Cu ajutorul RTX Remix retrăiești jocurile copilăriei cu ray tracing!

Cu ajutorul RTX Remix retrăiești jocurile copilăriei cu ray tracing!

Scris de | 18 decembrie, 2025

Ți-ai imaginat vreodată cum ar fi fost să butonezi jocurile copilăriei pe un PC modern, cu grafică din asta fancy și framerate-uri amețitoare? Ei bine, acum este posibil grație platformei de modding NVIDIA RTX Remix care îi permite oricărui pasionat să readucă la viață jocuri clasice în straie moderne, cu tot cu iluminare avansată. Principiul este același pe care l-am văzut implementat și în Quake 2 RTX sau Portal RTX, venite direct de la NVIDIA. Iar dacă ați auzit de proiectul Half-Life 2 RTX, acesta a fost adus la viață tot cu ajutorul acestei suite de unelte pentru modding. Iar pentru astăzi am decis să explorez mai în detaliu subiectul și să testez un joc tratat cu suita de modding.

Pentru asta am nevoie de o placă video destul de puternică, așa că am ales o GIGABYTE GeForce RTX 5070 AERO. Placa ați mai văzut-o pe la noi pe site, atunci când am pus-o la treabă în Battlefield 6 și Borderlands 4. Recomand cu căldură această distribuție, cât și pe celelalte din portofliul producătorului. Cu ocazia sărbătorilor, partenerii GIGABYTE în România vor avea diverse promoții. Din nefericire, cu criza de cipuri de memorie care accelerează rapid, aceasta ar putea fi ultima perioadă bună de cumpărat plăci video, așa că puteți verifica ofertele accesând link-urile de mai jos:

GIGABYTE GeForce RTX 5070 AERO revine!

GIGABYTE GeForce RTX 5070 AERO face parte din familia de produse AERO dedicate creatorilor de conținut. Asta înseamnă că nu pune un accent atât de mare pe elemente de gaming, adoptând un design mai minimalist și mult mai curățel decât ce vedem pe modelele dedicate gamerilor. Ăsta este etosul sub-brandului, și-l resimțim în toate produsele AERO, de la plăci de bază, până la monitoare și laptopuri.

Răcirea aleasă de producător este clasica Windforce cu trei ventilatoare de tip 3D Active Fan. Cel din centru se învârte în sens opus ventilatoarelor din laterale pentru a crește presiunea fluxului de aer, astfel sporind eficiența sistemului de răcire. Sub cele trei elice găsim și un radiator masiv cu talpă de cupru care sporește transferul de căldură cu cipul grafic. Mai apoi, căldura este transferată prin intermediul heatpipe-urilor masive spre exteriorul plăcii. În practică, asta se traduce prin temperaturi super bune și un nivel de zgomot redus.

Pentru a spori silențiozitatea, GIGABYTE GeForce RTX 5070 AERO are și un mod 0db care oprește complet ventilatoarele atunci când sarcina este mică, sau temperaturile sunt într-o zonă sigură. Iar dacă vrei o funcționare și mai liniștită, ai la dispoziție două opțiuni de BIOS: Performance și Silent. Pe partea de iluminare RGB avem doar un logo AERO care poate fi setat pe o culoare statică, dar are și două moduri alternative: Cycle și Pulse. Pachetul este completat de un suport anti-sag inclus în pachetul plăcii, care previne îndoirea portului PCI-Express sub greutatea bestiei.

Cât despre NVIDIA GeForce RTX 5070 în sine, rămâne în continuare o variantă foarte bună pentru gaming 1440p cu detalii la maxim, iar cu cei 12GB de memorie VRAM n-ar trebui să ai probleme la rezoluția asta. Beneficiază și de nebuniile precum DLSS 4 cu Multi Frame Generation, chestie care ne va ajuta mai târziu, în experimentul nostru cu jocurile remasterizate. Așa că haideți să revenim la subiectul zilei.

Ce este RTX Remix?

RTX Remix poate fi descărcat gratuit de către oricine și vine sub forma unui editor care te lasă să modifici diferite aspecte ale unei scene sau nivel dintr-un joc. Modul în care funcționează este destul de interesant, întrucât folosește o tehnică numită Universal Scene Description (USD) prin intermediul căreia citește informațiile din API-ul jocului. Din acest motiv, sunt compatibile doar titlurile care folosesc DirectX8 și DirectX9 deoarece arhitecturile acestora sunt mai ușor de descifrat.

Odată încărcat în aplicația RTX Remix, nivelul jocului este mai apoi scanat folosind o tehnică numită “asset capture” prin care sunt recunoscute automat formele geometrice, datele despre nivelul încărcat în editor, texturile și chiar și metoda de iluminare. Iar odată ce are toate aceste informații, platforma de modding îți permite să faci tot felul de modificări.

Spre exemplu, știți și voi cum arată texturile din jocurile clasice: în 2025 sunt parcă șterse așa, lipsite de detalii fine și destul de pixelate. Însă cu RTX Remix poți să le înlocuiești manual cu texturi hi-res create de tine sau găsite pe internet. Iar dacă creația nu este punctul tău forte, platforma include și unelte AI pe care le poți instrui să îmbunătățească calitatea texturilor. În felul ăsta poți păstra aspectul familiar al jocului, dar să-l faci să arate mai sharp.

Însă RTX Remix modifică mai mult decât atât, întrucât poate modifica și asset-uri din scene. Cel mai bun exemplu îl avem într-un mod prin intermediul căruia un pasionat vrea să remasterizeze întregul mod multiplayer din Call of Duty 2, un joc care se bucură de popularitate și-n ziua de astăzi. În încercarea sa de a readuce acest clasic la viață, modder-ul a recreat virtual obiecte specifice perioadei din al doilea război mondial și le-a împrăștiat prin clădirile accesibile pentru a le face să se simtă mai realist. Acesta a înlocuit și texturile, oferind mai multe detalii decât a avut jocul vreodată, și a înlocuit obiecte de pe hartă cu modele noi, mult mai atent construite.

DLSS 4 duce greul atunci când lumina devine realistă

Dar de departe cel mai important plus pe care-l aduce suita RTX Remix de la NVIDIA este suportul pentru ray tracing și DLSS. Pe lângă înlocuirea de texturi și asset-uri din jocuri, iluminarea joacă un rol extrem de important în cum percep gamerii scenele. Iar acum, toate jocurile astea vechi se pot bucura de iluminare în timp real cu ray tracing. Aceasta face jocuri precum vechiul Portal să arate mult mai bine, și le aduce în timpurile moderne după mulți ani în care au trăit în amintirile nostalgicilor.

DLSS scade rezoluția la care este randat jocul pentru a chinui mai puțin placa video, după care trece imaginile rezultate prin filtrul inteligenței artificiale și le aduce la rezoluția monitorului tău. În felul acesta ai un framerate mai mare fără să pierzi din calitatea vizuală. Treaba asta era, de multe ori, valabilă și-n trecut. Trecerea la modelul Transformer odată cu DLSS 4 a însemnat însă o evoluție pentru NVIDIA și metoda sa de upscale inteligent. Imaginile rezultate sunt mai clare ca niciodată, iar în momentul de față este cea mai bună soluție de acest fel de pe piață.

Un framerate mare este important, mai ales dacă vrei să-ți duci experiența de gaming la cu totul alt nivel. Odată cu DLSS 4 a debutat și Multi Frame Generation, iar ăsta este un adevărat game-changer. Dacă ai un FPS de bază bun, însă ești departe de refresh rate-ul nativ al monitorului tău, simpla activare a MFG pe 3X sau 4X va urca framerate-ul spre 150-200FPS fără mari probleme.

Asta este arma secretă a plăcilor din seria GeForce RTX 50 și funcționează similar cu Frame Generation-ul generației trecute. Un algoritm de predicție umple timpul mort dintre două cadre generate de placa video cu niște cadre artificiale. Acestea nu cresc prin magie performanța plăcii, însă ajută extrem de mult la senzația de fluiditate a jocurilor și îi ajută pe gamerii cu ecrane rapide să se bucure de hardware-ul lor la capacitate maximă.

Jocuri clasice, grafici noi

Și o să vedeți imediat de ce sunt importante aceste tehnologii, în special pentru experimentul nostru de astăzi. Pentru a îmbunătăți modul în care funcționează ray tracing-ul în jocurile vechi, RTX Remix poate scana tipul de materiale din scene și să le convertească la material PBR (Physically Based Rendering). În felul acesta, obiectele vor interacționa diferit cu iluminarea avansată în funcție de materialul din care sunt fabricate: lemn, metal, plastic, etc. Iar dacă sistemul tău nu este destul de puternic cât să ducă toate efectele astea, ai suport pentru DLSS care te ajută să mai potolești puțin consumul de resurse.

Interacțiunea cu jocul se realizează în timp real, iar asta face procesul de modificare mult mai simplu. Practic RTX Remix servește ca un translator între joc și placa video. În momentul în care jocul încearcă să stabilească legătura cu placa și să-i explice ce vrea să randeze, translatorul adaugă informația pe care ne-o dorim noi (iluminare avansată, texturi mai bune, modele noi) și abia după aceea transmite mesajul complet. Placa randează totul, iar produsul final este un joc clasic cu îmbunătățiri adăugate de RTX Remix.

Am testat și eu nebunia asta pe GIGABYTE GeForce RTX 5070 AERO, iar jocul ales a fost Half-Life 2 RTX. Aștept proiectul ăsta de o grămadă de timp, mai ales că echipa de modderi colaborează în mod direct cu NVIDIA pentru a lansa versiunea completă a jocului cu iluminare avansată și tot ce trebuie. Momentan, avem disponibile două niveluri din joc care ne arată cât de multe lucruri pot fi schimbate cu ajutorul RTX Remix. Evident, gameplay-ul a rămas același, la fel și povestea, singura componentă care a suferit modificări fiind cea vizuală. Cu toate astea, jocul se simte diferit și atmosfera mai realistă îl face să capete un aer nou care-l face și mai interesant, toți acești ani mai târziu.

Half-Life 2 RTXMedie FPS
4K, Path Tracing, Ray Reconstruction, DLSS OFF6 FPS
1440p, Path Tracing, Ray Reconstruction, DLSS OFF17 FPS
1080p, Path Tracing, Ray Reconstruction, DLSS OFF31 FPS
1080p, Path Tracing, Ray Reconstruction, DLSS Quality58 FPS
1080p, Path Tracing, Ray Reconstruction,DLSS Quality, MFG 4X200 FPS

Mai este și chestiunea legată de optimizare, pentru că toate aceste efecte adiționale taxează performanța plăcii. Iar aici discuția este ceva mai sensibilă: Half-Life 2 RTX este exemplu perfect, iar pe GeForce RTX 5070 la rezoluție 4K scoteam cam 6FPS, ceea ce m-a făcut să cobor la 1440p. Aici am prins în jur de 17FPS cu toate efectele activate. Abia la FullHD am obținut circa 30FPS. Evident, DLSS a ajutat enorm, iar pe setarea Quality m-am apropiat de valoarea de 60FPS, ceea ce mi-a permis să dau drumul și la Multi Frame Generation. Abia așa am atins 200FPS în Half-Life 2 cu o placă video mid-range din 2025. Bine, nici jocul ăsta n-a arătat vreodată mai bine, dar ce vedem aici este doar faza incipientă a acestui experiment. În câțiva ani sunt sigur că vom putea retrăi o mulțime de amintiri frumoase cu grafică modernizată.

Sunteți curioși și ați vrea să vedeți cu ochii voștri cum arată Half-Life 2 și alte clasice cu ray tracing? Veți avea nevoie de o placă video din seria GeForce RTX 50 pentru a vă bucura și de tehnologiile adiționale, iar dacă v-a plăcut distribuția AERO pe care v-am arătat-o aici puteți răsfoi întreaga ofertă GIGABYTE GeForce RTX 50. Mai mult ca sigur vor fi atinse de ofertele din timpul sărbătorilor, iar acum s-ar putea să fie cam ultima perioadă bună de cumpărat hardware, pe măsură ce criza de memorii se accentuează.

Material realizat cu susținerea GIGABYTE și NVIDIA.

Etichete: , , , , , , , , ,