REVIEW NVIDIA Reflex – Război declarat latenței în jocuri

Scris de | 10 iunie, 2021

Cei care au urmărit lansarea ultimei generații de plăci grafice de la NVIDIA, RTX 30, care a avut loc în toamna anului trecut, își amintesc probabil elementele principale ale acelei prezentări, precum primele imagini cu noile plăci grafice sau căutarea disperată după acestea care a urmat în lunile de după eveniment. De altfel, acea căutare continuă și astăzi pentru mulți, însă acesta e un subiect pentru o altă zi.

Evenimentul de lansare al RTX 30 a fost o ocazie pentru NVIDIA să prezinte și noutățile sale în materie de software – care nu au fost deloc puține. Dintre acestea, poate îți aduci aminte și de NVIDIA Reflex, o funcție dedicată exclusiv jocurilor competitive.

Bine, poate că „funcție” este prea puțin pentru a denumi exact tot ceea ce oferă NVIDIA Reflex. Practic, aceasta este o întreagă suită de tehnologii software, pentru GPU și pentru ecranele G-SYNC, menită să măsoare și să reducă latența sistemului tău de gaming în jocurile competitive.

Ce este latența

Înainte de toate însă, cred că ar trebui să explicăm puțin ce înseamnă latența și la ce se referă acest cuvânt. E un termen destul de simplu, definind delay-ul (întârzierea) dintre o acțiune pe care o faci cu mouse-ul și tastatura și momentul în care aceasta se produce pe ecran, în jocul pe care îl joci (în cazul latenței de sistem) sau delay-ul dintre joc și server-ul multiplayer (în cazul latenței de rețea) – de exemplu, atunci când tragi într-un adversar însă confirmarea kill-ului „ajunge” mai târziu pe ecranul tău.

Latența de sistem este cea principală pe care NVIDIA Reflex vrea să o reducă la minimum posibil, iar pentru a vedea dacă reușește acest lucru am testat Reflex pe un sistem de gaming cu o placă grafică RTX 2080 SUPER și două monitoare distincte: un BenQ de 144Hz și un Alienware AW2521H de 360Hz. Vei afla imediat și de ce am ales două monitoare distincte.

La lansare, NVIDIA Reflex era disponibil doar pentru două titluri: Fortnite și Valorant, niciunul dintre ele nefiind însă printre titlurile pe care le (mai) joc. Din fericire, Apex Legends, pe care cândva îl „devoram”, având zeci de ore săptămânal petrecute în el, a primit suportul Reflex, astfel că a fost o alegere destul de ușoară când a venit momentul să mă decid în ce titlu voi efectua testele. E important să menționez însă că Reflex este disponibil și pentru alte jocuri competitive, precum Destiny 2, Call of Duty: Warzone, Call of Duty: Black Ops Cold War, Mordhau sau Enlisted.

De asemenea, dacă un joc nu are suport NVIDIA Reflex poți să te bucuri oricum de îmbunătățiri de latență prin activarea Ultra Low Latency Mode din panoul de control al NVIDIA. Acest lucru îți va oferi o reducere a latenței de randare a plăcii grafice, însă nu vei avea acces la controlul întregului sistem.

Nu cred că mai e nevoie să spun de ce latența este importantă în jocurile competitive, în special pentru cei care joacă la un nivel înalt, acolo unde viteza și timpul de reacție sunt primordiale. Latența de sistem a dat naștere și sintagmei „peeker’s advantage” prin care un jucător cu un setup de gaming superior îl vede pe celălalt cu câteva milisecunde mai devreme, suficient însă cât să obțină un kill.

Mișcare mai fluidă ca niciodată

Apex Legends este unul dintre titlurile care pun foarte mare accent pe mișcare, pe felul în care te deplasezi pe hartă, diferitele modalități prin care încerci să ajungi din punctul A în punctul B. În multe momente, o deplasare rapidă îți poate salva viața sau îți poate oferi elementul surpriză într-o luptă, și nu cred că am simțit niciodată acest lucru mai mult decât atunci când am folosit NVIDIA Reflex.

Nu, nu pot să spun că m-a făcut să joc mai bine, pentru că în general, atunci când vine vorba de jocurile competitive, sunt un jucător de moral – în funcție de cum încep, bine sau prost, voi continua în cam aceeași manieră. Însă ce pot să spun este că m-a ajutat enorm în a aprecia din nou importanța unei mișcări fluide într-un shooter precum este Apex.

Pe monitorul BenQ, latența sistemului a stat destul de constantă, pe undeva pe la 35 de milisecunde. Odată ce am folosit Alienware-ul, aceasta a scăzut la aproximativ 25ms, însă aici intervine un alt motiv, pe care îl vom examina puțin mai târziu.

„Meniul” Reflex – mai mult decât un tabel cu cifre

Ai posibilitatea de a activa și un fel de meniu special Reflex, care îți arată toate datele legate de latență, similar cu imaginea de mai jos, prezentată și de NVIDIA pe site-ul oficial. Practic, poți vedea latența mouse-ului, latența generală a sistemului și cea medie, latența dintre PC și display și, evident, media de frame-uri pe secundă.

Rolul acestui meniu este unul foarte interesant. Nu, nu este doar un tabel cu cifre la care să te uiți (mă rog, oarecum este și asta), ci poate fi folosit la realizarea celor mai bune setări posibile pentru PC-ul tău. Practic, poți vedea în timp real ce rezultat au anumite modificări ale setărilor pe care le faci, pentru a realiza dacă sunt într-adevăr utile în a-ți reduce latența sau, în realitate, nu fac absolut nimic.

Avantajul grafic

Faptul că majoritatea gamerilor profesioniși joacă la rezoluții mai reduse pentru a îmbunătăți viteza de mișcare și a reduce latența generală a unui joc nu este un secret, fiind un compromis pe care majoritatea îl fac din motive evidente: scopul lor nu este acela de a admira construcțiile masive ale unui joc, textura apei sau felul în care se reflectă lumina într-o sabie, ci de a câștiga.

Reflex permite însă folosirea unei calități mai mari – până la 2160p – fără a face acel „schimb” cu creșterea latenței sau scăderea numărului de frame-uri. Bineînțeles, vei înregistra un timp de răspuns puțin mai mare dacă te joci la 2160p față de 1080p, însă diferența va fi aproape înjumătățită față de cea pe care ai avea-o dacă nu activezi Reflex.

Experiența pe un monitor de 360Hz

Monitoarele de 360Hz au început să fie din ce în ce mai multe la număr, modele importante fiind lansate în ultimul an. Printre acestea se numără și Alienware-ul pe care l-am primit pentru a testa o funcție specială, denumită NVIDIA Reflex Latency Analyzer. Aceasta permite gamerilor să analizeze și să înțeleagă performanța și timpii de răspuns ai sistemului lor, pentru a-l pregăti înainte de un joc, și poate fi utilizată exclusiv pe monitoare de 360Hz, compatibile G-SYNC.

Pentru a activa această funcție, va trebui să te folosești de un port USB special amplasat pe spatele monitorului, care funcționează ca un passthrough al PC-ului și are rolul de a urmări click-urile mouse-ului fără să adauge latență în plus. De asemenea, acest port funcționează cel mai bine doar cu anumite modele de mouse de la ASUS, Logitech, Razer sau SteelSeries, iar eu am folosit pentru test un model de Razer.

Funcția detectează click-urile pe care le produci cu mouse-ul și măsoară timpul petrecut între acestea și schimbarea de pixel de pe ecran (de exemplu, momentele dintre apăsarea butonului stâng al mouse-ului și trasul cu arma într-un shooter), oferindu-ți și acele măsurători complete de latență în timp real.

NVIDIA Reflex poate fi activat pe mai toate plăcile grafice NVIDIA lansate din 2014 încoace, de la seria GTX 900. Bineînțeles însă, va funcționa cel mai bine pe noua serie RTX 30, dacă ești destul de norocos încât să fi pus mâna pe una.

Nu sunt cel mai mare fan al jocurilor competitive - prefer mai tot timpul o experiență multiplayer relaxată, sau una singleplayer în a cărei poveste te poți pierde - însă nu pot să neg că folosirea NVIDIA Reflex mi-a oferit una dintre cele mai fluide sesiuni de gaming pe care am avut-o vreodată. Este o funcție cu un scop foarte simplu, bine integrată și care reușește să nu te încurce sau să îți încetinească performanța PC-ului. Nu, nu vei deveni vreun jucător pro dacă o folosești, și te vei putea juca în continuare la fel de bine fără ea dacă ești genul care preferă să intre cu prietenii într-un meci de Warzone sau de Apex și să se relaxeze câteva ore. Însă dacă îți dorești să fii unul dintre cei mai buni la un anumit titlu, și dispui și de echipamentul necesar, nu văd de ce nu i-ai da o șansă.

• Creează probabil cea mai fluidă experiență de gaming pe care o poți avea la momentul actual.
  • Meniul Reflex îți permite să înțelegi mult mai bine modificările pe care le faci sistemului și dacă acestea au un impact real asupra latenței.
  • Este disponibil și pe plăci grafice mai vechi.