Google continua ofensiva in Romania – Inteviu Dan Bulucea, CM Google Romania

⇣ Sari la articol

Compania Google este prezentă în România de 2 ani.  Care au fost rezultatele obţinute şi prin ce a contribuit compania la dezvoltarea mediului online românesc, am aflat de la Dan Bulucea, Country Manager Google România. Tot acesta a vorbit şi despre Android Jelly Bean, funcţia Voice Search şi evoluţia Google Street View.

Interviu de: Daniel Chira

connect: Compania Google este prezentă în România de la finele anului 2010. Care sunt rezultatele obţinute de reprezentanţa locală în toţi aceşti ani, cum se prezintă Google România la momentul actual şi ce direcţii de dezvoltare aveţi?
Dan Bulucea: Rezultatul nostru cel mai bun este să știm că utilizatorii noștri sunt mulțumiți și că tehnologia pe care le-o punem la dispoziție îi sprijină în viața de zi cu zi. Încercăm să prioritizăm astfel încât produsele lansate pe piața locală să fie cele mai potrivite și dorite de români. Și aici aș menționa Google Street View, Navigation,  funcția de Trafic în București sau cea de Tranzit din Brașov. Firesc, disponibilitatea Android Market, acum Google Play, a avut un impact major în adopția de telefoane inteligente prin multitudinea de aplicații disponibile acum și pentru utilizatorii din România. Și vorbind de lumea telefoanelor mobile, nu pot să nu subliniez lansarea recentă a căutării vocale în limba română. Ne-a bucurat în mod deosebit, pentru că a fost unul dintre cele mai așteptate produse.

De asemenea, am localizat și lansat foarte multe instrumente și produse pentru cei care vor să se promoveze eficient pe Internet, cum ar fi Google Analytics, AdPlanner, targetarea anunțurilor la nivel de oraș, Dynamic Search Ads, Display Campaign Optimizer și altele. O atenție particulară o acordăm dezvoltării mediului online din România și, în acest sens, am lansat un program Google Engage, dedicat exclusiv agențiilor care vor să își dezvolte competențele din acest mediu.

Sunt peste 600 de companii deja active după primele luni de la lansare. Vom avea în continuare lansări de produse și programe pe parcursul anului, iar  cea mai nouă campanie care ne entuziasmează în mod deosebit este Doodle4Google. Google își schimbă logo-ul din când în când, ca să puncteze un eveniment major, o anumită personalitate care a schimbat lumea. În acest an, vom organiza pentru prima oară o amplă campanie națională prin care invităm copiii cu vârste între 6 și 14 ani din România să creeze un desen având ca temă ideea ‘România mea este …’ și semnificația acesteia pentru ei. Ne interesează să aflăm cum reprezintă copii viitorul țării cu ajutorul desenului, iar de Ziua Națională desenul câștigător va fi afișat pe pagina noastră google.ro.

connect: Cea mai nouă versiune Android este Jelly Bean. Care sunt punctele forte ale acesteia şi pe ce modele smartphone poate fi folosită deja?
Dan Bulucea: Jelly Bean s-a dezvoltat pe baza Ice Cream Sandwich. Operarea a devenit mai ușoară, mai rapidă și mai fluidă. De exemplu, notificările sunt acum mult mai dinamice: dacă ai întârziat la o întâlnire sau ai pierdut un apel, poți trimite un mesaj sau suna direct din notificări. Căutarea a fost reproiectată special pentru Jelly Bean, cu o interfață nouă și o căutare vocală mai naturală și mai rapidă. Ai posibilitatea să tastezi o interogare sau pur și simplu să pui Google o întrebare. Google Now este o caracteristică nouă, care îți dă informații doar la momentul potrivit. Oferă informaţii despre vreme, de exemplu, înainte de a începe ziua, la cât de mult trafic să te aștepți înainte de a pleca la muncă, sau care e scorul echipei favorite în timpul jocului. Nu e necesar nici măcar să cauți: cardurile de informații apar în momentul în care ai nevoie de ele.

Actualizarea a început deja cu Galaxy Nexus, urmând apoi terminalele Nexus S, Motorola Xoom și, bineînțeles, tableta Nexus 7.

connect: Din 17 august, funcţia Voice search este disponibilă şi în limba română. Cum poate fi folosită de utilizatorii români de smartphone-uri cu Android şi care sunt punctele forte ale acesteia?
Dan Bulucea: Voice Search permite utilizatorilor să caute pe internet la fel de uşor cum vorbesc la telefon. Aplicaţia utilizează o tehnologie care transformă cuvintele rostite în text şi apoi efectuează interogarea pe motorul de căutare Google, la fel ca atunci când s-ar introduce manual textul. Toate datele sunt prelucrate prin intermediul tehnologiilor găzduite în Cloud, nu pe telefonul mobil, ceea ce înseamnă că aplicaţia este rapidă şi uşor de utilizat. Utilizarea Google Voice Search depinde de tipul telefonului mobil. Dacă telefonul dispune de Android 2.2 sau o versiune mai nouă, căutarea poate fi iniţiată pe bază de voce prin simpla atingere a pictogramei cu microfon, în caseta de căutare Google, de pe ecranul principal.

Recunoașterea vorbirii se bazează pe modelarea statistică. Pentru a recunoaște ceva spus sistemului nostru, comparăm vorbirea cu un model statistic de limbaj foarte mare și încercăm să găsim cea mai apropiată potrivire. Modelul statistic încearcă să acopere toate fonemele, cuvintele, și diferitele moduri în care cuvintele pot fi înșirate împreună în limba vorbită. În plus, cuprinde variantele de limbă, de exemplu, diferitele dialecte, accente individuale sau diferențe cum ar fi bărbat – femeie, tânăr – bătrân. Totodată, modelul este programat să includă variațiile din mediul vorbitorului care poate fi pe stradă, sau în mașină, sau într-o cameră aglomerată. Tastarea vocală funcționează atât pentru căutarea pe Internet de pe mobil, cât și pentru scrierea de SMS-uri și e-mailuri.

connect: Google a lansat în urmă cu ceva timp rețeaua de socializare Google Plus. Care este numărul de utilizatori al acesteia în România și cât de bine a „prins” această rețea la români?
Dan Bulucea: Google+ este componenta care unește toate produsele noastre – folosești un singur Google, nu o serie de produse deconectate. Și este firesc ca liantul să fie unul social, pentru că este în natura noastră să fim sociali. Este firesc să poți trimite un filmuleț YouTube către un cerc de prieteni, să editezi un document în comun cu colegii de birou sau să arăți pozele din concediu membrilor familiei – toate acestea într-un mod natural și facil.

Nu avem date publice pentru România, însă este suficient să faci o căutare pe fluxul Google+ pentru a căuta persoanele și pagini care ar putea fi relevante pentru tine: sunt universități, o comunitate bogată de fotografi, muzee, biblioteci, vedete, zugravi și instalatori, magazine, ziare și reviste, pagini de orașe și chiar de comune, diversitatea este foarte mare.

Până în prezent, la nivel global peste 250 de milioane de utilizatori Google au trecut Google+ și au fost create peste un milion de pagini de Google+. Sunt 150 de milioane de utilizatori activi la 30 de zile, iar 50% îl accesează în fiecare zi.  Sunt peste 10.000 de Hangout-uri zi de zi, și deja o bază de aplicaţii bogată, de peste 200. De remarcat că mai mulți utilizatori intră pe Google+ de pe dispozitive mobile decât de pe desktop. E important de menționat că Google+ este un proiect pe termen lung, iar acesta este doar începutul.

connect: Google modifică constant parametrii motorului de căutare pentru a oferi rezultate cât mai relevante. Care au fost cele mai recente modificări şi la ce se pot aştepta utilizatorii în viitorul apropiat?
Dan Bulucea: Acum 10 ani, la începuturile căutării, dacă căutai IBM, era perfect dacă arătam pagina oficială a IBM ca prim rezultat. Dar motorul de căutare nu înțelegea că ai căutat „International Business Machines”, ci doar a făcut o potrivire cu cuvântul cheie „IBM”. Căutarea înțelege azi mult mai multe. De exemplu, cauți „drapel România” și vezi imaginea lui. Nu numai că înțelegem limba în sens morfologic, dar am înțeles, de asemenea, și intenția de utilizare. Căutarea este însă departe de locul unde vrem să fie. Motoarele de căutare sunt încă în etapele de început de conversiei a informației în cunoștințe. Suntem deja pe acest drum, putem înțelege de exemplu că, atunci când cauți „piese mașină”, ar putea însemna de fapt și „piese auto”, iar noi dăm răspunsuri pentru ambele cuvinte. Dar sinonimele sunt o problemă extrem de dificilă – pentru că depind și de context. Astfel, de exemplu, cuvântul „schimbare”, poate avea înțelesuri diferite, în funcție de modul în care acesta este folosit: a „schimba” luminozitatea ecranului, a „schimba” trenul, a „schimba” bani etc. Dacă am înțeles bine, utilizatorul consideră că e firesc să fie așa și nu trebuie să se gândească la câtă complexitate există în spatele scenei.

În căutare, vocea va juca un rol imens în viitorul foarte apropiat. Mobilul combinat cu tehnologia cloud, combinată cu voce, înseamnă că oricine poate avea un super-computer în buzunar.

La Google, am dezvoltat modele de recu­noaștere a vorbirii care sunt cu adevărat uimitoare. Căutarea vocală pentru telefoanele mobile este disponibilă acum în peste 42 de limbi şi dialecte din 46 de ţări. Estimăm că aproximativ două treimi din populația lumii poate să folosească căutarea vocală. Am văzut o creștere de 6 ori a căutărilor vorbite în ultimul an, și în fiecare zi, primim echivalentul a mai mult de 2 ani de căutări vorbite. Dincolo de căutarea vocală de pe telefoanele mobile, am integrat tehnologia de recunoaștere a vorbirii în alte produse Google, de la YouTube, căutarea pe desktop în Chrome, sau navigarea în Hărți Google pentru mobil.

De exemplu, dacă vei căuta azi „10 cele mai adânci lacuri din România”, trebuie să speri că există deja un site care a creat această listă, altfel nu vei avea noroc să le găsești. Sau trebuie să faci multe căutări pentru a pune toate informațiile cap la cap. Motorul de căutare nu este suficient de inteligent să știe ce este un lac, sau că un lac are adâncime, sau cum să sintetizeze aceste informații într-o listă utilă pentru tine. Pe viitor, vrem să construim un motor de căutare care înțelege ce e un lac și că unul din atributele sale este adâncimea pentru a putea face apoi un clasament al lacurilor. Dacă putem realiza acest lucru, vom trece de la simpla informare – șiruri de caractere pe pagina – la cunoașterea reală de lucruri din lumea reală.

Vom continua să inovăm rapid pentru a face căutarea mai inteligentă, personală și interactivă. Îmbunătățirea căutării Google se aseamănă cu schimbarea motorului unui avion cu reacție care zboară la 10.000 de metri. Sunt peste un miliard de căutări în fiecare zi, din care 16% sunt căutări noi pe care nu le-am mai văzut niciodată. Facem aceste îmbunătățiri ale motorului chiar în timpul căutărilor, și de cele mai multe ori, căutarea devine mai bună, fără ca utilizatorul măcar să observe ceva anormal. Anul trecut am făcut peste 58.000 de experimente de căutare, și am făcut mai mult de 520 de îmbunătățiri.

connect: Celebrele maşini Google Street View au fost văzute în ultima perioadă pe străzile multor oraşe din România. Care este rolul lor şi ce proiecte pe partea de Google Maps sunt momentan în desfăşurare pe plan naţional?
Dan Bulucea: Funcția de Street View din Google Maps a fost lansată în decembrie 2010, fiind primul serviciu localizat introdus după deschiderea biroului Google din România. Iniţial, Street View a acoperit opt oraşe mari din România, principalele staţiuni de schi din Valea Prahovei şi litoralul Mării Negre, oferind utilizatorilor posibilitatea de a vizualiza şi naviga prin imagini panoramice de 360 de grade ale unor oraşe mari din România, printre care Bucureşti, Arad, Oradea, Braşov, Timişoara, Cluj, Sibiu şi Constanţa. Din acest an, acoperirea Street View va fi extinsă cu încă 39 de oraşe mari, printre care Craiova, Sibiu, Baia Mare, Râmnicu Vâlcea, Alba Iulia, Galați, Deva, Hunedoara, Sfântu Gheorghe, Zalău, adăugând peste 40.000 km la acoperirea iniţială.

În plus, Google Trike – o bicicletă special concepută și prevăzută cu un aparat de fotografiat, va aduna imagini ale celor mai frumoase obiective turistice, cum ar fi Parcul Naţional Retezat, centrul istoric al Sighişoarei, bisericile de lemn din Maramureş, mănăstirile din Moldova, satele cu biserici fortificate din Transilvania, Castelul Peleș, Cheile Bicazului și multe altele, astfel încât oricine, de oriunde, să le poată explora.

 

Interviu publicat în connect 109 – septembrie 2012 

Articole asemanatoare