INTERVIU. Creșterea industriei software în pandemie

INTERVIU. Creșterea industriei software în pandemie

Anul 2021 a adus cu el o mulțime de provocări pentru companiile din întreaga lume, însă a și evidențiat importanța unui sector pe care mulți poate îl neglijaseră până la începutul pandemiei: cel software. Despre importanța sa, dar și felul în care te poți adapta într-un context cu totul nou, am vorbit cu Sorin Cosmescu, CEO-ul EXE Software.

Scris de | 6 decembrie, 2021

Connect: Cum a început EXE Software, care au fost primii pași ai companiei?

Sorin Cosmescu: Am început, în 2001, cu un capital de aproximativ 10.000 de dolari, care ne-a asigurat achiziția de echipamente, chiria unui apartament și a unui abonament la Internet și, nu în ultimul rând, plata salariilor pe câteva luni a celor trei programatori, alături de care, noi, cei trei acționari (n.r. Sorin și Gabriel Cosmescu și Răzvan Udrea), am început și am lucrat cot la cot, din primele zile.

Connect: Câți angajați aveți și de unde lucrează aceștia (birou sau regim de muncă de la distanță)? Care sunt serviciile pe care le oferiți și cui sunt adresate?

Sorin Cosmescu: Avem 110 angajați, în marea lor majoritate profesioniști IT, serviciile conexe fiind externalizate.  Cu toții lucrăm remote, din primele zile ale pandemiei, cu veniri ocazionale la birou, în special pentru ședințe de lucru. Livrăm servicii de dezvoltare software la comandă, suport tehnic și mentenanță și consultanță IT pe cinci continente – în principal companiilor multinaționale, cu unele dintre ele colaborând de mai bine de 10 ani. Produsele noastre sunt comercializate în mare parte pe piața din România.

Connect: Care dintre ele este cel mai popular?

Sorin Cosmescu: Serviciile de tip custom development WEB, Mobile și Business Intelligence au cea mai mare pondere în veniturile companiei.

Connect: Companiile de software sunt considerate de multe ori ca fiind „unsung heroes”, munca lor fiind una dintre cele mai importante din industria tech și nu numai. Cum reușiți să faceți față unui mediu atât de competitiv?

Sorin Cosmescu: În cei 20 de ani de existență, am dezvoltat o adevărată cultură EXE Software, a lucrului bine făcut în echipă, orientat spre client și, în principal, pe rezultate care să îndeplinească nevoile și chiar să depășească așteptările acestuia, precum și o atenție și adaptare permanente la noile tehnologii și metodologii de lucru. Echipa este formată din profesioniști, care au dovedit deja că pot face față provocărilor.

Connect: Care sunt cele mai importante proiecte pe care le-ați dezvoltat de-a lungul celor 20 ani de experiență?

Sorin Cosmescu: Fiecare proiect este important pentru noi, ne implicăm la fel, pentru că indiferent de dimensiunea acestuia, el este primordial pentru clientul nostru și este posibil ca afacerea lui să depindă de rezultatul muncii noastre.

Am fost și suntem implicați în proiecte mari, de milioane de euro, în care participăm cu echipe de dezvoltare ce asigură baza și fundamentul acelor proiecte și care, ulterior, au rămas sau vor rămâne în mentenanța noastră.

Connect: Care sunt clienții EXE Software și soluțiile pe care le-ați dezvoltat pentru ei?

Sorin Cosmescu: Majoritatea proiectelor noastre provin din afara țării, cam în proporție de 85%. Dezvoltăm soluții de magement intern, workflow, management de documente, gestiunea resurselor, a vânzărilor și a stocurilor, sisteme de gestiune a relației cu clienții, platforme de business online, sisteme de analiză și predicție financiară și a vânzărilor. Aceleași tipuri de soluții le dezvoltăm și pentru piața locală, acestora adăugându-se produsele marca EXE Software de tip ERP, SFA și HR Management.

Connect: Ați făcut rapid tranziția către regimul work from home?

Sorin Cosmescu: Dată fiind situația, trecerea la work from home a fost extrem de rapidă. Inițial, gândisem două faze de teste de lucru – în prima, am verificat cum lucrăm jumătate de la birou și jumătate de acasă. Totul a funcționat foarte bine și am trecut la faza a doua, lucrul 100% de acasă. Numai că evoluția pandemiei a fost atât de rapidă, încât cea de-a doua fază de testare s-a transformat în lucru permanent de acasă.

Connect: Cum ați continuat munca pe timp de pandemie?

Sorin Cosmescu: Organizarea existentă și investițiile ulterioare în infrastructură ne-au permis să lucrăm de acasă la fel de bine ca înainte de pandemie.

Connect: Ați luat în calcul deschiderea unui nou birou în afara granițelor României?

Sorin Cosmescu: Da, suntem în căutare de parteneri, care să promoveze serviciile și produsele EXE în țări din Europa și America de Nord.

Connect: Cât de importantă a devenit digitalizarea și integrarea unor experiențe software de calitate în 2021?

Sorin Cosmescu: Odată cu globalizarea și apariția noilor tehnologii în domeniul IT&C, digitalizarea a devenit obligatorie pentru menținerea și creșterea oricărei afaceri. Pandemia nu a făcut decât să evidențieze această necesitate și să accelereze procesul de digitalizare.

Connect: Ați observat o creștere a cererilor pentru soluții din partea companiilor odată cu pandemia?

Sorin Cosmescu: În primul an al pandemiei, 2020, am înregistrat o creștere a cifrei de afaceri cu aproximativ 19% față de anul anterior, iar trendul ascendent rămâne pentru anul 2021, în ciuda faptului că și el a fost unul de pandemie.

Etichete: , , , ,