10 jocuri care au dezamăgit gamerii de-a lungul timpului

10 jocuri care au dezamăgit gamerii de-a lungul timpului

Scris de | 27 august, 2025

Tehnologia și gamingul merg mână-n mână, și cum am văzut că vă place această serie, am decis ca episodul cu numărul trei din Tech Fails să fie cu dedicație. Deci jocuri, da?! Nu console, nu accesorii și periferice, ci strict acele jocuri care au dat-o de gard atât de tare încât merită amintite și păstrate în istorie ca exemple de așa nu.

Citește și 10 dintre cele mai mari gafe din industria tehnologiei

Citește și Încă 10 dintre cele mai mari gafe din istoria tehnologiei

Cyberpunk 2077

N-aș avea cum să încep discuția despre cele mai mari fail-uri din gaming fără să vorbesc despre jocul meu favorit, Cyberpunk 2077. Doar că înainte de-a ajunge preferatul multor gameri, acest joc a dat-o de gard atât de rău încât a fost șters de pe PlayStation Store, iar distribuitorul obligat să înapoieze banii nefericiților care l-au cumpărat.

Principalul motiv a fost optimizarea, ori mai de grabă lipsa ei. Versiunile de PS4 și Xbox One sunt în continuare sub așteptări, deși la momentul lansării erau de-a dreptul nejucabile. Plus că-n primele luni, unele features promise în trailere și materiale promoționale pur și simplu lipseau din joc.

Acum, Cyberpunk 2077: Phantom Liberty este unul dintre cele mai bine cotate jocuri de pe piață, având atașat la universul său și un serial animat pe Netflix, cât și o continuare pe care o vom vedea mai aproape de 2030. Cei de la CD Projekt au învățat din greșeli, iar la cârma următorului joc din serie se află studioul din spatele expansiunii Phantom Liberty.

Lawbreakers

Următorul nume de pe listă este mai puțin cunoscut, dar la un moment dat prin 2017 a fost lansat LawBreakers, un hero-shooter cu ambiții mari și un buget de marketing care i-au asigurat prezența la show-uri precum E3 și PAX East. Jocul a fost dezvoltat de Boss Key Productions, un studio al cărui co-fondator este Cliff Bleszinski, cunoscut cel  mai mult pentru seria Gears of War.

Din nefericire ideea nu a fost atât de bună, iar LawBreakers a devenit rapid un flop după ce lansarea closed-beta a înregistrat undeva la șapte mii de jucători, iar când a intrat în open-beta s-au strâns cu 40% mai puțini. Motivele pentru acest fail ar fi multe, majoritatea legate de deciziile luate de conducerea studioului, dar principala cauză rămâne existența lui Overwatch care a fost lansat cu doar un an înainte.

Din păcate, aici a fost vorba mai mult de timing decât de orice altceva, astfel eșecul lui LawBreakers nu poate fi atribuit doar dezvoltatorilor, ci unui cumul de factori care au dus la acest final trist pentru un proiect care avea destul de mult potențial. Au mai existat astfel de jocuri de-a lungul timpului, deci nu este ceva nemaivăzut – iar cu venirea lui GTA 6 când s-o hotărâ să iasă, cred că ne mai așteaptă situații în care o lansare le sufocă pe celelalte.

The Day Before

Fail nu înseamnă neapărat țeapă, însă următorul joc de pe listă este una dintre cele mai josnice încercări de a stoarce bani de la gameri, și vorbesc evident despre The Day Before. Venit de la un studio rusesc cu zero experiență, acest joc promitea o combinație între The Last of Us și The Division, cu un format de survival MMO. 

Povestea face însă, că de la primul trailer care a ridicat foarte mult așteptările, The Day Before a suferit tot felul de downgrade-uri. Iar totul a culminat cu momentul în care oamenii de pe internet au găsit TOATE asset-urile din Unreal Engine prezente într-unul dintre trailere. Vă povesteam despre ele în videoul dedicat lui Unreal Engine 5, link în descriere.

După alte câteva scandaluri și amânări, la finalul lui 2023 am primit jocul… ori ce s-a vrut a fi atrocitatea numită The Day Before. Gamerii au cerut imediat refund în număr mare, iar după ce o parte din bani au fost restituiți, orice informație oficială despre joc a dispărut de pe internet.

Ride to Hell: Retribution

Puține jocuri au reușit performanța de a fi pe prima poziție în mai multe clasamente ale celor mai proaste lansări din istorie. Iar unul dintre titlurile nefericite care se bucură de această distincție este Ride to Hell: Retribution. Lansat în perioada în care serialul Sons of Anarchy era în culmea popularității, jocul ăsta urmărește povestea unui veteran de război care s-a întors din Vietnam ca să vâneze bikerii care i-au atacat familia. Ăsta da plot!

Iar Ride to Hell: Retribution reușește să fie groaznic din orice punct de vedere. Povestea este cel mult cringe în cele mai bune momente ale sale, grafica și sunetul sunt mediocre chiar și pentru 2013, anul lansării, iar gameplay-ul devine repetitiv după primele 10 minute de joc. Dacă vrei un exemplu din gaming de “așa nu”, ai în față jocul ideal.

Duke Nukem Forever

Dar haideți să vă dau un exemplu de lansare pe care gamerii au așteptat-o mai bine de un deceniu, însă s-a dovedit a fi un mare fail… și nu, nu vorbesc despre Half-Life 3 sau GTA 6, ci despre Duke Nukem Forever. Succesul masiv al lui Duke Nukem 3D din 1996 le-a asigurat dezvoltatorilor fondurile necesare dezvoltării unui sequel demn de legenda lui Duke Nukem. 

Cei de la 3D Realms s-au pus pe treabă la scurt timp după, însă ambițiile au fost prea mari și după ce jocul a trecut prin mâinile a patru studiouri, dezvoltarea a fost reluată de la zero de două ori, iar drepturile sale au ajuns într-un final la Take-Two… după 14 ani de așteptare, în 2011 am primit jocul mult așteptat.

Doar că Duke Nukem Forever a venit mult prea târziu. Iar la peste un deceniu distanță de perioada lansării inițiale, glumele sexiste și umorul bădăran ale lui Duke Nukem pur și simplu nu mai pușcau cum trebuie. Gameplay-ul, chiar dacă interesant, era destul de învechit, iar interesul gamerilor pentru Duke nu mai era același ca la finalul anilor 90.

Concord

Însă dacă v-aș spune că există un joc în care s-au băgat peste 100 de milioane de dolari, a fost lansat de o companie foarte mare, iar la două săptămâni distanță a fost ras de pe fața internetului? Este vorba, evident, despre Concord, un joc lansat la finalul lui 2024 de Sony după ce a stat opt ani în dezvoltare.

Ce a mers prost? Pe scurt, cred că Sony au crezut prea mult în jocul ăsta. L-au lansat la prețul de 40€ într-o piață în care competiția folosește un model free-to-play, dar fără să creeze interes pentru joc. Promovare n-a avut mai deloc, parteneriate cu streameri celebri nici atât, iar când a venit mai nimeni nu auzise despre el.

Ideea nu era rea, un hero shooter cu obiective și un gameplay rapid inspirat de Overwatch. Dar execuția, bat-o vina, a fost slabă cu personaje plate care nu au captat atenția gamerilor. Iar când ceri bani pe asta, în timp ce competiția oferă jocuri gratuite mai bune, era clar că ceva avea să mergă prost.

E.T. The Videogame

Ce bine ar fi fost dacă puteau să ștreagă un joc în anii 80 la fel de simplu, însă cei de la Atari au lansat un joc atât de slab încât au îngropat, la propriu, toate copiile rămase ca să nu mai poată bântui vreo consolă de jocuri. Este vorba despre E.T. the Extra-Terrestrial pentru Atari 2600 al cărui proces de dezvoltare a durat numai cinci săptămâni. Nu a fost testat destul, ori mai de grabă deloc, iar asta s-a văzut din plin în produsul final.

De fapt a fost atât de rău, încât E.T. este considerat motivul pentru care industria jocurilor video a intrat într-o criză serioasă în 1983. Această perioadă a durat doi ani, până în 1985, și a fost cauzată de o suprasaturare a pieței de gaming, unde toate consolele cu tot cu jocuri noi se simțeau depășite, ori pierduseră interesul publicului… sună foarte cunoscut, nu?!

Assassins Creed: Unity

Nu poți spune fail fără Ubisoft, iar cel mai mare fail pe care mi-l amintesc de la francezi este lansarea lui Assassin’s Creed: Unity. CÂT DE HYPED ERAM! Îmi amintesc și acum cât de mult urmărisem jocul ăla, știam pe de rost fiecare trailer, iar când a ieșit a fost o bătaie de joc; cel puțin din punct de vedere tehnic. Pur și simplu trecerea la o nouă generație de console a fost prea din scurt pentru dezvoltatori.

Asta a rezultat în faimosul glitch în care fețele personajelor nu sunt redate corect, alături de o colecție impresionantă de bâlbe similare. Performanța în sine nu era ce trebuie, iar timpii de încărcare în special pe abia lansatele PS4 și Xbox One erau foarte lungi. 

Nici mecanicile jocului nu erau atât de bine implementate la început, dar adevăratul deal-breaker pentru mulți gameri a fost povestea, ori mai de grabă modul în care NU a reușit să pună în valoare Revoluția Franceză de la finalul secolului al 18-lea. Assassin’s Creed Unity este considerat de mulți drept cel mai slab joc din serie.

Redfall

Următorul joc, la fel ca și Unity, l-am urmărit personal pentru că sunt fanul studioului care l-a dezvoltat. Ori mai bine spus eram, pentru că Redfall a flopat atât de tare încât ușile celor de la Arkane Austin au fost închise permanent la scurt timp după lansare. Bine, aici problemele au apărut cu mult timp înainte, odată cu trecerea de la Unreal Engine 4 la versiunea nouă, care trecere a fost mai dificilă decât s-ar fi așteptat dezvoltatorii.

Nu doar atât, dar direcția jocului s-a tot schimbat și a trecut de la single-player la un model live-service și după înapoi. S-a simțit de parcă totul a fost grăbit, pe repede-înainte, iar studioul nu a fost pregătit de schimbările astea. N-a ajutat nici faptul că fondatorii echipei au demisionat, iar din tot haosul a ieșit un joc neterminat, care nu a reușit să capteze atenția gamerilor.

Too Human

Și încheiem videoul de astăzi cu o poveste atât de încurcată încât putem să o considerăm una dintre cele mai mari gafe din istoria industriei de jocuri video. Inculpatul este Too Human, lansat în 2008 pe Xbox 360, dar după niște dispute legale dezvoltatorii au fost obligați prin lege să distrugă toate copiile rămase.

Doar că povestea a început mult mai devreme, în 1999 atunci când Too Human ar fi trebuit să fie lansat pe PlayStation. Dar la acea vreme, Silicon Knights, echipa de dezvoltare din spatele jocului a semnat un parteneriat cu Nintendo care ar fi văzut jocul mutat pe GameCube ca și titlu exclusiv. Dar evident, nici asta nu a mers bine, iar în 2005 Too Human a renăscut ca parte a colaborării dintre studio și Microsoft, astfel trebuia să apară pe lista de jocuri pentru Xbox 360.

Jocul a ieșit, prea bun n-a fost oricum, iar la câțiva ani distanță cei de la Silicon Knights au dat vina pe motorul grafic Unreal Engine 3 și au mers atât de departe încât au dat în judecată Epic Games pe motiv că nu ar fi primit o versiune completă a motorului. Evident că replica a venit numai decât, astfel Silicon Knights au pierdut procesul și au fost obligați să distrugă toate copiile rămase de Too Human, dar și pe cele de X-Man: Destiny, alt flop lansat de aceștia.

Etichete: , , , , , , , , , , , , ,