REVIEW Diablo 4 + Cât de bine se mișcă jocul momentului ajutat de Nvidia DLSS 3

9,5Nota connect

Scris de | 27 iunie, 2023

Dacă nu ai trăit sub o piatră până acum, știi deja că Diablo 4 este jocul momentului în lume. Streamerii de pe Twitch și YouTube au încins tastaturile și moușii din dotare, sau controllerele, că nu discriminăm după alegeri, și au accelerat hype-ul care exista oricum în jurul acestui titlu, unul legendar, care a scris istorie în sufletul oricărui gamer care și-a început „cariera” la finalul anilor 90. Iată că vacanța de vară e aproape, și este o ocazie perfectă să încercați acest joc, unul care va umple până la refuz cuferele și-așa pline ale celor de la Blizzard.

Cred că îmi amintesc primul moment când am pus mâna pe Diablo. Era începutul anilor 2000 și tocmai deschideam la sala de calculatoare Diablo 2, unul dintre cele mai populare jocuri din istoria României, unul care a strâns un fanbase atât de mare încât devenise principalul subiect de discuție între prieteni la acea vreme. Deși eu, personal, am fost mult mai atașat de universul Warcraft, iar cu World of Warcraft am petrecut mai bine de 14 ani din viață, Diablo a fost așa, ca o completare, ca un soi de Starcraft, însă una care m-a cuprins absolut încă de la primele click-uri.

Poveste & Gameplay

Încă de la începutul jocului ești aruncat oarecum în mijlocul acțiunii și începi să împarți săbii în stânga și în dreapta în fața variilor inamici care îți sunt aruncați în cale. Una dintre primele misiuni este să scapi dintr-un orășel care a căzut pradă demonului Lilith, fiica lui Mephisto (aghiuță, mai pe românește) și de a o opri utilizând orice mijloace necesare de care dispui. Desigur, mi-a plăcut și faptul că variile capitole ale campaniei nu sunt neapărat liniare. Adică sunt și nu sunt. Există o ordine în funcție de level, însă poți alege din mai multe variante pe măsură ce înaintezi în narațiune, iar celelalte se vor scala în funcție de progresul tău.

În timpul în care redactez aceste rânduri, menționez că nu am trecut încă de level 20, însă povestea și atmosfera m-au cuprins total, și nu de puține ori mă trezesc în mijlocul zilei că mă gândesc la ce quest-uri mai urmează să fac și cum pot să-mi îmbunătățesc mai bine personajul. Eu am ales să merg pe calea barbarului, însă jocul îți permite să alegi din mai multe clase. Deci avem așa în Diablo 4: barbar, sorcerer, rogue, necromancer și druid. În funcție de cum preferi să-ți croiești drum printre adversari ar trebui să existe o anumită configurație care să te mulțumească.

Și dacă tot suntem la poveste, până să intrăm cu adevărat în pâine, în speță cu mecanica jocului, nu am putut să nu remarc storytelling-ul imersiv de care avem parte în acest an, un element esențial pentru orice RPG, gen la care aderă și Diablo 4. Cutscene-urile cu dialog sunt realizate extrem de bine, iar opțiunile de discuție conțin și dublaj audio, un lucru care mie cel puțin mi se pare foarte important. De asmenea, povestea este foarte bine inchegata și urmează un fir logic, ușor de înțeles pentru oricine, chiar și pentru cei care joacă prima dată un titlu din această serie. Aici, Blizzard a împrumutat câteva lucruri de la Immortal, acel joc hulit de către puriști pentru faptul că a fost dezvoltat pentru smartphone-uri, însă care s-a dovedit foarte reușit ulterior.

În ceea ce privește gameplay-ul aici, ca în mai toate cazurile din ultima vreme, avem parte de un cross-platform. Asta înseamnă că avem suport nativ pentru controllere, fie ele de Xbox sau PlayStation, însă deoarece am jucat pe PC, de dragul vremurilor bune am ales să utilizez tastatura și mouse-ul din dotare. Deși am încercat să joc și cu un controller de Xbox, și chiar s-a dovedit a fi o interfață mai primitoare din unele puncte de vedere, voi rămâne la modul clasic.

Un alt lucru foarte important de punctat este faptul că indiferent de modalitatea de input pe care o alegi, experiența va fi foarte similară. Din păcate nu am văzut acest lucru și la jedi Survivor, primul titlu care îmi vine în minte și de care producătorii și-au cam bătut joc atunci când a venit vorba de varianta de PC. De la controlul stângaci cu tastatura și mouse-ul, până la optimizarea pe alocuri dezastruoasă. În cazul Diablo 4 se vede destul de clar că Blizzard a tratat cu egalitate toate platformele, iar asta nu poate decât să ne bucure. E din ce în ce mai rar, și ar fi fost culmea ca la un joc care a făcut istorie pe PC să regăsim aceste probleme. Kudos, Blizz.

Mecanică

În ceea ce privește mecanica jocului, aș fi fost tentat la început să spun că este repetitivă. Dar este al naibii de entertaining. E ceva cu acest demon slaying care mă atrage destul de tare și pot să spun că nu m-am plictisit absolut deloc să tai în stânga și-n dreapta cu barbarul meu, prin variile dungeon-uri întunecate al căror scop este să te provoace destul de tare. Și m-au provocat, pentru că nu am jucat pe cel mai mic nivel de dificultate, ci pe veteran, unul dintre cele două moduri disponibile încă de la început, acesta din urmă oferindu-ți mai multe recompense pe măsură ce progresezi în joc.

Cum spuneam, luptele sunt extrem de dinamice, iar variile abilități pe care le dobândești vor reflecta exact modul în care vrei să joci acest titlu. De exemplu, pe barbar am adoptat un skilltree de levelling, care îmi dă ceva mai mult AoE (Area of Effect), pentru a putea distruge mai mulți inamici în același timp, în loc să mă chinui ceva mai mult cu un build single-target. De fapt, acesta este și modul recomandat dacă vrei să ajungi cât mai rapid la end-game, adică atunci când vei avea alte priorități odată ce ai ajuns la nivelul maxim, 100 în acest caz.

Și, ca să nu uit, odată cu fiecare level vei primi un punct de skill, cam așa funcționează progresul, iar după level 50 vei primi 4 puncte Paragon odată cu fiecare nivel câștigat, asta așa, ca o deosebire față de Immortal, acolo unde este ceva mai greu să atingi nivelul maxim.

Dungeon-urile sunt și ele excelent desenate și implementate cât să nu pară prea repetitive, deși multe dintre ele seamănă la atmosfera sumbră. Ei bine, aici vizualul joacă un rol extraordinar de important, iar grafica este și ea pe măsură, însă despre asta vom vorbi în următorul capitol. Absolut toate vrăjile de care dispui, indiferent de clasă, sunt eye candy și îți oferă un sentiment de accomplishment odată ce le folosești așa cum trebuie, dublate fiind de sunetul excelent al jocului, pe care ți-l recomand să-l auzi cu ajutorul unor căști mișto, high-end, de gaming.

Nvidia DLSS 3 face jocul și mai captivant

Cum spuneam, în universul Diablo avem un cumul de factori extrem de importanți care contribuie la experiența totală cu acest titlu. De la sistemul de inventory, adică modul destul de facil în care pui mâna pe variile iteme cu care trebuie să te echipezi, deși cele mai bune nu-ți pică chiar din cer și trebuie totuși un grind, la sistemul de abilități despre care am vorbit mai devreme, unul complex care poate face din fiecare playthrough o experiență diferită, avem parte și de o parte grafică extrem de bine dezvoltată.

De fapt, îmi pare că Blizzard a înțeles aici cam ce am vrea cu toții ăștia mai bătrâni de la Diablo 4. Un joc care să aibă același feeling ca acum 20 de ani, însă care să ne mângâie ochii atunci când îl privim. Și aici intervin și băieții de la Nvidia, care au implementat DLSS pe acest titlu. Și au făcut-o foarte bine.

Din punct de vedere al performanței nu am nici un fel de reproș. Ok, am jucat Diablo 4 pe un Nvidia RTX 4080, însă nu numai. L-am jucat și pe 3070 Ti, l-am jucat chiar și pe o placă video a concurenței. Este extrem de bine optimizat de către Blizz, indiferent de echipamentul tău, însă parcă aici echipa verde duce totul la un cu totul alt nivel, decât orice altceva am experimentat. Astfel că am activat DLSS pe modul Quality, așa cum îmi place mie și am observat o creștere semnificativă a numărului de cadre pe secundă, exact așa cum mă așteptam.

Ca să înțelegi exact la ce mă refer, Deep Learning Super Sampling este un sistem al celor de la Nvidia prin care placa ta video se folosește de inteligența artificială pentru a optimiza și mai bine jocurile tale preferate, în acest caz Diablo 4. Față de versiunile anterioare, compania americană a lucrat și mai mult odată cu lansarea celei din prezent și ne aduce o performanță și mai bună. Atât de bună încât ea aproape că dublează FPS-urile pe unele plăci video din seria 40, iar pe 4080-ul nostru a împins-o chiar și mai departe, spre zona de overkill.

Nu știu cum să vă spun, dar în rezoluție 2560 x 1440, așa cum am experimentat eu acest titlu, m-am apropiat vertiginos de 270 de cadre pe secundă, față de cele 150-160 pe care le aveam în mod normal. Deci nu e lucru puțin, nici pe departe. Și totul folosind modul Quality al DLSS, pentru care poți opta din setările jocului. Desigur, am avut grijă să am și ultimul driver Game Ready, scos special odată cu lansarea lui Diablo 4.

Per total, rezultatele sunt dramatice, așa cum am observat în mai orice titlu am încercat cu DLSS, și la fel cum v-am spus în variile materiale pe care le-am mai scris despre acest subiect. E bine de știut că inteligența artificială pune osul și la lucrurile care contează, precum jocurile și îmbunătățirea lor pentru scenariile mai hardcore de utilizare. Chiar văzusem zilele trecute pe Steam Survey că una dintre cele mai vândute plăci video de pe planetă este nvidia GeForce 3060, iar un DLSS aplicat peste ce poate ea deja să facă vine ca o mană cerească, ca un overclocking software binevenit pentru orice jucător.

Diablo 4 este un joc senzațional, și nu spun asta despre prea multe titluri. Cumva acțiunea repetitivă nu devine deloc plictisitoare și nu înțeleg cum a reușit Blizz acest lucru extrem de rar și de greu. Gameplayul, mecanica, levelingul dar și skill tree-ul sunt toate la înălțime și îți oferă o sumedenie de modalități prin care îți poți scrie singur povestea în Sanctuary, acest loc dark și plin de surprize la fiecare pas.

În plus, endgame-ul promite zeci de ore de PvP și dungeons, iar finalul narațiunii lasă loc de continuări destule, cine știe, cel mai probabil prin DLC-uri. Pe scurt, Diablo 4 m-a impresionat destul de tare, după cum probabil ți-ai dat seama deja și își merită cu adevărat titlul de „jocul momentului”. Iar faptul că vine și cu DLSS 3 este doar un bonus care ajută la optimizarea deja excelentă și la faptul că jocul va rula foarte bine și pe sistemele pentru care gamerii nu au trebuit să-și vândă vreun rinichi.

9,5Nota connect

Etichete: , , , , , , , ,