INTERVIU. ASUS, bilanț de pandemie: ce au însemnat ultimii doi ani pentru compania care domină piața de laptop-uri locală

INTERVIU. ASUS, bilanț de pandemie: ce au însemnat ultimii doi ani pentru compania care domină piața de laptop-uri locală

Perioada pandemiei a fost una cu bune și cu rele pentru cele mai mari companii din lumea tech, iar ASUS nu face notă discordantă. Pe de o parte bucurându-se de o cerere mai crescută ca niciodată, pe de altă parte luptându-se cu criza de cipuri care a afectat întreaga industrie, ASUS a avut o perioadă pandemică aglomerată. Despre ce au însemnat acești ultimi doi ani, și cum privește compania spre viitor, am vorbit cu Bogdan Ivașcu, Country Manager ASUS SYS Romania.

Scris de | 10 decembrie, 2021

connect: Care au fost provocările lui 2021 pentru filiala locală ASUS?

Bogdan Ivașcu: Provocarea cea mai mare a fost menținerea aprovizionării pentru întreaga gamă de produse.

La nivel mondial, întregul an a fost marcat de multiple sincope în aprovizionarea fabricilor cu diverse componente de calculator. Din acest motiv, în 2021, pe anumite segmente din gamă, nu am reușit să răspundem în întregime cererii.

connect: Ce cotă de piață are ASUS pe piața locală pe segmentul de laptopuri? Dar dacă ne uităm punctual la piața de laptopuri de gaming, pe ce loc vă aflați?

Bogdan Ivașcu: În ciuda dificultăților de aprovizionare, gama de laptopuri ASUS disponibilă a reușit să răspundă cerințelor generate de noul context social, fie că vorbim de autonomie de funcționare mai mare, camera web mai performantă sau greutatea redusă a dispozitivului. Astfel, conform statisticilor de piață, în 2021, în România, laptop-urile ASUS au fost cele mai mai vândute, ele reprezentând aproape o treime din totalul laptopurilor vândute în această perioadă.

În privința vânzărilor din segmentul de gaming, laptopurile ASUS sunt foarte apreciate de către clienți: conform statisticilor de piață, peste 44% din vânzările acestui segment au fost realizate cu laptop-urile ASUS din gama ROG și TUF.

connect: 2020 a fost un an în care s-au vândut foarte multe laptopuri în programul Back to School, deoarece școala s-a desfășurat exclusiv online. Cum au evoluat vânzările în 2021 față de aceeași perioadă a anului trecut?

Bogdan Ivașcu: Într-adevăr, în anul 2020 s-au vândut foarte multe laptopuri, din cauza condițiilor sociale noi în care am fost nevoiți cu toții să ne desfășurăm activitatea. Una din schimbări a reprezentat-o trecerea la învățământul online. Chiar dacă această trecere a avut un impact major și imediat asupra cererii din anul trecut, și în acest an cererea rămâne la un nivel ridicat, apropiat de nivelul de anul trecut și mult peste nivelul anilor de dinainte de pandemie.  

connect: S-au vehiculat probleme de stocuri pentru majoritatea producătorilor de laptopuri pentru perioada asta de pandemie. Care este situația la Asus România? Ați făcut față cererii?

Bogdan Ivașcu: La foarte scurt timp după izbucnirea pandemiei, începând cu anul 2020, aprovizionarea constantă cu stocuri a devenit principala dificultate, atât la nivel mondial, cât și la nivel local. Așa cum menționam anterior, nici în 2021 nu am reușit să scăpăm de această problemă, la nivel mondial piața de IT rămânând afectată. Și la nivel local, menținerea unei aprovizionări constante a rămas principala dificultate în acest an. Nu am reușit să răspundem în întregime cererii, dar în mod cert aprecierea și loialitatea clienților față de produsele noastre au ajutat biroul local în demersurile de a obține mai multă marfă pentru clienții din România.

connect: În afară de laptopuri de gaming, pe ce alt segment mizați puternic? Periferice, monitoare, sisteme desktop?

Bogdan Ivașcu: În mod oarecum neașteptat, am înregistrat foarte multe cereri pentru portofoliul de produse ASUS de business, portofoliu care – este adevărat – până acum 3 ani era prezent într-o măsură mică în România. Cerințele specifice generate de digitalizarea activității (securitatea datelor, funcționarea în condiții de lucru speciale etc.) au făcut ca produsele din portofoliul nostru de business să fie cunoscute și apreciate de un număr mai mare de clienți.

Astfel, în perioada următoare, beneficiind de un portofoliu de produse și servicii atât consumer, cât și commercial, vom încerca să oferim soluții care să răspundă fiecărui scenariu de utilizare, fie că țin de activitatea profesională sau de mediul de lucru de birou, fie că țin de activitatea personală.

connect: Care sunt cele mai noi produse de gaming din portofoliul ASUS?

Bogdan Ivașcu: Întregul nostru portofoliu de gaming este unul actualizat. Ne bucurăm că, de-a lungul ultimilor ani, am fost primii care am avut disponibile, pentru cumpărătorii din România, laptopuri de gaming echipate cu procesoare și plăci grafice lansate de producători în anul respectiv, iar disponibilitatea noastră a fost la data lansării sau în primele zile după lansare. Dintre cele mai noi modele, menționez ROG Zephyrus S17, ROG Zephyrus M16 și modelul ROG Zephyrus G14 Alan Walker Special Edition, creat în colaborare cu Alan Walker.

connect: Zephyrus S17 și M16 sunt două dintre cele mai noi produse lansate pe piață locală, ambele folosesc sistemul de răcire ROG Intelligent Cooling care utilizează un compus termic din metal lichid pentru a răci procesorul. Cum funcționează și cu cât disipă mai bine căldura noua tehnologie?

Bogdan Ivașcu: Este deja bine cunoscută preocuparea specialiștilor noștri pentru dezvoltarea și îmbunătățirea permanentă a sistemului de răcire. Cu cât laptopurile sunt mai subțiri, cu atât spațiul convențional pentru răcire devine mai redus. Sistemul de răcire ROG Intelligent Cooling implică și armonizează o multitudine de elemente specifice răcirii, astfel încât laptopul să asigure performanțe impecabile. Unul dintre aceste elemente este compusul termic din metal lichid. Prin utilizarea lui, temperatura procesorului este redusă cu până la 10°C, în comparație cu situația în care se utilizează pasta termică tradițională.

Aplicarea compusului termic din metal lichid este un proces delicat, care în mod normal se realizează manual, deoarece necesită o precizie înaltă. Specialiștii noștri au dezvoltat și patentat automatizarea procesului, pe care apoi l-au îmbunătățit, adăugând un pas prin care se protejează compusul adăugat, pentru a împiedica, în timp, scurgerea metalului lichid.

Toate modelele ROG din portofoliul actual au răcire ce utilizează compusul termic din metal lichid pentru procesor, iar modelul ROG Strix G Advantage Edition are implementat acest tip de răcire atât pentru procesor cât și pentru placa grafică.

connect: Rog Phone 5 este cel mai nou smartphone de gaming al producătorului. Cum a fost primit de public, dacă ne gândim că este unul dintre cele mai puternice telefoane din piață?

Bogdan Ivașcu: ROG Phone 5 este practic a 4-a generație de telefoane din seria ROG, o serie care și-a propus să ofere publicului larg posibilitatea de a trăi experiența de gaming cu ajutorul unui telefon.

Cu ROG Phone 5 toate caracteristicile definitorii ale unui dispozitiv performant sunt actualizate și ridicate până la cel mai înalt nivel de performanță posibilă pe un telefon mobil.

Vorbim de Qualcomm Snapdragon 888, sistemul de răcire GameCool aflat și el la a patra generație, rate de refresh a ecranului de până la 300 Hz și ecran AMOLED, protejat de Corning Gorrila Glass Victus.

Seria de telefoane ROG este una deja consacrată. Oferind cele mai mari performanțe posibile la momentul lansării, telefoanele ROG au fost întotdeauna bine primite și apreciate, chiar dacă segmentul celor pasionați de performanță mobilă este unul mai redus în comparație cu publicul larg.

connect: Cum sprijină ASUS România segmentul de gaming?

Bogdan Ivașcu: ASUS vine în întâmpinarea pasionaților de jocuri electronice nu doar cu soluții hardware, dar și prin organizarea de turnee de gaming. Fie că vorbim de titluri e-sports sau nu, ASUS a organizat și va continua să organizeze astfel de turnee pentru comunitatea din Romania.

connect: S-a organizat recent campionatul DOTA 2 International în România. Cum credeți că ajută acest gen de evenimente evoluția segmentului de eSports? Când credeți că se vor relua competițiile cu publicul?

Bogdan Ivașcu: Într-adevăr, toți cei din comunitatea de gaming ne-am bucurat să aflăm că acest uriaș eveniment se organizează anul acesta în România, pe Arena Națională. Din păcate, din cauza contextului social dictat de pandemie, s-a decis în ultimul moment ca evenimentul să aibă loc fără prezența fizică a publicului. Chiar și așa, cu siguranță aceste evenimente, în special cele de amploarea celui menționat, contribuie imens la dezvoltarea eSports.

connect: Care sunt planurile companiei pentru sfârșitul anului? Urmează Black Friday, apoi perioada de Crăciun, două evenimente majore la care în general producătorii se uită cu atenție și care sporesc cota de piață dacă se iau deciziile potrivite. Vom vedea multe produse ASUS de gaming în oferta retailerilor?

Bogdan Ivașcu: În ultimul trimestru al anului avem două mari evenimente de vânzări deja consacrate: Black Friday și promoția de Crăciun. Contextul în acest an este un pic diferit (aș evidenția în primul rând cererea crescută de produse și componente IT prezentă în mai multe domenii de activitate), iar planificarea pentru aceste două campanii a fost puternic afectată de sincopele din aprovizionare și de costurile de producție în creștere. Fiecare companie din domeniu se va strădui să fie la înălțimea așteptărilor clienților cu prilejul acestor campanii.

connect: Care vor fi tendințele anului 2022 în industria de gaming/eSports?

Bogdan Ivașcu: Popularitatea eSports este în continuă creștere. Se fac demersuri pentru ca eSports-ul să fie recunoscut prin lege ca sport oficial și în România, până la finalul acestui an. În acest context, jucătorii și cluburile de eSports din România vor avea același statut precum cel al sportivilor și cluburilor profesioniste, tradiționale. Astfel, ne așteptăm ca industria de gaming să fie în creștere, iar ASUS o să ofere în perioada imediat următoare noi serii de echipamente dedicate fenomenului eSport.

Asus ROG Zephyrus g16 - 2024

Etichete: , , , , ,