Universurile virtuale în 3D – cunoscute până recent doar din sala de cinema, se pot experimenta acum și la domiciliu, folosind o pereche de ochelari VR (VR vine de la Virtual Reality), care în combinație cu smartphone-uri sau console de joc, proiectează în fața ochilor utilizatorului clipuri video la 360 grade, și tot mai mulți producători doresc acum să cucerească sufrageriile și camerele copiilor.
Perechea potrivită de ochelari VR depinde foarte mult de modul în care utilizatorul dorește să-i folosească. Gama de prețuri este cu siguranță una mare. Ochelarii entry level sunt cei realizați din carton, denumiți Cardboard. Sunt extrem de ieftini și potriviți pentru aproape orice tip de smartphone. Însă posibilitățile de utilizare în ceea ce privește divertismentul sunt foarte limitate, totuși de exemplu pentru școli reprezintă o soluție ieftină, pentru a anima materialele didactice. Ochelarii VR de calitate pentru smartphone-uri se caracterizează printr-o carcasă stabilă și lentile integrate mai bune – astfel nu este protejat doar smartphone-ul ci și ochii. În majoritatea cazurilor nu sunt foarte scumpi, însă smartphone-urile performante compatibile sunt scumpe. În funcție de smartphone-ul utilizat, variază și performanța grafică a ochelarilor VR.
Samsung a lansat deja a doua generație de chelari Gear VR (50 euro). Aceștia nu sunt compatibili doar cu Note 4, ci și cu cele mai vândute modelele Galaxy S7 și S7 Edge – dar și cu noua serie S8. Pentru producerea conținuturilor corespunzătoare, coreenii oferă propria cameră VR denumită Gear 360, cu ajutorul căreia este posibilă înregistrarea clipurilor video și a fotografiilor la 360 grade și transmiterea acestora pe smartphone. În ceea ce privește VR nici Google cu ochelarii săi Daydream View nu trebuie neglijat. Aplicația a fost gândită pentru smartphone-uri cu performanță ridicată și rulează doar pe Android 7.1 – pe lângă smartphone-urile Google Pixel și Pixel XL, până în prezent nu sunt disponibile foarte multe dispozitive compatibile. Pixel costă 759 euro, versiunea XL chiar 899 euro – distracția nu este tocmai ieftină, chiar dacă ochelarii VR în sine costă doar 69 euro. Experimentarea lumii virtuale se pretează mai ales dacă ești în posesia unuia dintre smartphone-urile compatibile. Aplicația specială pentru amatorii de film și clipuri video: Daydream oferă acces propriu la Youtube, Netflix și aclamatul producător de seriale HBO.
Coroborate, ochelarii VR pentru smartphone-uri sunt utili atunci când utilizatorul dorește să devină creativ în 3D sau este amator de seriale și filme și pune preț pe o experiență intensă.
VR pentru gameri
În afară de smartphone-uri, este disponibilă o soluție VR pentru jocurile pe console sau calculator. Sony oferă pentru Playstation 4 (PS4) ochelarii PS VR, un upgrade care îmbunătățește jocuri alese cu factor 3D. PS VR pentru 399 euro conține doar ochelarii, camera necesară costă 60 de euro în plus. Utilizatorii care au nevoie de Motion Controller speciali, mai scot din buzunar încă 94 euro. Ochelarii Oculus Rift și HTC Vive au fost concepuți pentru jocuri complexe și este necesar un computer performant. Avantajul este că este posibilă achiziția și înlocuirea ulterioară a componentelor importante precum de exemplu placa grafică. Prin intermediul aplicației pentru administrarea jocurilor pe PC – Steam, este posibilă achiziția de jocuri sau testarea gratuită a versiunilor demo. Funcționează atât cu Oculus Rift, cât și cu HTC Vive.
Un fenomen, care poate tulbura plăcerea de a juca, este așa-numitul fenomen rău de mișcare. Cunoscut în general ca rău de mașină, a fost experimentat de toți cei care au încercat să citească o carte sau o revistă în timp ce se aflau în mașină. În timp ce suprafața de pe care se citește rămâne nemișcată, coada ochiului remarcă schimbarea peisajului și transmite corpuluisemnale contradictorii. Acestea pot duce la dureri de cap, amețeli sau chiar stare de vomă. Având o rată de actualizare de 90 Hz, Oculus Rift și HTC Vive oferă o experiență virtuală destul de plăcută. În cadrul jocului, mișcările corpului pot fi transpuse natural. Acest lucru face ca iluzia să pară realistă și reduce răul de mișcare. În această privință, HTC Vive are un avantaj față de Oculus Rift, care la început era disponibil doar cu un dispozitiv de control, care trebuia ținut cu ambele mâini (un gamepad) și abia la sfârșitul anului 2016 a oferit un controller de mișcare compatibil, care la HTC Vive făcea deja parte dintre dotările standard.
Și Playstation VR încă mai depinde de un gamepad, care controlează toate mișcările corpului, cum ar fi mersul pe jos și săriturile. În lumea virtuală, doar mișcarea capului poate fi sincronizată. Astfel funcționează și cele două perechi de ochelari pentru smartphone Gear VR și Daydream View. Jocurile VR, la care nu este posibilă deplasarea prin mers, mizează pe teleportare prin apăsarea unui buton. Imaginea sacadată și schimbarea împrejurimilor poate favoriza apariția răului de mișcare. Vive se prezintă ca produs complex. Concurența încă nu poate ține pasul și nici nu poate convinge pe toată linia. Dar există vești bune pentru toți cei care se luptă cu răul de mișcare: experiența a arătat, că în timp, te poți obișnui cu sentimentul, apoi nu îți mai stă nimic în calea bucuriei de a te juca.
Ochelarii mici VR din carton sunt cel mai ieftin model entry level, destinat celor care doresc să experimenteze realitatea virtuală.
Cu ajutorul unor instrucțiuni de utilizare, este posibilă asamblarea ușoară a cadrului din carton. Se pot utiliza smartphone-uri cu diagonală de 5,5 inchi. Multe aplicații pentru Cardboard sunt gratuite și oferă conținuturi simple 3D, precum clipuri video și fotografii. Postul de televiziune Arte dispune de un program la 360°, care se poate viziona cu ajutorul unei aplicații și a ochelarilor Cardboard. Din cauza posibilităților reduse de interacțiune, jocurile nu sunt chiar potrivite – la testarea ochelarilor din carton, am fost nevoiți în mod repetat să apăsăm prin orificiul pentru nas al ochelarilor pe display. Nu așa ar trebui să arate o experiență adevărată VR. Și din cauză că trebuie să ținem ochelarii cu ambele mâini în fața feței, aceștia nu sunt prea potriviți pentru a petrece un timp îndelungat în realitatea virtuală.
A fost lansată a doua generație a ochelarilor Gear VR, un proiect comun între Samsung și Oculus.
Gear VR necesită un smartphone compatibil, precum Note 4 sau modelele Galaxy S8. În cadrul testului am utilizat un S7, care se prinde foarte bine de Gear VR, deoarece se poate fixa cu ajutorul unui suport special cu port mini USB. Comparativ, mecanismul simplu de prindere cu bandă din cauciuc de la Daydream View pare de-a dreptul primitiv, utilizatorul făcându-și chiar griji ca smartphone-ul scump să nu se desprindă din suport. Datorită umpluturii moi, ochelarii Gear VR se pot purta comod și pentru o perioadă mai lungă de timp; însă nu sunt potriviți pentru cei care au ochelari de vedere.
Casca Daydream View este îmbrăcată în material gri de calitate, care asigură un nivel ridicat de confort.
Urmașul Cardboard de la Google aduce o aplicație proprie VR denumită Daydream. În cadrul testului am folosit modelul Pixel XL – unul dintre puține smartphone-uri, care au putut fi utilizate până acum cu această aplicație, deoarece este compatibilă doar cu Android 7.1. La prima purtare se remarcă mai multe lucruri: durează ceva timp până când ochelarii sunt fixați, astfel încât nu doar să stea comod ci și să fie reglată claritatea. Cel mai bine, jocul trebuie inițiat într-o cameră întunecată, deoarece ochelarii permit pătrunderea luminii de jos, prin orificiul din jurul nasului. Pe lentile se depune foarte repede praful, care la pătrunderea luminii luminează ca și stelele pe cer. Aplicația Daydream este proiectată cu multă atenție la detalii. Casca vine însoțită de un controller de mișcare, care funcționează ca o telecomandă și cu ajutorului căruia se pot controla toate funcțiile și toate jocurile.
PS VR este un upgrade pentru utilizatorii PS4 sau PS4 Pro, care doresc să aibă o experiență tridimensională a jocurilor 3D.
Sony oferă un set VR staționar, care vine în completarea consolei Playstation 4. În timpul instalării, trebuie să duci o luptă cu o mulțime de cabluri încurcate, până totul este conectat cum trebuie. Casca PS VR oferă multe posibilități de configurare a poziției ochelarilor și a benzii de susținere. Deci, în timpul jocurilor mai lungi, este posibilă purtarea comodă a ochelarilor. În ceea ce privește jocurile, Sony mizează pe o gamă largă de jocuri și se adresează unei grupe mari de utilizatori.
Cel mai scump set VR de pe piață convinge datorită tehnologiei avansate și oferă o experiență adevărată a lumilor virtuale.
Mulți cititori vor înghiți în sec: utilizatorul trebuie să scoată din buzunar 899 euro pentru ochelarii VR Vive de la HTC. În schimbul prețului semnificativ, pe lângă ochelarii VR, utilizatorul mai are la dispoziție două controllere și două stații de bază, care determină poziția jucătorului în încăpere. O noutate, deoarece ochelarii HTC Vive sunt până acum singurii ochelari VR din sectorul de consum, cu care te poți deplasa în timpul jocului. Astfel, experiența VR este una și mai specială: mai multă autenticitate decât la Vive nu este momentan posibilă. Și, în ciuda prețului ridicat, acesta este argumentul care face din Vive prima opțiune pentru pasionații de jocuri și fanii de tehnologie. Cei care se decid pentru Vive, trebuie să dețină deja un PC performant – dacă este necesară achiziția unui computer cu placă grafică bună, trebuie să iei în considerare o investiție dublă. Dacă prețul nu este o problemă, experiența virtuală cu Vive este fără precedent. Dar mai întâi trebuie instalat sistemul. Pentru aceasta este necesară o suprafață liberă de cel puțin 2 x 1,5 metri; pentru a maximiza distracția, recomandăm 2 x 3 metri. Cei care au suficient spațiu la dispoziție, pot lua în considerare o suprafață și mai mare – senzorii acceptă o distanță de până la cinci metri. Pentru o distracție optimă, se merită deci, să dai din când în când la o parte canapeaua din sufragerie. Senzorii trebuie montați diametral opus, și cel mai bine cu ajutorul suporților furnizați direct pe pereți, dar se pot agăța și pe trepiede foto. Cu controlerul în mână, se parcurge suprafața liberă pentru a fi scanată, apoi aplicația definește spațiul de joc.