OpenAI anunțase deja că va lansa SearchGPT, un motor de căutare proprietar, bazat pe tehnologia AI din spatele ChatGPT. Ei bine, această funcționalitate a fost lansată ieri, 31 octombrie, dar nu ca un serviciu separat, ci direct integrat în chatbot-ul AI. SearchGPT funcționează fie „la cerere”, putând răspunde la întrebări despre evenimente curente, despre anumite locuri, vreme, și cam orice se mai poate căuta pe internet. De asemenea, ChatGPT poate, la nevoie, să folosească funcționalitatea Search pentru a oferi răspunsuri în conversații bazate pe căutări de pe internet.
SearchGPT nu este un serviciu separat, ci integrează surse online în răspunsurile ChatGPT
Chiar dacă este, teoretic, un produs nou, OpenAI nu vrea să separe experiența de căutare de cea de chatbot. Astfel, căutările nu sunt ca pe Google, cu o listă de link-uri. Atunci când faci o căutare prin ChatGPT apăsând pe butonul „Search”, primești un răspuns în stilul ChatGPT, tot într-o căsuță de chat. Răspunsul este bazat pe informații din mai multe surse, toate cu link către articolul din care au fost compilate. De asemenea, la final ai întotdeauna un link care deschide în sidebar o listă cu surse, dar și alte link-uri către site-uri care includ informații despre respectivul subiect.






Această nouă metodă de căutare nu pare să înlocuiască Google prea curând, întrucât dorește cumva să răspundă la anumite întrebări, decât să te trimită undeva unde ai putea găsi informații mai pe larg. Există câteva integrări interesante cu furnizori de vreme sau cu hărți, putând să extragă astfel de informații și să ți le arate chiar și într-un mod grafic, nu doar sub formă de text.
Rezultatele nu sunt apropiate de nivelul unei căutări web pe Google
Totuși, rezultatele sunt superficiale. De exemplu, am încercat să caut restaurante cu specific italienesc din București și să le structureze în funcție de preț. ChatGPT a compilat trei liste: cu preț redus, cu preț mediu și preț mare, dar pe harta pe care a integrat-o pentru fiecare răspuns erau aceleași trei opțiuni.
De asemenea, am cerut o listă de cinematografe din sectorul 3, iar ChatGPT mi-a dat o listă cu cinematografe vechi, unele care nu mai activează, fără să listeze și toate sălile de tip „multiplex”, ci doar una dintre ele, deși există mai multe centre comerciale în sector care au și cinematograf.


Desigur, aceasta este doar prima versiune a SearchGPT, care este disponibilă momentan doar pentru cei care plătesc pentru abonamentul ChatGPT Plus, pentru câțiva dintre cei care s-au înscris pe lista de așteptare pentru SearchGPT și pentru clienții Enterprise. Această funcționalitate își va face însă cale și către utilizatorii „free” în viitorul apropiat.
Cumva, această lansare doar aduce ChatGPT în rândul alternativelor precum Microsoft Copilot și Google Gemini, care ofereau deja răspunsuri bazate pe surse online. Ce nu pare să facă SearchGPT este să ofere o alternativă reală la motoarele de căutare tradiționale. Atât timp cât AI-ul va încerca să interpreteze rezultatele, în loc să îți găsească cele mai bune surse și să te trimită către ele, o astfel de soluție nu pare că va putea detrona Google, chiar și în stadiul rău în care se află acum celebrul motor de căutare.