Așa cum scurgerile de informații de anul trecut ne-au dezvăluit detalii despre PlayStation 5 „Slim” înainte ca acest model al consolei să se lanseze, așa începem să primim din ce în ce mai multe informații despre un eventual PlayStation 5 Pro, care ar fi programat să fie lansat în această toamnă. Desigur, nu este prima dată când aflăm despre acest model, însă avem acum cea mai completă listă de specificații hardware „neoficiale”, care sugerează că noul model va fi deopotrivă similar în capabilități cu modelul curent, dar și de până la 3-4 ori mai performant din anumite puncte de vedere, în special pe partea de GPU.
PlayStation 5 Pro va primi un GPU semnificativ îmbunătățit
Conform Moore’s Law is Dead, YouTuber cunoscut pentru astfel de scurgeri de informații despre hardware nelansat, noua consolă ar putea beneficia de un procesor extrem de similar. Probabil la capitolul CPU, PS5 Pro ar urma să aducă cele mai mici îmbunătățiri. Vorbim tot despre un CPU octa-core AMD bazat pe arhitectura Zen 2, dar avantajul ar fi un nou mod numit High CPU Frequency Mode, care ar putea fi activat de către dezvoltatori pentru a atinge 3,85 GHz, față de 3,5 GHz în prezent. Astfel, aportul de performanță ar fi minor, dar ar putea ajuta în jocuri limitate de CPU care nu pot atinge framerate-ul dorit cu o consistență ridicată, dar sunt foarte aproape.
Tot Moore’s Law is Dead sugerează că noul GPU ar oferi 67 TFLOPs de calcule pe 16 biți, adică aproximativ 33,5 de calcule „single-point”. Totuși, chiar dacă PS5 „standard” poate să realizeze cam 10 TFLOPs de calcule single-point, performanța nu ar fi de trei ori mai înaltă, ci cu aproximativ 45%, întrucât există schimbări de arhitectură care fac aceste valori greu de comparat direct.
Aportul de performanță poate fi minor sau major, în funcție de tehnologiile folosite în jocuri
Insider Gaming a venit cu o listă de specificații care pare să fie din surse similare. Aici avem mai clar expuse noutățile și diferențele. De exemplu, PlayStation 5 Pro va beneficia de memorie mai rapidă, la 576 GB/s, un aport de performanță de 28% față de consola „standard”. Tot Insider Gaming spune însă că modul High Frequency al procesorului ar duce la subtactarea frecvenței GPU cu 1,5% pentru a putea atinge la acele frecvențe, ceea ce înseamnă că poți pierde cam 1% performanță în acest mod.
Procesorul audio al PlayStation 5 Pro ar fi de asemenea upgradat, pentru performanță cu 35% mai bună, ceea ce înseamnă că poate calcula mai multe reverberații ale sunetului 3D și mai multe surse de sunet deodată.
În cazul GPU, este așteptat un aport de performanță de cam 45% față de PlayStation 5. Unde vom vedea schimbări majore de performanță va fi în cazul efectelor de ray-tracing. Este așteptat un arpot de performanță de două, trei sau chiar patru ori mai mare decât pe PlayStation 5 în astfel de situații.
Este amintită și o nouă tehnologie numită PlayStation Spectral Super Resolution Upscaling, care pare a fi o soluție proprietară de upscaling de la Sony, care să fie folosită pentru îmbunătățirea calității imaginii pentru jocurile care nu pot fi rulate în rezoluții înalte. Aceasta ar putea folosi un nou prcesor AI proprietar care poate la rândul său să realizeze 300 TOPs de calcule 8 bit și 57 TFLOPs de calcule 16-bit.
Specificații PlayStation 5 Pro (neoficiale)
Memorie
- PlayStation 5 Standard – 448 GB/s (14 GT/s)
- PlayStation 5 Pro – 576 GB/s (18 GT/s) – creștere de 28% față de consola standard.
De asemenea, se menționează că memoria de sistem a PlayStation 5 Pro este mai eficientă decât cea a consolei standard, astfel că câștigul de lățime de bandă poate depăși 28%.
CPU
- CPU-ul este identic cu cel al PlayStation 5 standard, cu toate acestea, Pro are un „Mod de frecvență ridicată a CPU-ului”, care duce CPU-ul la 3.85GHz – o creștere de 10% față de consola standard.
- În Modul de frecvență ridicată a CPU-ului, mai multă putere este alocată CPU-ului și va reduce frecvența GPU-ului cu aproximativ 1.5%, rezultând într-o performanță a GPU-ului cu aproximativ 1% mai mică.
Audio
- ACV-ul din PlayStation 5 Pro rulează la o viteză de ceas mai mare față de PlayStation 5 standard, rezultând în ACM library având o performanță cu 35% mai mare.
- Pot fi procesate mai multe reverburi de convoluție Pot fi procesate mai multe FFT sau IFFT
GPU
via insider-gaming
- Rasterizare cu 45% mai rapidă decât PS5
- 2-3x Ray-tracing (x4 în unele cazuri)
- 33.5 Teraflops
- Soluție de scalare / anti-aliasing PSSR (PlayStation Spectral Super Resolution Upscaling)
- Suport pentru rezoluții până la 8K este planificat pentru versiunile viitoare ale SDK-ului
- Arhitectură personalizată de machine learning
- Accelerator AI, suportând 300 de TOPS de calcul de 8 biți / 67 TFLOPS de virgulă mobilă de 16 biți
- În plus: 30 WGPs rulează shader-e de traversare BVH8 specializate vs. 18 WGPs rulează shader-e de traversare BVH4 pe PlayStation 5 standard.
PlayStation 5 Pro ar putea rula jocuri în 8K
Chiar dacă pe cutia lui PlayStation 5 scrie încă de la început 8K, adică suport pentru această rezoluție, în realitate, consola poate să afișeze maximum 4K la 120 Hz. În cazul PlayStation 5 Pro, noul SDK va permite realizarea de jocuri cu output în rezoluție 8K. Există însă o lipsă de televizoare în piață care să permită asta.
La fel ca PlayStation 5 Slim, și PlayStation 5 Pro va fi livrat cu o unitate optică detașabilă, deci va fi probabil vândut în aceleași variante: Digital și Disc. Unitatea este identică cu ea de pe Slim, deci probabil că vorbim despre aceeași componentă. Din păcate, nu va apărea un upgrade la capitolul stocare. PlayStation 5 Pro este așteptat tot cu 1 TB stocare internă, la fel ca PlayStation 5 „Slim”.
Conform celor două surse, consola se află deja în mâinile dezvoltatorilor interni Sony încă din luna septembrie a anului trecut, iar din ianuarie unitățile de dezvoltare au ajuns și la studiouri partenere. Lansarea este așteptată în toamna acestui an.