Google ar trebui să se sperie puțin, întrucât există acum SearchGPT, o nouă soluție de căutări online. Așa cum sugerează numele, aceasta este înrudită chiar cu chatbot-ul ChatGPT și aparține tot companiei OpenAI. De fapt, SearchGPT nu este un produs nou, ci este o funcție integrată direct în chatbot-ul ChatGPT pe care deja toată lumea îl cunoaște, aceasta adăugând funcții de căutare online în cadrul răspunsurilor cu AI. Pariul companiei lui Sam Altman pare să fie fidelizarea utilizatorilor de ChatGPT pentru a se întoarce în același loc nu doar pentru conversații cu AI sau rezolvarea unor sarcini cu ajutorul acestuia, dar și pentru căutarea de informații de pe internet. Întrebările sunt acum „ce este și ce face Search GPT?” și dacă într-adevăr ar putea înlocui Google.
SearchGPT se lansează într-un moment bun, când Google pare că are alte planuri în domeniul căutărilor online
Adevărul este că Google pare că își faultează intenționat serviciul de căutări care a făcut compania celebră. În ultimii ani, rezultatele căutărilor s-au transformat mai degrabă într-un catalog de promovare pentru produse de pe magazine online din ceea ce era înainte un loc unde să cauți pe internet informațiile de care ai nevoie. Astfel, există o oportunitate pentru soluții alternative să „muște” câte o bucată din imensa sa bucată de plăcinta. Personal, am mai alternat Google cu DuckDuckGo și chiar cu Bing de la Microsoft, întrucât îmi este uneori mai ușor să găsesc link-urile relevante pe acele servicii, dar se pare că amenințarea adevărată pentru Google ar putea veni de la noul SearchGPT și compania OpenAI, care este rivalul său principal și în domeniul AI.
Cel puțin momentan, nu putem accesa SearchGPT ca un serviciu de sine stătător. Nu este clar dacă acesta va exista vreodată în această formă, dar OpenAI a decis pentru început să îl integreze în ChatGPT. Cei care sunt obișnuiți să folosească chatbot-ul zilnic pentru a accelera anumite sarcini repetitive sau plictisitoare, probabil că au permanent un tab deschis în browser cu acesta, sau au instalat aplicația nativă, care este disponibilă de ceva vreme pe mobil, pe Mac și care a venit de curând și pe Windows. Astfel, nu este foarte greu să înlocuiești căutarea de pe Google a unei informații cu căutarea pe ceva ce ai deja deschis pe computer. Sau cel puțin asta pare să fie ideea OpenAI.
Pentru început, accesul la SearchGPT este limitat pentru cei care plătesc abonamentul lunar ChatGPT Plus, sau Teams/Enterprise, pentru companii, cât și pentru câțiva dintre cei care folosesc ChatGPT free, dar care s-au înscris pe lista de așteptare atunci când a fost anunțată funcția de căutare. SearchGPT este disponibil oriunde poți accesa ChatGPT, iar în următoarele câteva luni, planul este ca funcția de căutare să apară pentru toți utilizatorii ChatGPT, inclusiv pentru cei care nu plătesc abonament.
Noua funcționalitate este integrată direct în ChatGPT
Cum funcționează SearchGPT? Ei bine, există două metode prin care poți primi răspunsuri de pe internet. Prima este să apeși pe noul buton de căutare, care apare sub căsuța normală de chat. Orice scrii în acel chat, va oferi rezultate de pe internet. Răspunsurile nu sunt cu mult diferite față de ceea ce primești în mod normal de la ChatGPT, însă fiecare informație în parte citează o sursă, cu link către articolul de pe internet de unde provine, iar la final există o listă cu sursele folosite, cât și o listă cu alte link-uri utile pe același subiect în stilul căutărilor clasice.
A doua metodă este să porți conversații normale cu ChatGPT, iar atunci când acesta nu are deja răspunsuri în setul de date intern, pe baza căruia a fost antrenat, chatbot-ul va căuta informațiile pe internet și va oferi link-uri către sursele pe care le-a găsit. Cumva, ChatGPT are acum integrată o funcție pe care o găseam deja în Gemini de la Google și Microsoft Copilot de la Microsoft. Totuși, avantajul ChatGPT este că față de acele soluții este în primul rând mai bine antrenat și știe să facă mai multe față de Gemini și are o limită mai mare de memorie decât chatbot-ul Copilot de la Microsoft, care este la rândul său bazat tot pe ChatGPT.
Dacă ești obișnuit să primești mai degrabă link-uri decât informații directe, s-ar putea ca SearchGPT să nu îți placă, cel puțin pentru început. Totuși, chiar și Google plănuiește să ofere rezumate cu AI direct în căutări în viitorul apropiat, inclusiv în Europa, deci aceasta va fi de acum înainte experiența de căutare implicită, iar ChatGPT vine deja pregătit pentru această schimbare.
Ce poate să facă SearchGPT?
Totuși, este bun de ceva SearchGPT? Ar putea înlocui Google? La acest capitol aș putea spune că nu. Sau cel puțin nu încă. Trebuie să luăm în calcul că SearchGPT este prima soluție de căutare de la OpenAI și că abia a fost lansată de două zile, la momentul la care înregistrez acest material. Cu siguranță ceea ce am primit acum este doar o primă versiune, care va evolua în timp.
Având în vedere că orice căutare vine cu un rezultat sub forma unui soi de articol, bine structurat pe puncte cheie și cu referințe pentru fiecare informație în parte, mi se pare că SearchGPT poate deveni în acest moment o unealtă bună pentru documentare. Poate reprezenta un punct de pornire pentru a strânge rapid informații din câteva surse pe care să le aprofundezi apoi fără AI. De asemenea, ar putea fi o soluție rapidă pentru a aduna multe informații diferite într-un singur loc. De exemplu, să creezi rapid o listă de restaurante dintr-o anumită zonă, sau cu un anumit specific, sau să identifici cinematograful la care rulează cel mai nou film pe care vrei să îl vezi.
Poți crea, de asemenea un buletin meteo pentru o anumită perioadă, sau pentru ziua curentă, pentru a vedea cum evoluează temperatura. Cu siguranță va fi util să afli rapid cum va fi vremea la destinație atunci când plănuiești să pleci într-o vacanță. Iar SearchGPT are și integrare cu hărți pentru a avea reprezentare vizuală pentru rezultatele, acolo unde acest lucru este relevant. Poate oferi informații despre evoluția prețurilor acțiunilor de la bursă și poate oferi informații despre scorurile meciurilor sportive.
Momentan, căutările cu AI sunt la început, iar rezultatele sunt așa-și-așa
Experiența mea personală în încercarea de a folosi SearchGPT așa cum este prezentat de OpenAI în clipul de promovare este însă puțin diferită. Primele impresii despre SearchGPT tind spre negateive, dar pot vedea că există un potențial imens, dacă acesta va fi îmbunătățit rapid. De altfel, nu am fost un mare fan al ChatGPT atunci când s-a lansat, iar în timp am învățat să îl folosesc mai eficient pentru a mă ajuta să lucrez mai rapid și mai eficient și chiar m-a convins să plătesc pentru accesul la modelele mai avansate. Atât timp cât înveți să lucrezi în limitele capabilităților AI-ului, totul este OK, așa că mă aștept ca și aceste căutări să vină cu propriul workflow.
Aș spune însă că față de ChatGPT, unde trebuie să te obișnuiești cum să îi ceri anumite lucruri și cum să te ferești de „halucinațiile” AI-ului, în domeniul căutărilor online, totul ar trebui să fie la fel de simplu ca pe Google, dacă Google este ținta pe care vrei să o ataci în piață. Dacă vreau să găsesc cel mai bun preț pentru un smartphone, sau cel mai bun restaurant cu un anumit specific din oraș, sau măcar o listă cu cele mai bune, m-aș aștepta să primesc un răspuns măcar apropiat de ceea ce caut dacă nu chiar unul absolut. Aici, SearchGPT are mici probleme.
De exemplu, i-am cerut să îmi genereze o listă cu restaurante cu specific italian din București și să le împartă pe categorii în funcție de preț. Rezultatele arată bine dacă nu te uiți atent, cu o hartă cu restaurante pentru fiecare categorie în parte, dar dacă încerci să scrollezi prin listă vei vedea că la fiecare categorie, adică ieftin, mediu și scump, sunt alese aceleași trei restaurante. Astfel de erori nu ar trebui să apară într-un produs de căutare pe care să te bazezi, dar mă aștept ca astfel de feedback să fie util celor de la OpenAI pentru a îmbunătăți serviciul pe viitor. Am repetat căutarea pentru 10 restaurante grecești din București și am primit o listă cu doar 7 pe hartă. Pentru a primi o listă cu zece restaurante a trebuit să specific că o vreau în format text, căutarea standard oferind doar rezultate pe hartă cu maximum 7 opțiuni.
Am mai căutat și rezultatele scorurilor pentru meciurile de fotbal din România de pe 1 noiembrie și am primit lista, dar primul meci, între Buzău și Cluj era eronat. Inițial era listat drept 0 la 2. Apoi am cerut un rezumat al meciului, iar pentru acea căutare a folosit informații de pe Fanatik, de unde a luat scorul corect, adică 0 la 1 și o scurtă descriere a fazelor importante.
Atunci când am întrebat care sunt candidații la președinție în 2024, lista includea și candidați care au fost refuzați pentru a participa, precum Diana Șoșoacă, deși apoi când am cerut descrieri pentru fiecare în parte, aceasta dispăruse din listă.
SearchGPT, la fel ca oricare produs AI nu poate fi 100% de încredere
La fel ca AI-ul în general, informațiile rezultate din căutările cu AI nu sunt de încredere. Este indicat să verifici bine sursele acelor informații pentru a putea avea încredere în acele informații, iar vestea bună este că acestea sunt ușor accesibile. Problema este că și Google trece la același stil de căutări, deci după era fake news, care a distrus parte încrederea în informațiile pe care le citim online, vine era AI News care va lua din informațiile reale și fake de pe internet și le va compila în bucăți de text ușor digerabile cu acuratețe îndoielnică. Asta dacă Google, OpenAI și celelalte companii din domeniu nu vor găsi soluția pentru a opri halucinațiile și pentru a îmbunătăți acuratețea cu care AI-ul poate înțelege și transmite mai departe informațiile pe care le folosește.
Acum, nu trebuie nici să anulăm complet interesul pentru o tehnologie nouă, dar cred că hype-ul creat și felul în care companiile de tech se aruncă cu capul înainte în acest domeniu ar trebui să fie mai temperate. Deși căutările prin SearchGPT nu sunt grozave, sunt totuși interesat de ceea ce ar putea deveni acest serviciu în viitor și încerc să fiu mai puțin sceptic decât eram atunci când ChatGPT și AI-ul au debutat pe piață în urmă cu doi ani.