INTERVIU Marius Maican, Operations & Maintenance Director, Orange România: „Orange România a beneficiat mereu de unele dintre cele mai avansate tehnologii din Europa și nu numai”

INTERVIU Marius Maican, Operations & Maintenance Director, Orange România: „Orange România a beneficiat mereu de unele dintre cele mai avansate tehnologii din Europa și nu numai”

Scris de | 20 iunie, 2022

De 20 de ani, pe piața telecom din România există brandul Orange, iar încă de la tranziția de la Dialog spre brand-ul actual, a cărui prezență este foarte importantă și pe plan european, operatorul oferă unele dintre cele mai calitative servicii de comunicaţii clienţilor săi, atât utilizatori individuali, cât şi companii.

În 1997, odată cu apariția operatorilor GSM în România, Marius Maican, Operations & Maintenance Director Orange România, a optat pentru MobilRom, fiind printre primii ingineri Orange care au pus bazele rețelei. Am stat de vorbă cu Marius despre ce au însemnat acești zeci de ani din punct de vedere al evoluției tehnologice și cum s-au văzut ei din interior.

connect: 20 de ani e un interval foarte mare de timp, mai ales în tehnologie. E greu de comparat situația din prezent a industriei telecom față de ce era acum 20 de ani, dar care dintre schimbări credeți că e cea mai dramatică?

Marius Maican: Industria telecom a fost și este una dintre cele mai dinamice

industrii din lume. Acest lucru a condus la apariția multor invenții și inovații ce au schimbat modul nostru de a interacționa, de a comunica și de a socializa. Toate „shift-urile” tehnologice au fost „dramatice” atunci când au avut loc, iar un sondaj printre experții din domeniu cu siguranță ar clasa pe același nivel mai multe schimbări. Eu consider că o schimbare majoră a fost trecerea de la folosirea exclusivă a serviciilor de voce la cele de date mobile, punctul de inflexiune fiind introducerea 3G și a telefoanelor inteligente. Rețeaua 3G a fost, de fapt, rețeaua care a adus “internet pe mobil”, în accepțiunea sa modernă, iar smartphone-ul a devenit deja de mulți ani un obiect indispensabil în viața de zi cu zi.

Acum 20 de ani ne întrebam mult mai des la telefon „unde ești?”, comunicam prin intermediul SMS-urilor sau ceream indicații pe stradă. Acum avem posibilitatea să fim conectați mereu cu cei dragi, să avem toată informația la un click distanță, să realizăm aproape totul doar cu ajutorul unui dispozitiv cât o palmă. Toate acestea au evoluat împreună cu tehnologia. Echipamentele cu care operam acum 20 de ani și care erau voluminoase au ajuns astăzi să aibă dimensiuni sensibil mai mici, oferind în același timp o putere de procesare considerabil mai mare.

Creșterea complexității tehnologice, crearea multiplelor layere – am plecat de la implementarea serviciilor EDGE și 2G, iar astăzi oferim servicii 5G – ce trebuie proiectate, întreținute și dezvoltate constant, au venit cu noi tipuri de soluții, printre care și automatizarea. În 2022, nu ne sunt deloc străine concepte ca machine learning și artificial

intelligence, self healing sau predictive maintenance.

connect: Cum a decurs tranziția de la Dialog la Orange și ce a însemnat pentru România la momentul respectiv sosirea în țară a unuia dintre cele mai puternice branduri telecom din lume?

Marius Maican: Din punct de vedere tehnic, tranziția a fost lină, fără obstacole, dar a fost obținută printr-o pregătire minuțioasă și o colaborare strânsă între echipele din România și Franța.

connect: Multe branduri străine au apărut și au și dispărut între timp de pe piața telecom din România. Care e secretul longevității pe acest segment de business și care sunt punctele forte prin care Orange reușește nu doar să existe pe piața autohtonă, dar să fie chiar liderul ei?

Marius Maican: Încă de la început, Orange și-a dorit să susțină eforturile de digitalizare și de reducere a gap-ului digital, dar și să fie un partener tehnologic prin programele de inovație și produsele cu ADN digital pe care le oferă. Astfel, ne continuăm misiunea „Ca partener de încredere, facem România mai puternică prin digitalizare” cât de bine putem, adoptăm și integrăm cele mai noi tehnologii în serviciile pe care le punem la dispoziția clienților pentru a fi alături de ei și a le simplifica viețile, făcând tehnologia accesibilă tuturor.

Nimic din toate acestea n-ar fi posibile, însă, fără ajutorul colegilor mei, cei care fac diferența, tratând totul cu seriozitate, dar și cu optimism și încredere, în clasicul spirit Orange, care se vede în tot ceea ce însemnăm noi, ca echipă. Sunt bucuros să văd după 20 de ani același entuziasm și aceeași sete de inovare.

connect: Comparativ cu alte țări din Europa, cum a arătat rata de adoptare a noilor tehnologii la noi în țară? Mă gândesc aici la infrastructura de internet mobil, care primește upgrade-uri constante din punct de vedere al standardelor și al vitezei.

Marius Maican: Orange România a beneficiat mereu de unele dintre cele mai avansate tehnologii din Europa și nu numai. Mereu am investit în tehnologiile cele mai noi, în echipamente avansate și viabile, pentru a putea oferi clienților o experiență de top. De 20 de

ani investim constant în dezvoltarea rețelei și a infrastructurii, iar evaluările comparative ale tehnologiilor și serviciilor oferite de Orange România cu cele ale altor operatori ne clasează de foarte mulți ani pe primele poziții din Europa.

În 2002, Orange lansează conectivitatea EDGE (Enhanced Data Rates for GSM Evolution), România fiind prima țară din grupul Orange care a avut acces la această tehnologie. În 2006, românii au avut acces la conectivitate 3G. Orange a fost primul operator care a oferit acces la conectivitatea 3G inclusiv pe prepay. În primele 3 zile de la lansare, peste 25.000 de clienți Orange au optat pentru serviciile 3G. Un an mai târziu, rețeaua 3G+ a fost lansată în 10 orașe din România.

În 2014, conectivitatea 4G este adusă în România, în primul an de la lansare fiind disponibilă în 1000 de localități din țară. În mai 2017 acoperirea 4G crește la 100% la nivel urban. Conform datelor, în perioada 2014-2017 traficul de date 4G a crescut de 128 de ori, cu

2,4 milioane de clienți ce utilizau aceste servicii. În 2019, Orange lansează serviciul 5G, România fiind prima țară din grupul Orange care a beneficiat de acest serviciu. În același an, au fost lansate, în premieră, și alte servicii, precum Number Share, eSIM, HD Voice Plus.

Ne uităm în urmă și vedem că acum 20 de ani rețeaua de date însemna cei câțiva kilobiți pe secundă disponibili prin GPRS, o soluție 2G. Astăzi, rețeaua noastră 4G acoperă peste 98% din populație, iar rețeaua 5G este disponibilă în 17 orașe din România. Dacă în 2016 începea implementarea proiectului pilot Alba Iulia Smart City, în 2021 am lansat 5G Lab, primul laborator 5G din România, și tot aici am realizat un apel de date ce folosește nativ doar infrastructura 5G – o nouă premieră la nivel național în domeniul inovației în infrastructura de rețea.

connect: Privind în urmă la vremurile în care „bip-ul” era una dintre cele mai la modă metode de comunicare, aș dori să vă întreb care credeți că a fost anul cel mai important în tot acest proces de ieftinire a serviciilor de voce? În ce perioadă a devenit complet accesibil pentru oricine să dea un telefon?

Marius Maican: Încă de la început, pe piața din România, în pofida prețurilor mari pentru acea vreme, competiția a fost una acerbă, ce a dus în timp, invariabil, la scăderea prețurilor. Chiar înainte de apariția Orange în România, în 1999 compania lansa abonamentul Dialog Inedit ce costa 4$ și era cel mai ieftin abonament de pe piață. În 2006, imediat ce și alți operatori au lansat oferte competitive, am putea spune că orice român și-a permis să utilizeze serviciile de voce mobile.

connect: Cât de importantă a fost păstrarea pe piață a conceptului de cartelă pre-pay pe vremea în care costa semnificativ mai mult să devii abonat? Cum a păstrat ea Orange în topul preferințelor clienților?

Marius Maican: Cartela preplătită ALO a fost primul serviciu prepaid din România, lansat în 1997, și a avut un rol important în popularizarea nou-lansatelor servicii mobile, oferind o flexibilitate crescută și prețuri mai avantajoase, beneficii ce îl păstrează și astăzi, 25 de ani mai târziu, în preferințele clienților. În plus, 2006 a fost anul în care am introdus îndrăgitele personaje Millidge și Doig în campaniile de comunicare ale serviciului. Ca fun fact, personajele poartă numele animatorilor care au lucrat pentru agenția de creație și au creat personajele, mai exact Reece Millidge și Stuart Doig.

connect: Să vorbim puțin și despre telefon, ca device. Acesta a suferit modificări dramatice, de la „dumb phone” la smartphone, de la taste la touchscreen. Cum a arătat momentul zero, acela în care mai toată lumea și-a dat seama că acesta este viitorul? Cât de repede s-au grăbit utilizatorii să facă upgrade-ul, odată ce a început să apară acest nou tip de terminal?

Marius Maican: Clienții noștri au fost mereu deschiși să încerce și să adopte cele mai noi produse și servicii lansate, fie că vorbim de clienți persoane fizice sau companii. Totuși, în domeniul telecom, inovațiile aduse de evoluția și reinventarea telefoanelor mobile au stat

la baza dezvoltării inițiale. Există o legătură foarte strânsă între noile tehnologii introduse în rețea și dezvoltarea dispozitivelor mobile.

Pot spune că momentul definitoriu a fost apariția primului iPhone, atunci când clienții au început să descopere și să folosească aplicații ce le îmbunătățesc și le ușurează viața, conștientizând atunci utilitatea unei rețele mobile de calitate, ce le oferă vitezele de internet mobil necesare pentru a putea folosi dispozitivul la capacitate maximă. Tranziția nu a fost însă bruscă, ea s-a întâmplat etapizat pentru că a fost corelată cu stocurile puse la dispoziție de către producători și condiționată de lansarea altor modele similare. Astăzi, la Orange, avem 1,4 milioane de dispozitive vândute pe an și punem la dispoziția clienților cel mai variat portofoliu de produse dintre toți operatorii de telecom.

connect: Din punct de vedere personal, ce sentimente vă încearcă atunci când vă gândiți cum arăta peisajul telecom din România în momentul în care ați intrat în această industrie și cum arată el acum? Credeați că se va ajunge atât de departe într-un timp atât de scurt?

Marius Maican: Da, credeam în evoluția exponențială logaritmică a tehnologiei. În primii ani de facultate descopeream primele procesoare 80286, ca, mai apoi, în anul lansării Orange în Romania să fie deja disponibil pe piață Pentium 4. Am ales această industrie pentru că era una dinamică și prevestea o evoluție spectaculoasă la care îmi doream să iau parte. Nu mi-am imaginat, însă, că va evolua atât de mult într-un timp atât de scurt. Dacă ne uităm la previziunile de acum 20-30 de ani, foarte puțini anticipau astfel de schimbări radicale într-un viitor apropiat.

Pe mine nu pot decât să mă bucure toate schimbările ce au avut ca punct de plecare sectorul telecom, deoarece ele au ajutat cu adevărat societatea să se dezvolte și să evolueze. România nu ar fi în același stadiu de dezvoltare fără oportunitățile și facilitățile de conectare introduse de industria de telecom. Momentul în care ne aflăm astăzi se datorează evoluției puterii de procesare și a revoluției tehnologice.

connect: Cum credeți că vor arăta următorii 20 de ani pentru Orange în România? Ce se mai poate schimba și ce va rămâne, cel mai probabil, la fel?

Marius Maican: Până în 2030, dacă ne referim strict la evoluții pe infrastructura de comunicații, vorbim de implementări accelerate pe 5G în formatul nativ SA, cât și de pilotarea primei lansări 6G. Sistemele de comunicații mobile 2G, 3G și 4G au evoluat continuu de când au fost lansate, 5G urmând o cale similară. Tehnologia 6G se află în prezent într-o fază incipientă de cercetare, implementările comerciale fiind așteptate începând cu 2030. Obiectivul Orange este de a depune eforturi pentru ca 6G să ofere valoare societății într-un mod sigur și rezilient, prietenos cu mediul și ef icient economic.

Pentru anii următori, consider că vor exista câteva direcții globale definitorii pentru întreaga evoluție a domeniului tehnologic, la care cu siguranță Orange va contribui:

  • tendința către o nevoie tot mai mare de viteze de tr ansfer va continua pe măsură ce ne apropiem de anul 2030 și trebuie să fim pregătiți în ceea ce privește infrastructura de rețea.
  • tehnologii precum 5G, 6G sau EDGE Computing vor facilita explozia aplicațiilor real time bazate pe big-data, digital twin poate fi un bun exemplu. Inteligența Artificială va fi utilizată intensiv pentru a compacta volumul de date transmise, în consecință și energia necesară transmiterii va fi redusă.
  • Haptic technology merită o atenție deosebită. Aceasta adaugă senzația tactilă realității virtuale și va necesita o latență foarte mică (sub 1ms), dar și o disponibilitate ridicată, caracteristici teoretic posibile rețelelor 6G.
  • studiile arată că până în 2040, două treimi din populația lumii va fi concentrată în centre urbane. Cu ajutorul tehnologiei 6G vom putea avea orașe inteligente, bine conectate, și vom putea contribui activ la regândirea unor noi soluții de mobilitate urbană, cu scopul de a îmbunătăți radical capacitatea și viteza de mișcare pentru locuitorii orașelor. Această abordare trebuie să vizeze eliberarea și reducerea traficului, creșterea calității
  • aerului, eficiența energetică, dar și creșterea confortului și scurtarea timpilor de tranzit pentru un număr mare de persoane.

Etichete: , , , , ,