REVIEW Ghost of Tsushima Director’s Cut: Jocul de care nu știam că am nevoie în viața mea

Scris de | 9 decembrie, 2021

În întreaga mea viață de gamer rar s-a întâmplat ca un joc care nu mă atrage deloc prin setting și atmosferă să mă surprindă atât de tare. Știu că este foarte nepopular ce urmează să spun, dar Japonia nu m-a atras niciodată prin cultură. Cumva am ales să fiu ignorant în ceea ce privește partea aceea de lume și nu am studiat cu prea mult interes, antropologic vorbind, istoria Japoniei, în orice formă a sa, însă trebuie să recunosc că m-a intrigat acest cod al samurailor, Bushido pe numele său.

Fiind poate cei mai de temut războinici din istoria omenirii, samuraii au stârnit mereu un interes aparte în cultura populară recentă, interes ce s-a resimțit oarecum și în gaming. De la Shogun: Total War la dorința veche de un deceniu a fanilor Assassin’s Creed să vadă, în sfârșit, un titlu plasat în Japonia feudală, Țara Soarelui Răsare a stârnit mereu o dorință de cunoaștere în rândul gamerilor. De-asta am fost mai ales curios ce impact va avea Ghost of Tsushima Director’s Cut asupra mea, un om care nu a jucat titlul pe PS4 și avea să-l experimenteze direct în cea mai bună și mai finisată formă a sa.

Înainte să trecem la părțile mai importante, mai epice și mai tehnice ale review-ului, trebuie să spun că Ghost of Tsushima Director’s Cut pentru PS5 mi-a oferit un sentiment de imersivitate și o apartenență total aparte la era respectivă. Toată experiența poate fi asemănată cu Witcher 3, ca proporții epice, doar că aici vorbim despre o eră care a avut loc în istoria omenirii, într-un loc cât se poate de real, insula Tsushima din Arhipelagul Japonez.

Atmosferă & Mecanică de gameplay

Încă din startul jocului vei intra în pielea lui Jin Sakai, samurai al Tsushimei care se vede nevoit să-și apere tărâmul cu orice fel de mijloace, deși îi este cam greu la început să își dea seama că scopul este mai nobil și trebuie atins prin orice metode. Astfel, vei învăța că pentru a-i învinge pe dușmanii mongoli va trebui să mai renunți nițel la acea onoare care caracterizează samuraii și să folosești și alte tertipuri pentru a își doborî inamicii, precum atacuri stealth sau otrăvirea mâncării, practici demne de asasini.

Gamplay-ul este foarte cursiv, iar mecanica de combat se aseamănă foarte mult cu cea de la Assassin’s Creed, fiind bazată foarte mult pe counter&strike. Și da, o să tot compar acest titlu cu seria AC pentru că fix asta îmi pare, ceea ce nu înseamnă deloc că este un lucru rău. Poate unul dintre cei mai importanți factori care te vor atrage la acest joc este insula Tsushima în sine, un loc plin de peisaje care îți vor tăia răsuflarea, iar orele de explorare nu se vor simți deloc agasante precum în alte jocuri, unde ești forțat să folosești constant funcția de Fast Travel.

Un alt lucru care mi s-a părut foarte interesant este modul în care navighezi pe hartă spre variile obiective. Faptul că vântul de va ghida în direcția potrivită pentru a continua firul narativ sau către quest-urile secundare, face din insula Tsushima un loc suprarealist cu iz mistic, ca un fel de personaj de sine stătător care are rolul de a fi alături de tine în timpul unei călătorii efectiv inițiatice, în care Jin va trebui să învețe să se adapteze la un cumul divers de factori care îi vor defini caracterul.

Având în vedere faptul că nu am apucat să joc Ghost of Tsushima în varianta sa inițială, cea de pe PlayStation 4, m-a determinat să judec acest joc la valoarea lui actuală. Deși am înțeles de la mai mulți foști și actuali prieteni sau colegi de breaslă că prima versiune a titlului a fost destul de neșlefuită, iar cei care au jucat Day 0 au avut o experiență ceva mai neplăcută. Deși nu mă pot pronunța aici pe subiect, pot spune ce feeling îți dă varianta Director’s Cut pentru PS5.

Director’s Cut: Diferențe față de varianta inițială

Și să trecem în revistă și deosebirile pe care le regăsim față de versiunea inițială de PS4. În primul rând, jocul se folosește excelent de feedback-ul haptic de pe controllerele DualSense, iar interfața te va face să simți că faci parte din pesiajul insulei Tsushima sau din bătăliile împotriva mongolilor. Nu cred că pot lăuda destul diferența pe care o face acest tip de controller, lansat odată cu PlayStation 5 și implementat apoi în exclusivele pentru consola de ultimă generație. Am senzația că dacă mai era o găselniță în plus de adăugat pentu a îmbunătăți experiența standard a unui joc și de a o aduce cu adevărat în 2021, aceasta era.

Un alt lucru care mi s-a părut extrem de cool și care va fi un deliciu pentru fanii filmelor japoneze mai vechi este introducerea modului Kurosawa, inspirat din peliculele legendarului regizor Akira Kurosawa, care s-a stins din viață în 1998, și care a adus la viață „Cei șapte samurai”, unul dintre cele mai bune filme tematice din istoria cinematografiei. Practic, vibe-ul pe care îl dă acest mod de joacă alb-negru, care va schimba totodată și engleza vorbită pe modul de fault de personajele din joc cu japoneza, este menit pentru o experiență „as japanese as it can get”.

O altă adiție la varianta Director’s Cut este și introducerea unei noi zone, insula Iki, care devine casa noului antagonist al conținutului extra, The Eagle. Astfel, călătoria lui Jin continuă, iar jucătorii care au terminat deja Ghost of Tsushima pe PS4 au un motiv în plus pentru a face upgrade la această verisune, versiune care este, apropo, disponibilă și pe PS4 Pro, evident fără unele îmbunătățiri din punct de vedere al tehnologiei, precum feedback-ul haptic din controllere despre care vorbeam mai devreme.

Ghost of Tsushima Director’s Cut este un joc superb, care punctează foarte bine la caopitolele narațiune și decor. Te face să te simți ca și când ai fi călătorit în Japonia secolului 13, și îți oferă o imersiune de neegalat în ceea ce privește empatizarea cu personajul principal. Dacă alegi să îl joci în japoneză, sau chiar în modul alb-negru Kurazawa vei descoperi o nouă tehnică narativă care îți va îmbunătăți și mai mult experiența.

Per total, jocul este unul care m-a impresionat destul de tare, repet, având în vedere faptul că nu sunt neapărat un împătimit al culturii asiatice, în general. Cu ajutorul Ghost of Tsushima Director’s Cut am avut ocazia să descopăr ce înseamnă să fii samurai, dramatizat, evident, dar și ce înseamnă să te atașezi de niște peisaje senzaționale, care vor fi constant deliciul privitorilor.