INTERVIU Cătălin Butnariu: RGDA și industria de gaming din România

⇣ Sari la articol
INTERVIU Cătălin Butnariu: RGDA și industria de gaming din RomâniaCătălin Butnariu - RGDA

Romanian Game Developers Association este unul dintre cele mai importante brand-uri din industria de gaming din România. Asociația adună sub „umbrela” sa cele mai importante studiouri de gaming din România, printre care și nume precum Ubisoft sau Electronic Arts. Scopul RGDA este să promoveze industria locală de jocuri video și să o reprezinte atât pe plan intern cât și internațional.

connect România a avut ocazia să vorbească cu președintele asociației, Cătălin Butnariu, unul dintre cei mai respectați oameni implicați în fenomen și totodată Manager General dar și unul dintre mentorii și investitorii Carbon, accelerator de startup-uri care are scopul de a ajuta tinerii și pasionații care vor să facă din gaming un business și au nevoie de fonduri.

Cătălin Butnariu a vorbit despre viitorul industriei de gaming în România, despre cât de important a fost aportul timpuriu adus de marile studiouri de gaming care au deschis sedii locale și despre pasiunea sa care s-a transformat în carieră.

connect: Să începem cu RGDA. Spune-ne mai multe despre organizație și cum ajută ea studiourile românești de jocuri aflate la început de drum.

Catalin Butnariu: RGDA a fost creată în 2013 și rolul său a evoluat pe parcursul acestor ani. Scopul RGDA este să reprezinte interesele industriei de game development din Romania și implicit a tuturor companiilor care activează în acest domeniu. RGDA organizează evenimente pe piața locală, ajută studiourile romanești să participe la evenimente internaționale de profil, efectuează și publică studii asupra industriei locale, creează conexiuni între companiile romanești și potențiali parteneri internaționali interesați de industria din Romania, organizează diferite campanii de comunicare pe subiecte relevante industriei, reprezintă industria în interacțiunile cu diverse instituții ale statului român. Pe scurt, îmi place să spun că rolul RGDA este de a crea oportunități de dezvoltare pentru studiourile din industria românească de game development.

connect: Cât de favorabilă este prezența locală a companiilor mari pentru studiourile mici, autohtone, de jocuri?

Catalin Butnariu: Trebuie spus de la bun început că industria din Romania a ajuns în punctul în care este astăzi – 6000 de angajați, 100+ studiouri, $200M cifră de afaceri – cu un mare sprijin din partea companiilor mari, care au venit aici încă din anii 1990 – 2000 și au pus bazele industriei. Abia în ultimii 10 ani sectorul studiourilor independente a început să se dezvolte notabil, iar acest lucru a fost facilitat de know-how-ul adus în piață de companiile multinaționale.

connect: Pe ce se pune mai mult accentul în România, gaming-ul pe mobil sau cel pe alte platforme?

Catalin Butnariu: În cadrul companiilor mari se dezvolta atât mobile cat și PC / Console, la cel mai înalt nivel de calitate și ambiție al nivelului de producție. În cadrul studiourilor independente, momentan tinde să fie preferat PC-ul ca platforma principală (sau inițiala, cel puțin) dar zona mobile începe să prindă teren, inclusiv genul hypercasual, care este foarte popular în piața globala, în ultimii 2 ani.

connect: Cât de important este să avem cât mai multe studiouri locale, care să producă titluri mai mari sau mai mici?

Catalin Butnariu: As spune că este esențial, pentru dezvoltarea pe termen lung a industriei. Polonia a ajuns o piața de mare succes în ziua de azi datorita numărului foarte mare de studiouri independente care creează proprietate intelectuala originala. Trebuie că acest lucru să se întâmple mai mult și la noi, și este îmbucurător că vedem un trend în acest sens, mai ales în ultimii câțiva ani.

connect: Cât de atractivă este piața locală pentru studiourile mari ale lumii? Crezi că urmează să mai vedem nume mari cu prezență în țară în viitorul apropiat?

Catalin Butnariu: Depinde foarte mult ce anume caută acele studiouri. Piața este încă atractiva datorita talentului existent, dar Romania nu mai este o piață ieftina, așa că cei interesați în primul rând de acest aspect se orientează spre alte zone. Nu este exclus să vedem și alte companii de renume cu o prezenta în Romania, al RGDA am avut solicitări pentru informații din partea mai multor companii, și mici, și mari, interes exista.

connect: Ce urmează pe termen scurt și mediu pentru peisajul de gaming din România? Cum prevezi următorii ani din punct de vedere al dezvoltării industriei?

Catalin Butnariu: În opinia mea, sectorul dezvoltatorilor independenți va continua să se dezvolte accelerat, inclusiv pe fondul dezvoltării mai generale a climatului antreprenorial, apariția investitorilor interesați de sectorul jocurilor, etc. României încă ii lipsește un produs original creat în Romania de mare succes internațional – sper să vedem asta în următorii 5 ani. Companiile mari prezente vor continua să dezvolte în Romania și mă aștept să vad mai multe producții coordonate de filialele din Romania sau co-produse în Romania.

connect: Din punct de vedere al tehnologiei, care crezi că este viitorul în gaming? Crezi că VR-ul va deveni vreodată mainstream și va căpăta tracțiune?

Catalin Butnariu: În general mă feresc să fac astfel de predicții, istoria a arătat că sectorul este extrem de dinamic și uneori greu predictibil. 😊 Este posibil că VR-ul să devina mainstream dar tehnologia nu este încă în acel punct. AR-ul pare să aibă acum un avânt similar cu cel avut de VR acum 3-4 ani. Rămâne de văzut daca va reuși să se impună mai bine în mainstream – as zice că este mai AR-ul pare pentru moment mai ușor accesibil mainstream-ului.

connect: Ce te-a determinat să alegi un astfel de drum în carieră? De ce nu alte companii IT? De ce gaming?

Catalin Butnariu: Pasiunea pentru jocuri, pe de o parte, întâmplarea, pe de alta parte. Eram student (Automatica) și un coleg de cămin se angajase ca tester la Ubisoft pe perioada verii. Mi s-a părut o idee excelenta – nu realizasem pana atunci că Ubisoft are testeri în Romania – și am aplicat și eu. Am lucrat acolo doar pe perioada verii dar a fost suficient să planteze “sămânța”. În anul următor m-am angajat la Gameloft ca Junior Project Manager și am rămas în industrie din acel moment. Acum nu-mi imaginez că aș face altceva.

connect: Ce sfat ai avea pentru tinerii care visează ca într-o zi să poată să facă o carieră din gaming?

Catalin Butnariu: Să se documenteze cat pot de mult pe cont propriu despre procesul de dezvoltare, să urmărească materiale și activitatea studiourilor preferate, să aleagă o disciplina care li se potrivește (disciplinele principale sunt programare, arta, design, producție) și să înceapă să studieze, fie pe cont propriu fie prin studii de profil (sunt diverse opțiuni deja disponibile și probabil în curând vom avea și facultăți cu astfel de specializări). Cel mai ușor se poate intra în industrie prin QA și de acolo poți observa mai îndeaproape procesul, poate fi și asta o opțiune (mulți oameni din industrie încep în QA – inclusiv eu am început așa).

connect: În final, ce platformă preferi? PC sau console? 🙂

Cătălin Butnariu: <insert video clip with Henry Cavill assembling PC>

Serios vorbind, cred că jocurile au ajuns în punctul în care transcend platforma. Fiecare platforma are avantajele ei. Deși în mod tradițional m-am jucat mai mult pe PC, în ultimii doi ani m-am jucat aproximativ în egala măsura pe PC, mobile și console (am un PS4 și un Switch).

Konika Minolta - Mobotix 7

Articole asemanatoare