Gears of War Reloaded (PS5) review: emblematica serie Xbox, acum și pe consola rivală

Gears of War Reloaded (PS5) review: emblematica serie Xbox, acum și pe consola rivală

Scris de | 12 septembrie, 2025

Gears of War este o licență sinonimă cu Xbox. Nu doar pentru că unele dintre cele mai bune titluri ale seriei au fost exclusive consolei Xbox 360 (și nu au fost relansate niciodată pe alte platforme), ci și pentru că a venit la un moment extrem de important în istoria consolelor Microsoft și a gaming-ului, în general. A făcut parte din cele câteva jocuri care au dat startul generației Xbox 360/PlayStation 3, a ajutat la popularizarea gaming-ului online pe console și a creat un nou stil de shooter la persoana a treia, influențele sale fiind văzute și în cele mai noi titluri din 2025. Astfel, faptul că Gears of War ajunge în această nouă variantă „Reloaded” și pe PlayStation, pentru prima dată în aproape 20 de ani, este un eveniment important și are șansa de a revigora seria și a introduce acest univers către un public complet nou. Mai este însă un joc atât de vechi „de actualitate” în climatul gaming-ului actual?

Gears, pentru prima dată pe PlayStation

Înainte să ajungem la jocul în sine, aș vrea să explic puțin care e treaba cu versiunea Reloaded. Aceasta este, de fapt, a doua remasterizare a lui Gears of War. În timpul generației trecute, Microsoft a mai realizat o remasterizare, numită Ultimate Edition. Aceea a venit doar pe Xbox One și pe PC. Reloaded doar o versiune îmbunătățită a acelei versiuni și asigură continuitatea ei. Promite în plus rezoluție 4K, gameplay până la 120 de cadre pe secundă, câteva îmbunătățiri cosmetice pe la texturi și… cam atât. Cei care aveau deja Ultimate Edition, au primit noul Reloaded drept upgrade gratuit, deci singurii care pun pentru prima dată mâna pe această versiune de Gears of War sunt cei care s-au jucat până acum exclusiv pe PlayStation. Astfel, și eu am fost curios să testez versiunea de PlayStation 5, pe consola de bază, nu pe Pro.

Deci, cum este Gears of War pe PlayStation? Se simte ciudat? Chiar este o „blasfemie” pentru cei care se închină la altarul Xbox? Sincer? Mi se pare excelent. Gears of War se simte bine pe oricare platformă îl joci, iar pe PlayStation 5 se simte ca acasă. Arată bine (în limitele unui joc remasterizat de acum aproape 20 de ani), se mișcă bine și păstrează toate elementele care au făcut originalul un adevărat clasic al genului third person shooter.

Ba chiar față de alte remasterizări care lasă în urmă anumite componente, precum multiplayer-ul, aici chiar avem parte de toate elementele. Campania, în varianta sa completă, cu tot cu acel capitol extra care a debutat inițial pe PC, un mod cooperativ online sau în split screen, cât multiplayer-ul competitiv, componenta care a asigurat longevitatea acestei serii, de fapt. Să le luăm pe rând.

Campania încă se ține bine, chiar și 19 ani mai târziu

Este bine că Microsoft a decis să aducă mai întâi Gears of War 1 pe PlayStation și nu o versiune mai modernă, precum Gears 4 sau 5, întrucât campania single player este extrem de abordabilă. După ce am parcurs-o din nou, probabil pentru a cincea sau a șasea oară în ultimii 19 ani, mi-am reamintit de ce mi-a plăcut atât de mult Gears of War la momentul lansării și de ce consider că acest joc rămâne un clasic modern. Este un joc simplu, cu o poveste ușor de urmărit, dar excelent scrisă, dar mai ales perfect interpretată de unii dintre cei mai buni actori vocali ai perioadei.

În rolul principal, John DiMaggio, îl interpretează excelent pe Marcus Fenix. Acesta rămâne acel soldat dedicat, puternic și hotărât, dar care din când în când arată că sub mușchi și armură există o latură umană. Acesta este tot timpul alături de Dominic Santiago, interpretat și el excelent de Carlos Ferro și de cei doi „măscărici” Augustus „Coletrain” Cole și Damon Baird, personajele de suport, care completează Delta Squad. Conversațiile dintre aceștia nu sunt extrem de lungi, nu sunt extrem de complexe și nu primim dialoguri sau monologuri interminabile. Avem secvențe cinematice care au rolul clar de a împinge povestea înainte, iar dezvoltarea personajelor se întâmplă mai mult prin acțiunile pe care le fac, nu obligatoriu prin vorbe.

Gears of War ne spune povestea unei echipe de soldați care au un singur scop: să recupereze și să activeze o bombă care poate schimba cursul războiului cu The Locust, o rasă de monștri care atacă din subteran. Dar felul în care fiecare replică este scrisă și livrată de actori și stilul în care este scris scenariul este ceva ce pare că am pierdut între timp. În cadrul Epic Games, nu pare că a existat vreun regizor cu pretenții care să încerce să depășească limitele a ceea ce face un joc video să fie bun, fără a intra în alte zone „artistice”, și apreciez mult asta. Există un loc și pentru jocuri mai „cinematice”, dar cred că în genul de acțiune ar trebui să ne concentrăm pe ce face jocul să fie „joc” și să ne depărtăm puțin de zona filmelor.

Campania este mult mai scurtă decât îmi aminteam. Chiar și în varianta sa extinsă, am putut să o termin în vreo două sesiuni de gameplay. Dacă ai timp să te joci doar seara după serviciu, poate că îți va lua vreo trei sesiuni. În total estimez sub 10 ore. Aș îndrăzni să zic că dacă ai o zi de weekend în care nu ai chef de ieșit din casă, poți termina jocul de dimineață până înainte de cină. Short & sweet, fără niciun fel de timp irosit. Fiecare nivel are o atmosferă aparte, chiar dacă obiectivele în sine nu sunt foarte diverse, iar scenariile de joc nu foarte variate. În toate trebuie să tot avansezi din cover în cover, eliminând cât mai mulți soldați Locust.

Există și câteva secvențe mai speciale, în care trebuie să elimini niște inamici mai speciali folosind deja celebrul Hammer of Dawn, un laser care trage din spațiu, ai o secvență de condus cu un vehicul, câteva bossfight-uri. Chiar dacă acum toate acestea par cumva învechite și poate simpliste, au farmecul lor în continuare.

Atmosfera este schimbată, dar valorile de producție rămân la un nivel înalt

Remasterizarea Ultmate Edition adusă acum la „Reloaded”, nu schimbă din punct de vedere mecanic jocul din 2006. Ce a schimbat însă noul strat de „vopsea” este… atmosfera. Dacă originalul Gears pe Xbox 360 avea un aspect mai desaturat, mai întunecat și pe alocuri cu atmosferă horror, Gears Ultimate și Reloaded sunt mult mai viu colorate. Se pierde puțin din acel „grit” aplicat pe tot. Peisajele orașelor în ruine erau parcă mai apăsătoare, luptele cu monștri mai brutale, iar secvențele cinematice parcă extrase dintr-un film vechi de război.

De altfel aceasta era și intenția la acel moment, întrucât felul în care camera se mișcă atunci când alergi din cover în cover este inspirat din înregistrări reale din Al Doilea Război Mondial. Acum a rămas doar perspectiva și mișcarea de cameră, întrucât totul arată mult mai „clinic” și prea „colorat”. Dar nu aș zice că acesta este un mare dezavantaj. Tot jocul original este aici și invocă aceleași teme, dar aș fi preferat ca o nouă remasterizare să aducă înapoi acel stil grafic mai întunecat. Jocul arată încă destul de bine, dar este clar din altă „eră”. Este un joc realizat original în Unreal Engine 3 și adus ulterior la anumite standarde Unreal 4.

Jocurile din prezent arată mult mai bine, dar multe dintre elementele de design artistic, după ultimul strat de remasterizare tot pot spune că arată bine. Nivelul de detalii în mediile de joc, în special, este mult mai mic decât ceea ce ne-au obișnuit titlurile moderne, în special cele realizate în Unreal 5. Dar faptul că este pe tehnologie așa veche aduce un mare avantaj: gameplay la 60 de cadre pe secundă și chiar la 120 de cadre, dacă ești dispus să renunți la puțină rezoluție. Dacă ai un monitor sau televizor capabil de 4K la 120 Hz, eu zic că merită.

Am fost plăcut impresionat însă de sunetul din Gears of War Reloaded. Uitasem cât de bună este coloana sonoră, înregistrată cu o orchestă, cu teme pe care le-am recunoscut rapid chiar și după atât timp. Gears of War are o coloană sonoră de film de Hollywood și un design sonor excelent în general. Fiecare pas făcut de Marcus și echipa sa de Gears are greutate, ceva ce am mai întânit recet doar în Space Marine 2 (avem un review și pentru el); fiecare glonț tras are impact, fiecare sunet de drujbă, fiecare headshot și fiecare „BOOM” rostit de inamicii Boomer sunt imediat recognoscibile, iar micile sunete, precum încărcarea cu succes a armei în momentul potrivit, îți rămân în minte mult timp după ce ieși din joc.

Mă bucur că o nouă generație de jucători are șansa să încerce Gears of War și sper că vor aprecia simplitatea, dar și originalitatea acestui joc.

Coop cu ceva probleme, cauzate de un sistem ciudat de conturi

Campania poate fi jucată și cooperativ, așa cum am mai zis, dar nu cred că modul splitscreen este cel ideal. Chiar și pe televizoarele moderne, cu diagonale mari, felul în care este împărțit ecranul nu este ideal. Este OK dacă vrei să retrăiești experiența old-school alături de un prieten vechi cu care ai mai jucat Gears în trecut, dar nu mi se pare ideal pentru a parcurge prima dată jocul. Am întâlnit însă câteva ciudățenii atunci când am încercat să joc Gears Reloaded offline în splitscreen.

La prima rulare, jocul îți cere să te autentifici cu contul Microsoft/Xbox. Acesta este necesar pentru a putea juca în cross-play cu alți jucători de pe Xbox și PC în modurile online, dar te poți lipsi de el dacă vrei să te joci exclusiv cu prieteni de pe PlayStation Network. Eu m-am autentificat și am fost plăcut surprins să văd că trofeele câștigate pe PlayStation s-au transformat automat și în achievement-uri înregistrate pe contul de Xbox, pe care îl folosesc în prezent și pe PC prin Game Pass. Problema a apărut însă atunci când am încercat să joc coop cu un cont secundar drept player 2.

Se pare că odată ce te autentifici cu contul Xbox, chiar dacă vrei să joci offline în splitscreen, inclusiv contul secundar trebuie să își lege contul de PSN de cel de pe Xbox. Și nu poți face asta așa ușor. Trebuie să închizi jocul, să muți userul de pe consolă pe cel secundar, pornești jocul de pe el și abia apoi te poți auntentifica. Dacă îți mai știi parola… a fost o întreagă situație care a durat mai mult decât ar fi trebuit și care nu ar trebui să se întâmple așa într-un joc de consolă. Aici cred că se putea lucra mai mult la optimizarea metodelor de autentificare și la explicarea mai clară a mesajelor de eroare, care nu ofereau și un motiv pentru care contul secundar nu putea să intre într-un lobby local. În fine, am rezolvat și pot confirma că jocul funcționează după ce parcurgi toți pașii corect.

Multiplayer-ul rămâne „shotgun city”, dar este încă foarte distractiv

Dar multiplayer-ul online competitiv este ceva cu totul și cu totul special. Gears of War s-a lanst acum 19 ani, iar în tot acest timp fanii seriei au tot găsit tot felul de tactici de joc care au ridicat nivelul competitiv extrem de sus. Nu sunt genul care să mă afund într-un joc online pentru mai mult de câteva zile, săptămâni sau cel mult, câteva luni, dacă este ceva care îmi place mult și dacă am și cu cine să-l joc, dar Gears Reloaded mi-a trezit din nou interesul pentru modul online.

Din păcate, deja jucătorii sunt extrem de buni și dacă nu investești puțin timp în învățarea și exersarea mecanicilor de „zburat” din cover în cover și de a trage perfect cu shotgun-ul, care este în mare parte singura armă pe care o vei folosi în modul online, nu ai foarte multe șanse. M-am bucurat însă că nu toate modurile de joc au un nivel atât de mare de skill necesar pentru a face față.

Modul de sniper, similar cu vechile moduri Instagib din Quake sau Unreal, mi se pare ok pentru a te familiariza cu hărție, modul Assasination este bun pentru a învăța munca de echipă, iar modurile de tip King of the Hill te învață ceva tactică. Având aceste skill-uri, poți apoi să intri în modurile ranked, care sunt bazate aproape exclusiv pe poziționare avantajoasă și tras perfect cu shotgun-ul.

Fiind meciuri de maximum 4v4, hărțile sunt cam ca din era anilor 2000. Mici, nu foarte complexe, și clar inspirate de era care tocmai apunea, cea a shooter-elor de arenă. Doar că Gears a fost și unul dintre jocurile care a contribuit cumva „moartea” acelor shooter-e cu gameplay-ul său mai restrictiv, mișcarea mai greoaie, arsenalul limitat de arme pe care le poți căra și perspectiva third person. Trebuie să ținem minte că la momentul respectiv Halo 2 era încă shooter-ul de console cel mai popular, iar Call of Duty 4, care a adus schimbarea de paradigmă în shootere online, încă nu era lansat. Nume precum Quake și Unreal încă aveau greutate, dar acest lucru nu avea să mai țină mult.

Mai mult Gears în viitor?

Gears of War Reloaded nu este un joc perfect. Nu mi se pare nici măcar o remasterizare perfectă, și am curaj să zic, chiar dacă sunt un fan, că nici măcar originalul Gears of War nu era tocmai o „capodoperă” de joc. A fost însă jocul potrivit, la momentul potrivit, și a avut puterea de a influența industria în feluri în care probabil că Epic Games nici nu se aștepta la acel moment. Mă bucur că Microsoft încă acordă atenție acestei serii, după ce Gears 4 și 5 au cam ratat „aterizarea”, ducând-o în direcții care nu au fost apreciate de fani.

Sper ca Reloaded să aibă destul succes și să stârnească interesul gamerilor pentru întreaga serie. De altfel are toate șansele să „prindă”, mai ales că este un joc relativ ieftin, la 50 de euro la preț întreg. La o reducere, chiar nu ai de ce să nu-l cumperi. Am speranța că acest pachet Reloaded este doar o mostră și că dacă acesta va avea succes, Gears of War 2 (în opinia mea cel mai bun joc al seriei), și Gears of War 3 (cel care a încheiat trilogia originală), vor primi, în sfârșit, atenția pe care o merită, cu remasterizări pe alte platforme. Ba chiar și Gears of War Judgement, dezvoltat de studioul polonez People Can Fly, episodul care se concentrează pe povestea eroilor secundari, Cole și Baird, cred că ar merita o nouă șansă. Și cred că această șansa există, pentru că tot People can Fly lucrează acum alături de The Coalition la noul Gears of War: E-Day. Acesta va fi prequel-ul care va explora pentru prima dată evenimentul care a început războiul dintre COG și Locust și care se întoarce la „power couple-ul” Marcus Fenix / Dom Santiago.

Acum că s-a deschis „poarta” către PlayStation, cred că nu încape îndoială că toate jocurile Gears of War, fie că vor fi noi, sau că vor fi portări sau remasterizări, vor ajunge și pe consola Sony. Sper doar că E-Day, care este programat să apară anul viitor, nu va fi singurul pe care îl vom primi în perioada următoare. Ar fi păcat ca acest momentum care pare că apare odată cu Reloaded să se oprească, iar Gears să fie băgat înapoi în sertar.

Concluzia connect

Gears of War Reloaded primește o mare recomandare din partea mea pe PlayStation 5, și nu văd cum versiunile de Xbox Series sau PC ar putea fi inferioare în vreun fel. Vestea bună este că dacă ai chef să joci un meci de Gears în 2025, nici nu mai contează pe ce te joci și cu siguranță nu mai ai nevoie exclusiv de o consolă Xbox. Merge până și pe Steam Deck!

Plusuri

  • Seria Gears of War ajunge în premieră pe PlayStation
  • Pentru un joc de aproape 20 de ani, este în continuare „jucabil” și distractiv
  • Are mult conținut și încurajează rejucabilitatea prin colecționabile, coop și multiplayer competitiv
  • Voci, muzică și design audio excelente

Minusuri

  • Nu adaugă prea multe față de Ultimate Edition-ul din trecut
  • Atmosfera mai „colorată” diminuează din impactul vizual al jocului original
  • Multiplayer-ul este plin de jucători cu până la 19 ani de antrenament
  • Coop-ul local devine prea complicat de configurat dacă folosești un cont Xbox pe PlayStation