Ray-Ban Meta este, cel mai probabil, singura pereche de ochelari inteligenți pe care merită, în acest moment, să o cumperi. Vorbim despre rezultatul colaborării dintre doi giganți ai industriilor din care fac parte: EssilorLuxotica, cel mai mare producător de ochelari din lume, și proprietarul brand-ului Ray-Ban, și Meta, compania din spatele celor mai mari rețele de socializare din lume. Rezultatul este un produs care încearcă să îmbine utilul cu plăcutul, care a reușit să mă impresioneze în special datorită cantității de tehnologie pe care o integrează într-o ramă subțire de ochelari.
Ray-Ban Meta prezintă un design „obișnuit”, plin cu tehnologie la interior
La prima vedere, ochelarii Ray-Ban Meta nu arată diferit față de o pereche de ochelari obișnuită. Acesta mi se pare că este cel mai mare avantaj pe care acești ochelari îl au față de alte concepte și chiar produse din această categorie pe care i-am văzut anterior. Pur și simplu poți merge pe stradă normal, fără ca lumea să se uite ciudat la tine. Astfel, faptul că sunt echipați cu o cameră foto devine irelevant, întrucât lumea nu se ferește de tine doar pentru că ai ochelarii la ochi. Probabil că unii își mai aduc aminte că la momentul lansării Google Glass, multe localuri interziceau accesul persoanelor cu astfel de dispozitive pe cap. Nu va fi cazul cu acești ochelari.
Ramele Wayfarer de la Ray-Ban sunt deja legendare în industria ochelarilor, iar modelul Meta nu aduce schimbări drastice acestui design emblematic. Ochelarii sunt puțin mai groși și doar puțin mai grei decât unii non-smart, dar este un mic compromis necesar pentru a acomoda toate componentele de la interior. În utilizare, aceștia se dovedesc a fi foarte confortabili, deloc diferiți de alți ochelari de soare. Cred eu că acesta va fi factorul care va asigura o adopție mai mare a acestui tip de produs. Nu vrea nimeni să stea pe cap cu ceva mare și greu… precum Apple Vision Pro.
Întâmplarea face ca această variantă albastră să fie echipată cu rame transparente, deci putem vedea toate circuitele interne, și felul în care acestea sunt conectate la interior. Este cu adevărat impresionant că avem atât de multă tehnologie într-un spațiu atât de mic. Vorbim despre un procesor de la Qualcomm, o cameră de 12 megapixeli, modul cu Wi-Fi și Bluetooth, stocare internă, difuzoare stereo, o suprafață touch, mai multe microfoane și câteva LED-uri. Dacă în 2024 suntem deja aici cu tehnologia, viitorul sună bine pentru această categorie de produse. Tot ce lipsește este un ecran, dar nu cred că suntem foarte departe de acel moment.
Ochelarii vin în pachet cu un toc din piele vegană, care servește și drept încărcător asemeni unei cutii de căști wireless, și cu o cârpă cu microfibre pentru curățare, pe care o poți introduce în toc pentru a o avea la îndemână. Ochelarii se conectează magnetic la cutie, iar aceasta se încarcă la rândul ei de la un port USB-C. Cablul de încărcare NU este inclus în pachet, dar dacă îți cumperi un astfel de produs și nu ai deja un cablu la îndemână, probabil că faci ceva greșit.
Am identificat însă două piedici, relativ mici, în calea succesului acestor ochelari. Primul ar fi prețul, care poate fi sau nu o problemă, în funcție de bugetul personal. La prețuri între 300 și 500 de euro pentru o pereche de ochelari inteligenți, avem un prag destul de înalt de intrare pentru publicul larg, dar nu imposibil. Diferențele de preț sunt date de varianta de ramă aleasă, fiind disponibile mai multe variante de culoare și dimensiuni pentru Wayfarer și Headliner, dar și diverse variante de lentile, de la cele de bază, la lentile polarizate, cu tranziție sau chiar dioptrii. Cel mai probabil, poți să îți faci și propriile lentile la un centru de optică, fiind vorba despre rame Ray-Ban. Personal nu am explorat încă această posibilitate. Modelul testat a fost cumpărat cu lentile albastre polarizate și a costat cam 400 de euro.
Ochelarii nu sunt ușor de pus în funcțiune în România
Cea de-a doua piedică în calea succesului este disponibilitatea. Acești ochelari nu se vând în România și, chiar și unde se vând oficial sunt disponibili, de obicei, doar la comandă. Această pereche a fost cumpărată din aeroportul Heathrow, direct din stoc, întrucât toți posibilii clienți sunt în tranzit și nu au timp să aștepte. Să zicem însă că treci peste toate aceste piedici și îi cumperi, dar mai ai de sărit peste una: punerea în funcțiune.
Aplicația Meta View, necesară pentru configurarea ochelarilor nu este disponibilă decât pe variantele App Store sau Play Store din țările în care ochelarii sunt vânduți oficial. Vei avea nevoie de un cont pe una dintre țările respective pentru a o descărca. Din fericire, eu am un cont de US care datează de prin 2005. Această problemă s-ar putea rezolva rapid cu deblocarea regiunii pentru aplicație. Nu este clar de ce Meta a ales să nu o facă disponibilă la nivel internațional, însă bănuiesc că are legătură cu Meta AI și suportul lingvistic al acestuia. Atenție însă, contul de Facebook sau Instagram nu sunt de ajuns. Ai nevoie de un cont Meta pentru a folosi ochelarii, care poate fi apoi conectat la platformele de socializare ale companiei.
Desigur, odată ce ai aplicația instalată pe telefon, conectarea și configurarea sunt extrem de simple. Ba chiar procesul este similar cu cel al unei perechi de căști true wireless, cu înregistrarea ochelarilor în aplicație, realizarea unui update de software și configurarea preferințelor. Interesant este că ochelarii și telefonul se conectează prin Wi-Fi pentru transfer rapid de fotografii și filmări, iar ochelarii se pot conecta individual la Wi-Fi pentru actualizări automate, fără telefon. Practic, poți să lași ochelarii la încărcat și să îi găsești cu cea mai nouă versiune software instalată dacă apare un update între timp.
Și totuși, ce faci cu acești ochelari? Este clar că nu au un ecran, așa cum ne-am imagina de la o pereche de ochelari inteligenți. Ei bine, aceștia sunt mai degrabă un accesoriu inteligent decât un produs de sine stătător. Există trei componente importante prin care acești ochelari îți pot îmbunătăți calitatea vieții, să zicem așa: o cameră foto și video, difuzoarele stereo și funcțiile AI. Să le luăm pe rând.
Performanța foto/video este excelentă pentru o cameră atât de mică
Trebuie să recunosc că am fost complet impresionat de calitatea fotografiilor și filmărilor posibile pe acești ochelari. Sigur, nu avem parte de rezoluții înalte pentru conținutul capturat, în ciuda celor 12 megapixeli disponibili, însă imaginile ies mai bine decât m-aș fi așteptat de la un senzor atât de mic, integrat într-o ramă de ochelari. Este clar că există o procesare cu AI pe undeva. Pentru că vorbim despre ochelari de soare, majoritatea fotografiilor și filmărilor realizate sunt pe timp de zi, însă am și câteva cadre realizate la interior, fără lumină naturală. Toate sunt de la decente în sus.
Imaginile sunt clare, au un nivel ridicat de detalii și o perspectivă destul de realistă pentru a capta exact ceea ce vezi atunci atunci când filmezi, minus vedere periferică. Surprinzător este faptul că vorbim despre o cameră ultrawide, iar smartphone-uri de preț apropiat au de obicei camere foarte slabe pentru această perspectivă. Filmările, în special, sunt impresionante datorită stabilizării electronice avansate, iar acestea sunt astfel realizate dintr-o perspectivă unică, pe care o puteai obține anterior doar cu o cameră de acțiune. Îți urez succes pentru a trece neobservat pe stradă cu un GoPro montat pe cap. Singurul lucru negativ pe care l-aș putea spune despre cameră este că este amplasată prea în laterală, pe stânga. Aș prefera o cameră centrală, care să imite și mai bine perspectiva de la persoana întâi.
Declanșarea fotografiilor se face prin apăsare scurtă pe butonul fizic de pe brațul drept al ochelarilor, iar LED-ul alb se aprinde la fiecare captură. Fotografia nu este realizată instant, deci trebuie să stai vreo două secunde pe loc pentru a te asigura că imaginea nu iese mișcată. Te obișnuiești destul de rapid cu asta, mai ales că există sunete care te atenționează că urmează să realizezi o fotografie și unul pentru declanșare. Pentru filmare, trebuie să apeși lung pe acest buton, iar un LED intern, lângă lentilă se va aprinde pentru a te atenționa că încă filmezi. Acesta este extrem de subtil și nu este deranjant, ba chiar mi-a luat ceva timp până să îl observ. Tot acesta începe să clipească atunci când filmarea este pe cale de a se încheia. Asta pentru că nu poți filma decât în bucăți de 15, 30 sau maximum 60 de secunde, nu nelimitat. Bănuiesc că limitarea ține mai degrabă de riscul de supraîncălzire a componentelor interne.
Imaginile și filmările pot fi rapid publicate din aplicația Meta View pe conturile personale de Facebook sau Instagram, ca postare sau story, sau trimise prin Messenger sau WhatsApp către prieteni sau grupuri. Este un nivel de integrare la care te-ai aștepta de la un produs Meta. Toate filmările sunt salvate automat și în albumul foto de pe telefon de fiecare dată când alegi opțiunea „import”, iar capturile stocate pe ochelari sunt șterse automat după 30 de zile de la descărcarea lor pe telefon. Poți șterge și manual din aplicație filmările și fotografiile, în cazul în care rămâi fără spațiu. Având în vedere că au 32 GB de stocare la bord, sunt slabe șansele să umpli stocarea prea curând.
O funcție pe care nu am testat-o este livestreaming pe Facebook și Instagram, ceva ce nu am făcut niciodată și nu voi începe datorită ochelarilor de la Meta. Acest lucru este însă posibil, iar ochelarii îți pot chiar și citi chat-ul live pentru a nu fi necesar să stai cu telefonul în mână pentru asta. De fapt, aceasta mi se pare cumva punctul forte al ochelarilor Ray-Ban Meta și unul dintre motivele principale pentru a-i cumpăra. Poți realiza oricând fotografii sau scurte filmări fără să mai ții un telefon și un ecran în fața ta. Te poți bucura de moment fără a-l privi doar printr-un ecran.
Și mai interesant este cum, chiar și după puține ore de utilizare, îți poți crea un automatism din a fotografia sau filma cam orice vezi, oricând. Este un sentiment plăcut și probabil că acesta va face parte din felul în care vom folosi ochelarii inteligenți în viitor, atunci când vor intra cu adevărat în mainstream.
Difuzoarele de pe Ray-Ban Meta sunt OK în lipsa unor căști dedicate, dar sunt mai degrabă recomandate pentru redarea de voci decât pentru muzică
Funcția secundară a Ray-Ban Meta este cea de… căști. Fiind echipați cu difuzoare stereo, acești ochelari au și funcția pasivă de a reda tot sunetul de pe telefon, fie că vorbim despre muzică, apeluri audio sau alte capabilități audio. Care ar fi acestea? Păi, poți conecta ochelarii direct la Facebook Messenger și WhatsApp, iar fiecare mesaj primit poate să fie citit cu vocea asistentului virtual Meta. Da, există un asistent virtual care poate prelua și comenzi vocale. De exemplu, nu trebuie să apeși pe buton pentru realizarea de fotografii, poți spune „Hey Meta, take a picture” în engleză sau în alte limbi dintre cele compatibile. Desigur, româna nu este printre ele, iar cititul de mesaje în limba noastră poate fi considerat doar… „cringe”. Nu recomand, eu am deconectat ochelarii de la serviciile de chat în secunda doi.
Difuzoarele în sine sunt decente, dar… așa cum le-a descris colegul nostru Florian, „nu prea sună de 400 de euro”. Și, da, așa este, dar trebuie să luăm în considerare faptul că Ray-Ban Meta nu sunt o pereche de căști de 400 de euro și nu cumperi ochelarii (doar) pentru asta. Desigur, nici nu au niște incinte prea mari, fiind integrate în brațul ramei. Trebuie să recunosc că am fost plăcut surprins de calitatea audio și volumul acestor difuzoare, având în vedere limitările, chiar mă așteptam la ceva mai rău.
Față de Ray-Ban Stories, prima generație de ochelari inteligenți de la Meta, acest model se laudă că are un bas cu 50% mai puternic. Pot trage astfel concluzia că acei ochelari nu prea aveau bas deloc, că aici abia se simte. Nu sunt ochelari pentru audiofili și nici în mod special pentru muzică, deși pot fi folosiți pentru a asculta muzică în lipsa unor căști. Ba au chiar și integrare cu Spotify Tap, deci poți porni muzica rapid cu o singură atingere. Eu am găsit acești ochelari utili pentru a asculta muzică sau sunet de la vreun video pe YouTube în special atunci când nu vrei să ai urechile acoperite, pentru a auzi sunetul din jur. O parte din acest review a fost scrisă în redacție, ascultând muzică, de exemplu.
Și nu, sunetul nu pare să îi deranjeze pe cei din jur, sau cel puțin asta mi-au zis colegii, pe care i-am întrebat. Sper că au zis adevărul și nu erau doar politicoși. Chiar și la noi, într-un birou relativ liniștit, sunetul nu ajungea la ceilalți colegi. Doar în apropierea volumului maxim am descoperit că se iese foarte puțin sunetul și în exterior, dar și atunci doar la distanță foarte mică de 1-2 metri. Cu toate acestea, nu aș recomanda preluarea de apeluri private pe ochelari atunci când sunteți lângă alte persoane. Pentru că nu prea au bas, vocile sunt redate cel mai bine pe acești ochelari, ceea ce îi recomandă pentru ascultarea de podcast-uri, cărți în format audio sau pentru video conferințe. Volumul este ajustat rapid cu suprafața touch de pe brațul drept.
Teoretic, ochelarii au și AI. Practic, funcția nu este încă disponibilă în Europa
Ultima funcție de pe Ray-Ban Meta este și cea mai experimentală: asigură acces la Meta AI, alternativa la ChatGPT sau Google Gemini de la Facebook. Practic, ai un chatbot disponibil în oricare moment, care ar trebui să poată răspunde rapid la cam orice întrebare. Din păcate, nu este cazul momentan, întrucât funcția este momentan în beta, dar eu nu sunt inclus în acel beta. Fără acces complet la funcțiile AI poți întreba câte grade sunt afară, cum e vremea astăzi, sau mâine, și cam atât. Pentru majoritatea întrebărilor nu vei primi un răspuns. Singurele funcții vocale funcționale 100% momentan sunt cele de control al ochelarilor, pentru fotografiere, filmare și oprirea redării muzicii. Ai putea, în teorie și să trimiți mesaje sau să apelezi contacte, dar nu se descurcă destul de bine cu dictarea și numele în limba română.
Chiar dacă funcțiile AI nu sunt încă aici, este clar că asta este direcția în care astfel de ochelari vor evolua în viitor, atunci când vor fi și mai inteligenți și vor fi purtați de multe persoane toată ziua.
Autonomia este bună, dar va trebui îmbunătățită pentru modelele următoare
De fapt, ei pot fi purtați toată ziua și acum, atât timp cât îi cumperi cu lentilele corespunzătoare. Pentru că această pereche este strict de soare, i-am putut folosi doar ziua, sau în spații interioare foarte bine luminate, dar nu și noaptea. Personal, pentru că nu port ochelari de vedere, aș alege o versiune cu lentile incolore fără dioptrii, dar cu tratament heliomat pentru întunecarea în soare. Astfel i-aș putea purta tot timpul și avea acces la fotografii și redare de muzică oricând și oriunde și, poate în viitor, la răspunsuri cu AI avansate. Singura problemă rămâne însă autonomia.
Acesta poate fi sau nu o problemă, în funcție de tipul de utilizator. Autonomia pentru ochelarii Ray-Ban Meta este estimată la 4 ore de utilizare mixtă, cu fotografii, muzică și înregistrări video. În experiența proprie, ochelarii nu au ajuns niciodată la 0 pentru că nu am găsit încă un caz de utilizare de 4 ore încontinuu. I-am folosit pentru câteva ieșiri în oraș, plimbări prin parc, am condus până la birou cu ei la ochi și de fiecare dată ajungeam la destinație cu peste 70% autonomie, deci cele patru ore ar pot fi atinse, având în vedere că am făcut drumuri de cam o oră de fiecare dată. Am observat că înregistrările video consumă cel mai mult, iar, în consecință, streaming-ul live probabil că este cel mai solicitant. Totuși, tocul de transport asigură o încărcare completă în 75 de minute, și mult mai rapidă dacă bateria nu este consumată complet. Tocul în sine pare că ține mult. Nu l-am descărcat niciodată sub 50% în două-trei zile consecutive de utilizare. I-am încărcat mai mult din obișnuința de a pune lucruri la încărcat decât din nevoie.
Probabil că la acest aspect se va lucra cel mai mult în viitor: la asigurarea unei autonomii pentru o întreagă zi de utilizare. Există însă și câteva metode prin care poți să economisești baterie. Cei care au avut câteva luni de utilizare cu ochelarii spun că dezactivarea „Hey Meta” și mutarea funcției pe touch duce la o îmbunătățire semnificativă a autonomiei. Din fericire, dacă vrei totuși să îi porți și fără funcțiile smart active, poți face asta pentru că ochelarii au și un buton fizic de power. Perioada de boot este relativ rapidă, de aproximativ 15-20 de secunde, deci nu ai multe de pierdut dacă îi oprești din când în când.
Tocul de transport, cel mai mare dezavantaj… momentan
Singurul alt dezavantaj de care m-am lovit este tocul de transport. Fiind ochelari de soare, pe care îi porți în special vara, când este soarele puternic, nu prea găsesc o metodă facilă de transport. Personal, nu prea port genți de tip man purse sau borsete. Din cauza formei și dimensiunii, buzunarele nu sunt foarte potrivite pentru asta și parcă nici nu aș risca să port pe frunte ochelari de 400 de euro, care ar putea cădea în orice moment. Ce să mai zic, probleme de bogați… Mai avem până ajungem la ochelarii de soare cu implanturi, ca în jocul Deus Ex Human Revolution.
Merită să cumperi astfel de ochelari în 2024? Eu zic că da, dar doar dacă efortul financiar nu ți se pare prea mare și dacă tu consideri că ar acoperi o gaură în selecția ta de dispozitive smart. Cred că trebuie să fii foarte pasionat de social media, sau să îți placă să documentezi totul în jurul tău, de la străzile pe care mergi la pisicile pe care le întâlnești. Desigur trebuie să accepți și că, pe lângă încărcarea telefonului, ceasului, inelului sau căștilor wireless pe care le ai, va trebui să mai încarci pe lângă și o pereche de ochelari. Aceștia nu pot înlocui cu succes niciunul dintre aceste accesorii, fiind mai degrabă încă un wearable complementar. Cum îi cumperi, ține doar de tine, întrucât cu siguranță nu îi găsești ușor în România. Pe mine m-au convins și sunt în căutare de soluții pentru a cumpăra o pereche cu lentile cu tranziție, pentru că urmează să returnez acești ochelari partenerei mele Irina, care nu prea s-a putut bucura de ei de când i-a cumpărat din cauza acestui review.