Uniunea Europeană a adoptat oficial un nou set de reguli privind dreptul la reparare, menite să încurajeze oamenii să-și repare dispozitivele stricate, în loc să le înlocuiască. Una dintre reguli extinde garanția unui produs cu un an dacă este reparat în timp ce este încă acoperit de aceasta.
Uniunea Europeană deja cere companiilor să ofere o garanție minimă de doi ani pentru produse, dar aceste reguli noi merg un pas mai departe. Chiar și după ce perioada de garanție se încheie, companiile sunt „încă obligate să repare produse casnice obișnuite”, inclusiv smartphone-uri, televizoare, mașini de spălat, aspiratoare și alte device-uri. Dacă un produs se strică în timp ce este în garanție, consumatorii pot alege între înlocuire sau reparație. Dacă aleg să repare, garanția va fi prelungită cu un an.
Regulile cer companiilor să ofere reparații la un preț „rezonabil”, astfel încât clienții să nu fie „intenționat descurajați” să-și repare produsul. De asemenea, producătorii vor trebui să ofere și piese de schimb și unelte, fără a folosi „clauze contractuale, tehnici hardware sau software care împiedică reparațiile”.
Service-urile vor putea folosi chiar și piese printate 3D
Producătorii nu vor mai putea să oprească utilizarea pieselor printate 3D sau a celor second-hand de către service-urile independente de reparații, sau să refuze reparația unui produs din motive economice, sau chiar dacă a fost reparat anterior de către o terță parte.
În plus, UE intenționează să lanseze o platformă online care ar trebui să ajute clienții să găsească service-uri locale de reparații, vânzători de produse uzate și persoane care cumpără articole defecte. Noile reguli vor intra în vigoare odată ce sunt aprobate de Consiliu și publicate în Monitorul Oficial al UE. Țările membre ale UE vor avea la dispoziție doi ani pentru a adopta aceste schimbări ca lege.
Coaliția Europeană pentru Dreptul la Reparare e încântată de noile reguli, numindu-le pe acestea „un pas în direcția corectă”. Cu toate acestea, coaliția a remarcat limite ale regulilor UE, cum ar fi faptul că acestea acoperă doar produsele de consum, deci nu includ nimic cumpărat de către firme sau chiar și bunuri industriale. Producătorii trebuie să furnizeze piese de schimb și unelte service-urilor independente la un „preț rezonabil” sub noile reguli, însă coaliția a spus că nu există o îndrumare privind ce înseamnă asta.
Încă există neclarități
Coaliția a spus, de asemenea, că interdicția asupra practicilor care împiedică reparațiile, cum ar fi utilizarea de către Apple a sistemelor de cuplare a pieselor, nu e suficient de drastică. Companiile nu trebuie să respecte interdicția dacă pot invoca „factori legitimi și obiectivi”, inclusiv protecția drepturilor de proprietate intelectuală. Coaliția a numit această excepție „foarte neclară” și a susținut că „lasă ușa deschisă” pentru ca producătorii să continue să blocheze reparațiile exterioare ale produselor lor.
Coaliția a criticat și „sfera restrânsă” a regulilor, susținând că acestea nu vor afecta majoritatea produselor noi care intră pe piața UE. Produsele care intră sub incidența noilor reguli sunt aparent deja acoperite de o lege existentă a UE care cere ca mai multe tipuri de electronice să fie reparabile pentru o perioadă de 5 până la 10 ani după achiziție, inclusiv mașini de spălat, uscătoare, mașini de spălat vase, frigidere, televizoare, biciclete electrice, scutere, mașini de sudat, aspiratoare, telefoane, tablete și multe altele.
„În esență, efectul principal al noilor reguli va fi să crească oarecum șansele ca numărul mic de produse care trebuiau deja să fie reparabile conform legii să ajungă să fie reparate și în realitate”, a mai scris coaliția.