FIFA, devenită de câțiva ani EA Sports FC, este una dintre primele francize căreia i-am rămas loial, și-n acest punct joc de peste două decenii. Și pot spune din poziția de fan înfocat că în ultimii ani am fost din ce în ce mai dezinteresat, fiecare lansare recentă fiind din ce în ce mai „underwhelming”. Asta ne-aduce în prezent la noul EA FC 26 care reușește să fie cel mai bun și cel mai slab joc din serie în același timp, o dualitate care va diviza foarte tare comunitatea de jucători.

2-în-1 ca nessu’
Prima chestie despre care vreau să vorbim este gameplay-ul, întrucât a primit cea mai mare atenție din partea celor de la EA. Și treaba stă cam așa: ultimele ediții au fost unele dintre cele mai nerealiste și arcade pe care le-am butonat. Iar treaba asta a devenit cu atât mai greu de suportat pe măsură ce PES, franciza rivală a FIFA, a dispărut ca și rival – acum este doar o umbră sub formă de joc mobile a ceea ce știam cândva sub forma eFootball.
La vremea lui, PES era alternativa mai tactică pentru haosul de gameplay din FIFA, iar după dispariția francizei, pasionații de fotbal au rămas fără soluții reale. Ei bine, EA încearcă să umple acest gol (heh!) cu modul de gameplay pe care îl numește „Authentic” și de data asta pot spune cu mâna pe controller că l-au nimerit. Dacă ești fan al modurilor de joc single-player, ori joci des cu prietenii offline, o să-ți placă la nebunie schimbările astea. Pentru prima dată în muuuulți ani, FIFA… ăăă, pardon, EA Sports FC, se simte a simulator de fotbal.

Modul de carieră a primit și el niște îmbunătățiri bine-meritate, iar acum se simte ceva mai echilibrat. Trebuie să recunosc totuși o chestie: aveam așteptări mai mari de la modul ăsta, mai ales că n-a mai primit un overhaul serios de ani de zile. Și dacă te-aștepți la ceva revoluționar, trebuie să-ți tai aripile de pe-acum. 2025 nu este anul în care primim un mod de carieră nou, și dacă nu te interesează partea de jucat per-se îți recomand Football Manager 26 care arată MULT mai promițător.





Și totuși, are câteva idei interesante precum modul Live Manager care te lasă să îi iei locul lui Xabi Alonso ca să nu mai piardă Real-ul la scor de amatori cu Atheltico Madrid. Mai avem și câteva chestii pe zona de tactici, iar gameplay-ul poate fi destul de interesant odată ce înveți ce face fiecare chestie de prin meniul de Team Management.
EA Sports FC 26 vine cu câteva animații noi, grafică îmbunătățită, fețe mai realiste ale jucătorilor și o redare mai bună a atmosferei din cele mai mari stadioane ale lumii. Avem și alte chestii noi, sub forma evenimentelor aleatorii care variază de la probleme cu banca, la accidentări grave care rezultă în retragerea timpurie a unui jucător. Mai avem și câteva schimbări la modul în care se comportă echipele adverse din campionat, modul în care funcționează transferurile și cel mai important, tactici realiste pentru echipele controlate de AI ceea ce adaugă la atmosfera jocului masiv și rezultă în cel mai interesant FIFA de până acum; atâta timp cât de referim la modurile de joc offline cu gameplay autentic.



Eiii, și-acu’ ajungem la partea mai puțin fericită: multiplayer-ul. Adică modul de joc Competitive, cea care conduce practic direcția în care se duce franciza asta. Am intrat ca tot omul pe Ultimate Team, adică „păcăneaua” cu fotbaliști cu care EA stoarce anual aproape DOUĂ MILIARDE DE EURO (!!!). Te-ai aștepta ca acest mod de joc să fie aproape de perfecțiune, având în vedere miza. Dar nu… Ce-am primit în schimb este un Battle Pass plătit, 50 de LEI în plus, pe lângă prețul jocului care este de peste 300 de lei la lansare. Apar câteva tipuri de cartonașe noi, ca să ai și mai puține șanse la ceva bun când învârți păcăneaua pachetelor. Altceva? Niște moduri de joc, turnee live și chestii care la prima vedere sunt interesante.
Dar orice impresie bună se duce pe apa sâmbetei atunci când ajungi să te joci, știți voi, fotbal, că despre asta era vorba. Și știm cu toții cât de tare e fotbalul când scorul la final este 7 la 6… n-am greșit, n-am exagerat. De fapt, din circa 50 de meciuri nu cred că am niciunul în care să fi văzut mai puțin de cinci goluri. Doar p-alea în care dădea adversarul forfeit după primul gol. Asta omoară absolut orice urmă de distracție din joc, iar acțiunea se reduce la următoarea formulă: se fluieră de început de meci, se dă gol în maxim 10 minute in-game, iar de aici „all hell breaks loose”. Aproape fiecare kick-off e un gol, și dacă nu e așa, va fi un dute-vino de alergat pe benzi sau pasat tiki-taka pe centrul terenului. Nu arată a fotbal, nu se mișcă ca fotbalul, deci sigur nu este fotbal.

Pentru cine este gândit acest tip de gameplay? Clar nu pentru oamenii care vor să joace fotbal virtual, orice asemănare cu sportul care a inspirat gameplay-ul din Ultimate Team și Seasons este o simplă coincidență. Statisticile jucătorilor nu contează cu adevărat, ci mai de grabă tacticile META sunt cele care fac diferența. Și mai este și ceea ce jucătorii numesc momentum, ori „scriptul”, adică un sistem despre care nu știm cum funcționează, dar este clar implementat în joc. Câteodată jucătorii tăi, chiar și dacă sunt scumpi și buni, nu fac ce trebuie, nu performează cum ar trebui. Pasele nu se duc unde alegi tu, șuturile sunt mult mai slabe decât te-ai aștepta, iar jucătorii în sine se simt ca pe gheață.
Personal, suspectez că este vorba strict de modul în care se face conexiunea între jucători. Iar pe partea de netcode se știe că EA nu stau foarte bine, astfel nu m-ar mira ca toate problemele astea cu care ne lovim de peste un deceniu în Ultimate Team să fie legate strict de treaba asta. Iar dacă sperai că-n FC 26 problemele cu conexiunea se vor rezolva, n-au făcut decât să fie aprofundate.

60 FPS în 2025 – mai e de ajuns?
EA FC 26 aduce câteva upgrade-uri în departamentul grafică și astea chiar se văd. Atmosfera este chiar interesantă, stadioanele arată mai vii ca niciodată, publicul în sfârșit se simte realist, iar impactul fenomenelor meteorologice te țin în atmosfera de meci. Pe unii îi vor deranja tare umbrele stadioanelor, însă acestea pot fi dezactivate. Personal, mai ales pentru Career Mode, consider că ajută la imersivitate.
Dar ce mă omoară în continuare este lipsa de interes a dezvoltatorilor pe zona de optimizare, sau mai degrabă pe îmbunătățiri la nivelul hardware-ului din prezent. Cum este posibil ca în 2025, un simulator de fotbal să nu meargă la 120FPS pe PlayStation 5 Pro și Xbox Series X? Nu vorbim de vreo limitare a motorului grafică sau a celui de fizică – pe PC se poate, deci există suport. Ce nu avem este voință din partea echipei de dezvoltare care a mers și anul ăsta pe ideea de “dacă nu-i stricat, nu trebuie reparat”. Este un deal breaker imens pentru un joc care are pretenții de eSports.

Și dacă ar fi doar asta aș mai înțelege, dar în continuare EA a reușit să o dea iarăși în bară cu meniurile. Nu doar o dată mi s-a blocat jocului când navigam prin opțiuni, iar de multe ori am avut scăderi de framerate nu în joc, ci în meniu! Nici măcar nu e o problemă nouă; treaba e așa de câțiva ani deja și încă nu pare să apară o rezolvare.
Greu de recomandat la lansare, dar și mai greu de ignorat
Oricum aș întoarce-o, știu sigur că EA FC 26 o să vândă într-o veselie. Hype-ul a fost destul de mare pentru ediția de anul acesta, iar în lipsa unui rival serios realitatea din teren este că nu ai ce să te joci altceva dacă îți place fotbalul. Așa că noul FIFA, că așa o să-i spun până la adânci bătrâneți, este tare și merită cumpărat dacă îți plac exclusiv modurile de joc offline. Career Mode sigur mă va ține mai ocupat decât Ultimate Team anul ăsta, iar pofta de online mi-o potolesc cu Seasons unde nu sunt jucătorii atât de „try-hard”.
Dar pentru mine, zilele de Ultimate Team s-au încheiat când l-au transformat în Fortnite. Ai Battle Pass, ai skin-uri pentru jucători (pe lângă diferitele ediții de cartonașe care erau deja disponibile), încă câteva moduri în care să cheltui FIFA Points, doar-doar să mai bagi câțiva euro în joc… și cam atât. Este o ediție care mă aștept să îndepărteze o mulțime de fani vechi. Dar hei, copii vor exista mereu, iar ei vor fi extrem de încântați de artificiile din spatele porții care se aprind la gol. Dar la fel ca și îmbunătățirile reale aduse acestui mod, nu sunt nimic mai mult decât artificii.

Modul Authentic n-a venit doar așa, din mărinimia inimii lor, ci pentru că se tot aude ceva de un competitor care va prelua licența FIFA, pe care Electronic Arts au refuzat să o mai plătească acum câțiva ani. Singura speranță, dacă o pot numi așa, o văd din partea 2K Games. Dar la ce istoric au și ei pe zona de microtranzacții, s-ar putea ca această alternativă să fie un lup în blană de oaie. Măcar modul de carieră de pe NBA 2K este mai interactiv și mai imersiv decât ce oferă FC 26 acum, deci poate pe zona asta să vedem niște concurență.