NVIDIA GeForce RTX 4080 Super: tot ce trebuie să știi despre tehnologiile NVIDIA

Scris de | 5 iulie, 2024
NVIDIA GeForce RTX 4080 Super: tot ce trebuie să știi despre tehnologiile NVIDIA

NVIDIA este, poate, compania care este cel „mai pe val” la nivel mondial. Grație valului cu inteligența artificială, care a fost exploatat la maximum de compania americană, NVIDIA a prins câteva zile în care a fost chiar pe prima poziție din lume, din punct de vedere al cotației pe piață. Însă, ca să ne întoarcem puțin la origini, astăzi vom vorbi despre divizia de gaming a companiei, adică cea cu care s-a remarcat gigantul din tehnologie. 

De vreo două săptămâni am avut parte de un upgrade al sistemului de acasă, iar pe partea video am optat pentru o implementare de la Gigabyte pentru GeForce RTX 4080 Super, GPU care s-a lansat la finalul lunii ianuarie a acestui an. Desigur, venind de la un GeForce RTX 3070 Ti Founders Edition, am fost curios să văd cam cât de mare e saltul în performanță, mai ales că am avut de gând să trec și eu, într-un final, la gaming 4K. Până să intrăm în toate detaliile care urmează trebuie să spun de la început că diferența e simțitoare, iar variile scenarii în care am utilizat această placă video nu au reușit, decât foarte rar, s-o facă să transpire.

Ce s-a schimbat de la seria 30 la seria 40

Haideți să vedem, până una alta, cu ce tehnologii noi a venit NVIDIA pe seria 40 și cum pot fi ele explicate cât mai simplu, pe înțelesul tuturor. Saltul dintre cele două generații, 30 și 40, a fost unul destul de semnificativ, mai ales prin prisma îmbunătățirilor din gaming.

Arhitectura Ada Lovelace

Arhitectura Ada Lovelace a adus, în primul rând, îmbunătățiri în ceea ce privește performanța și eficiența energetică. Procesoarele CUDA oferă o performanță per watt mai mare, permițând astfel obținerea de performanțe superioare cu un consum de energie mai redus. De asemenea, numărul de nuclee CUDA a crescut, ceea ce înseamnă capacități de procesare mai mari pentru sarcinile paralele.

De altfel, nucleele Tensor de generație a 4-a sunt optimizate pentru sarcinile deep learning și inteligență artificială. Acestea oferă performanțe mai bune pentru aplicațiile DLSS (Deep Learning Super Sampling) și alte aplicații de machine learning. Nucleele RT de generația a 3-a îmbunătățesc performanțele în ray tracing, permițând redarea unor imagini mai realiste prin simularea comportamentului luminii în timp real.

DLSS 3.0 (Deep Learning Super Sampling 3.0)

DLSS 3.0 aduce îmbunătățiri semnificative față de versiunile anterioare, și este disponibil doar pe plăcile video din generația 40. Acesta folosește algoritmi AI pentru a scala imaginile la rezoluții mai mari fără a pierde din calitate. De asemenea, introduce și tehnologia Frame Generation, care introduce cadre intermediare, ceea ce mărește fluiditatea și îmbunătățește frame rate-ul.

Frame Generation 

Frame Generation funcționează prin utilizarea algoritmilor de inteligență artificială pentru a genera cadre intermediare între cele deja randate de GPU. Spre deosebire de tehnicile tradiționale de interpolare a cadrelor, Frame Generation folosește puterea nucleelor Tensor și aceleași modele deep learning pentru a crea cadre complet noi.

De exemplu, în timpul randării unui joc, DLSS 3.0 colectează date despre mișcarea și contextul fiecărui cadru, inclusiv informații despre mișcarea obiectelor și schimbările de lumină. Algoritmii AI analizează aceste date pentru a prezice cum ar trebui să arate următorul cadru, identificând mișcările obiectelor și schimbările de iluminare. Folosind această analiză, nucleele Tensor creează cadre noi care sunt intercalate între cele randate tradițional de GPU. Aceste cadre generate contribuie la creșterea numărului de cadre pe secundă percepute și la fluidizarea vizuală a jocului.

Frame Generation este utilă în special în jocurile de înaltă rezoluție, cum ar fi cele la 4K și 8K, deci și în cazul de față (mai încolo veți vedea și diferențele din testele noastre cu Cyberpunk 2077 și Frame Generation), unde randarea fiecărui cadru este mai solicitantă, și în jocurile VR, unde fluiditatea și răspunsul rapid sunt esențiale pentru o experiență mai imersivă. De asemenea, tehnologia este avantajoasă și în scenele complexe, cu multe detalii vizuale și efecte de iluminare.

Ray reconstruction

Un alt punct forte pentru noile plăci video de la NVIDIA este și tehnologia de ray reconstruction, care vine cu varianta DLSS 3.5, una care îmbunătățește calitatea ray tracing-ului și eficiența randării prin utilizarea algoritmilor de inteligență artificială. În timpul procesului de randare, ea colectează date detaliate despre razele de lumină și folosește AI pentru a analiza și prezice comportamentul acestora. Algoritmii AI reconstruiesc apoi razele de lumină pe care le vezi pe ecran, în joc.

Beneficiile includ imagini mai clare și mai detaliate, optimizarea performanței prin reducerea necesității calculelor intensive și o eficiență energetică mai mare. Ray Reconstruction este utilă în jocurile video, în aplicațiile VR și în simulările profesionale.

Suport pentru PCIe 5.0 și GDDR6X

În final, avem parte și de suport pentru PCIe 5.0, care oferă o lățime de bandă dublă față de PCIe 4.0, permițând transferuri de date mai rapide între GPU și alte componente ale sistemului. Acest lucru îmbunătățește timpii de încărcare a jocurilor și aplicațiilor care necesită transferuri rapide de date. În plus, plăcile RTX 40 utilizează memorie GDDR6X, care oferă viteze de transfer mai mari și capacități mai mari de stocare temporară.

NVIDIA APP și driverul Studio

Deci, după ce am trecut în revistă toate bunătățile pe care ni le prezintă NVIDIA odată cu seria 40, pe care cei care folosesc deja de la lansare unul dintre modelele din acest lineup le cunosc mult prea bine, vreau să vedem imediat și exact cum se comportă în gaming. Pentru această serie de teste am ales patru dintre titlurile în care am putut rula benchmark-uri, care fac parte din repertorii destul de diverse, tocmai ca să vedem versatilitatea acestei implementări de la Gigabyte, pe numele său complet Windforce V2.

Însă până să trecem la gaming, vreau să vă spun și două-trei vorbe despre capacitățile acestui GPU în ceea ce privește editarea foto sau video. După cum știm cu toții, NVIDIA împarte în două driverele pe care le scoate odată cu fiecare noutate, în Game Ready și Studio. EI bine, optimizările pentru editare și creație video sau foto vin la pachet cu cu driverul Studio, iar switch-ul se face destul de ușor din NVIDIA App, aplicație care, atenție, se află în versiune beta, însă cu care nu am întâmpinat nici un fel de problemă și care poate fi descărcată chiar acum.

NVIDIA GeForce RTX 4080 Super aduce și aici o serie de beneficii, în ceea ce privește editarea video profesională. Cu nuclee Tensor și RT de generația a 4-a, ea oferă o accelerare puternică a performanței în redarea și randarea video. Capacitatea de coding și encoding în formate moderne precum H.264 și H.265 este optimizată, și avem parte de o redare fluentă dar și de un workflow susținut cu fișierele video la rezoluții 4K sau chiar 8K.

Tehnologia DLSS (Deep Learning Super Sampling) integrată în GeForce RTX 4080 Super, și despre care am discutat mai devreme, permite îmbunătățirea clarității și detaliilor imaginilor video, reducând în același timp timpul de randare. Aceasta facilitează previzualizări rapide și exporturi ceva mai eficiente ale proiectelor video. De asemenea, GPU-ul suportă monitorizare precisă și redare în timp real la rezoluții mari și rate de refresh înalte, care este foarte importantă pentru calibrarea culorilor și pentru asigurarea fidelității imaginii. Avem aici parte și de compatibilitate nativă cu aplicații de editare video precum Adobe Premiere Pro și DaVinci Resolve.

În sfârșit, gaming

Și ajungem și la gaming. Nu șltiu de voi, dar eu îmi amintesc acele momente din copilărie când se întâmpla să mai primesc plăci video de la NVIDIA. Poate primul astfel de cadou a fost un GeForce FX 5200, iar primul sentiment cu acea placă a fost unul extrem de plăcut, care mi-a rămas și acum întipărit în minte, când am apucat să fac upgrade de la GeForce 2. Iată că foarte mulți ani mai târziu, probabil vreo 20, am apucat să experimentez ceva similar. Sentimentul a rămas același, deși generații întregi s-au schimbat de-a lungul anilor. GeForce RTX 4080 SUPER e cam tot ceea ce își poate dori un gamer care încă folosește PC-ul ca principală mașinărie de joacă.

Pe tot parcursul testelor noastre, GPU-ul de la NVIDIA s-a comportat ireproșabil, și, cum spuneam, l-am trecut printr-o varietate de scenarii în care a fost sau nu ajutat de DLSS-ul din diversele titluri pe care le-am încercat. GeForce 4080 SUPER a luat o distanță destul de mare de vechea mea placă video, 3070 Ti, iar într-un titlu precum Cyberpunk 2077, care te lasă să testezi echipamentul tău din mai multe puncte de vedere, putem observa aici optimizarea excelentă care are loc între hardware și software. Însă un alt lucru e de punctat. Diferența între scenariile în care variile tehnologii de la NVIDIA, precum DLSS, Frame Generation și Ray Reconstruction, despre care vorbeam mai devreme, au fost activate și cele în care nu au fost activate. Putem observa creșteri substanțiale în numărul de cadre pe secundă, chiar și în 4K gaming, acolo unde GeForce RTX 4080 SUPER excelează.

Desigur, una e să citești pe internet despre aceste diferențe, eventual pe site-ul producătorului și alta e să le experimentezi tu, la prima mână. Chiar în cazul titlului dezvoltat de CD Projekt Red, în cazul rezoluției 3840 x 2160, diferența dintre a activa DLSS și a nu-l activa înseamnă diferența între un titlu jucabil și un titlu nejucabil. Pentru că oricât de „monstru” ar fi această placă video, un titlu atât de complex, presărat cu atât de mult tweaking poate îngenunchia sisteme extrem de capabile. Deci, kudos pentru aceste cifre. Dacă mai aruncăm și activarea Frame Generation în această situație, jocul sare la peste 70 de cadre pe secundă, cu setările maxime, ceea ce înseamnă o diferență de peste 50 fps între DLSS și FG pornite sau oprite. Spun eu, deloc neglijabil.

Iar în titluri ceva mai vechi, precum Shadow of the Tomb Raider, Far Cry 6 sau Read Dead Redemption 2, nu am scăzut niciodată sub 57 de cadre pe secundă, mai ales în cazul SOTTR sau RDR 2, acolo unde am avut parte și de implementare DLSS. Ce încerc eu să spun, de fapt, e că GeForce RTX 4080 SUPER nu vine la pachet doar cu un hardware extrem de capabil, mai ales pentru cei care optează pentru un monitor de 32 de inci, 4K, care să ruleze în mod impecabil un RPG deosebit din punct de vedere vizual, dar și cu optimizări software care au grijă să stoarcă fiecare picătură de performanță dintr-un sistem care e oricum capabil. Iar asta se traduce mereu într-o experiență de joc mai bună decât în alte cazuri.

Platforma completă cu care au fost realizate aceste teste:

  • NVIDIA GeForce RTX 4080 SUPER Gigabyte Windforce V2
  • AMD Ryzen 9 7950 X3D
  • RAM Kingston Fury DDR5 @5800 MT/s
  • SSD Kingston KC3000 2TB
  • MOBO ASUS TUF Gaming B650 PLUS WIFI

Asus ROG Zephyrus g16 - 2024

Etichete: , , , , , , ,