De când a fost lansat, Borderlands 4 a tot terorizat plăci video. Fie că vorbim despre modele mai vechi și mai plălpânde, ori de cele mai puternice matahale de pe piață, nimic nu este în siguranță în fața acestui joc. Așa că m-am apucat să sap mai adânc și să descopăr motivul pentru care este atât de greu de rulat. În plus, aruncăm o privire la tehnologiile NVIDIA RTX și cum reușesc acestea să facă din Borderlands 4 un joc mai digerabil, care chiar atinge framerate-uri serioase atunci când optimizezi bine setările.
Ok, dar ce face noul joc de la Gearbox să ruleze atât de greu? Răspunsul pe scurt ar fi optimizarea de la momentul lansării și utilizarea intensă a funcțiilor avansate din Unreal Engine 5, precum ray tracing-ul care rezolvă mai repede anumite probleme din dezvoltare, dar au un impact major asupra performanței.

Lumen în Borderlands 4
Borderlands 4 are ray tracing, iar în realitate ăsta este mărul discordiei. Pentru că nu avem o implementare „a la carte” cu toate nebuniile de la NVIDIA puse cap la cap. Vorbim despre o implementare la nivel software cu ajutorul tehnologiei Lumen, o implementare de bază față de tehnologiile RTX pe care le știm din jocuri precum Cyberpunk 2077. De asemenea, nivelul de detalii al modelelor este crescut folosind Nanite. Aceste două tehnologii software din Unreal Engine trag tare atât de placa video, cât și de procesor, ceea ce pune foarte multă presiune pe hardware. Iar aici au ocazia să strălucească cel mai bine tehnologiile NVIDIA RTX precum DLSS 4 cu Multi Frame Generation, sau Reflex.
Comparație „Low” vs „Badass”
Ce vedeți pe ecran sunt două screenshot-uri din Borderlands 4 la două preset-uri grafice diferite: Low și Badass. Adică vedem jocul atât în cea mai bună formă a sa, cu toate tehnologiile de iluminare activate și rezoluție mare și tot alaiul, dar și la minimul absolut cu o grafică ce-mi amintește mai mult de primul joc din serie. Iar asta este, în practică, diferența dintre a rula Borderlands 4 cu ray tracing și experiența fără iluminare avansată.


Evident că majoritatea și-ar dori să joace totuși un titlu atât de nou la setări mari pentru a se bucura de tot ce are de oferit acesta. Iar dacă ai o placă video NVIDIA GeForce RTX 50 poți activa oricând DLSS 4. Impactul este chiar mare, după cum veți putea observa. La rezoluție 4K cu preset-ul de setări Badass obțin o medie de sub 20FPS pe un GeForce GeForce RTX 5080. Deci este clar: nici măcar o placă high-end nu poate face față acestui joc.
Asta se datorează, așa cum spuneam tehnologiilor Lumen și Nanite care taxează placa video de procesorul destul de intens, dar merită să le bagi în seamă datorită diferenței pe care o aduc în lumea superbă de pe Kairos
Cum ne ajută tehnologiile NVIDIA RTX în acest caz?
Dar există și soluții pentru a rezolva problemele de framerate: activăm DLSS 4 pe modul Performance și brusc, jocul începe să meargă simțitor mai bine. Deja media de FPS trece de 60, în timp ce valorile 1% Low nu scad sub 40. Iar acesta a fost așa, un boost rapid dintr-o simplă setare. Treaba asta este posibilă grație capabilităților AI ale arhitecturii Blackwell – cea care stă la baza generației GeForce RTX 50. DLSS, după cum am mai explicat în materiale mai detaliate, desenează imaginile la o rezoluție mai mică, pentru a face treaba mai repede. Iar odată ce sunt desenate, aceste cadre sunt mărite cu ajutorul inteligenței artificiale până la rezoluția monitorului tău. Astfel placa video randează mai repede cadrele, iar tu nu observi diferență de calitate între renderizarea nativă și cea cu upscaling AI.
Alături de generația GeForce RTX 50 a debutat și un nou model AI pentru aceste tehnologii numit Transformer. Acesta oferă calitate și mai mare a cadrelor afișate, în timp ce boost-ul de performanță rămâne mare. Acesta este un pas mare pentru DLSS ca și tehnologie, dar și pentru noi, gamerii care ne bucurăm de ea. Aici chiar se simte diferența și face experiența de joc fluidă de unde abia se mișca.



DLSS 4 nu a venit însă singur, ci însoțit de ceva numit Multi Frame Generation. Adică următoarea generație frame generation introdusă acum trei ani, dar cu foarte multe îmbunătățiri. Până acum, Frame Generation putea analiza două cadre generate de placa video și mai insera unul extra între ele pentru a oferi senzația de fluiditate. Multi Frame Generation este, deci, evident ce face: inserează și mai multe cadre generate de AI între două cadre randate de placa video. Iar asta poate face diferența dintre gaming la 60FPS și gaming la 120… sau la ceva care te face să te simți de parcă ai avea 120 de cadre pe secundă.
Am activat MFG 4X în Borderlands 4, cu fix aceleași setări, iar de la o medie de 63FPS am urcat tocmai la 167 de cadre pe secundă. Iar jocul chiar se simte de parcă merge la acest framerate pe monitorul meu de 240Hz. Evident, mai există anumite probleme precum niște artefacte vizuale care-și fac apariția când și când, sau niște lumini ceva mai ciudate. Dar cu un framerate de bază de peste 60FPS, am putut să mă bucur de fluiditatea a 160 de cadre, deși latența reală a sistemului este cea de la 60.
Gainward GeForce RTX 5080 Phoenix
| Borderlands 4 | Medie FPS | 1% Low |
|---|---|---|
| 4K, Badass | 17 FPS | 14 FPS |
| 4K, Badass, DLSS Performance | 63 FPS | 42 FPS |
| 4K, Badass, DLSS Performance, FG 4X | 167 FPS | 113 FPS |
Să ne amintim însă că așa stă treaba pe o NVIDIA GeForce RTX 5080, deci o placă foarte puternică. Însă și Borderlands 4 la Badass și rezoluție 4K este cu totul altă creatură. Dacă vreți să vă bucurați de tot ce are de oferit la setări maxime vă recomand o placă precum Gainward GeForce RTX 5080 Phoenix pe care o găsiți la PC Garage la un preț bun pentru un 5080.


Gamerii la rezoluție 1440p nu au nevoie de atât de mult fire power, așa că o Gainward GeForce RTX 5070 Python III cu 12GB VRAM este de ajuns pentru a obține niște rezultate foarte bune. Iar dacă vrei FullHD cu rate mari de refresh, o astfel de placă scoate 240FPS într-un joc de calibrul lui Borderlands 4, deci o va face în toate cele cu suport pentru NVIDIA Multi Frame Generation.
Gainward GeForce RTX 5070 Python III
| Borderlands 4 | Medie FPS |
|---|---|
| 1440p, High, DLSS Quality, FG 4X | 208 FPS |
| 1440p, High, DLSS Quality, FG 2X | 121 FPS |
| 1080p, Very High, DLSS Quality, FG 4X | 243 FPS |
Dar stați; asta nu este tot! În cadrul meniului de setări grafice din Borderlands 4 putem găsi și o setare numită NVIDIA Reflex care activează tehnologia de reducere a latenței. Iar aici cea mai simplă soluție este să activați tehnologia pe setarea On + Boost. Ce face Reflex este să schimbe puțin modul în care sunt generate imaginile. În loc ca informația să treacă de la procesor la memoria RAM, stocare și mai apoi să ajungă la placa video, NVIDIA Reflex facilitează comunicarea directă dintre procesor și placa video. Asta înseamnă că fiecare cadru este desenat mai rapid decât în mod normal și timpul de așteptare dintre cadre scade simțitor. Iar într-un joc shooter, orice avantaj împotriva adversarilor este bine-venit.
O mie de vorbe, un ban nu fac. Dacă vrei să rulezi Borderlands 4 la detalii mari cu iluminare avansată și framerate-uri bune o placă video modernă este soluția cea mai bună. Iar pe zona de recomandări, astăzi avem pentru voi niște plăci NVIDIA GeForce RTX 50 de la Gainward. Producătorul oferă distribuții la prețuri competitive și sisteme de răcire care se concentrează mai mult pe eficiență decât pe aspect. Dacă vrei să vezi câteva modele, le găsești în oferta PC Garage.
Material realizat cu sprijinul NVIDIA și Gainward