INTERVIU Mihai Pohonțu, Amber Studio: „Cred cu tărie că avem talentul și experiența de a dezvolta jocuri AAA”

INTERVIU Mihai Pohonțu, Amber Studio: „Cred cu tărie că avem talentul și experiența de a dezvolta jocuri AAA”

Scris de | 18 ianuarie, 2022

Privind oarecum cu admirație și invidie spre Polonia și restul de țări care sunt mai dezvoltate decât România în ceea ce privește industria de jocuri video și la proiecte de succes precum seria Witcher de la CD Projekt Red, cumva am așteptat momentul în care voi auzi de un astfel de titlu dezvoltat de o companie românească.

Astfel că am stat de vorbă cu Mihai Pohonțu, Chairman Amber Studio, despre cât de competitivă este piața locală de gaming, și despre planurile pe termen scurt, mediu și lung ale Amber Studio, cel mai important jucător din România, pe acest segment.

connect: Cum arată în prezent peisajul industriei de gaming din România și cum se va dezvolta el în viitorul apropiat?

Mihai Pohonțu: Industria românească de jocuri crește într-un ritm rapid, cu peste 10% anual, dar are doar o dimensiune moderată, în termeni absoluți, cu puțin peste 200 milioane de dolari în venituri, comparativ cu Polonia, cu peste 600 milioane de dolari. Pe de altă parte, industria românească a jocurilor este relativ mare în comparație cu alte țări din Europa de Est, cu peste 6000 de dezvoltatori implicați activ în spațiu.

De asemenea, are o lungă istorie care se întinde până la primul joc conceput în 1976 de Viorel Darie la ITC București. Latura comercială a industriei a fost stabilită la scurt timp după schimbarea regimului din 1989, odată cu fondarea studioului Ubisoft România. Este o industrie dinamică și competitivă, dar este încă dominată de prezența marilor studiouri multinaționale, spre deosebire de Polonia, unde sunt dominante companiile locale.

connect: Cât de mult ajută industria de gaming de la noi din țară faptul că avem un studio mare, care probabil va rivaliza cândva în viitor cu prezențele locale ale Electronic Arts și Ubisoft?

Mihai Pohonțu: Prezența companiilor multinaționale a fost importantă în fazele formative ale industriei locale, deoarece a permis apariția unei baze stabile de talente de talie mondială. În același timp, aceste ramuri contribuie în cea mai mare parte la francize care sunt conduse în mod creativ în alte părți ale lumii, ceea ce înseamnă că ele contribuie la servicii și la sprijinul dezvoltării comune. Acest lucru nu permite apariția unei clase creative în aceste locații, deoarece direcțiile cheie sunt furnizate de departe.

Românii independenți, dintre care Amber este de departe cel mai mare exemplu, își poate crea propriul IP și orice succes comercial va atrage veniturile realizate pe piața lor locală, mai degrabă decât să fie reținut în sediile străine ale multinaționalelor. Asta înseamnă nu numai mai multe taxe plătite în România, ci și posibilitatea de a investi în continuare în cercetare și dezvoltare locală.

connect: Putem spune că acum vorbim despre Amber ca o companie multinațională, având prezență în România, Mexic, SUA și Canada?

Mihai Pohonțu: Ne definim ca o agenție de creație globală cu sediul în București, România, unde continuăm să avem cel mai mare centru de dezvoltare cu aproape 600 de angajați, împreună cu majoritatea directorilor. Mai mult, procesăm toate veniturile noastre globale prin intermediul entității juridice române și plătim impozite locale pe profitul total generat, ceea ce reprezintă o diferență fundamentală față de multinaționalele care își acoperă doar costurile locale.

connect: O întrebare care este pe buzele tuturor. Când ne vom bucura de primul Triple A produs de un studio românesc în România?

Mihai Pohonțu: De mult timp, acesta este unul dintre visele fiecărui gamer român, de a vedea un joc video complet dezvoltat în România, de către o echipă locală. Cred cu tărie că industria locală s-a maturizat în ultimii ani și că avem talentul și experiența de a continua pe calea dezvoltării jocurilor video AAA (n.r. jocuri cu buget foarte mare) care ne vor face pe noi toți mândri. Vom avea în curând un anunț foarte relevant cu privire la acest subiect, așa că fiți pe fază!

connect: Pe ce intenționați să focusați eforturile de dezvoltare a companiei pe termen mediu și lung? Mobile sau console/PC gaming?

Mihai Pohonțu: Suntem o adevărată agenție multi-platform, astfel încât strategia noastră este să ne stabilim pe o poziție de lider pe fiecare dintre segmentele pe care le-ați menționat, precum și în ceea ce privește noi platforme emergente precum AR / VR, jocuri cripto, jocuri neuro și, în general, orice spațiu inovator nou din industria de gaming. Anul acesta majoritatea veniturilor noastre provin din dezvoltarea jocurilor mobile, dar ne așteptăm la un portofoliu echilibrat anul viitor și în anii următori.

connect: Cum poate industria de gaming din România să beneficieze mai mult de tinerii talentați de aici care vor să urmeze cariere în IT și Design?

Mihai Pohonțu: Talentul este singura materie primă a industriei noastre, iar un aflux de tineri calificați, ambițioși și entuziaști stimulează creșterea și relevanța noastră pe piața globală. Industria de gaming are avantajul unic că acomodează persoanele care nu au pregătire specializată în roluri entry-level.

În calitate de Tester de control al calității, ai nevoie doar de o bună cunoaștere a limbii engleze, pasiune pentru jocuri, o minte curioasă și o etică de muncă puternică și, din acel moment, poți construi o carieră uimitoare. Majoritatea designerilor sau producătorilor noștri au început în industrie ca testeri, ceea ce vorbește despre mediul meritocratic pe care l-am stabilit.

connect: Cât de dificil este de gestionat un proiect de gaming a cărui dezvoltare are loc în mai multe studiouri din țări diferite?

Mihai Pohonțu: Am fost tentat să răspund la această întrebare afirmând că nu este deloc dificil, dar apoi mi-am dat seama că acest lucru a devenit a doua natură pentru noi. După ce am făcut-o timp de mulți ani, ne-am perfecționat sistemele și procesele, și ne-am instruit oamenii pentru a lucra într-un mediu mai amplu, în mai multe zone geografice și culturi diverse. Deci, da, sunt multe de învățat pentru a face totul corect, dar vestea bună este că este un obstacol mai ușor decât majoritatea provocărilor creative pe care le întâlnești atunci când dezvolți un joc.

connect: La ce proiecte lucrează Amber în prezent, și la ce lansări să ne așteptăm viitorul apropiat?

Mihai Pohonțu: Lucrăm la multe proiecte interesante care vizează un public variat, dar nu putem comenta despre majoritatea jocurilor aflate în curs de dezvoltare până când nu sunt gata de lansare, pentru a menține elementul surpriză, care este esențial pentru o campanie de marketing de succes. Acestea fiind spuse, sunt mândru să spun că am lansat cea mai recentă iterație a celui mai reușit joc de puzzle din istorie, numit Tetris Beat, care a apărut acum aproape 2 luni pe Apple Arcade.

connect: Cât de mare este succesul Tetris Beat, cel mai recent joc dezvoltat de Amber?

Mihai Pohonțu: Are parte de un succes masiv, după ce a ajuns cel mai descărcat joc atunci când a fost lansat și totodată în întreaga lume prin intermediul Apple AppStore. Fiecare gamer a auzit de faimosul joc de puzzle Tetris, iar noi am dus totul la un alt nivel, încorporând gameplay-ul de succes cu muzică exclusivă și mecanici ritmice inovatoare. Jocul prezintă o gamă diversă și eclectică de muzicieni incredibili, inclusiv Alison Wonderland, GARZA, Hannah Diamond, Octo Octa, Dauwd, CINTHIE și multe altele, cu noi melodii exclusive de la cei mai tari artiști de astăzi adăugate în fiecare lună

connect: Ce urmează pentru Amber Studio pe termen mediu și lung?

Mihai Pohonțu: Prevedem extinderea continuă în mai multe direcții: stabilirea de noi locații de studio în întreaga lume, dezvoltarea de produse pe platforme și de genuri noi, fuzionarea sau achiziționarea de studiouri talentate și integrarea lor în rețeaua Amber, investiții suplimentare în Academia Amber și încurajarea oamenilor noștri să urmeze o carieră semnificativă în dezvoltarea jocurilor, investind într-o comunitate mai largă de dezvoltatori de jocuri, dar și fiind un „cetățean model”, oferind un impact pozitiv prin eforturile noastre de caritate.

Cel mai important este că vrem să „evoluăm știința și arta jocului”, ceea ce înseamnă găsirea de noi modalități de a crea experiențe captivante pentru clienții noștri, încărcate de semnificație, care să ne permită să atingem statutul de „modern storytellers”. Vrem să realizăm acest lucru prin căutarea neîncetată a inovației.

Etichete: , , , , , ,