Chiar dacă PC-urile sau laptopurile rămân principalele dispozitive folosite de români pentru a posta conţinut pe reţelele sociale, telefoanele mobile şi tabletele sunt uneltele cele mai uzitate pentru actualizarea statusului.
Potrivit studiului Mercury Research, intitulat Intel UltraYou timpul petrecut zilnic de români pentru a-şi actualiza conturile de pe reţelele de socializare este de 31 de minute, 39% dintre ei postând o dată sau de mai multe ori pe zi pe aceste canale.
În ceea ce priveşte informaţiile distribuite pe reţelele de socializare, predomină fotografiile. Astfel, 69% dintre respondenţi postează pe social media poze personale sau cu persoane cunoscute, 66% opinii şi 62% diverse informaţii.
Potrivit studiului “Intel UltraYou”, românii postează cel mai mult din concediu: 38% dintre respondenţi au declarat că publică informaţii pe Internet din vacanţă, 15% de la un eveniment sportiv, iar 13% în timp ce sunt la masă cu alte persoane. Circa 52% dintre români postează pe Internet pentru a-şi exprima opinia şi pentru a face o afirmaţie, 39% pentru a se simţi conectaţi cu alte persoane, iar 32% pentru a-i ţine pe ceilalţi conectaţi la evenimentele din viaţa lor.
Dintre respondenţi, 30% au declarat că postează pe Internet pentru a-şi face prieteni. Cu toate acestea, 69% dintre ei au declarat că îşi petrec timpul în viaţa reală cu doar un sfert dintre prietenii de pe reţelele sociale, iar doar 2% cu toţi, potrivit aceluiaşi studiu.
În ceea ce priveşte „minciunile” de pe site-urile de social media, pentru 91% dintre cei intervievați, cea mai mare “minciună socială” a româncelor este postarea de fotografii selectate, în care arată mai bine ca în realitate. De asemenea, 77% dintre respondenţi susţin că şi bărbaţii se fac vinovați de aceeași deprindere. O a doua minciună socială frecventă a româncelor și românilor este postarea informațiilor care îi face să pară mai inteligenți. Pe locul trei în topul neadevărurilor din social media se situează check-in-urile: aproape 53% dintre respondenţi susţin că româncele își dau check-in doar din locuri elegante, în timp ce 46% susţin acelaşi lucru şi despre bărbaţi.
Conform respondenţilor, motivele “minciunilor sociale” ale româncelor sunt (în ordinea importanței): dorinţa de a impresiona alte persoane, găsirea dragostei sau prieteniei și mascarea nesiguranței. Bărbații români denaturează deliberat adevărul pe rețelele de socializare întâi cu scopul de a impresiona alte persoane, apoi pentru a-şi masca nesiguranţa și pentru a găsi dragoste sau prietenie.
Temerile românilor
Cea mai mare temere a românilor cu conturi pe reţelele de socializare este legată de activitatea lor pe Internet. Potrivit studiului, 35% dintre ei au declarat că nu s-ar simţi deloc confortabil dacă întreaga activitate pe care o desfăşoară pe Internet ar fi făcută publică, faţă de numai 9%, care s-ar simţi foarte confortabil. În plus, 15% dintre respondenţi susţin că se simt vulnerabili din cauza informaţiilor publicate pe net de către ei sau de alte persoane referitoare la ei pe Internet.
În ciuda exploziei de informaţii postate pe Internet, 53% dintre respondenţi consideră că oamenii ar trebui făcuţi răspunzători pentru informaţiile postate, iar acelaşi procent susţine că oamenii divulgă prea multe informaţii pe Internet despre ei.
„Modul în care utilizatorii comunică pe Internet s-a schimbat semnificativ în ultimii ani. De asemenea, utilizatorii au la dispoziţie dispozitive mai rapide, mai performante şi mai uşoare, care le permit accesul la Internet oricând şi de oriunde. Este foarte simplu acum să postăm informaţii despre viaţa noastră şi despre cei apropiaţi, dar trebuie să facem diferenţa între postarea de informaţii şi supraexpunere pe Internet”, a declarat Adrian Cioroianu, Business Development Manager, Intel.
Popularitatea reţelelor sociale a dus la creşterea masivă a traficului de date pe Internet în ultimii ani. În prezent, utilizatorii se pot conecta la Internet de pe o multitudine de device-uri: de la smartphone-uri la tablet PC-uri, de la netbook-uri la notebook-uri și Ultrabook-uri. Până în 2015, la nivel mondial se estimează că vor fi conectate la Internet peste 15 miliarde de dispozitive.
Nevoia mai mare de mobilitate, tradusă prin greutate redusă a sistemului, design ușor de folosit on-the-go sau durata de viață a bateriei crescută, precum și accesul rapid la Internet şi la conturile de pe reţelele sociale, au determinat Intel să creeze în 2011 un nou concept de PC mobil, Ultrabook. Dorința de mobilitate a reieşit şi din studiul “Intel UltraYou” în România. 36% dintre cei intervievaţi, care postează cel puţin o dată pe zi pe reţelele de socializare, au declarat că ar folosi mai des PC-ul lor mobil dacă acesta ar porni mai repede.
Sistemele Ultrabook îmbină performanţele şi capabilităţile laptopurilor actuale cu caracteristicile tablet PC-urilor, oferind utilizatorilor o experienţă de computing deosebită. Ultrabook-urile sunt rapide, dispun de hardware de ultimă generaţie, sunt subţiri, uşoare şi au autonomie ridicată.