cu tine foarte mult timp, cum sunt Se7en sau Zodiac spre exemplu, dar are multe puncte pozitive și „fincherisme” care îl fac aproape un must-watch pentru filmele anului 2023.
- Fair Play (Netflix)
Netflix a avut un an 2023 foarte mixt în ceea ce privește filmele, lucru care este totuși de apreciat, ținând cont că în anii anteriori verdictul era „foarte slab”, cu o mulțime de filme de duzină sau pur și simplu groaznice, precum Thunder Force, Tall Girl, sau orice scotea Adam Sandler (pentru care încerca să compenseze la final de an un Roma sau Marriage Story, însă nu suficient). Anul acesta a fost însă mult mai bine, și pentru fiecare Heart of Stone a existat un The Killer sau pentru fiecare Rebel Moon un Fair Play și tot așa. Revenind însă la subiectul nostru, Fair Play este filmul care descrie perfect ce înseamnă să fii un bărbat „alpha” în 2023. Regizat de Chloe Domont, care este și la primul ei film, fiind implicată până acum doar în seriale, Fair Play spune povestea unui cuplu de tineri logodiți, care lucrează la un fond de investiții. Unul dintre cei doi primește o promovare importantă, lucru care aruncă în derivă relația lor. Atât Phoebe Dynevor, cât și Alden Ehrenreich sunt excelenți în acest film, te fac foarte ușor să uiți că joacă un personaj (mai ales Ehrenreich), și fiecare discuție dintre ei crește din ce în ce mai mult în tensiune, astfel că stai ca pe ace, așteptând să iasă la iveală frustrările.
- Maestro (Netflix)
Wow, ia te uită, 3 filme de pe Netflix pe care le pot recomanda cu dragă inimă la sfârșit de an (ar fi fost și Society of the Snow aici, dar a apărut în 2024 pe platformă, deci aia e). Maestro a divizat puțin oamenii care l-au văzut. Filmul e regizat de Bradley Cooper și tot el joacă rolul principal, iar descrierea de pe IMDB a filmului este „această poveste de dragoste ne arată relația de-a lungul vieții dintre dirijorul și compozitorul Leonard Bernstein și actrița Felicia Montealegre Cohn Bernstein”. Am subliniat partea aceea dintr-un motiv foarte clar – sunt extrem de mulți oameni care critică Maestro fiindcă nu este ce voiau ei să fie, adică un film despre viața lui Leonard Bernstein. Și pentru asta, dragii mei, există documentare.
Să nu mă înțelegeți greșit: realizez că e perfect normal să ai anumite așteptări de la un film, înainte să îl vezi – spre exemplu, la Ford vs Ferrari, mă așteptam să văd o luptă între Ford și Ferrari. Dar nu poți să critici un film că nu îți oferă ce vrei tu atunci când descrierea filmului îți spune foarte clar ce vei primi de-a lungul său. E ca și cum aș cumpăra un iaurt de vișine din magazin și m-aș plânge după că nu are caise în el.
Acestea fiind zise însă, o să vorbesc și despre de ce îmi place mie Maestro foarte mult: pentru că spune o poveste excelentă de iubire, cu toate fațetele ei extra complicate, și cu o Carey Mulligan care merită nominalizarea la Oscar cu prisosință (momentan aș zice și premiul, dar nu am văzut încă Poor Things). Bradley Cooper e excelent în rolul lui Bernstein, se vede că a studiat enorm ca să îi învețe și cele mai mici ticuri, iar vocea este imitată la perfecție. Bineînțeles, sunt și câteva momente care arată talentul lui Bernstein, mai mult în prima jumătate a filmului (care, să mă iertați, dar e și cea mai plictisitoare dintre cele două), însă punctul focal rămâne relația sa cu soția – lucru pe care, din nou, îl știi de la început dacă citești descrierea aia amărâtă.
- The Fall of the House of Usher (Netflix)
Nu aveam cum să termin topul acesta fără The Fall of the House of Usher, pentru care hei, am și review lung și detaliat, deci nu mai reiau aici toate lucrurile care m-au făcut să iubesc serialul acesta. E realizat de Mike Flanagan și este cu siguranță unul dintre cele mai bune proiecte ale sale făcute pentru Netflix, cu o Carla Gugino care joacă aproape în fiecare episod un alt personaj, și o face de fiecare dată magistral. Este horror, și sunt câteva momente de body horror destul de dure, mai ales în finalul celui de-al doilea episod, dar dacă vrei o mini-serie din 2023 care să te țină lipit de canapea 8 ore, Fall of the House of Usher e aceea.