Uniunea Europeană a notificat Meta că modelul său „plătește sau oferă-ți consimțământul” pentru Facebook și Instagram ar putea încălca legile de protecție a consumatorilor. Rețeaua de Cooperare pentru Protecția Consumatorilor (CPC) a UE a transmis companiei că are termen până la 1 septembrie 2024 pentru a propune modificări ale modelului său, pe care îl consideră „înșelător” și „confuz” pentru utilizatori, sau riscă să fie amendată.
Modelul actual al Meta, introdus anul trecut, oferă utilizatorilor două opțiuni: să plătească până la 12,99 euro pe lună pentru a folosi Facebook și Instagram fără reclame sau să-și ofere consimțământul ca Meta să colecteze și să folosească datele personale pentru a servi reclame personalizate. UE nu agreează utilizarea datelor în scopuri de publicitate, considerând-o o încălcare a intimității, și a sancționat deja Meta separat pentru acest model, aplicând amenzi record pentru încălcarea normelor GDPR în ceea ce privește transferul de date ale utilizatorilor în afara granițelor.
Mai multe plângeri din partea utilizatorilor
CPC a început investigația în urma plângerilor din partea utilizatorilor și susține că Meta folosește un limbaj confuz pentru a explica modul în care funcționează atât versiunile plătite, cât și cele „gratuite” ale Facebook și Instagram, și că implementarea modelului a presat utilizatorii să facă o alegere fără suficient timp pentru a analiza cum îi va afecta. De asemenea, aceștia afirmă că a numi versiunile fără reclame ale Facebook și Instagram „gratuite” este înșelător, deoarece utilizatorii trebuie totuși să-și ofere consimțământul pentru utilizarea datelor la reclame țintite.
Didier Reynders, comisarul UE pentru Justiție, a declarat că utilizatorii nu ar trebui să fie „ademeniți” să creadă că nu vor vedea reclame dacă plătesc abonamentul, deși compania oricum profită de pe urma datelor lor personale. Companiile trebuie să fie transparente de la început cu privire la modul în care folosesc datele utilizatorilor, a adăugat el.
„Abonamentele ca alternativă la publicitate sunt un model de afaceri bine stabilit în multe industrii”, a declarat Matt Pollard, purtătorul de cuvânt al Meta, într-un email către The Verge. „Abonamentul urmează direcția celei mai înalte instanțe din Europa și suntem încrezători că respectă reglementările europene”.
CPC acuză Meta de încălcarea directivei privind practicile comerciale neloiale și a directivei privind clauzele contractuale abuzive. Amenzile pentru aceste încălcări ar putea ajunge până la 4% din veniturile anuale ale companiei din țările din UE în care este acuzată.