Dacă răsfoiești paginile magazinelor online care vând jocuri, console și accesorii pentru acestea, cu siguranță ai dat măcar o dată peste volanele de la HORI. Producătorul japonez pare să fie cel mai bine poziționat în zona de buget în această categorie de accesorii de gaming, modelul APEX fiind printre cele mai populare din acest segment. Am avut ocazia să testez acest volan în versiunea petnru PlayStation și iată care a fost experiența mea cu el.
HORI Racing Wheel APEX este bine construit pentru un model de buget

HORI Racing Wheel APEX este compatibil cu PlayStation 4 și PlayStation 5, însă poate fi folosit fără probleme și cu un PC. Deși este echipat complet cu butoane PlayStation, de la celebrele pătrat, triunghi, cerc, X și până la butoanele R1, R2, R3 sau Options și Capture, atunci când este conectat la un PC, acesta funcționează pe baza Xinput, adică este recunoscut drept un accesoriu compatibil cu Xbox. Din păcate, acest controller nu va funcționa și la consolele Xbox. Există o ediție dedicată pentru Xbox, care, la rândul ei, funcționează și pe PC.
Am avut la test versiunea cu fir, dar se pare că există și o versiune wireless. Probabil că sunt identice din toate punctele de vedere, mai puțin la capitolul alimentare și conectivitate.





HORI Apex este un volan simplu. În cutie se regăsesc doar trei componente. Avem volanul în sine, cu baza principală, apoi pedalele și sistemul de prindere pentru birou (un șurub de oțel, foarte țeapăn, cu un mâner din plastic). Pedalele se conectează la baza volanului printr-un cablu detașabil în stil „fir de telefon” cu mufă RJ11. Volanul are doar un singur cablu, un port USB Type-A foarte lung, de vreo 2-3 metri, care se conectează fie la consolă, fie direct la PC.
Este un volan de dimensiuni relativ mici (și ușor la 900 grame), deci mi se pare potrivit pentru copii în mod special, deși poate fi folosit confortabil și de către adulți. Toate butoanele sunt ușor accesibile cu degetele mari de la ambele mâini, iar în spatele volanului se află două padele pentru schimbul de viteze. Nu are un schimbător și nici nu este compatibil cu unul care poate fi cumpărat separat. Pedalele sunt și ele doar două la număr, pentru frână și accelerație, fără ambreiaj.



Este clar că este un volan pentru începători, cumva ușor de cumpărat și încercat pentru a vedea dacă este o idee bună să invesești mai mult în acest hobby. Cei care se pricep cât-de-cât la volane de acest gen au observat probabil faptul că acest model nu necesită alimentare separată, iar motivul este destul de simplu: HORI Apex nu are force feedback, sau vibrații de orice fel. Din acest motiv, volanul este tot timpul centrat, și se întoarce la poziția centrată atunci când iei mâna de pe el. Pare că există un sistem cu arcuri la interior.
Mai mult, acest volan se întoarce doar la maximum 270 de grade, deci nu poate fi rotit complet la 360 de grade sau mai mult. Pentru majoritatea jocurilor de curse, aceasta nu este o problemă, întrucât nu vei roti prea mult volanul în viraje pe circuit, dar dacă vrei o experiență cât mai realistă pentru simulatoare de camioane sau pentru farming simulator, acest volan nu va permite asta.

Materialele din care este construit sunt decente, nu cele mai calitative, dar par că vor rezista abuzului. Avem palastic tare peste tot și un design destul de bine pus la punct. Volanul seamănă cu un volan de mașină modern, cu două spițe în partea de jos.
Gaming pe PlayStation
Volanul are trei moduri de funcționare, pentru cele trei dispozitive cu care este compatibil. Poate fi setat pe modul PlayStation 5, pe modul PlayStation 4 și pe modul PC. Este important să alegi modul potrivit pentru fiecare joc în parte. Indiferent dacă te joci exclusiv pe PlayStation 5, anumite jocuri pot fi în versiune de PlayStation 4. Astfel, va trebui să setezi controller-ul în mod PS4 pentru a funcționa cu acelea.

Volanul este recunoscut drept un controller USB în anumite jocuri, nu obligatoriu un volan de curse. Există o listă oficială de jocuri care vor detecta jocul în modul„ Steering” (am atașat lista oficială mai jos). Celelalte vor trebui puse în modul „Normal”. De aceea este important să adaptezi modul de control pentru fiecare joc în parte. Pentru cele care nu au suport pentru volan, HORI Apex tot va putea funcționa, emulând butoanele și stick-urile unui controller. Pentru acelea poți seta volanul în modul „normal” și poți alege de pe al treilea slider ce să emuleze mișcarea volanului. DP este Directional Pad, adică „săgețile” clasice. LS este Left Stick, iar RS este Right Stick. Va trebui să experimentezi cu aceste setări pentru fiecare joc în parte. La fiecare modificare, va trebui să apeși pe butonul PlayStation din centru pentru a „reconecta” controller-ul.

Am jucat câteva titluri cu mașini pe PlayStation 5, toate în variantă de PS5. Am testat versiunea gratuită My First Gran Turismo, care este un soi de GT7 „demo”, joc care este menționat și pe cutia volanului. Totul a funcționat fără probleme, experiența a fost decentă pentru un volan de bază. Desigur, în lipsa vibrațiilor, senzația nu este 100% realistă, întrucât nu prea te „lupți” cu forțele să ții mașina pe circuit.
Apoi am încercat și Asseto Corsa: Competitione în versiunea de PS5. Aș zice că acest volan este cam simplu pentru un joc de acest gen. Poți cu siguranță să îl joci și să obții performanțe destul de bune pe circuitele virtuale, dar nu este un volan competitiv pentru cei care vor să joace online cu el. Cu siguranță vei putea face niște lucruri mai avansate decât pe un controller, dar nu cu foarte mult.

Forza Horizon 5, proaspăt lansat pe PS5 a fost un alt joc pe care l-am încercat cu acest volan și pot spune că în acesta m-am distrat cel mai mult. Acest tip de jocuri pare să fie genul perfect pentru un volan de bază. Pentru că nu contează atât de mult să joci „pefect” și ai posibilitatea de a activa multe opțiuni ajutătoare, FH5 este combinația perfectă între gameplay arcade și mașini realiste.
Nu pot recomanda acest volan pentru jocuri precum Need for Speed, însă. Am încercat și versiunea remasterizată de Hot Pursuit de PS4 și cel mai recent titlu al seriei, NFS Unbound, iar acestea sunt clar realizate pentru gameplay cu gamepad-ul. Este foarte greu să stăpânești mașinile în astfel de jocuri cu un astfel de volan, unde drifting-ul este o mecanică de joc absolut necesară, pentru a umple bara de boost. De altfel, și jocurile în sine par că au ceva mai mult „delay”, iar lipsa camerei din interiorul mașinii cam strică experiența.

Gaming pe PC
Pe PC nu este nevoie decât să conectezi cablul la computer și să intri în oricare joc de curse. Există și o aplicație numită Device Manager care permite configurarea volanului, dar aceasta este complet opțională (disponibilă pe site-ul Hori). Dacă alegi să o descarci și să o instalezi, vei putea configura fiecare buton în parte de pe volan, cât și sensibilitatea pedalelor sau volanului, cât și posibiltatea de a alege sensibilitate la mișcare între 180 și 270 de grade. Poți modifica și setările pentru modurile PlayStation în această aplicație, iar dacă nu vrei să conectezi volanul la un PC pentru modificări, butonul Assign poate fi folosit pentru a modifica funcțiile butoanelor de pe volan. Există instrucțiuni despre cum să faci asta în manualul oficial.




Pe PC nu am încercat decât F1 24, pentru că NFS și Forza deja le-am testat pe PlayStation, și ofereau aceeași experiență. Este jocul oficial de Formula 1 de la EA Games și mi s-a părut că oferă cea mai bună experiență pe acest volan dintre cele care merg spre ideea de „simulator”. Asta pentru că mașinile de Formula 1 sunt mult mai manevrabile și necesită mișcare mai puțină din partea jucătorului, mai ales dacă joci la un nivel de începător sau nivel mediu, cu ceva sisteme de asistență activate.