Inflația semiconductorilor începe să afecteze serios piața globală a cipurilor, iar producătorii de top resimt deja efectele. Potrivit unui raport publicat de China Times, prețul ultimei generații de procesoare de 3 nanometri a crescut cu aproximativ 20% față de modelele anterioare, marcând o nouă etapă de scumpiri în lanțul de aprovizionare tehnologic.
Apple, care a lansat recent seria iPhone 17 echipată cu procesorul A19 bazat pe tehnologia N3P a TSMC, se află în centrul acestei transformări. Următoarea iterație, A20, va trece la un proces de fabricație de 2nm, tranziție care, potrivit industriei, va aduce o creștere de peste 50% a costurilor. Aceeași tendință afectează și giganții Android, MediaTek și Qualcomm, care se pregătesc să lanseze cipurile Dimensity 9500 și Snapdragon 8 Elite Gen 5, ambele produse folosind același proces N3P.
Surse din lanțul de aprovizionare afirmă că aceste cipuri de 3nm, deși reprezintă „ultima generație” înaintea pasului spre 2nm, implică costuri mai ridicate din cauza investițiilor masive în tehnologia de fabricație. Creșterea este estimată între 16% și 24%, iar în cazul procesoarelor de 2nm prețurile ar putea ajunge la 280 de dolari pe unitate. TSMC nu oferă în prezent reduceri, argumentând că randamentul de producție a atins deja țintele planificate, iar investițiile în procesele avansate rămân extrem de mari.
Situația este amplificată de cererea uriașă de memorii și unități de stocare generate de centrele de date pentru inteligență artificială. Marii producători, printre care Samsung, SK Hynix, Micron, Western Digital și Sandisk, se pregătesc să majoreze prețurile pentru toate categoriile de produse, de la consum la nivel enterprise. Timpul de livrare, anterior lunar, a ajuns acum să depășească șase luni.
Analiștii consideră că aceste creșteri ar putea remodela comportamentul consumatorilor. Deși performanța și eficiența energetică se îmbunătățesc constant, un salt atât de mare al prețurilor ar putea prelungi ciclul de înlocuire a telefoanelor și reduce livrările de modele flagship. În schimb, publicul s-ar putea orienta către dispozitive cu un raport preț-performanță mai echilibrat, în timp ce companiile vor fi nevoite să regândească strategiile de lansare și poziționare.