INTERVIU Alex Chica, EA România: ”Tinerii să nu mai viseze cariere. Să viseze ceva anume, să-și urmărească o pasiune. Cariera o să fie rezultatul”.

⇣ Sari la articol
INTERVIU Alex Chica, EA România: ”Tinerii să nu mai viseze cariere. Să viseze ceva anume, să-și urmărească o pasiune. Cariera o să fie rezultatul”.Alex Chica - Studio Technical Director, EA Romania

Electronic Arts, sau EA cum este compania cunoscută în cultura populară, este unul dintre cele mai mari studiouri de jocuri din lume. Fondat la începutul anilor ’80, acesta a mers „odată cu valul” jocurilor video, care începea să acapareze lumea întreagă a divertismentului.

Două decade mai târziu, după 2000, Electronic Arts a devenit unul dintre cei mai mari producători și distribuitori de jocuri și a creat titluri care au rămas pe veci în memoria colectivă, precum Sims, FIFA, Need for Speed, Medal of Honor sau Battlefield.

connect România a stat de vorbă cu Alex Chica, Studio Technical Director EA România, unul dintre cei mai vechi membri ai echipei autohtone.

El ne-a povestit despre începuturile carierei, despre ce înseamnă controlul calității atunci când vine vorba despre cele mai importante francize de gaming din lume, dar și despre coordonarea studiourilor din București și Vancouver și colaborarea 50-50 atunci când vine vorba despre dezvoltarea seriei FIFA.

connect: Cum vezi parcursul EA România către ceea ce înseamnă studioul în ziua de azi, unul dintre cele importante din regiune, unde se dezvoltă titluri extrem de importante ale companiei?

Alex Chica: Clar a fost un parcurs foarte bun – am început cu câțiva oameni în 2005 și am ajuns la o clădire de 10 etaje în 2021. Sunt aspecte care țin de conjunctura momentului – industria jocurilor video era una de nișă, dar s-a bucurat de un boom în România în acei ani, media de vârstă pe vremea aia era clar mai scăzută ca acum, entuziasm mult, poftă de experimentat, curiozități, un univers „în formare”. Dar sunt și aspecte care țin de deciziile bune luate de-a lungul anilor, de calitatea oamenilor, de experiența lor, de încrederea câștigată. Ambele laturi ale poveștii au mers mână în mână.

connect: Ce înseamnă prezența locală a unei companii atât de mari precum EA pentru studiourile mici, autohtone, de jocuri?

Alex Chica: E un fel de „oul și găina”, dar mai puțin paradoxal. Cronologic, în România au apărut mai întâi companiile mari, dar în „miniatură”. EA România e un exemplu. N-am fost mari de la început. Însă pe vremea aceea nu prea exista noțiunea de „indie devs”. Când EA România și alte câteva studiouri autohtone au devenit realmente mari, studiourile mai mici au avut clar de câștigat. Există și vor exista mereu oameni care se vor îndrepta către companii mici, din dorința de a încerca ceva diferit, de a se simți mai independenți etc. Faptul că există deja o industrie construită în jurul companiilor mari n-a făcut decât să alimenteze potențialul studiourilor mici. În plus, companiile mari sunt adesea implicate în relațiile cu autoritățile – recunoașterea industriei, promovarea ei, militat pentru facilitați fiscale sau de altă natură, pentru toate acestea, EA România este o portavoce, iar noi ne dorim să creăm vizibilitate și oportunități de creștere ale industriei, pentru că pe termen lung e win-win-win – și pentru noi, și pentru alte companii, dar mai ales pentru oamenii din industrie.

connect: Cât de important este controlul calității și verificarea atentă a părții tehnice atunci când vorbim de titluri AAA precum FIFA?

Alex Chica: În EA, controlul calității este prioritatea noastră numărul unu. Și aici aș vrea să clarific un pic – controlul calității nu se traduce doar prin testare. Testarea e o componentă extrem de importantă, cu siguranță, însă preocuparea noastră pentru calitate este ceva ce face parte din ADN-ul nostru și e integrată în toate disciplinele, departamentele și echipele care lucrează la FIFA și la celelalte titluri din portofoliul nostru. De la design, la artă, la programare și până la testare, încercăm să ne asigurăm că produsul final, care ajunge în mâinile a milioane de utilizatori, este la cel mai înalt standard de calitate. Ar mai fi de menționat și că testarea a evoluat fantastic în ultimii ani – scenariul clasic în care un om testează jocul 8 ore pe zi, deși valabil în continuare, este completat de o multitudine de alte abordări – teste automate, algoritmi bazați pe inteligență artificială care caută bug-uri, load-testing, auto-smokes etc. Și toate astea, spre deosebire de capacitățile noastre umane, merg 24/7.

connect: Cât de importantă este coordonarea bună între studiourile care colaborează la același joc și cât de dificil este aceasta de realizat?

Alex Chica: Îmi dau seama că ceea ce pentru noi a devenit obișnuință nu e la fel pretutindeni. Cu siguranță coordonarea între studiouri e extrem de importantă și e ceva pentru care noi a trebuit să depunem enorm de mult efort să o înțelegem și să o perfecționam din momentul în care ne-am alăturat “familiei” FIFA. Sunt bariere ce țin de limbaj, de cultură, de mod de abordare, de fus orar, de distanță, de interacțiuni umane, în persoană, pe care a trebuit să le depășim. N-a fost ușor, dar aceasta e normalitatea noastră acum. FIFA se dezvoltă în două studiouri EA – Vancouver și București. Și dacă la începutul colaborării noastre, în urmă cu aproape 8 ani, raportul de „forțe” era clar în favoarea studioului nord-american, actualmente suntem cât se poate de echilibrați pe toate ariile de dezvoltare, de experiență, de talent, de leadership, având sute de oameni în fiecare studio, care contribuie la fenomenul anual numit FIFA.

connect: Cât de atractivă este piața locală pentru studiourile mari ale lumii? Crezi că urmează să mai vedem nume mari cu prezență autohtonă în viitorul apropiat?

Alex Chica: Cu siguranță piața locală de IT, în general, și de game-dev, în particular, este foarte atractivă. Avem oameni pasionați, serioși, deschiși, specializați pe nevoile industriei IT și un ecosistem economico-social care favorizează investițiile externe. Dacă aș avea un studio mare de jocuri, clar aș porni o „filială” în România.

connect: La ce titluri importante EA ți-ar plăcea să ai ocazia să colaborezi și nu ai facut-o până acum?

Alex Chica: Foarte pe scurt și la obiect, mi-ar plăcea să colaborez la Apex Legends.

connect: Ce te-a determinat să alegi un astfel de drum în carieră? De ce nu alte companii IT? De ce gaming?

Alex Chica: Nu am ales drumul ăsta. Știu că sună ca un clișeu, dar m-a ales drumul pe mine. Am avut o baftă cumplită în foarte multe momente din carieră. Am început să lucrez la 19 ani, ca programator, în gaming, doar pentru că prietena mea de atunci își găsise deja job și nu-mi placea să mă scoată ea pe mine la un suc. Am stat 6 ani și ceva în Gameloft, unde am fost majoritar programator, deși am cochetat pe alocuri și cu producția și design-ul. Ulterior am vrut să fac o schimbare, așa că am ajuns programator timp de 2 ani într-o bancă, de unde n-am știut cum să fac să scap mai repede. Clar nu era pentru mine. Niste foști colegi din Gameloft, care se mutaseră la EA Romania, mi-au aruncat colacul de salvare și am părăsit corabia bancară. Și de 11 ani încoace mă tot gândesc cât noroc am avut să mă reîntorc în industria asta, din care n-aș pleca decât la pensie. M-am jucat de mic – fie pe calculator, fie table-tops, fie board-games, m-au atras competițiile în general, dar nu cred că e ceva atipic generației mele. Așadar – aici m-a dus combinația de noroc, soartă și pasiune.

connect: Ce sfat ai avea pentru tinerii care visează ca într-o zi să poată să facă o carieră din gaming?

Alex Chica: Același sfat ca pentru oricine care visează o carieră în orice. Să nu mai viseze cariere, să viseze ceva anume, să-și urmărească o pasiune. Cariera o să fie rezultatul.

connect: În final, ce platformă preferi? PC sau console? 🙂

Alex Chica: Într-o lume ideală, în care aș avea mai mult timp să mă joc, PC-ul. În realitate, telefonul mobil a devenit o formă de gaming mult mai accesibilă în ultima perioadă.

Konika Minolta - Mobotix 7

Articole asemanatoare