Victor Armășelu, Head of Consumer Electronics Samsung Electronics România și Bulgaria: „Piața de televizoare nu a suferit modificări importante în contextul pandemiei din 2020”

Victor Armășelu, Head of Consumer Electronics Samsung Electronics România și Bulgaria: „Piața de televizoare nu a suferit modificări importante în contextul pandemiei din 2020”

Scris de | 11 decembrie, 2020

Într-un an în care totul a mers atipic, în mai toate domeniile, piața TV din România și nu numai a avut destul de mult de suferit, mai ales din cauza amânării celor mai importante competiții sportive care uramu să fie transmise în această vară: Campionatul European de Fotbal și Jocurile Olimpice de la Tokyo. connect a stat de vorbă cu Victor Armășelu, Head of Consumer Electronics Samsung Electronics România și Bulgaria pentru a afla cum s-a poziționat compania sud-coreeană pe piața locală în vremea pandemiei și cât de bune au fost rezultatele înregistrate în 2020, comparativ cu cele de anul trecut.

connect: Care este cota de piață a companiei Samsung pe piața de televizoare din România?

Victor Armășelu: Samsung este în continuare liderul incontestabil al pieței locale, înregistrând o cotă de piață de peste 40% pe categoria de TV-uri în Jan-Sep 2020, aflându-se într-o ușoară creștere comparativ cu perioada similară din 2019. Am obținut aceste rezultate în primul rând datorită diversificării portofoliului de televizoare disponibile în țară și pe fondul adaptării politicilor noastre comerciale la specificul pieței locale și la schimbările comportamentului de consum generate de actuala perioadă prin care trecem.

Istoric, trimestrul 4 reprezintă aproape 40% din vânzările de televizoare la nivelul unui an. Din acest volum, mai bine de jumătate este realizat în luna noiembrie, tocmai datorită evenimentelor de tipul Black Friday, noiembrie reprezentând astfel peste 20% din vânzările întregului an. Astfel, dată fiind evoluția pieței și performanțele Samsung din acest an, ne așteptăm ca atât televizoarele, cât și electrocasnicele Samsung (frigidere, combine frigorifice, mașini de spălat rufe, uscătoare de rufe, mașini de spălat vase, cuptoare) să trezescă interesul a cel puțin 100 de mii de cumpărători români doar în weekend-ul care începe cu ziua de vineri 13 noiembrie.

Vânzările Samsung din 2020 de televizoare smart au reprezentat în valoare peste 97% din total, iar cele cu rezoluție 4K și 8K reprezintă peste 90%. Din portofoliul Samsung, diagonala de 43” (109cm) reprezintă în continuare cea mai căutată dimensiune, dar cele cu diagonala de peste 50” (peste 127cm) au o pondere de mai mult de 58%, în creștere cu peste 10% față de anul trecut. La 3 ani de la lansare, televizoarele cu ecran QLED reprezintă deja aproape un sfert din portofoliul Samsung, demonstrând încă o dată preferința clară a românilor pentru această tehnologie, datorită imaginii excepționale (100% volum de culoare, Quantum HDR 32x, Direct Full Array 32x, Ultra Viewing Angle, Real Game Enhancer+), sunetului pe măsură (Q-Symphony, Object Tracking Sound+, Active Voice Amplifier, și Adaptive Sound+), design-ului inovator (Infinity Screen, Ultra Slim Design, Ambient Mode+, No Gap Wall-Mount și One Invisible Connection) și experienței utilizatorului (Smart TV Powered by Tizen, Multi View, Multiple Voice Assistants, SmartThings Dashboard).

connect: Care este prețul mediu de achiziție al unui TV și care sunt modelele preferate de români? Care sunt funcțiile pe care ei le caută?

Victor Armășelu: Televizorul devine un hub de conectivitate, deci nu-l mai putem numi doar un simplu  display pentru canalele TV. Îl folosim pentru comunicare interactivă, muzică, filme, aplicatii diverse, streaming de știri, programare și monitorizare a altor dispozitive smart, sau chiar ca replica unui tablou celebru in modul Ambient. Observăm o creștere puternică a cererii diagonalelor mai mari, a televizoarelor cu specificații mai înalte în privința imaginii, a sunetului, a interactivității, a conectivității, dar și a design-ului. Iar în acest caz, dată fiind creșterea continuă a accesibilității tehnologiilor din ultimii 2-3 ani, prețul mediu în piață al unui televizor a rămas relativ constant, în jur de 1.250 lei.

connect: 2020 a fost un an atipic. S-au anulat Jocurile Olimpice și Campionatul European de fotbal, 2 evenimente sportive care de obicei sunt văzute ca un pol important de vânzări. Cum au evoluat vânzările în 2020 în urma pandemiei?

Victor Armășelu: Dacă primul trimestru al acestui an a evoluat conform aşteptărilor noastre fără schimbări majore față de anul trecut, lucrurile s-au schimbat după martie 2020 în mod evident și pentru noi la fel ca întreaga îndustrie. Trimestrul 2 a fost marcat de o uşoară scădere a cererii, în special în luna iunie, lucru neașteptat de majoritatea dintre noi, mai ales că magazinele se deschiseseră la acea dată. Explicația poate veni din faptul că această scădere a fost comparată cu perioada lunii iunie a anului trecut, atunci când se vedeau primele rezultate ale programului Rabla pentru electrocasnice.

În principiu, privind din perspectiva întregului an, piaţa de televizoare nu a suferit modificări majore comparativ cu anul trecut, când vânzările de televizoare pe plan local s-au situat la 1,7 milioane de unităţi, în creştere faţă de 2018, când piaţa de profil s-a situat la 1,6 milioane de unităţi.

connect: Vedeți un potential de creștere pe piața din România?

Victor Armășelu: Potențialul de dezvoltare derivă în continuare din interesul crescut pentru televizoare, generat atât de creșterea puterii de cumpărare, cât și de diversificarea scenariilor de utilizare a televizorului și de dorința fiecăruia dintre membrii familiei de a viziona separat conținut diferit. Astfel, televizorul trebuie să fie și monitor pentru computerul de acasă sau pentru telefon sau tabletă prin samsung DeX, este și dispozitivul prin care accesăm la distanță computerul de la birou, este și display-ul pentru gaming, ceea ce înseamnă că poate este nevoie de încă un televizor în aceeași locuință. În plus, Samsung a dezvoltat valențe suplimentare utilizării televizorului prin intermediul SmartThings și SmartHub, care permit utilizarea TV-ului ca și interfață comună de control și comandă a tuturor dispozitivelor smart interconectate (electrocasnice, aparatură de supraveghere etc.), fie ele Samsung sau nu, indiferent de sistemul de operare.

connect: Q80T este gama de televizoare pe care Samsung a mizat în acest an. Față de generația anterioară care sunt caracteristicile principale?

Victor Armășelu: Cred că cele mai importante caracteristici care definesc și diferențiază acest model de televizor din gama Samsung QLED 2020 față de generația anterioară ar fi calitatea îmbunătățită a imaginii și a sunetului. Aceste televizoare au la bază tehnologia AI Upscaling, care convertește automat conținutul la calitate 4K, indiferent de sursa acestuia și tehnologia Quantum Dot, care oferă 100% volum de culoare, ceea ce înseamnă culori vibrante în funcție de intensitatea sunetului. Tot la nivel de imagine mai regăsim și funcția Adaptive Picture, care asigură o calitate impecabilă imaginii, indiferent dacă televizorul se află într-o cameră luminoasă sau întunecată. Iar pentru că Samsung și-a luat angajamentul de a le oferi utilizatorilor dispozitive care să le ușureze viața, cu ajutorul funcției Remote Access, aceștia își pot transforma televizorul în parte integrantă a spațiului de muncă de acasă, putând accesa conținutul de pe calculator direct pe televizor, sau pot utiliza funcția Multi View pentru a împărți ecranul televizorului în două, redând simultan atât conținutul TV, cât și cel de pe telefonul mobil.

connect: Ce alte noutăți a adus Samsung la gama de televizoare din 2020? Prin ce se remarcă ele față de competiție?

Victor Armășelu: În primul rând, noile game de televizoare Samsung din 2020 se remarcă prin diversitatea modalităților de utilizare ale acestora, acest lucru putând fi văzut ca pe un diferențiator important față de concurență. Samsung a creat o serie de modele noi de televizoare adaptate atât la era digitală, cât mai ales la cerințele și nevoile utilizatorilor, fie că vorbim de funcționalitate sau design. Avem, deci, un portofoliu impresionant de noi modele împărțite în două mari categorii: QLED și Lifestyle. Doar dacă ne luăm după această repartizare putem observa faptul că Samsung a anticipat faptul că oamenii încep să pună preț din ce în ce mai mult și pe partea de design, completând astfel întregul ambient al casei, dar fără a neglija și modelul clasic de televizor reprezentat cu succes de gama QLED, care a ridicat ștafeta în acest an la un nivel de excepție cu ajutorul celor două categorii de televizoare: QLED 4K și QLED 8K.

Fiecare dintre acestea cuprinde câte 5 modele cu dimensiuni diferite, care să se potrivească oricărei nevoi a utilizatorului. Așa cum am menționat și puțin mai sus, avem o dată gama QLED 4K 2020 definită prin tehnologia Quantum Dot și tehnologia AI Upscaling, care convertește automat conținutul la calitate 4K, indiferent de sursa acestuia, ceea ce le face potrivite mai ales pentru social media, atunci când vrei să redai conținut direct de pe telefon să spunem. Apoi avem gama QLED 8K, care este printre primele game de televizoare din industrie care acceptă redarea de conținut nativ 8K. Fiecare model din gamă îndeplinește cerințele Asociației 8K, precum și CTA 8K Ultra HD Display Definition.

Depășim categoria QLED și trecem la gama Lifestyle, care se remarcă prin design-ul deosebit. Regăsim aici televizorul The Frame, care se poate transforma într-un tablou, dispunând de o întreagă galerie de artă prin Magazinul de Artă Samsung. Samsung tocmai a lansat o nouă expoziție special gândită pentru acest tip de televizor – Samsung Missing Masterpieces – care adună la un loc capodopere de artă realizate de mari artiști ai lumii, care n-au mai putut fi recuperate nici până în ziua de azi, precum: Vincent van Gogh, Jean Baptiste Oudry, Paul Cezanne și mulți alții.

Trecem apoi la televizorul care a uimit tocmai prin forma sa neconvențională, așezat pe șevalet, The Serif, care se integrează perfect cu mediul ambiental și poate fi așezat oriunde în locuință. Atunci când este oprit, acesta afișează la alegere imagini inspirate din natură, care pot fi găsite în Ambient Mode.

Și mai nou, Samsung a lansat pe plan local modelul Sero TV, un concept inovator de televizor care se poate roti pe plan vertical, pentru a facilita consumul de conținut social media filmat în acest format. Vorbim așadar de un televizor conceput special pentru a se plia pe stilul de consum video al generației Z, care petrece din ce în ce mai mult timp pe rețele sociale precum Tik Tok sau Instagram.

connect: The Frame sau The Serif sunt două modele exclusiviste intrate recent pe piața locală și vorbim despre modele care se integrează într-un design interior elegant, realizat de arhitecți sau de oameni cu simț estetic. Vedeți o tendință în această direcție? Sunt oamenii mai atenți la integrarea electronicelor și a electrocasnicelor într-o locuință?

Victor Armășelu: Cu siguranță vedem o înclinație spre achiziția unor electronice și electrocasnice care se remarcă prin funcționalitate, design și mobilitate. Ne îndreptăm spre un viitor interconectat, inteligent și intuitiv, iar viziunea Samsung se pliază tocmai pe această direcție de conectivitate și portabilitate a dispozitivelor în așa fel încât utilizatorii să-și ușureze tot mai mult viața de zi cu zi. Tocmai din acest motiv, Samsung a lansat în cadrul Life Unstoppable noile game de televizoare și electrocasnice în linie cu tendințele amintite.

connect: 4K-ul a devenit oarecum mainstream, dar a fost nevoie ca platformele de video on demand și conținutul să fie mai accesibil ca asta să se întâmple. Cât de repede credeți că se va democratiza noul format 8k?

Victor Armășelu: Televizoarele 8K QLED oferă nivelul maxim de detaliu, în acest moment. Acestea se adresează acelui segment de consumatori care se află în căutarea celei mai bune experiențe de vizionare și pun mare preț spre capabilitățile de funcționare. Acest tip de consumator va căuta conținut 8K și nu va aștepta ca 8K să devină standard. Cu siguranță în câțiva ani această categorie de televizoare va fi din ce în ce mai căutată, odată cu dezvoltarea tehnologiilor prin care conținutul video este redat de platformele de tip VOD, precum Netflix, HBOGO, Amazon Prime, Rakuten. Oamenii își vor dori o asemenea experiență de vizionare și-o vor aduce la nivelul la care este în acest moment tehnologia 4K.

connect: Au trecut aproape 3 ani de când Samsung a lansat gama comercială TV 8K pe piața locală. Cum evoluează vânzările pentru aceste modele?

Victor Armășelu: Odată cu lansarea celei de-a treia generaţii de televizoare 8K, şi acest segment a început să fie din ce în ce mai prezent din punct de vedere statistic în rapoartele de piaţă, iar acest lucru nu poate fi văzut decât ca pe un trend ascendent. Doar anul acesta, Samsung a vândut în România câteva sute de televizoare 8K, ceea ce nu poate decât să ne bucure și să privim cu încredere spre un viitor în 8K.

connect: Care sunt principalele tendințe pe care le remarcați? Cum credeți că vor evolua televizoarele inteligente pe termen mediu și lung?

Victor Armășelu: În acest moment observăm un trend de digitalizare și interconectare, iar televizoarele se vor transforma într-un ecosistem integrat, intuitiv, care va reuși să anticipeze nevoile consumatorilor –  deci, în plus, pe lângă funcționalități de top integrate, se va optimiza modul de utilizare și, desigur, design-ul, care va evolua odată cu noile cerințe din piață.

Dacă ne raportăm de pildă la ecosistemul SmartThings, datorită căruia toate dispozitivele dintr-o locuință sunt conectate între ele, știm cu siguranță că s-au înregistrat creșteri semnificative. Numărul utilizatorilor înregistrați pe SmartThings a crescut cu 220%, iar instalările de aplicații au crescut cu 61%. Numărul partenerilor care participă la acest ecosistem a crescut de asemenea cu 44%. Putem spune, prin urmare, că aceasta este direcția atunci când vorbim de viitorul smart al electronicelor și electrocasnicelor.

Etichete: , , , , , ,