Bucătăriile fantomă sunt o practică deja destul de cunoscută și utilizată chiar și în România în ultimii ani. „Trendul”, care constă în operarea a mai multe restaurante din aceeași locație, este popular în SUA de ani buni, iar acum așa-numitele restaurante fac pasul către un nou tip de practică „gri”, prin care își pot înșela cumpărătorii: fotografii de mâncare generate cu ajutorul inteligenței artificiale.
Știrea vine ca urmare a unei investigații făcută de Emanuel Maiberg, de la 404Media, care spune că restaurantele fantomă au renunțat la a mai folosi serviciile unor fotografi reali, și preferă să se folosească de imagini generate cu AI. Maiberg spune că a început să investigheze odată ce a primit un pont de la un cititor al site-ului – o imagine cu paste care arătau ciudat, vândute prin DoorDash de un restaurant numit Pasta Lovers. Imaginea este în mod clar generată cu inteligență artificială, cu indicii evidente, precum furculița care are 5 dinți sau tocătorul care la un moment dat se topește în masa pe care se află.
Maiberg a descoperit apoi și mai multe imagini suspecte, atât pe DoorDash, cât și pe GrubHub, un alt serviciu de livrări de mâncare celebru în Statele Unite. Gaurav Bharaj, co-fondator al firmei de detecție a deepfake-urilor Reality Defender, a confirmat jurnalistului într-un email că și acele imagini sunt generate cu AI. GrubHub a menționat apoi că politicile sale nu permit folosirea imaginilor generate cu inteligență artificială pe site. Au spus și că vor înlătura astfel de imagini, dacă sunt descoperite, un răspuns similar avându-l și DoorDash.
Motivul pentru folosirea imaginilor generate cu AI este destul de simplu și se referă la reducerea unor costuri. În Statele Unite, multe dintre site-urile de livrare de mâncare lucrează cu alte companii pentru a contracta fotografi care să facă poze mâncărurilor. Acest serviciu funcționează însă foarte prost și comunicarea dintre fotografi și restaurantele la care sunt atribuiți este deseori defectuoasă. Patronul unui restaurant i-a spus lui Maiberg și că, deseori, fotografiile rezultate sunt dezamăgitoare și o zi întreagă este pierdută cu prepararea și fotografierea diferitelor mâncăruri, fără un succes real.
Multe țări au însă reguli cu privire la lucrurile pe care trebuie să le arăți și cele pe care le poți schimba în fotografia unor mâncăruri, pentru a proteja consumatorii. Practic, mâncarea din imagine trebuie să existe, sub o anumită formă, iar folosirea imaginilor generate cu AI înseamnă că mâncarea respectivă nu există. Astfel, problema nu este doar una morală, dar poate fi și una legală.