Sisteme de navigaţie 2014

Scris de | 14 mai, 2014
Sisteme de navigaţie 2014

Conexiune. Realitate virtuală și asistență avansată pentru șofer. Sistemele de navigație ale anului 2014 vor oferi mult mai multe funcții decât indicarea traseului către o destinație.

Trenduri sisteme de navigaţie 2014

 REALITATE VIRTUALĂ

Natural, real și inovativ: la sistemele de navigație viitoare, modul clasic de afișare traseu dispare.

Soluția e undeva la mijloc: în timp ce la aproape toți producătorii, modul de afișare devine tot mai realist, hărţile integrând elemente 3D, în anul 2014 sunt în vogă sistemele ce includ şi realitatea virtuală.

Indicațiile pentru șoferi sunt afișate direct pe străzi, ceea ce se poate realiza fie cu un display de tip head-up (exemplul Pioneer), fie cu ajutorul smartphone-ului, printr-o imagine a camerei (Route 66). Nimic nu mai seamănă cu sistemele de navigație cunoscute până acum, iar capacitatea crescută de calcul, plus display-ul cu rezoluție ridicată, oferă o calitate deosebită.

 DOTĂRI DIN FABRICĂ

Revine moda autoturismelor dotate din fabrică cu sisteme de navigație – producătorii de automobile pot integra și realiza funcții mai bune.

Ani întregi, sistemele mobile de navigație cu sistem de prindere pe parbriz, au fost mai rapide, mai moderne și mult mai ieftine. Dar în ultimii ani, diferențele dintre sistemele mobile și sistemele cu care sunt dotate din fabrică autoturismele s-au redus considerabil. Iar pe viitor, sistemele de navigație incluse din fabrică vor fi mai îndrăgite decât cele portabile. Motivele sunt clare: producătorul auto poate integra toate funcțiile direct în bordul mașinilor, iar producătorii de sisteme mobile nu pot ține pasul. În acest sens, producătorii au dat dovadă de competență în ceea ce privește software-ul și sistemul electronic – totuși înainte de toate producătorii premium nu au concurență. Având în vedere viteza de calcul, afișarea grafică și calitatea indicațiilor (producătorii auto oferă și informații preluate de pe internet referitoare la condițiile de trafic), avantajele sistemelor de navigație mobile nu mai sunt atât de mari.

 

Complexitate ridicată

Însă, posibilitățile de updatare a acestora lasă de dorit. Prin urmare, sistemul de navigație din autoturism trebuie să supraviețuiască pe toată durata de viața a acestuia, deoarece cel puţin pe moment nu există posibilitatea de a efectua prompt un update. Din acest motiv, producătorii din industria auto echipează sistemele de navigație cu toate opțiunile posibile. Urmările sunt puncte slabe vizavi de detaliile.

Acest lucru are consecințe și asupra sistemelor de navigație portabile. Dezvoltatorii de software, precum producătorul NNG (iGO), în prezent colaborează aproape exclusiv cu producătorii de vehicule. Și Tomtom își dezvoltă întregul software în formă modulară, pentru a fi mai bine pregătit, iar Parrot a dotat radiourile auto pentru Volvo cu sistem de operare Android.

 Sistemele mobile de navigație pe cale de dispariție

De asemenea interesantă este concurența dintre sistemele de navigație „plug and play” și aplicațiile de pe smartphone-uri. În prezent există motive bune de a te decide pentru un sistem de navigație portabil, deoarece prezintă avantaje clare în primul rând datorită operării simple și a ecranelor mari, un avantaj esenţial. În plus, sistemele se concentrează asupra scopului principal și anume indicarea traseului către o destinație.

Mulți producători, ademenesc utilizatorii cu update-uri gratis pentru hărți și informații din trafic, la prețuri speciale. Dar în consecință, sfatul pentru 2014 este: fie achiziționarea unui sistem de navigație integrat din fabrică, fie navigarea cu smartphone-ul.

 INFORMAȚII DIN TRAFIC

Prin intermediul internetului sau prin DAB+: informațiile din trafic sunt exacte.

Lansarea acestui serviciu s-a lăsat așteptată. În anul 2008, când Tomtom a lansat dispozitivele sale live și serviciul de informare asupra condițiilor de trafic prin internet HD Traffic, utilizatorii au fost încântați, dar pe piață dispozitivele se vindeau greu din cauza costurilor suplimentare lunare. Și producătorii auto au fost sceptici în ceea ce privește acest tip de serviciu și au rămas fideli sistemului deja introdus, dar depășit din punct de vedere tehnic și anume TMC sau TMC –Pro.

 

Concurența

Concurența este mare, iar în anul 2014 vor avea loc schimbări. Producători, precum Inrix, Nokia, Tomtom sau Google dețin propriile servicii de informare asupra condițiilor de trafic. Cine va avea un succes mai mare? Competiţia este deschisă oricărui rezultat. Ceea ce este clar, este că nici un producător auto nu va integra sisteme de navigație fără funcția de informare despre condițiile de trafic. Introducerea posibilității de vizionare a rutei cu informații în timp real este un pas mare înainte în domeniul sistemelor de navigație. Dar calitatea mai bună este rezervată doar clienților premium: în 2014 vor exista suplimentar servicii pentru informare asupra condițiilor de tra fic prin radio digital. Transmiterea datelor prin protocolul TPEG oferă o calitate asemănătoare a detaliilor cu cea prin internet, dar nu presupune costuri suplimentare pentru utilizator – serviciul devine operaţional odată cu achiziționarea dispozitivului. În sfârșit, vom avea informații legate de trafic disponibile pentru toți, un argument pentru sistemele de navigație mobile.

 Smartphone-urile în avantaj

Pe de altă parte, smartphone-urile au putut recepționa mai bine toate mesajele privind condițiile de trafic, cu premisa ca utilizatorul să dețină un abonament de date de tip flat-rate. În această privință nu se va schimba ceva, iar o noutate în 2014 va fi că aplicațiile pentru navigație de la Google, Nokia & Co. vor furniza și informații referitoare la condițiile de trafic.

 NAVIGAȚIE PRIN CLOUD

Conceptul Tomtom Commuter revoluționează lumea sistemelor de navigație. Fără hărți sau săgeți direcționale, dispozitivul cunoaște ruta pe care utilizatorul o parcurge zilnic. În acest scop îi indică doar timpii rămași până la destinație, pe baza cărora acesta poate alege autonom ruta.

Conexiunea este un aspect foarte important, de ce nu și în cazul navigației? Concepte noi ar putea modifica radical tehnologia existentă.
Conexiunea este un aspect foarte important, de ce nu și în cazul navigației? Concepte noi ar putea modifica radical tehnologia existentă.

 Load Balancing

Nu sună spectaculos, dar necesită o legătură bună, deoarece conexiunea se face prin server. Cu aceeași tehnologie, în viitor va fi posibil un „Load Balancing” pentru străzi. Şi chiar dacă doar un procent mai mic dintre șoferi trimit rutele către Cloud, serverul poate determina ora când traficul va fi aglomerat pe o anumită stradă și sugerează șoferului rute alternative pentru evitarea traficului.

Tehnologia există deja. Astfel, dimineața, iPhone-ul tău îți poate comunica care sunt condițiile de trafic şi cât timp îţi ia să ajungi la birou.

 SISTEM DE NAVIGAȚIE LA PREȚ MIC

Multe aplicații pentru navigație sunt disponibile aproape gratis – și datorită Open Street Maps acestea devin tot mai bune.

Lupta pentru supremație în ceea ce privește aplicațiile de navigație pe smartphone-uri – pe care pro ducători precum Apple, Nokia,Google & Co. le preinstalează – este în plină desfășurare. În magazinele de aplicații sunt prezente nenumărate oferte, disponibile gratis sau care vor să ofere o alternativă foarte ieftină.

 Cu utilitate suplimentară

În practică, chiar și aplicațiile preinstalate se dovedesc a fi bune, dar când te afli în străinătate, sistemele de navigație on board, care utilizează internetul generează costuri mari. Și exact pentru această situație se recomandă aplicațiile de navigație care se bazează pe Open Street: datorită hărților disponibile gratis și a versiunilor de download ale hărților pentru excursiile în străinătate, care sunt variante foarte ieftine.

În plus, hărțile din Open Street Map devin tot mai bune. Dar sunt disponibile și funcții suplimentare pentru aplicațiile de navigație ieftine și se recomandă pentru utilizarea permanentă. Este disponibilă și o comunitate de trafic, ca cea de la aplicația Waze (care a fost achiziționată de Google) sau informațiile privind condițiile de trafic disponibile de la Telmaps M8, utilizate chiar și de hărțile Tomtom. Trendul către navigația gratuită va continua și în anul 2014. Aplicațiile care se bazează pe Open Street Maps, precum Skobbler & Co. vor mai câștiga din cota de piață. Suntem curioși ce ne rezervă viitorul.

 FUNCŢII CONECTATE

Trend 2014: operarea smartphone-ului prin monitorul din bord. Toţi senzorii şi componentele din autoturism sunt conectate.

În ziua de azi, autoturismele moderne sunt dotate cu funcții pe care acum câțiva ani nici nu le imaginam – de la menţinerea automată a benzii în curbă, păstrarea distanței automate față de vehiculul din față și frânarea automată în trafic, până la parcarea complet automată – totul este posibil. Apogeul îl marchează Daimler cu noua clasă S (Mercedes), ce deține sistemul Intelligent Drive (foloseşte senzori). În luna septembrie 2013, un astfel de automobil a rulat autonom 100 de Km, din Mannheim până în Pforzheim, prin Baden-Württemberg.

 Sistemul de navigație este cheia

Chiar dacă la o primă vedere nu pare să aibă vreo legătură, în cadrul acestui experiment, sistemul de navigație a reprezentat punctul cheie. Ruta aleasă a fost una care comemorează prima călătorie de lungă distanță parcursă cu un automobil de către Bertha Benz și a fost re-cartografiată mai în detaliu de către specialiștii de hărți de la Nokia, care chiar au transformat-o într-o hartă 3D. Informațiile folosite de automobil au fost procurate de la camerele și sistemele GPS de pe traseu, datele fiind atent analizate. Această conectare a senzorilor şi funcțiilor automobilului, cu sistemul de navigație, se află în etapa de dezvoltare. Astfel, de exemplu la Audi este posibil ca proiectoarele să lumineze curba înainte ca mașina să intre în curbă. La autoturismele electrice, în funcție de urcările și coborârile afișate pe harta de navigație se determină câtă energie este consumată pe următorii metri și se poate indica autonomia bateriei.

Tot în stadiu de dezvoltare este tehnologia de comunicare Car to car. Aceasta permite mașinilor, care sunt echipate cu această tehnologie și care se află în aceeași zonă, să comunice între ele pentru a avertiza asupra obstacolelor sau pericolelor apărute în cale. Mai mult, în cazul în care un șofer pornește ștergătoarele pe treapta cu intensitate maximă, iar la un alt vehicul din vecinătate este activată funcția de control a tracțiunii, atunci se pot presupune precipitații abundente. Această informație ar putea fi transmisă prin Wi-Fi și la autoturisme aflate la kilometri depărtare Și în acest caz, nimic nu ar fi posibil fără sistemul de navigație și conexiunea acestuia la toate funcțiile autoturismului.

Obstacole

Pentru șoferi, contează mult mai mult un alt tip de conexiune și anume posibilitatea de conexare a smartphone-ului și monitorul de bord – care face posibilă utilizarea aplicațiilor în mașină în condiții de siguranță. Problema este că în această privință nu există o soluție patentată sau un standard. Funcția de Mirroring, prevăzută în acest scop este pe cale de dispariție, iar soluții precum funcția proprie Apple „iOS in the car” ne demonstrează că fiecare producător se concentrează asupra propriilor produse.

Totuși, sperăm că în anul 2014 se va schimba ceva, deoarece din motive de siguranță, în timpul șofatului, telefonul ar trebui să fie ţinut în geantă sau să fie fixat pe parbriz cu ajutorul unui suport. Și tehnologiile moderne, precum comenzile vocale și funcțiile „Speech to text” reduc la maxim necesitatea de operare manuală a telefonului, iar folosirea funcțiilor inteligente în timpul condusului este la fel de simplă precum utilizarea radioului din mașină. Acest aspect ar influența pozitiv și prețurile – nu fiecare autoturism trebuie să fie un computer pe roți. Câteodată, soluțiile simple sunt mult mai bune.

Etichete: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,