Politicienii și partidele nu vor mai putea rula reclame pe Facebook și Instagram

Scris de | 28 iulie, 2025
Politicienii și partidele nu vor mai putea rula reclame pe Facebook și Instagram
EU flag and Meta logo are seen in this illustration taken, May 22, 2023. REUTERS/Dado Ruvic/Illustration

Uniunea Europeană este pe cale să schimbe lumea politică în forma cu care ne-am obișnuit cu ea de câțiva ani buni de zile. Una dintre companiile care se va supune noilor reglementări UE este Meta, care deja se arată nemulțumită de această decizie.

Concret, Meta, compania-mamă a Facebook, Instagram, Threads și WhatsApp, a anunțat că va înceta să difuzeze reclame politice în Uniunea Europeană începând cu octombrie 2025, invocând noile reguli de transparență ale UE drept „inaplicabile”.  Astfel, utilizatorii de pe oricare platformă Meta din UE nu vor mai vedea reclame politice, electorale sau pe teme sociale.

Transparency and Targeting of Political Advertising (TTPA) este o reglementare a Uniunii Europene ce vizează și reglementează modul în care reclamele politice pot fi create, promovate și afișate în spațiul digital. UE vrea transparență totală privind entitatea care plătește pentru reclamele politice și adițional vrea să combată dezinformarea, manipularea electorală și ingerințele actorilor statali din afara UE. Începând cu luna octomrbie, fiecare anunț politic trebuie să precizeze cine a plătit pentru respectiva reclamă, suma cheltuită pentru promovare, publicul-țintă vizat (în funcție de criterii demografice sau geografice) și perioada exactă în care reclama este activă.

Pe lângă obligația de a eticheta conținutul și de a dezvălui sponsorii și bugetele, noile norme limitează folosirea anumitor date personale și interzic reclamele finanţate din afara UE cu mai puțin de trei luni înainte de un scrutin sau referendum.

O reacție din partea Meta vis-à-vis de această decizie nu a întârziat să apară. Compania spune că implementarea cerințelor TTPA, de la verificări suplimentare de identitate, stocare extinsă a datelor şi până la raportări zilnice detaliate ar genera un nivel de complexitate „inacceptabil” pentru operatorii de campanii. Meta avertizează că, drept consecință, relevanța reclamelor va scădea, iar utilizatorii vor vedea conținut mai puțin adaptat preferințelor lor, contrar obiectivelor publicității digitale personalizate.

Cu toate acestea, utilizatorii şi politicienii vor putea în continuare să posteze conținut politic organic, însă fără opţiunea de promovare plătită.

Etichete: , ,

Sursa: Engadget