UE amendează Apple cu 1,8 miliarde de euro pentru concurență neloială

Scris de | 4 martie, 2024
UE amendează Apple cu 1,8 miliarde de euro pentru concurență neloială

La doar câteva zile înainte de intrarea în vigoare a DMA (Digital Markets Act), regulamentul care forțează deschiderea iOS-ului, Apple încasează prima sa amendă de proporții de la Uniunea Europeană: 1,84 miliarde de euro pentru concurență neloială. Amenda vine în urma unei investigații inițiată de o plângere din partea Spotify, care acuza Apple că nu poate să își îndrume clienții care folosesc aplicația de iOS către abonarea de pe site-ul său oficial, unde abonamentul lunar era mai ieftin, întrucât nu includea și comisionul pe care îl plătea către Apple prin intermediul App Store.

Amendă record pentru Apple în Europa, după o plângere depusă de Spotify

Concluzia Comisiei Europene în urma anchetei a fost că „Apple interzice producătorilor de aplicații să informeze utilizatorii de iOS despre metode alternative și mai ieftine de abonare la servicii de muzică, disponibile în afara aplicațiilor”. Acest lucru reprezintă concurență neloială, mai ales în contextul în care Apple rulează propriul serviciu de streaming de muzică, al cărui preț este mai mic din cauza faptului că Apple nu trebuie să plătească comisioanele de pe App Store.

„Pentru un deceniu, Apple a abuzat de poziția sa dominantă în piață pentru distribuția de aplicații de streaming de muzică prin intermediul App Store. Au făcut asta prin restricționarea dezvoltatorilor pentru a-și putea informa consumatorii despre servicii de muzică alternative sau mai ieftine, disponibile în afara ecosistemului Apple. Acest lucru este ilegal sub regulamentul concurenței din Uniunea Europeană, așa că astăzi am amendat apple cu 1,8 miliarde de euro”, a declarat Margrethe Vestager, vice-președinte executiv în cadrul Comisiei Europene. […]

„Regulile Apple au ajuns să prejudicieze consumatorii. Informații critice au fost ascunse pentru ca utilizatorii să nu poată folosi eficient sau să facă alegeri informate. Unii consumatori ar fi putut plăti mai mult, deoarece nu știau că ar putea plăti mai puțin dacă s-ar abona în afara aplicației. Iar alți consumatori poate că nu au reușit deloc să se aboneze la furnizorul lor preferat de streaming muzical pentru că pur și simplu nu l-au putut găsi. Comisia a constatat că regulile Apple duc la reținerea informațiilor cheie privind prețurile și caracteristicile serviciilor de la consumatori. Prin urmare, acestea nu sunt nici necesare, nici proporționale pentru furnizarea App Store pe dispozitivele mobile Apple”, a adăugat ea. „Prin urmare, considerăm că acestea sunt condiții comerciale neloiale, deoarece au fost impuse unilateral de o companie dominantă.”

Pentru a ajunge la această sumă, Comisia Europeană a luat în calcul durata perioadei în care Apple nu s-a conformat legislației europene, cât și gravitatea încălcării. Un alt factor care a contribuit la creșterea valorii amenzii a fost faptul că Apple a înscris informații incorecte în cadrul procedurilor administrative.

Investigația a început încă din 2020, și a ajuns în stadiu aproape finalizat anul trecut, în februarie 2023. Pe parcurs, Apple a mai tot schimbat diverse reguli de pe App Store în anumite regiuni, inclusiv permițând dezvoltatorilor de aplicații încă din 2021 să informeze utilizatorii despre alte metode de abonare, dar doar prin e-mail, nu direct în aplicație. Abia în 2022, aplicațiile au putut oferi link-uri către site-urile proprii în aplicații, dar numai către cele care nu ofereau opțiune de abonare în aplicație.

Având în vedere această amendă, rămâne de văzut ce poziție oficială va lua Uniunea Europeană referitoare la schimbările anunțate pentru App Store, pentru a se conforma DMA. Este posibil ca Apple să mai fie nevoită să schimbe câteva dintre noile politici anunțate pentru a evita amenzi de acest gen în viitor.

Etichete: , ,

Sursa: TechCrunch