Comparație între ANDROID 9 și iOS 12

Noile platforme software de la Apple și Google promit câte în lună și în stele, doar-doar să fie apăsat butonul de actualizare. Sunt absolut necesare? Și mai există diferențe? Am aruncat o privire atentă.

Scris de | 31 ianuarie, 2019
Comparație între ANDROID 9 și iOS 12

ANDROID

Lansare > 23.09.2008

Versiune actuală > Android 9 P (Pie)

Dispozitive active > 2.300.000.000

Aplicații în App Store > 3.800.000

Cotă de piață > 87,7%

Scurtă prezentare

Pe 5 noiembrie 2007, Google și 33 de parteneri au fondat Open Handset Alliance, care lansează de atunci sistemul de operare Android. Aici principala diferență față de iOS devine clară: în timp ce Apple își dezvoltă propriul software și hardware, Android este o platformă integrată, pe care fiecare companie o poate folosi gratuit. Cu toate acestea, Google indică clar modul în care Android rulează pe smartphone-urile noastre: funcțiile sistemului central, cum ar fi magazinul Play sau serviciul de hărți Maps, sunt dezvoltate în Mountain View, iar un producător de hardware le poate instala numai dacă îndeplinește specificațiile. Și imaginea mărcii Android este controlată de Google.

IOS

Lansare > 29.06.2007

Versiune actuală > iOS 12

Dispozitive active > 1.000.000.000

Aplicații în App Store > 2.000.000

Cotă de piață > 12,1%

Scurtă prezentare

Software-ul, cunoscut până în 2010 sub numele de iPhone OS, poate fi numit mama tuturor sistemelor moderne de operare pentru smartphone-uri. Dezvoltarea a început în 2005, iar în cadrul primei prezentări la Mac World în ianuarie 2007, operarea cu touchscreen a provocat agitație, fiind revoluționară pentru acele vremuri. În anii următori au fost adăugate funcții suplimentare, care în prezent sunt de la sine înțelese, în primul rând App Store, inclusiv interfețe (API) pentru dezvoltatori. Pe Apple Watch rulează un derivat iOS, de asemenea și pe Apple TV. Pe termen lung, Mac OS și iOS se vor uni probabil. Spre deosebire de Android, iOS rulează exclusiv pe hardware-ul Apple.ANDROID

Sistemul nu este atât de Open Source, așa cum deseori este prezentat. Dar ceea ce este adevărat este că variabilitatea și deschiderea sunt parte a ADN-ului Android.

LOOK & FEEL

Google a extins controlul prin gesturi. Prin glisarea cu degetul mare din partea inferioară a display-ului către mijlocul acestuia, este accesat Task Switcher (stânga), o glisare mai lungă deschide meniul principal tipic Android (mijloc). Totul este transpus intuitiv și utilizatorul se obișnuiește imediat. Și designul modern este plăcut. Un punct forte al Android este linia de notificări (dreapta), care cu ajutorul gesturilor de glisare de sus în jos se poate accesa în mai multe trepte.

CLOUD

Din meniul de setări (stânga) suntem duși la contul Google – și multitudinea de înregistrări (mijloc) ne arată cât de puternic este suportul de Cloud, pe care Google l-a construit în fundalul Android. În centrul atenției: memoria pentru Gmail, Drive și Fotografii, care se poate extinde prin intermediul unui model de plată gradual (dreapta). Google Photos este la fel ca și aplicația de gestionare a documentelor Docs. De asemenea, în Google Cloud sunt salvate automat copii de siguranță ale conținutului smartphone-ului.

FUNCȚII SUPLIMENTARE

O particularitate adesea subestimată a Android este adaptabilitatea extinsă a interfeței de utilizator, ca de exemplu cu ajutorul Widget-urilor pe ecranul de pornire (stânga). Ecranul Always on, care afișează informații importante, când display-ul este inactiv (mijloc) s-a impus. Aplicația Google Lens (dreapta) pentru recunoașterea imaginilor este un exemplu impresionant pentru rolul de pionierat, pe care Google îl are în domeniul inteligenței artificiale.iOS 12

Cu iOS, operarea tactilă nu a fost inventată, ci a fost perfecționată.

LOOK & FEEL

Experiența din spatele acestuia poate fi simțită și astăzi, Apple este un maestru al controlului cu gesturi. Utilizatorul nu simte lipsa butonului Home, în schimb se obișnuiește repede cu noua logică: o glisare scurtă de jos cu degetul mare duce la ecranul de pornire (stânga), o glisare mai lungă deschide Task Switcher (mijloc). O glisare cu degetul din dreapta sus pe display deschide centrul de control (dreapta), din stânga sus centrul de notificări. Până acum, acesta era mai degrabă confuz, însă cu iOS 12, Apple face ordine și preia notificările eșalonate de la Android. Designul interfeței este modern și consistent până la ultimul sub-meniu.

CLOUD

Cloud-Backend de la iCloud (stânga) este similar ca la Android și prețurile pentru memorie suplimentară (mijloc) sunt similare. Avantajul sistemelor iOS și iPhone este că Apple optimizează sistemul de operare pentru hardware-ul său. La Android, marii producători precum Huawei sau Samsung își aduc propriile soluții Cloud, ceea ce îngreunează privirea de ansamblu. Prin urmare, gestionarea fotografiilor și a serviciilor pe iOS este mai confortabilă și mai clară (dreapta). Al doilea avantaj: Apple dezvoltă un sistem de operare pe calculator cu Mac OS, care este perfect conectat cu iOS. Un email început pe iPhone poate fi continuat pe Macbook.

FUNCȚII SUPLIMENTARE

Confidențialitatea are un statut foarte diferit la iOS față de Android, ceea ce se datorează în principal faptului că în cazul Apple (comparativ cu Google) o mare parte a profitului său provine din vânzare de hardware. Un exemplu în acest sens este posibilitatea de dezactivare a funcției de browser-tracking, pe care industria de publicitate o folosește pentru colectarea datelor despre utilizator (stânga). Utilizatorii iOS apreciază și Apple Wallet (mijloc), care nu doar salvează cărți de îmbarcare și alte obiecte virtuale, dar le actualizează și în timp real – o schimbare a porții de îmbarcare este semnalată printr-un mesaj push. O altă caracteristică unică este telefonia video prin intermediul tehnologiei Facetime (dreapta), în urma actualizării iOS 12 sunt posibile și apelurile de grup.Trei puncte centrale noi

Cele mai noi versiuni ale ambelor sisteme prezintă asemănări remarcabile, care reflectă evoluțiile tehnice și tendințele sociale în aceeași măsură.

  1. Confortul digital

Anul 2018 se caracterizează printr-o atitudine critică față de tehnologiile digitale din ce în ce mai mult, iar pericolele sub forma manipulării opiniei (Fake News) și comportamentul de tip adicție smartphone, au ajuns în prim plan. Companiile de tehnologie răspund cu funcții noi, care ar trebui să susțină o utilizare mai conștientă a smartphone-ului: la Apple este denumit „ Screen Time“, la Google „Dashboard“, dar momentan încă nu este disponibilă la Android 9 și va fi lansată peste câteva săptămâni prin update. Aici utilizatorul poate analiza în statistici extinse, de câte ori a luat telefonul în mână, în plus poate stabili limite de timp pentru aplicații și o perioadă pentru inactivitatea ecranului. Google a găsit termenul potrivit în cadrul eventului I/O 2018: „Digital Wellbeing“, care cel mai bine se poate traduce prin „Confort digital“.

  1. Inteligența sistemului

Inteligența artificială este din ce în ce mai întâlnită și pe smartphone. În Android 9, sistemul învață care sunt procesele rareori utilizate din fundal și le limitează corespunzător, pentru a economisi energie. Și luminozitatea ecranului este reglată în funcție de comportamentul utilizatorului. În plus, interfața este mai dinamică, în prima linie a aplicației Drawer sunt afișate aplicațiile pe care utilizatorul le-a utilizat frecvent în perioada curentă. Și dacă utilizatorul introduce „Taxi“ în bara de căutare Google, nu este afișată doar aplicația Taxi, ci și conexiunea directă pentru comandarea unei curse până la birou sau acasă. Cu așa-numitele „Slices“ și „Actions“ Google oferă dezvoltatorilor instrumentele necesare pentru a implementa interfețele dinamice IA în aplicațiile lor. Și Apple permite cu noi interfețe de programare (API) integrarea simplă a funcțiilor IA.

  1. Asistent personal

IA (Inteligența Artificială) se ascunde și în asistenții personali, interfețele dinamice devin parte integrantă a asistentului Google. Și Siri de la Apple beneficiază de o actualizare puternică: cu noua funcție „Comenzi scurte“ se pot defini o serie de acțiuni conectate, care sunt declanșate cu o comandă vocală. De exemplu, propoziția „Siri, sunt acasă“ poate aprinde lumina, și poate regla un anumit ton galben, de asemenea poate porni sistemul muzical și crește temperatura ambientală cu două grade. Dar se poate și mai puțin complex: Siri învață din comportamentul utilizatorului, detectează rutina, ca de exemplu comunicarea frecventă cu o anumită persoană, și sugerează comenzi scurte rapide.Android nu este neapărat Android

Deschiderea sistemului înseamnă și că Android are multe fețe. Aproape toți producătorii majori adaptează interfața conform propriilor idei, pentru a se diferenția de competiție și pentru a lega utilizatorul de marca proprie. Logica: odată ce utilizatorul s-a obișnuit cu particularitățile și avantajele interfeței UI de la Samsung sau EMUI de la Huawei, va apela la aceeași marcă pentru următorul său telefon. Prin urmare, livrarea de actualizări este întârziată, deoarece la lansarea unei noi versiuni de Android, producătorul trebuie să includă mai întâi modificările sale. Sistemul nativ poate fi găsit fie pe modelele Pixel de la Google sau pe dispozitivele certificate Android One, printre acestea se numără, de exemplu, smartphone-urile actuale de la Nokia.

SAMSUNG EXPERIENCE UI

Una dintre cele mai modificate interfețe de utilizator. Producătorul implementează o varietate de servicii și funcții suplimentare proprii, și de asemenea, Cloud Backend este de la Samsung.

HUAWEI EMUI

Primele versiuni au fost clone ale iOS, dar între timp EMUI s-a eliberat. În principiu, același lucru este valabil și pentru Samsung: Android abia că se mai recunoaște.

GOOGLE ANDROID ONE

Inițiativa Android One obligă producătorul să utilizeze sistemul nativ. În schimb, Google garantează suportul software pentru o perioadă de trei ani.

Actualizări și suport

SAME-SAME

Android și iOS se aseamănă tot mai mult. Și asta dintr-un motiv întemeiat: în principiu, există doar trei diferențe principale.

Nu sunt puține vocile, care se plâng de creșterea similarității celor două sisteme principale de operare mobile. Dacă cele două sisteme devin identice, atunci utilizatorul nu mai poate să aleagă. De fapt, convergența poate fi observată: interfețele de utilizator sunt tot mai asemănătoare, funcționalitatea este aceeași pentru ambele sisteme, cu excepția câtorva excepții. Motivul este simplu: evoluția sistemelor duce dezvoltatorii într-o spirală de optimizare, care perfecționează mult operarea pe un display mare, totuși mic, deoarece refuză să crească din motive evidente. Și deoarece interfața este atât de mică, soluțiile creative sunt limitate. Nu sunt mai multe moduri, pentru a accesa funcția X pe cea mai scurtă cale sau afișarea informației Y mai clar vizibile – există de regulă o singură cale, o soluție facilă, ce este recunoscută ușor. Un bun exemplu în acest sens îl reprezintă notificările eșalonate, pe care Google le-a introdus deja cu Android 8. Apple a preluat mai mult sau mai puțin acest lucru în iOS 12, deoarece este pur și simplu cea mai bună formă de prezentare pentru a afișa clar mai multe notificări pe un ecran de 5 până la 6 inchi. În schimb, Google a preluat controlul prin gesturi, prezentat de Apple anul trecut cu iOS 11 și iPhone X. În cele din urmă, ambele sisteme profită de soluțiile bune, și se aseamănă din ce în ce mai mult.

Clientul este produsul

Dar, în ciuda tuturor similitudinilor, există trei diferențe fundamentale, care își  au rădăcinile în modelele de business semnate Apple și Google. În timp ce Apple generează majoritatea profiturilor prin vânzarea de hardware, Google este o companie de software, care își câștigă banii în special din publicitate. Și dacă publicitatea ar trebui să se adreseze țintit utilizatorului, atunci trebuie să se știe cât de multe lucruri despre acesta. „Dacă clientul nostru ar fi fost produsul nostru, am putea câștiga mulți bani“, a declarat șeful Apple, Tim Cook în urma scandalului Facebook și Cambridge Analytica. „Am decis să nu facem asta.“ Cu cât se pune accentual mai mult pe protecția datelor și confidențialitatea datelor, cu atât mai bine le poate utiliza Apple ca motiv de cumpărare.

Bilet de intrare scump

În această logică, iPhone-ul poate fi, de asemenea, perceput ca un bilet de intrare într-un ecosistem, care pune mai puțin accentul pe colectarea datelor de la utilizatori, decât Google cu Android. Taxa de intrare este totuși ridicată. În timp ce Android rulează pe o varietate de dispozitive din toate clasele de prețuri, este disponibil doar un număr ușor de gestionat de modele iPhone, care toate sunt foarte scumpe. Un alt aspect este natura închisă a platformei. Deoarece Apple controlează și hardware-ul și software-ul, iOS este perfect optimizat pentru iPhone, dar și mai bine reglementat. Apple lasă utilizatorului mai puțină libertate creativă în ceea ce privește optimizarea interfeței de utilizator. În schimb, Android este dezvoltată ca o platformă deschisă și flexibilitatea pe care o aduce se simte și la interfața de utilizator și la serviciile Cloud, pe care Huawei sau Samsung le folosesc în combinație cu sistemul. Ele permit o mai mare libertate în ceea ce privește adaptarea interfeței de utilizator și mai multe posibilități de utilizare a funcțiilor și serviciilor terților. Suportul software, care va deveni din ce în ce mai important în viitor, suferă din cauza fragmentării, care este un efect secundar inevitabil al acestei deschideri a sistemului. Cu programul Android One, Google controlează și optimizările de software, precum Project Treble, dar încă se află cu mult în urmă. La suportul software, care pe lângă protecția datelor și deschidere este a treia diferență, iOS este cu un pas în față.

Etichete: ,