O serie de decizii mai puţin inspirate au adus una dintre cele mai mari şi respectate companii de pe piaţa producătorilor de smartphone-uri într-o situaţie mai puţin plăcută. Odată cu lansarea noilor dispozitive BlackBerry 7, Research in Motion speră să schimbe trendul nefast. E oare prea târziu?
Research in Motion, compania care produce aparatele BlackBerry, se află într-o poziţie delicată. În iunie şi-a prezentat câştigurile dezamăgitoare, de 4.9 miliarde de dolari, din primul trimestru financiar al anului. Mai apoi, Comscore a publicat un studiu conform căruia RIM a pierdut peste 1 milion de utilizatori în doar trei luni. Într-un final, compania din Waterloo a luat o măsură drastică: concedierea a 2000 de angajaţi în luna iulie. În virtutea celor întâmplate, compania a prezentat, la începutul lunii august, cele mai puternice arme de care dispune pe câmpul de bătălie.
Câştiguri profetice
Research In Motion a anunţat pe data de 16 iunie câştigurile din primul trimestru financiar al anului. Cu un venit de 4.9 miliarde de dolari şi un profit de 695 milioane de dolari, cifrele au fost, fără îndoială, dezamăgitoare. BlackBerry Playbook, tableta oferită de RIM s-a vândut în doar 500.000 de unităţi, cu mult sub aşteptări, în timp ce numărul telefoanelor expediate s-a ridicat la 13.2 milioane de dispozitive. O altă informaţie interesantă oferită de co-CEO-ul Mike Lazaridis într-o teleconferinţă a vizat varianta 4G a tabletei Playbook. Dacă iniţial, RIM a anunţat în ianuarie că Playbook 4G va fi disponibil din vară, data de lansare s-a extins acum până cândva în toamnă. Câştigurile slabe, posibilitatea ca trendul să continue în al doilea trimestru şi întârzierea tabletei au prezis concedierile inevitabile ce au urmat.
Pierderea pieţei
Conform unui studiu realizat de ComScore, Research in Motion a pierdut peste 1 milion de utilizatori din piaţa americană în 3 luni. Datele publicate de ComScore, preluate de publicaţii precum The Guardian sau Wall Street Journal, relevă faptul că numărul proprietarilor de smartphone-uri BlackBerry a scăzut de la 20 la 19 milioane în lunile februarie, martie şi aprilie. Pierderea companiei canadiene e câştigul companiei lui Steve Jobs. Apple a trecut peste RIM în ierarhie, de pe locul 5 pe 4, cu o creştere de la 17.4 la 20.4 milioane de utilizatori.
Atacul dispozitivelor BlackBerry 7
Lucrurile nu sunt însă atât de negre cum ar putea să ară la o primă privire. Compania are arme cu care să îşi revină, se pare. La întâlnirea anuală a acţionarilor din 13 iulie, Jim Balsillie, co-CEO-ul companiei, a anunţat un plan impresionant pentru a doua jumătate a anului: lansarea a nu mai puţin de şapte smartphone-uri BlackBerry noi, cu OS 7, până în 31 decembrie. Jim Balsillie a prezentat ţelul optimist în faţa a peste 700 de acţionari în Waterloo, Canada. În faţa unui public deloc încântat de câştigurile din primul trimestru şi de faptul că dispozitivele Android şi Apple se distanţează de BlackBerry în ierarhia smartphone-urilor, co-CEO-ul a promis că seria de 7 dispozitive ce vor rula OS 7 va schimba direcţia nefastă în care se îndreaptă compania. Mike Lazaridis, care împarte titlul de CEO cu Jim Balsillie, a spus că tehnologia din noul BlackBerry Bold e cu o generaţie mai performantă decât alte smartphone-uri, şi a mai adăugat că „deşi am întârziat, vom ajunge în faţă”.
La doar câteva zile după, Research in Motion a anunţat că va concedia 2.000 de angajaţi. Reducerile de personal din 25 iulie, ce însumează puţin peste 10% din numărul total de angajaţi, au scăzut cifra angajaţilor Research in Motion la aproximativ 17.000 de muncitori. Compania din Waterloo a declarat că aceste concedieri fac parte, totuşi, dintr-un program de reorganizare interioară, în vederea focusării direcţiei companiei pe proiectele din viitor. Programul de „optimizare a costurilor” va pune accent pe îndeplinirea planului strategic RIM de a deveni din nou o marcă serioasă pe piaţa smartphone-urilor.
Lansare cu artificii
Programul sus-menţionat a dat primele roade la începutul lunii august, odată lansarea noilor modele de smartphone-uri BlackBerry Bold şi Torch. Cele cinci dispozitive, Bold 9900/9930, Torch 9810 şi Torch 9860/9850, au fost primite de către public şi presa de specialitate cu mult entuziasm. Noul Bold reprezintă o îmbunătăţire semnificativă faţă de varianta anterioară a modelului. Telefonul e cel mai subţire produs până acum de compania canadiană – la doar 10.5 mm – şi oferă, pe lângă tastatura QWERTY arhicunoscută, un ecran touch, primul Bold cu această configuraţie.
Dispozitivul cu tastatura extractibilă BlackBerry Torch 9810 e o actualizare impresionantă adusă primului Torch. Cu BlackBerry Torch 9850/9860, compania canadiană debutează un design nou cu cel mai mare ecran produs vreodată de RIM, care măsoară 3.7 inchi, fiind poate cel mai interesant dintre cele prezentate în 3 august. Dispozitivul „all-touch” este perfect pentru vizionarea materialelor multimedia pe telefon sau pentru vizualizarea paginilor de internet. Toate smartphone-urile sunt echipate cu un procesor de 1,2 GHz, 768 MB RAM şi camere de 5 megapixeli, caracteristici satisfăcătoare pentru orice utilizator. La capitolul software, noile aparate rulează mult-aşteptatul BlackBerry 7, o îmbunătăţire considerabilă faţă de Blackberry 6. Noul sistem de operare oferă o viteză de navigare pe internet cu 40% mai rapidă decât cea din versiunea anterioară.
Ofensiva continuă
Research in Motion a avut şi zile mai bune, nimeni nu poate nega asta, dar viitorul ar putea să aducă un reviriment. RIM îşi menţine planurile de viitor: lansarea noului model BlackBerry Curve, noua tabletă Playbook cu suport 4G şi apariţia pe piaţă a primului smartphone ce rulează sistemul de operare QNX la începutul anului viitor. Planurile de viitor, alături de recentele lansate dispozitive BlackBerry 7, vor schimba cu siguranţă direcţia norului întunecat ce s-a instalat deasupra sediului din Waterloo, Canada. Bătută dar neînvinsă, RIM refuză cu tărie să capituleze.