Autoritățile franceze au amendat Apple pentru App Tracking Transparency (ATT), politica privind urmărirea utilizatorilor de către aplicații pentru publicitate. Amenda actuală este de 150 de milioane de euro și vine după mai multe amenzi primite de la Uniunea Europeană.
Ce este App Tracking Transparency – ATT?
App Tracking Transparency a fost lansată în 2021 și îi obligă pe dezvoltatorii de aplicații să arate ferestre pop-up care cer permisiunea de a urmări datele utilizatorilor prin alte aplicații și site-uri web. Pe de altă parte, aprobarea urmăririi locației pentru propriile aplicații Apple necesită doar o singură atingere, la fel ca și renunțarea la serviciile de localizare pentru aplicațiile terță parte.
Organismul de supraveghere al concurenței din Franța a constatat că sistemul de transparență de urmărire a aplicațiilor (ATT) al companiei îi permite să abuzeze de poziția dominantă pe piața aplicațiilor mobile. Inițiativa este prezentată de Apple ca o modalitate de a oferi utilizatorilor mai mult control asupra confidențialității datelor. Dar autoritatea franceză spune că acest lucru dăunează editorilor mici și nu este „nici necesară și nici proporțională” cu dorința Apple de a proteja datele personale ale utilizatorilor săi.
Autoritatea franceză susține că acest sistem face ca utilizarea aplicațiilor de la terți să fie „excesiv de complexă” în comparație cu aplicațiile proprii Apple. De fapt, multe companii au criticat ATT atunci când a fost lansată. Companiile care trăiesc din publicitate au spus că ATT va îngreuna urmărirea utilizatorilor pentru reclame targetate, una dintre principalele moduri prin care aplicațiile câștigă bani. În consecință, Facebook, Twitter și Snapchat ar fi pierdut în mod colectiv aproximativ 10 miliarde de dolari din venituri din reclame.
Agenția franceză spune că „deși introducerea App Tracking Transparency a afectat toți editorii de aplicații, reglementarea a fost deosebit de dăunătoare pentru editorii mai mici care nu se bucură de posibilități alternative de direcționare, în special în absența unor date de proprietate suficiente”.
Apple a răspuns: „Transparența urmăririi aplicațiilor oferă utilizatorilor mai mult control asupra confidențialității lor printr-o solicitare necesară, clară și ușor de înțeles despre un singur lucru: urmărirea. Această solicitare este consecventă pentru toți dezvoltatorii, inclusiv pentru Apple, și am primit sprijin puternic pentru această funcție de la consumatori, susținătorii confidențialității și autoritățile de protecție a datelor din întreaga lume”.
Interesant este că amenda nu vine cu o cerință ca Apple să schimbe ATT în vreun fel. Apple tocmai a fost avertizată în UE pentru blocarea unor conținuturi în funcție locația geografică. După o amendă de 13 miliarde de euro în septembrie, Apple este pe cale să mai primească una în Uniunea Europeană. Compania americană ar putea fi prima care este amendată sub DMA (Digital Markets Act).