Bun venit la review-ul anual al lui Andrei pentru cel mai nou joc din seria EA FC (formerly known as FIFA). Anul acesta, ne concentrăm atenția pe EA FC 25, cel mai nou și mai strălucitor joc din tolba EA SPORTS, care vine cu o mulțime de promisiuni (ca în fiecare an) și pe care orice pasionat al sportului rege l-a așteptat ca pe pâine caldă. În ultimii ani, am tot scris review-uri kilometrice pentru jocurile acestea, iar anul acesta aș vrea să țin lucrurile ceva mai compacte. Sper să îmi și iasă, deci fără alte introduceri, să vedem dacă merită să dai banii (iar) pe noul joc EA FC.
Contează tactica?

EA spune că da, și orice antrenor și om care are cunoștințe de bază legate de fotbal ar fi de-acord cu ei. Întrebarea este însă de ce a durat atât de mult să conteze, și de ce abia acum EA a hotărât să implementeze niște funcții care sunt realmente esențiale jocului de fotbal. Iar răspunsul, doar compania americană îl știe.
Realitatea este că gameplay-ul în EA FC 25 chiar a cunoscut o schimbare importantă. Simt că spun asta în fiecare an în prima lună de viață a titlului, dar jocul se simte mai lent și mai așezat, și sper din tot sufletul să rămână așa pe tot parcursul vieții lui EA FC 25, nu să primească un upgrade de viteză la o lună-două distanță, așa cum se întâmplă mai mereu. Poți construi cu grijă sau ceva mai în viteză, în funcție de tactica pe care adopți, dar în mai toate modurile de joc nu se simte ca și cum mai poți să trimiți mingea în bandă și să te bazezi pe rapiditatea aripii pe care o folosești ca să traverseze tot terenul.
EA a introdus în acest an FC IQ, așa cum se numește noul sistem de tactică și inteligență artificială pe care se bazează jucătorii și mișcarea acestora în timpul partidelor. Astfel, fiecare poziție are acum câteva roluri din care îl poți alege pe cel care se potrivește cel mai bine jucătorului tău – spre exemplu, un atacant poate evolua având rolul de False 9, ceea ce înseamnă că va coborî adesea să ia mingea și va căuta să deschidă jocul în benzi, sau cel de Poacher, adică va căuta să se poziționeze în fața porții cât mai des, sau Target Man, caz în care va ataca adesea careul pentru a relua centrări spre poartă. Rolurile acestea schimbă în mare parte zona și felul în care operează un jucător, căutând fie să exploateze spațiile libere, fie să intre în combinații sau să caute o zonă cât mai largă de unde să paseze.
Partea bună este că aceste roluri, combinate cu tacticile generale – tiki-taka, gegenpressing, counter-attack, etc – îți oferă o varietate mai mare de gameplay ca până acum, pentru că poți adapta felul în care se mișcă pe teren jucătorii tăi chiar și în timpul partidelor. Asta înseamnă că, dacă dai de un jucător care se apără foarte mult și caută să plece pe contraatac, poți oferi roluri mai defensive mijlocașilor centrali sau fundașilor laterali, pentru a acoperi eventualele spații care se deschid în defensiva ta atunci când ataci. De asemenea, vei putea și să experimentezi și să creezi tactici diverse pentru diverși fotbaliști, care sunt mai pricepuți în unele roluri decât în altele. Spre exemplu, Griezmann nu va fi niciodată la fel de eficient în rolul de Target Man ca în cel de False 9.

EA FC 25 se simte, mai mult ca înainte, ca un joc care nu are, cel puțin momentan, un așa-numit „meta”. Nu sunt anumite aspecte ale jocului care funcționează constant și duc la gol în mod cert, precum centrările sau șuturile de la distanță cu finesse, sau execuțiile la colțul scurt. Sigur, vei marca din toate aceste modalități uneori, dar niciuna dintre ele nu îți oferă garanția că vei face asta.
În plus, în Career Mode, atunci când îți alegi echipa și setările pentru carieră pe care o vei juca, ai opțiunea de a selecta două tipuri de Gameplay – cel normal, sau Simulation, care ar trebui să imite felul în care se comportă echipele în viața reală, și modalitățile lor de a juca. Recomandarea mea este să îl selectezi pe acela, pentru că vei avea partea de un realism mult mai mare – viteza jocului este redusă la 30% față de 50%, unde se află în mod normal, există mai multe erori și jucătorii obosiți chiar se simt așa pe măsură ce înaintezi în joc – spre exemplu, Memphis Depay, deși era clar jucătorul mai valoros și cu statistici mai bune într-un duel cu un fundaș advers la un meci din carieră, a fost depășit de acela în viteză, fiind introdus pe parcursul meciului – genul de logică pe care o înțeleg și o apreciez.
Despre faulturi și portari
Anul acesta, EA a introdus un buton de „fault sigur”, prin care te poți asigura că primești cartonașul galben, sau chiar roșu, trăgându-ți de tricou adversarul până în punctul în care jocul este oprit. Pe Xbox, combinația este RB + A, și se numește de fapt „fault profesionist” sau fault tactic. E destul de amuzant să îl folosești mai ales când te aduni cu prietenii la o seară de jocuri, pentru că va cauza multă frustrare, și îți oferă o variantă destul de bună de a opri atacurile adverse.
Este parcă și ceva mai multă consistență în deciziile pe care le iau arbitrii, mai ales în cazul faulturilor. EA FC 24 a avut multe cazuri în care te trezeai că primeai un cartonaș roșu pentru un fault care nu merita sub nicio formă așa ceva, sau adversarul primea un penalty gratuit pentru un contact în careu extraordinar de firav. În cele aproape 30 de ore de EA FC 25 pe care le-am înregistrat până acum, nu am avut niciuna din aceste probleme, cu o singură excepție. Deci, cum am zis, ceva mai multă consistență în deciziile arbitrilor, lucru care vine, cumva amuzant, în contradicție cu fotbalul real, unde deciziile acestora sunt de neînțeles uneori.
Un alt aspect care mi se pare că a primit îmbunătățiri în acest an este cel al portarilor, numărul de greșeli fiind redus semnificativ pentru aceștia. Spre exemplu, în EA FC 24, portarii aveau o tendință foarte ridicată de a boxa sau de a respinge mingi pe care ar fi trebuit să le prindă fără probleme, în special centrările din corner. Nu e cazul în acest an, și aceștia par să fie mai siguri pe ei și să încerce să prindă orice centrare, mai ales atunci când aceasta vine oarecum „plouată”, fără viteză sau rotație.
Ultimate Team

Ok, să începem discuția despre modurile de joc cu „bijuteria coroanei” celor de la EA – Ultimate Team. Mă rog, EA o consideră bijuteria coroanei pentru că este cea care aduce cele mai mari venituri, mai mari decât vânzările în sine ale jocului, însă în realitate este și modul cel mai inconstant an de an, deși primește cea mai multă atenție. Interesant paradox, nu?
Ultimate Team în EA FC 25 este ceva mai rapid decât restul modurilor de joc, iar lucrul acesta se simte destul de rapid. Sigur, e și din cauza cardurilor speciale (care sunt ceva mai puține la început în acest an, dar sunt convins că vor umple majoritatea echipelor în cam o lună), și înțeleg de ce EA alege să facă jocul mai rapid în Ultimate Team, dar tot mi se pare că nu există pic de imersivitate sau de coerență atunci când fiecare meci se termină 5-4, 7-2 sau 6-6, de parcă ai juca TopSpin sau orice alt joc de tenis.
În rest, Ultimate Team e cam la fel cum te așteptai. O modificare interesantă a survenit în felul în care obții puncte de-a lungul unui sezon, pentru a debloca diferitele recompense (practic, battle pass-ul celor de la EA), deoarece acum poți obține un anumit număr de puncte și jucând celelalte moduri de joc, nu doar UT. Astfel, spre exemplu poți să obții puncte dacă iei un jucător de top în carieră, sau dacă ajungi să câștigi un trofeu. Meniul de obiective are și update-uri ceva mai rare, astfel că nu trebuie să stai să faci grind dacă vrei un anumit jucător, și SBC-urile sunt și ele acceptabile ca număr, cel puțin momentan. Am întâmpinat câteva probleme de servere, dar mai deranjant a fost un glitch în care niciun meci jucat la Squad Battles nu îmi dădea puncte la sfârșit, astfel încât îmi era imposibil să avansez în rank și să obțin astfel o recompensă mai bună. Aia chiar e o problemă destul de serioasă, pe care sper să nu o mai întâmpin.
Career Mode
Cariera a primit în sfârșit atenție din partea celor de la EA în acest an, și vine cu ceva noutăți, dar mai important, un nou meniu, care arată destul de bine, deși am înțeles nu sunt tocmai fani. Și aici sunt glitch-uri constante, mai ales atunci când îți creezi o echipă, în cazul meu fiind prezentată constant în scurtele materiale de dinainte de meci ca fiind echipa mai slabă sau care are mai puține șanse în partida respectivă, deși jucam cu locul 20 și eram pe prima poziție. De asemenea, adăugarea lui Fabrizio Romano în modul carieră ca omul care anunță fiecare transfer parafat în joc este absolut inutilă. Nu știu dacă cei de la EA s-au gândit că asta va îmbunătăți experiența jucătorilor de Career sau pur și simplu aveau niște bani de aruncat în direcția italianului, dar oricare ar fi motivul, ideea a fost proastă și nu trebuia implementată. Aș prefera să văd mai degrabă niște funcții noi sau (re)implementarea sponsorilor pe tricouri decât să îl văd pe Romano cum spune „Here we go” la orice transfer.
Cum am zis, modul Simulation schimbă complet experiența din meciurile din Career Mode și recomand folosirea sa dacă vrei să ai parte de întâlniri care se termină cu scoruri mai normale, 1-0, 2-1, etc. Interesant este că anul acesta ai și mai multe opțiuni ca niciodată cu privire la țările și teritoriile în care poți trimite scouterii din carieră să îți găsească talente. Bineînțeles, majoritatea se vor limita la clasicele Anglia, Franța, Spania, Brazilia sau Argentina, dar după ce termini cu acestea, o să fie amuzant să îți trimiți scouterul într-un periplu fotbalistic prin Sri Lanka, Laos sau Djibouti.
Va exista și posibilitatea de a prelua o echipă în mijlocul sezonului și a încerca să îi schimbi soarta – fie o salvezi de la retrogradare, fie o duci în Europa sau chiar o ajuți să câștige titlul, în funcție de locul pe care se află și timpul rămas din sezon. Chestia asta se numește Live Start Points, și nu este disponibilă momentan, urmând să vină în joc cu un update ulterior. Ar putea fi o metodă interesantă de a-ți testa abilitățile de manager, dar rămâne de văzut când va apărea.
Ai acum și posibilitatea de a testa jucătorii din academie în turnee de 5v5, grație noului mod Rush. Acolo, poți observa ce potențial au fotbaliștii tăi tineri, cât de bine se mișcă în teren și dacă merită sau nu să investești timpul necesar pentru a-i promova la echipa mare. Și apropo de Rush…
Rush și alte aspecte

EA a înlocuit în acest an VOLTA cu Rush, un nou mod de tip 5v5, care se aseamănă cu mini fotbalul, sau cu britanicul „five-a-side”. Ecuația e simplă: VOLTA era o umbră a ceea ce a promis inițial, nimeni nu era interesat de acel mod, astfel că EA l-a înlocuit cu o variantă ceva mai bună și cu mai mult potențial. Rush este disponibil în toate modurile de joc din EA FC 25, integrat inclusiv în Ultimate Team, acolo unde poți obține puncte sau recompense speciale. Gameplay-ul este mai rapid, dar aici lucrul acesta este natural, ținând cont că vorbim de un teren mai mic și mai puțini jucători.
Și regulile meciurilor sunt diferite. Există offside, terenul fiind împărțit în trei, dar se aplică doar în treimile finale, cea din mijloc fiind cumva o zonă „liberă”. Nu există cartonașe roșii, dar există cartonașe albastre, care te trimit într-un „sin bin”, adică într-o zonă desemnată la marginea terenului timp de 1 minut, timp în care echipa ta va trebui să se descurce fără tine. Și ținând cont că meciul durează 7 minute, minutul acela va fi destul de important.
Rush e un mod distractiv, însă va avea nevoie de ceva update-uri ca să rămână interesant. Poate niște terenuri noi, echipamente noi eventual, pentru că e plictisitor să joci același meci FC White vs FC Green, și niște incentives care să te țină interesat să joci acest mod și la câteva luni după lansare, când noutatea sa nu mai reprezintă un factor. E și frustrant uneori, pentru că vei avea parte de colegi care vor crede tot timpul că e mai bine să dribleze 3 jucători și să piardă mingea decât să aleagă o pasă simplă, atunci când ești liber. Deh, ca la five-a-side-ul din realitate.
Ar mai fi Clubs, dar despre el nu am prea multe de zis. Rămâne un mod fun cu prietenii, dar EA trebuie să găsească o modalitate să îl facă mai atractiv, pentru că mi se pare în continuare modul cu cel mai mare potențial și de care compania se folosește cel mai puțin.

Grafica nu e nici ea cu mult schimbată. Sunt câțiva jucători care au beneficiat de face scan-uri noi, un lucru mereu de apreciat, și EA se laudă că are mecanisme noi care fac tricourile să se miște în mod natural. Ok, sure, nu văd cum e asta foarte relevant când oricum nu văd niciodată în gameplay jucătorul de foarte aproape, ca să remarc asta, dar e nice to have, cred. Cel mai important aspect de ordin vizual aș zice că este faptul că EA pare că a reușit în sfârșit să rezolve problema luminozității terenului, care se schimba constant atunci când jucai pe timp de zi și existau multe umbre.