REVIEW F1 23: Jocul bate realitatea

Scris de | 21 septembrie, 2023
REVIEW F1 23: Jocul bate realitatea

9

Dacă de vreo doi ani asistăm la dominația absolută a lui Max Verstappen în Marele Circ, am zis totuși să mă delectez cu un scenariu pe care să-l pot controla, și să îmi amintesc de anumite vremuri, nu foarte dese ce-i drept, în care Formula 1 nu însemna doar fieful unui pilot și al unei echipe, indiferent de numele sau culorile lor. Ce vreau eu să spun, e că mă bucur că pot vedea și alți câștigători de cursă pe TV-ul meu din sufragerie, chiar dacă doar pe PlayStation 5.

Ca să las orice fel de răutate la o parte, din start vreau să te asigur că nu sunt părtinitor cu absolut nimeni. M-am bucurat extrem de mult atunci când Verstappen l-a detronat pe Hamilton de pe piedestalul său, practic m-am bucurat mereu atunci când o perioadă de dominare a sportului a luat sfârșit. Pentru că toți ne dorim să vedem spectacol și racing, chiar dacă în egală măsură este absolut de lăudat efortul echipelor și ale piloților care domină anumite ere. Deci, hai să nu mai tărăgănăm și să trecem la treabă.

Care sunt diferențele față de F1 22

Sincer, îmi pare că seria F1 începe să preia cu pași repezi liniile de dezvoltare ale colegilor de publisher (EA) EAFC. Adică fosta serie FIFA, care a avut parte de un rebranding în acest an. Nu pot să spun că am sesizat mari schimbări de la un an la altul, în schimb am fost foarte plăcut surprins să văd că modul Breaking Point a revenit în lumina reflectoarelor în acest an. Povestea e super fresh, o continuare foarte interesantă la prima parte, și totodată una care te va purta prin culisele conducerii și managementului unei echipe de Formula 1 din toate punctele de vedere, atât tactic cât și uman, însă aici vă invit pe voi să descoperiți mai departe, ca să nu risc să vă dau vreun spoiler. Și haideți să mai vedem ce e nou.

Continui cu cea mai evidentă adiție pentru acest an, și anume circuitul stradal din Las Vegas, cel care va urma să găzduiască o nouă cursă de Formula 1 după mai bine de 40 de ani. Evenimentul va fi unul fastuos și poate fi experimentat în premieră în acest joc, înainte ca el să aibă loc în realitate (cursa este programată pentru 19 noiembrie), iar faptul că Marele Circ poposește din nou în orașul luminilor ne asigură de un spectacol pe măsură, cel puțin în joc, dacă în realitate sunt destul de sigur că va însemna o nouă victorie marca Max Verstappen. Repet, nu sunt rău, sunt doar cinic.

O altă noutate pe care am observat-o în F1 23 este îmbunătățirea fizicii din joc, în sensul că feelingul oferit de controller și concordanța celor simțite cu cele văzute pe ecran este mai bună ca niciodată, pentru cei care nu dispun neapărat de un volan de câteva mii de lei măcar. Cum acesta este cazul subsemnatului, nu pot decât să mă bucur că simt și am parte de ceva mai mult control în curbe, de exemplu, atunci când diferențele între pneuri mai uzate, feedback-ul haptic de pe DualSense dar și imaginea de pe TV par să fie într-o armonie totală. Iar tot acest cumul de factori îmi permite să controlez mai bine monopostul virtual.

Gameplay mai realist ca niciodată

SUnt destul de sigur că acest joc este capabil să-i mulțumească chiar și pe cei mai pretențioși gameri în materie de simulare, și da, îndrăznesc să zic chiar și de cei care rulează acest titlu pe un setup de tip simulator, cu scaun cu înclinație potrivită, volan F1, pedale, etc. Am avut ocazia să încerc F1 23 pe un astfel de sistem și vreau să spun că a devenit greu spre foarte greu pentru mine, cel obișnuit cu un umil controller. De altfel, cred că aici este unul dintre punctele forte cheie ale acestui joc: faptul că te poți bucura de el indiferent de cât de „try hard” te consideri, și că îl poți juca atât casual cât și competitiv.

De altfel, există și ligi esports la baza F1 23, care îi cresc destul de mult popularitatea pe internet, asta ca să nu mai spun că și mulți dintre piloții F1, printre care și Lando Norris sau Charles Leclerc obișnuiesc să „înghesuie” o sesiune sau două de joacă între programul lor foarte încărcat, obicei pe care l-am observat încă din pandemie, atunci când atât ei cât și lumea întreagă nu prea aveau de ales. Chiar mă bucur că acum totul este posibil „by choice”.

Experiența de cursă, precum și multitudinea de setări cu care te poți juca ca să adaptezi jocul pe măsura abilităților tale dar și a sistemului pe care îl rulezi, indiferent că vorbim de PC sau console, constituie un factor important de luat în calcul pentru toată lumea. De altfel, de-asta este și atât de popular la nivel mondial și constituie un asset destul de important pentru Liberty Media (compania care deține drepturile de licențiere F1) pentru a atrage cât mai mulți fani în acest sport. Mai mult decât atât, este destul de clar că seria de jocuri video F1, la fel ca documentarul dramatizat Drive To Survive de pe Netflix, au partea lor de „vină” pentru afluxul de fani din ultimii ani. Să vedem și cât îi ține.

Grafica, la înălțime

Un alt aspect foarte important, după care mulți fani se vor uita este, în mod destul de evident, grafica. Acesta a fost mereu un punct cheie în franciză, iar de câțiva ani încoace fanii jocului au fost tratați regește. De la an la anu putem observa îmbunătățiri din acest punct de vedere, iar damage-ul în curse a primit și el un upgrade odată cu F1 23. Pe PlayStation 5-ul meu, jocul s-a comportat excelent din toate punctele de vedere, însă nu mă pot pronunța și pentru varianta de PC, acolo unde optimizările mai suferă, de obicei, dacă ne uităm spre alte titluri, unele dintre ele publicate chiar de EA *coughs* Jedi Survivor *coughs*.

Streamlined este cuvântul care descrie cel mai bine experiența cu acest joc și nu am avut nici un moment în care să mă trezesc că mă plâng de vreun timp de încărcare prea mare, sau de vreun meniu mai puțin intuitiv, care să fie pus unde nu trebuie, așa cum vedem destul de des la alte titluri. Bine fiind și un simulator de racing, e clar că avem parte de mai puține elemente decât în cazul vreunui RPG, limpede ca bună ziua.

F1 23 este un „must-play” pentru fanii formulei 1, printre care mă regăsesc și eu. Imersivitatea de care ai parte în timpul unui Race Weekend, sau chiar a poveștii Breaking Point te aruncă în acest univers plin de sudoare, muncă, talent și dezamăgiri într-un mod mai palpabil ca niciodată, iar fiecare succes sau eșec te vor face să-ți dorești să sari imediat înapoi în cockpit-ul monopostului virtual și să-ți pui din nou la încercare îndemânarea. În rest, cam toate sunt de bine și eu n-am ce să zic mai mult decât să vă urez „spor la joacă”, pentru că nu văd cum cineva ar putea regreta vreodată decizia de achiziție a acestui titlu foarte bine ambalat și pus la punct.

9Nota connect