Call of Duty: Modern Warfare 3 review – O cutie aprinsă de chibrituri

Scris de | 11 noiembrie, 2011

Lumea este o cutie uriaşă de chibrituri şi nu e nevoie decât de o mică scânteie pentru ca totul să dispară în flăcări. Este una dintre primele lecţii pe care ne-o oferă noul Call of Duty: Modern Warfare 3, un joc cu o campanie intensă, plină de momente epice, care se încinge cu viteza unui foc de paie şi se consumă la fel de rapid.

Call of Duty: Modern Warfare 3 este jocul cu numărul opt al celebrei serii de FPS-uri, joc lansat într-o perioadă a anului în care titlurile premium se luptă pentru dominaţia buzunarului gamerilor. Modern Warfare 3 soseşte la scurt timp după Battlefield 3, principalul său candidat în ochii pasionaţiilor de shootere, iar majoritatea lumii se concentrează asupra comparaţiei dintre cele două FPS-uri. Vom încerca să stăm deoparte de această luptă şi să prezentăm noul Call of Duty 3 ca ceea ce este – un blockbuster cu un buget enorm, cu o campanie scurtă, dar memorabilă, inovaţii tehnice minore, mai ales la partea grafică şi un mod multiplayer controversat.

Adevărul este prima victimă a războiului

Modern Warfare 3 continuă povestea din jocurile precedente, în care stabilitatea globală a fost afectată de o serie de atacuri teroriste atent orchestrate de un personaj cheie, atacuri care au reuşit să dea startul unui conflict deschis între SUA şi Rusia. Conflict care va înghiţi rapid şi elegantele capitale europene.

Încă din primele momente jocul lasă de înţeles că producătorii îţi pregătesc ceva măreţ. O mână de soldaţi luptă pentru a restabilit controlul asupra Manhattan-ului, o zonă greu de recunoscut în condiţiile în care grămezi de moloz de câţiva metri acoperă rămăşiţele unor străzi călcate odată de tălpile pantofilor de mii de dolari ale brokerilor de pe Wall Street. Războiul este unul total, de la conflictele aeriene dintre elicoptere şi avioane, la bătălii navale ce implică submarine şi crucişătoare.

În tot acest haos desprins parcă din filmele lui Roland Emmerich rolul tău este unul bine stabilit, jucătorul fiind pus în pielea unor personaje cheie din conflict. Şi da, Soap MacTavish sau Captain Price revin şi ei pe câmpul de luptă, alături de câteva personaje noi cum ar fi fostul luptător spetsnaz Yuri.

Vei avea ocazia să experimentezi lupte în imponderabilitate, o debarcare similară cu cea din Normandia, de data aceasta însă în micul port al Hamburg-ului, o furtună de nisip în mahalalele unui orăşel din Somalia sau asaltul final de la baza fostului Turn Eiffel.

Personajele, chiar dacă oarecum stereotipice, reuşesc să îţi intre sub piele, iar dramele lor îşi vor lăsa măcar puţin amprenta asupra ta. “ – Ce vei face mai departe? – Ceea ce am fost antrenat să fac. Îi voi omorî pe toţi”, decretează la un moment dat Price cu un ton care îţi face sângele să îţi îngheţe în vene.

Acţiunea oscilează între operaţiunile unor soldaţi din Delta Force sau a altor unităţi speciale şi cele ale echipei de veterani din Taskforce 141.

Misiunile sunt destul de variate şi includ şi deja clasicele secţiuni în care vei avea ocazia să treci în spatele unui minigun din elicopter, a unui ecran dintr-un bombardier strategic sau în turela tancului. Revin şi apreciatele misiuni de sniping, care suferă însă de vechea problemă a scriptării excesive. Simţi de multe ori imboldul de a plasa un glonţ în ceafa unui inamic pe lângă care te strecori în linişte, însă dacă o faci vei fi nevoit să dai load în circa 3 secunde deoarece prietenii săi par să iasă din pământ şi să te anihileze.

Multe dintre arme sunt şi ele împrumutate din jocurile anterioare, cum ar fi carabina Remington cu ţintă holografică, însă avem şi câteva noi adiţii, atât în rândul armelor automat cât şi al celor cu lunetă. Armele par puternice, au impactul pe care îl aştepţi să îl aibă şi sună bine.

Să clarificăm însă şi aspectul legat de durata campaniei. Am reuşit să terminăm jocul în circa 7 ore pe dificultatea Hardened, ceva peste medie. Au fost însă câteva dintre cele mai intense şi mai satisfăcătoare ore petrecute într-un joc în acest an. Pentru cei care vor să experimenteze doar campania, vom recomanda Call of Duty Modern Warfare 3 ca şi un joc de trecut pe lista de închiriat pentru weekend.

Grafică, sunet, multiplayer

Call of Duty: Modern Warfare 3 nu are pretenţiile lui Battlefield 3 la capitolul grafică, nou joc al seriei fiind extrem de asemănător cu titlurile precedente în acest sens. Este o veste proastă pentru cei cu sisteme high end, care se aşteptau la o grafică revoluţionară, însă o veste excelentă pentru marea masă a gamerilor care se vor bucura că jocul rulează bine, cu detalii pe High şi pe un sistem de acum doi, trei ani, cu o placă video GeForce 9600GT şi un procesor Dual Core Intel.

Efectele audio sunt impecabile, contribuind serios la atmosfera sufocantă a jocului, exploziile şi focurile de armă sunt aşa cum ar trebui să fie, iar coloana sonoră compusă de Brian Tyler, înregistrată de o orchestră simfonică, completează perfect pachetul.

Ce faci însă după ce ai terminat campania de 7-8 ore? Ei bine, pentru mulţi jocul abia acum începe. Poţi aborda solo misiunile speciale din modul Spec Ops, misiuni împărţite în două secţiuni separate – Survival şi Mission. Cele 16 misiuni sunt extrem de antrenante, şi variază de la operaţiuni stealth la lupte fără mânuşi,  precum cele în care intri în costumul blindat şi faci ravagii în rândul zecilor de inamici.

Nu am avut prea mult timp pentru a experimenta tot ceea ce are de oferit multiplayer-ul, însă încă de la prima vedere este evident că vei avea parte de o mulţime de noi opţiuni. Zeci de unlock-uri şi recompense şi un sistem de levelup care îţi va permite să ai acces la noi arme sau să îmbunătăţeşti armele actuale, reducând reculul să îmbunătăţind precizia. Apar şi noi moduri cum ar fi Kill Confirmed, în care pentru a obţine puncte trebuie să culegi tăbliţele de identificare ale inamicilor. Apar situaţii de genul celor din Capture the Flag, în care vei păzi cadavrul unui coechipier pentru a împiedica adversarii să culeagă dog tag-ul.

Totuşi, nu poţi să nu ai de multe ori senzaţia de deja-vu, luptele multiplayer urmând reţetele deja uzate, impuse de Modern Warfare 2.

Este Call of Duty: Modern Warfare 3 un joc care merită atenţia gamerilor? Cu siguranţă, însă va trebui să decizi dacă îl vei închiria pentru a juca scurta, dar splendida campanie sau îl vei cumpăra pentru a te bucura de sutele de ore în multiplayer. Nota noastră pentru varianta PC– 9.