Stabilirea traseului: Aplicaţiile de navigaţie pentru smartphone sub lupă

Scris de | 31 iulie, 2011
Stabilirea traseului: Aplicaţiile de navigaţie pentru smartphone sub lupă

Soluţiile încorporate şi aplicaţiile de navigaţie pentru smartphone-uri fac viaţa dificilă sistemelor de navigaţie GPS. Aici puteţi citi de ce acestea sunt totuşi recomandate şi care model vi se potriveşte.
Redactat de: Daniel Chira

Nu întotdeauna cel mai ieftin este şi cel mai convenabil pe termen lung – abia cheltuielile ulterioare decid care este cea mai bună soluţie.

Sună minunat: smartphone cu navigaţie gratuită. Dar chiar gratis nu este, pentru că la majoritatea smartphone-urilor trebuie cumpărat cel puţin un suport pentru maşină şi un cablu de încărcare, care, în funcţie de calitate, pot costa de la 50 până la 100 de euro. La navigaţia online via internet se mai adaugă costurile pentru descărcarea hărţii. Dacă eşti în ţară şi ai o opţiune de date, acestea nu sunt ceva extraordinar de scump. Lucrurile se schimbă însă drastic în roaming.
În schimb la sistemele de navigaţie mobile, preţurile pentru produsele de marcă  încep de la puţin sub 100 de euro – deci, doar pentru costul unui suport de smartphone aproape că obţii un sistem de navigaţie complet.

Şi cine îşi cumpără o aplicaţie de navigaţie suplimentară pe smartphone ajunge cu preţul total şi mai sus.
Cine îşi cumpără un sistem de navigaţie de clasă mijlocie sau superioară trebuie să investească 150 până la 300 de euro şi ajunge din nou la mai mult – dar şi are pe aparatul său funcţii pe care navigaţia pe smartphone nu le poate oferi. Situaţia este diferită la sistemele încorporate: chiar şi cele mai ieftine soluţii costă începând cu cel puţin 500 de euro. Cel căruia nu îi sunt importante avantajele la utilizare şi confort va conduce cu un sistem de navigaţie mobil de clasă superioară cu peste 300 euro mai ieftin şi cu siguranţă  la fel de bun.

Dacă este vorba doar despre preţ, sistemele de navigaţie mobile sunt măcar egale cu smartphone-urile, în timp ce sistemele încorporate nici nu intră în discuţie.

Sistemele de navigaţie încorporate sunt cel mai uşor de utilizat – iar aparatele mobile sunt mai bune ca smartphone-urile.

Sistemele de navigaţie încorporate au cu siguranţă un avantaj: indiferent dacă sunt montate din fabrică sau adaptate ulterior, utilizarea acestora este posibilă datorită ecranului, care de cele mai multe ori este mare şi optim plasat – mai ales când este vorba despre un sistem de navigaţie cu un controller inclus pe consola centrală. Un alt avantaj: nu mai există nimic pe parbriz care ar putea bloca vederea, şi nici nu mai trebuie să te lupţi cu mulţimea de cabluri. Pe de altă parte, sistemele de navigaţie mobile şi smartphone-urile sunt prinse, în funcţie de vehicul, destul de departe pe parbriz, iar pentru utilizarea lor trebuie să te întinzi mult în faţă şi cablul de alimentare la brichetă pendulează peste comenzile vehiculului în timpul deplasării.

Cel puţin pentru a nu obstrucţiona vederea, trebuie să poziţionezi suportul cât mai jos posibil pe parbriz, astfel ca dispozitivul să nu acopere vizibilitatea drumului. Locuri ideale: în centrul bordului sau în stânga volanului. În nici un caz sistemul de navigaţie nu trebuie să atârne în mijlocul parbrizului sub oglinda retrovizoare interioară – acest lucru poate afecta grav vizibilitatea. Între timp, fiindcă mulţi producători de sisteme de navigaţie oferă diverse aplicaţii, interfeţele de meniu sunt deseori identice  – cel puţin la prima vedere acest lucru nu prezintă un avantaj.

Cu toate astea, smartphone-urile cu navigaţie prezintă tentaţii periculoase. Fiindcă aparatul controlează întreaga gamă de canale de comunicare – inclusiv telefon, SMS şi email – tentaţia este mare: dacă în timp ce conduci primesc un SMS sau un email, mulţi dintre şoferi încep să butoneze smartphone-ul, pentru a citi mesajul – şi pierd complet legătura cu condusul.

Chiar şi dacă este doar un apel telefonic poţi da de necaz – preiei apelul, iar în funcţie de sistem, harta de navigaţie nu mai este vizibilă, sau / şi instrucţiunile acustice se întrerup. Într-o situaţie de trafic critică nu ştii  în ce direcţie să mergi şi ajungi repede la stres. Cine este disciplinat şi stă cu degetele departe de smartphone poate ignora acest argument. Cu un sistem de navigaţie mobil nici măcar nu s-ar avea în vedere această întrebare – chiar dacă aparatul ar fi folosit pe handsfree, funcţiile de coordonare a traseului rămân prezente.

MODELE ENTRY LEVEL

Tomtom Go Live 1000

Tomtom Go Live 1000 nu este întotdeauna cel mai bun, dar calculează unele dintre cele mai bune rute.

Tomtom Go este strămoşul tuturor sistemelor de navigaţie mobile şi în multe ţări titularul întregii game. În prezent cel mai modern Go Live 1000 costă 299 de euro, cu display de 5 inchi, iar Go Live 1005 are prețul de 349 de euro. Ambele sunt modele de top, în ceea ce priveşte rutele şi serviciile. Datorită serviciului online Tomtom Live, care este inclus în preţ şi gratuit doi ani, Go poate accesa informaţiile privind blocajele în trafic. Tomtom HD-Traffic şi calculează astfel şi cea mai bună rută în interiorul oraşului (asta dacă te afli într-o ţară în care aceste servicii sunt disponibile; ţara noastră nu este încă printre acestea). Chiar şi deservirea este simplă şi directă. Doar la punctele de destinaţie şi la unele funcţii, Go este „doar“ mediu – sub linie, în rest este absolut un model de top.

Navigon 70 Premium Live

Navigon 70 Premium Live este excelent, în ceea ce priveşte aspectul, punctele de destinaţie şi dotările.
În seria Navigon 70, versiunea Premium Live de 299 euro este actualul model de top. Modelul Navi 8450 Live cu funcţii similare este în continuare disponibil. Prezentarea hărţii pe un ecran de 5 inchi este o plăcere pentru ochi: efecte 3D cât vezi cu ochii, tone de funcţii şi ghidare de mare precizie îl fac pe 70 Premium Live un model de primă de primă clasă în acest domeniu. Dezavantaj: începătorii fac faţă cu greu meniurilor şi funcţiilor, unele complexe.

Garmin Nülink 1695

Garmin este renumit pentru prelucrare bună şi utilizare simplă.

La un preţ de 299 euro, Garmin Nülink 1695 prezintă absolut tot ce are Garmin: prelucrare masivă şi stabilă, utilizarea simplă prin intermediul pictogramelor clare şi multe alte  funcţii care fac din sistemul de navigaţie un companion excelent de zi cu zi. Iar Eco Routing calculează ruta cu un consum redus – de asemenea, un punct plus pentru Garmin.

Falk Vision 700

Modelul de top de la Falk are o grămadă de puncte pozitive.

Ca unic sistem de navigaţie în clasa de top, la 300 euro, Falk Vision 700 nu are conexiune online. De subliniat pentru Vision 700 sunt hărţile satelit, pe care se poate naviga – cum ar fi de exemplu Google Earth. Mai mult, Falk foloseşte sistemele de ghidare integrate şi include pe aparat un modul Sightseeing, cu multe puncte de interes (POI), un modul special pentru oraş, pietonal şi unul pentru transport public. Deoarece şi restul navigaţiei funcţionează fără probleme, şoferii îl pot utiliza cu încredere.

CLASA MIJLOCIE

Garmin Nüvi 2360LT

Garmin se află cu modelul Nüvi 2360LT destul de sus în clasa mijlocie – oferă dotări multiple şi este rapid.

În clasa mijlocie nu se pune accent în special pe performanţe deosebite, ci pe constanţă. Şi aici este Nüvi 2360LT cel mai bun. Are un kit Bluetooth handsfree integrat şi poate fi utilizat şi vertical.  Aparatul funcţionează foarte bine la utilizare zilnică, prezentarea hărţii este plăcută, discretă şi totuşi vizibilă, integrarea modului pietonal împreună cu transportul public este de asemenea potrivit. Comparativ cu fratele său mai mare, îi lipseşte doar serviciul Nülink – peste care şoferii obişnuiţi pot trece cu vederea.

Tomtom Via 120

Tomtom oferă prin modelul Via, în clasa mijlocie un aparat echilibrat.

Tomtom Via înlocuieşte linia XL de până acum. Versiunea 120 Europe Traffic convinge datorită controlului vocal şi dispozitivului Bluetooth handsfree. Designul foarte subţire al aparatului şi suportul montat permanent plac, utilizarea este la fel ca şi la fratele mai mare Go, foarte simplă, şi chiar şi pentru începători este foarte uşor de manevrat. Aparatul este în mod sigur o alegere bună.

Navigon 40 Premium

Clasa mijlocie fără compromisuri: Navigon 40 navighează la fel de precis ca şi fraţii săi mai mari, însă trebuie să facă faţă cerinţelor cu un display mai mic.
Navigon 40 Premium este, la 179 euro, un reprezentant de valoare a clasei medii, şi care înainte de toate nu trebuie să îşi ascundă dotările – mai multe funcţii decât Navigon nu are aproape nici un concurent. Display-ul cu diagonala de 4,3 inchi este deja prea mic pentru efectele şi opţiunile sale. Partea pozitivă este totuşi ghidarea excelentă: voice output fără comentarii, şi prezentare excelentă a hărţii, atâta timp cât nu se activează chiar toate opţiunile de afişare existente.

MODELE ERGONOMICE

Tomtom Start XL

Start XL nu este cel mai ieftin Tomtom – dar datorită performanţelor lăudabile este cel mai recomandat pentru începători.

Chiar dacă modelul Start XL cu 139 (Europa Centrală) sau 159 euro (toată Europa) nu este cel mai ieftin Tomtom, el este cel mai recomandabil. În comparaţie cu micul model de început Start2, XL aduce pe piaţă nu numai display-ul evident mai mare, de 4,3 inchi, ci şi clasicul meniu Tomtom cu toate funcţiile necesare, ceea ce îl aduce pe Start XL mai aproape de modelele Via şi Go din punct de vedere funcţional. Tomtom renunţă consecvent la facilităţi suplimentare, el oferind doar navigaţie. Este inclus şi un receiver TMC. Harta oferă o imagine confortabilă de ansamblu asupra următorilor metri, dar din punct de vedere acustic voice output-ul nu poate ţine pasul cu concurenţa.

Garmin Nüvi 2240LT

Mic, dar puternic: modelul Garmin, cu un display de 3,5 inchi şi o carcasă mini, oferă performanţe de top.
Sistemele de navigaţie cu un display de 3,5 inchi sunt pe cale de dispariţie, dar aparatele precum Garmin Nüvi 2240LT, la 149 euro, pot să încetinească dispariţia display-urilor mici. Pentru că deşi avem la dispoziţie un ecran foarte mic, putem utiliza modelul 2240 excelent datorită interfeţei de meniu excepţional realizate. În plus Garmin nu a făcut economie la funcţii, are chiar şi mod pietonal integrat – iar carcasa mică este predestinată plimbărilor pe jos prin oraş. Şi în maşină este la fel: se tastează rapid prin meniul uşor manevrabil, calcularea rutei este exactă, şi chiar şi prezentarea hărţii are o imagine bună de ansamblu. Este unul dintre cele mai bune modele cu display de 3,5 ichi.

Navigon 20 Easy

Navigon 20 Easy, un aparat deasă intre în zona reducerilor – cu succes.

Acesta este un sistem de navigaţie de marcă, la 100 euro. Navigon 20 Easy costă aproximativ 100 de euro, deşi are harta Europei cu 20 ţări – şi nici TMC nu lipseşte. Este clar că la acest preţ este posibil doar un display de 3,5 inchi – şi din cauza meniului ceva mai mic, acesta este mult mai greu de accesat decât la alte aparate mai mari. Dar există modul pietonal, prin care harta se întoarce în poziţie verticală oferind astfel o orientare bună şi pentru mersul pe jos. Punctul de destinaţie funcţionează la fel de precis şi sigur ca şi la aparatele mai mari Navigon, dar din cauza display-ului mic este necesar un nivel de concentrare mai ridicat – acest lucru ar fi putut fi mai „Easy“. Preţul este însă este realmente bun.

Becker Ready 43 Traffic

Modelul pentru începători este suficient: Becker Ready 43 Traffic cu 180 de euro are tot ceea este necesar.

Modelul Becker Ready, la un preţ de 180 de euro, este foarte bine prelucrat –carcasa, la fel ca şi la fraţii mai mari, nu face abatere de la finisarea de calitate. Un alt plus al lui Becker este manevrabilitatea, care datorită reacţiei rapide şi împărţirii logice este la îndemâna începătorilor. Cu ajutorul butonului roşu din faţă se merge întotdeauna un pas înapoi – util, atunci când te pierzi în setările detaliate. Spectaculoasă este şi prezentarea hărţii, care vine cu elemente 3D şi funcţionează cursiv.

PENTRU SPECIALIȘTI

Garmin Nüvi 3790T

Un sistem de navigaţie poate fi şi frumos. Nüvi 3790T este un sistem de navigaţie cu design reuşit şi nu doar de aceea este extrem de căutat.

Sistemul Nüvi 3790 în valoare de 349 euro a fost de fapt un experiment: ar fi fost de ajuns promovarea unui sistem de navigaţie scump, pe o piaţă care este tot mai ieftină, doar pentru faptul că arată bine? Totuşi, aparatul celor de la Garmin nu este doar frumos, ci şi bun: un touchscreen cu rezoluţie de 800 x 480 pixeli şi cea mai bună utilizare, iar prezentarea este cu adevărat impresionantă. Se mai adaugă şi o dotare mai mult decât bună: actualizările hărţii sunt gratuite pe întreaga durata de viaţă a aparatului. Cine vrea un aparat şi frumos, şi bun, face o alegere bună.

Becker Professional 43 Ctrl

Becker Professional are o mulţime de funcţii practice.

Becker Professional 43 Control, la 300 de euro, nu se diferenţiază semnificativ la formă de fratele său mai mic Active, totuşi carcasa de culoare neagră lucitoare şi cauciucată pe spate cu contactele integrate pentru suport, urcă aparatul încet, dar sigur în clasa mijlocie. Becker are încă alte două puncte forte de oferit: Becker OneShot Speech Dialogue System, care permite dictarea unei adrese într-o propoziţie şi un controller wireless, cu care se poate ghida uşor sistemul de navigaţie ca şi un Infotainment System, din consola centrală. Suplimentar există imagini bune 3D şi calcularea rutei pe baza istoricului traseelor parcurse – un sistem de navigaţie pentru profesionişti.

Navigon 2510 Explorer

Sistem de navigaţie hibrid: 2510 Explorer este dotat cu o busolă, care uşurează traseele pietonilor.

2510 Explorer, la 149 de euro, este modelul de top de la Navigon în clasa de 3,5 inchi. În afara unui receptor integrat TMC şi a unei hărţi complete a Europei, Navigon are şi un ghid integrat în acest aparat, care conţine atât informaţii ilustrate ale destinaţiilor cât şi trasee speciale. Dar particularitatea deosebită este busola electronică integrată în aparat. În modul pietonal, la care aparatul comută pe prezentare verticală, harta se îndreaptă automat în direcţia de mers şi uşurează astfel enorm orientarea. Şi în maşină, Navigon 2510 Explorer se descurcă bine.