INTERVIU Cătălin Butnariu, Amber Studio: „Să lucrăm și să lansăm jocuri AAA este o ambiție a noastră și vom face asta când vom fi pregătiți”
Cătălin Butnariu - RGDA

INTERVIU Cătălin Butnariu, Amber Studio: „Să lucrăm și să lansăm jocuri AAA este o ambiție a noastră și vom face asta când vom fi pregătiți”

Scris de | 30 ianuarie, 2023

Amber Studio este unul dintre studiourile de gaming care se bucură de cea mai mare creștere pe piața internațională, iar toată povestea de succes a plecat chiar din România. Devenit între timp o adevărată companie multinațională, Amber lucrează în cadrul mai multor proiecte în acest moment, activează și ca o companie de outsourcing, și are în plan și lucruri mărețe în viitor.

Am stat de vorbă cu Cătălin Butnariu, head of Corporate Development la Amber Studio, despre direcția în care se îndreaptă compania, exintderea acesteia pe plan internațional și provocările care au apărut pe parcursul drumului, dar și despre posibilitatea unui joc AAA produs de un studio românesc.

connect: Cum au fost ultimii ani pentru Amber Studio din punct de vedere al dezvoltării și extinderii business-ului?

Cătălin Butnariu: Ultimii ani au marcat pentru Amber o expansiune accelerată și susținută, cu o rată anuală de creștere în medie de aproximativ 50%. Compania a început să se extindă internațional din 2020, iar în momentul de față, Amber este prezentă în opt orașe din Europa și America de Nord și foarte curând vom anunța prezența în Asia.

Anul acesta, în mai, Amber s-a mutat într-un sediu nou în Botoșani, oraș în care este prezent din octombrie 2019 și care acum numără peste 120 de angajați. În iunie, Amber a deschis un nou studio în Varșovia, care se va concentra pe dezvoltarea de jocuri pentru PC și console.

De asemenea, avem în vedere să continuăm extinderea geografică, și ne uităm, de exemplu, și la oportunități în America de Sud.

connect: Cum a decurs din punct de vedere logistic deschiderea unor noi studiouri în afara țării și care au fost provocările?

Cătălin Butnariu: Noi am început expansiunea geografică în afara României pe timpul pandemiei, iar provocarea a venit din faptul că a trebuit să lucrăm foarte mult la distanță, călătoriile fiind limitate. Este foarte dificil atunci când deschizi un birou într-un loc nou, mai ales atât de departe, precum este Guadalajara, în Mexic, și nu poți fi prezent în persoană în acest proces.

Apoi au urmat Montreal, Kyiv și Varșovia, unde a fost ceva mai ușor, având deja niște experiență.  

O altă provocare a fost deschiderea biroului din Ucraina. Începusem să lucrăm încă din 2021 cu dezvoltatori ucraineni, iar la  începutul lui 2022 am anunțat deschiderea biroului din Kiev. A început războiul și am făcut tot posibilul să sprijinim angajații de acolo pentru a le oferi siguranță, în măsura în care era posibil. În momentul de față, echipa din Ucraina încă lucrează, ceea ce este extraordinar având în vede condițiile în care o face.

connect: Care sunt cele mai noi proiecte la care lucrați în această perioadă și când ne vom putea bucura de ele?

Cătălin Butnariu: Două proiecte noi în care am fost implicați, anunțate recent, sunt Wild Things: Animal Adventure,  un joc de mobile dezvoltat de Amber și Jam City pentru Netflix, respectiv Gotham Knights, lansat recent pe PC și console, la care am contribuit pe partea de programare și grafică.

Avem alte câteva jocuri în producție despre care abia așteptăm să vorbim atunci când vor fi lansate. Este vorba despre două jocuri de mobile bazate pe IP-uri celebre în industria de mobile gaming și un proiect nou în zona de NFT gaming.

connect: Știu că e o întrebare pusă des. Când vom vedea primul joc AAA lansat de Amber Studio?

Cătălin Butnariu: Am făcut saltul de la dezvoltarea de jocuri pentru mobile la cele de PC și console, dar fără să dăm detalii, putem spune că avem astfel de proiecte în lucru. Cred că noțiunea de joc AAA nu este înțeleasă tot timpul corect, lumea tinzând să subestimeze complexitatea unor astfel de producții și nivelul de calitate impuse.

Să lucrăm și să lansăm jocuri AAA este o ambiție a noastră și vom face asta când vom fi pregătiți.

connect: Cum e piața românească de programatori și game designeri, comparativ cu alte țări din zona CEE?

Cătălin Butnariu: Pe partea de programare, piața românească stă foarte bine, expertiza programatorilor este foarte bine cunoscută în industrie, dar în același timp este comparabilă cu alte țări precum Ucraina, care a crescut foarte mult în ultimii ani, înainte de război.

Pe partea de design, lucrurile stau mai puțin bine, deoarece nu există oportunități de formare profesională pentru game designeri. Sunt prea puține opțiuni educaționale pentru această meserie în prezent, dar vedem semne de îmbunătățire și suntem optimiști pentru viitor.

connect:Dar cu piața din alte țări în care este prezent Amber Studio, precum Mexic?

Cătălin Butnariu: Când am deschis biroul din Guadalajara, intenția noastră era sa dezvoltăm un studio de artă și testare. Am descoperit că există foarte mulți oameni talentați și ne-am dat seama că putem face acolo și programare, design, producție și full development.

În momentul de față, Amber este compania de jocuri cu cea mai mare prezență în Mexic, ceea ce ne face mândri de ce am reușit să construim.

connect: Cum funcționează Amber Academy și câți cursanți ați avut în acest an?

Cătălin Butnariu: Amber Academy nu este o academie propriu zisă, ci un program umbrelă care își propune să prezinte elevilor și studenților oportunități de carieră în game development. Organizăm workhsop-uri, crash course-uri, sprijinim diferite tabere de vară și contribuim la multiple alte acțiuni prin care tinerii iau contact cu specialiștii din studio și învață specificul fiecărei discipline.

În ultimii ani, am avut mai puține astfel de evenimente din cauza pandemiei, dar am revenit anul acesta și avem planuri și mai ambițioase pentru 2023.

connect: Felicitări pentru finanțarea de 20 de milioane de dolari pe care ați obținut-o. Pe ce segmente vor fi investiți acești bani?

Cătălin Butnariu: Majoritatea fondurilor vor putea fi folosite pentru accelerarea business-ului prin fuziuni și achiziții. Ne vom concentra mai mult pe achiziții în piețe emergente. Aceasta este specialitatea noastră și credem în talentul și potențialul pe care le oferă aceste regiuni.

connect: Deveniți rapid unul dintre cele mai mari studiouri de jocuri din România și rivalizați cu multinaționalele deja prezente pe piața noastră. Care este cheia succesului Amber?

Cătălin Butnariu: Avem o viziune ambițioasă legată de ceea ce poate reprezenta Amber în viitor pe piața locală și internațională și, de asemenea, perseverența în parcurgerea drumului pentru a atinge acea viziune. Nu în ultimul rând, suntem cunoscuți pentru calitatea serviciilor pe care le oferim, care ne-a permis să creăm o rețea puternică de parteneri în aproape fiecare colț al lumii.

connect: Care sunt planurile de viitor pe termen scurt și mediu pentru Amber Studio?

Cătălin Butnariu: Continuăm expansiunea geografică și vom anunța în curând deschiderea primului nostru birou în Asia. De asemenea, avem deja discuții cu studiouri pentru potențiale achiziții pe care să le integrăm în rețeaua Amber. Pe termen mediu și lung, ne concentrăm pe finalizarea cu succes a proiectelor aflate în dezvoltare, care au un potențial transformațional pentru companie.

Etichete: , , , ,