Funcția de sumarizare AI din căutarea Google și celelalte instrumente de inteligență artificială reduc căutările pe Google. Proprietarii unor site-uri mari raportează scăderi importante în trafic.
Google Search nu mai aduce trafic pe site-uri
Timp de decenii, majoritatea traficului de pe site-urile web a fost generată de căutările din Google. Peste 20% din traficul online începe de fapt cu o căutare și un rezultat obținut pe Google, potrivit firmei de analiză Semrush. Iar pentru unele destinații online, căutarea este și mai importantă. Pentru unii și mai mult. De exemplu, căutările reprezintă 63% din vizitele pe Wikipedia la nivel mondial, iar 58% dintre vizitatorii Tripadvisor ajung acolo dintr-un rezultat al căutării.
De când a apărut inteligența artificială, experții au notat că aceasta va modifica căutările. Cei de la Similarweb spun că motoarele de căutare bazate pe inteligență artificială înlocuiesc acum 10% din traficul generat de motoarele de căutare tradiționale. ChatGPT, Perplexity și, în mod ironic, propriul Gemini de la Google sunt acum utilizate în locul Căutării Google. Iar trendul se va accentua pe viitor. Acest lucru se întâmplă atât pe dispozitivele mobile, cât și pe desktop. Apple a facilitat crearea de linkuri de pe iPhone către ChatGPT pentru utilizatori prin intermediul butonului de acțiune și al widget-urilor. Google a introdus Gemini pe toate telefoanele Android.
Mai mult, Google a adăugat deja funcții de inteligență artificială în Căutarea Google. Acum au dat o nouă lovitură pentru trafic, lansând funcția „AI Overview”, care apare în partea de sus a anumitor rezultate ale căutării. În loc să răspundă la o interogare cu un link către site-uri web care pot răspunde la întrebare, „AI Overview” oferă un rezumat generativ creat de inteligența artificială care răspunde la întrebare. Dezavantajul este că, prin răspunsul cu un rezumat în loc de un link, această funcție reduce și traficul către alte site-uri.
Datele Similarweb arată că, în doar 23% din cazuri, căutările cu ajutorul funcției „Prezentare generală cu inteligență artificială” s-au încheiat cu un clic către un site web. Pentru căutările fără prezentare generală, rata de clicuri a fost mai mare, de 36%. Firma de cercetare Ahrefs a descoperit că rezultatele căutării Google care afișează o prezentare generală cu inteligență artificială au crescut mai mult decât dublu luna trecută. Căutarea Google nu mai este o modalitate încercată de a atrage trafic către un site.
Barron’s relatează că Business Insider, un site cu știri economice și financiare, și-a redus personalul cu 21% în luna mai, invocând scăderile de audiență online. Barbara Pen, CEO-ul Business Insider, le-a spus angajaților într-o notă: „Modelele de afaceri sunt sub presiune, distribuția este instabilă, iar concurența pentru atenție este mai acerbă ca niciodată”. Firma de valori mobiliare Schwab.com a avut în luna mai prima scădere de trafic după ani de zile. Chiar și vizitele pe Netflix au scăzut cu 23% luna trecută.
Chegg, o companie listată la bursă, oferă o aplicație care ajută elevii cu temele. Evaluată la 15,1 miliarde de dolari la începutul anului 2021, cu acțiuni tranzacționate la 113,51 dolari, acțiunile sunt acum tranzacționate la 1,35 dolari, cu o evaluare de 144 de milioane de dolari. Scăderile de trafic obligă compania să ia în considerare vânzarea firmei. CEO-ul Chegg, Nathan Schultz, a dat vina pe AI Overviews de la Google pentru o mare parte din problemele companiei sale. Schultz le-a spus investitorilor: „Nu ar fi nevoie să revizuim alternativele strategice dacă Google nu ar fi lansat AI Overviews, reținând traficul care, în mod tradițional, a venit către Chegg, având un impact semnificativ asupra achizițiilor, veniturilor și angajaților noștri”. Compania Chegg a dat în judecată Google, susținând că și-a folosit dominația în căutări pentru a forța editori precum Chegg să „furnizeze conținut pe care Google îl republică fără permisiune în răspunsuri generate de inteligență artificială, care concurează în mod neloial pentru atenția utilizatorilor de pe internet”.