Am mai tot vorbit aici la noi pe connect.ro despre GeForce Now de-a lungul anilor trecuți. Serviciul de streaming de jocuri oferit de cei de la Nvidia rezistă pe o piață pe care Stadia a eșuat, ba chiar aș îndrăzni să spun că rezistă cu brio. De ceva vreme mă bucur de un abonament Ultimate la GeForce Now, unul care oferă acces în cloud la un sistem cu RTX 4080. Pentru că asta e, de fapt, GeForce Now. Un serviciu care îți permite să joci cele mai noi titluri pe PC fără să trebuiască să spargi toate economiile pe un sistem de câteva mii de euro.
Deși am mai testat în trecut acest serviciu, chiar și pe tabletă sau smart TV, pentru că, da, este disponibili pe o întreagă suită de device-uri, am zis de această dată, de amorul artei, să îl pun clasic, pe PC-ul meu de gaming, unul suficient de capabil oricum să ducă Counter-Strike 2 sau Diablo IV, cele două jocuri pe care le-am ales pentru acest test. Sistemul meu cu 3070 Ti este, evident, mai slab decât ce îmi oferă Nvidia cu abonamentul Ultimate pentru GeForce Now, însă am vrut mai ales să văd dacă pierd cumva din framerate din cauza faptului că vorbim, totuși, de streaming.
Test cu Diablo IV
Spre satisfacția mea, nu a fost deloc cazul. Ba mai mult, în multe dintre situații am avut parte de un framerate mai bun chiar decât atunci când rulez jocul nativ, din sistemul personal. A fost cazul la Diablo IV aici, care este și una dintre cele mai noi adiții la ecosistemul de ray tracing propus de Nvidia. Deci a primit de curând un upgrade vizual pe care te încurajez să-l încerci, chiar dacă vorbim despre unul din acele jocuri care, odată terminate, nu mai oferă chiar atât de multe. În fine, ca să ne întoarcem la oile noastre, după cum puteți vedea și mai jos, Diablo IV a dat randamentul scontat pe GeForce Now, cu mențiunea și că mă bucur de o conexiune la internet destul de ofertată, după cum am să explic mai încolo.
Jocul a funcționat extrem de stabil, rulează excelent la detalii maxime, detalii pe care le poți selecta chiar din setările GeForce Now, acolo unde ai opțiunea de a alege cum și, mai ales, cât de bine să arate streamul pe sistemul tău. Nici nu mai e nevoie să faci tweaking din setările jocului, pentru că Nvidia se ocupă automat de asta și îți oferă cel mai bun rezultat de-a gata. Nu am scăzut sub 120 de cadre pe secundă la Diablo IV, nici măcar în condiții de luptă, acolo unde mai experimentez câte un frame drop ocazional, dacă rulez nativ jocul pe sistemul meu. Deh, am și ambiția de a-l juca QHD cu detaliile la ultra. Desigur, și pe GFN poți selecta rezoluția în care vrei să joci și poți chiar să activezi HDR-ul, dacă monitorul, televizorul sau chiar telefonul tău dispun de așa ceva.
Counter-Strike 2 pe GeForce Now?!
Și ajungem și la Counter-Strike 2, unul dintre cele mai populare FPS-uri de pe planetă, joc legendar ce strânge anual milioane de gameri ca audiență, și asta doar în ceea ce privește turneele de tip Major, cele organizate pentru profesioniștii esports. Deci, am putea spune că e un soi de blasfemie că jucăm CS2 pe Nvidia GeForce Now, așa-i? Păi bine, fix cu jocul în care ai nevoie de cea mai mare viteză de reacție ne-am găsit noi să facem experimente în cloud? Da. Și asta pentru că aveam o mică bănuială ce ne așteaptă.
După cum poți vedea și în capturile din joc de mai jos, Counter-Strike 2 s-a comportat admirable pe GeForce Now, și, cu mâna pe inimă vă zic, nu am simțit nici un fel de delay cauzat de streaming, nici un fel de întârziere a comenzii care pleacă de la mouse-ul meu, ajunge în calculator, apoi mai departe, prin internet, în ferma de servere Nvidia din Sud-Estul Europei, acolo unde ghidează sistemul fizic, ca apoi comanda inițială să facă cale întoarsă spre monitorul meu. Sună ca și cum foarte multe lucruri ar putea merge prost. Doar că n-a fost așa. M-am simțit la fel ca în serile de gaming cu băieții, cu jocul booted de pe Steam, așa cum a lăsat Dumnezeu. Desigur, nu am pretenția că aș fi vreun IM, românul nostru proaspăt câștigător al Majorului din Copenhaga cu Na’vi, însă pot să-mi dau și eu seama, așa la nivelul meu amator, dacă experimentez vreun delay. Nu s-a pus problema de așa ceva.
De altfel, există și o explicație pentru acest lucru. De obicei, când te conectezi la un server de CS sau Fortnite ai un anumit „latency”. Când folosești GFN, te-ai aștepta ca conexiunea să facă dublul traseului (către serverele GFN și apoi către serverele de joc), însă în acest caz serverele sunt adesea unul lângă celălalt, cu un ping de aproximativ 5ms. Ca rezultat, latența este aproape la fel ca și când jocul al rula nativ pe sistem. Mai e de menționat aici și că abonamentul GeFroce Now Ultimate îți permite să rulezi jocuri la o rată de reîmprospătare de 240Hz, iar în cazul în care monitorul tău nu suportă așa ceva, impactul se va resimți tot în latență, acolo unde vei avea parte de cifre mai bune.
Jocul a stat constant la 120 de cadre pe secundă pe stream, în sistemul Nvidia de la mare depărtare el rula chiar mai bine, iar eu am reușit să încing un deathmatch așa cum aș fi făcut-o și în mod normal, în orice altă zi. Nu au existat frame drops, nu a existat lag de niciun fel.
De ce GeForce Now?
Așa că ideea asta mă duce mai departe cu gândul spre următoarea întrebare. Cine ar putea avea nevoie de un serviciu ca GeForce Now? Ei bine, cei care nu vor să cheltuie prea mulți bani pe sistemul din dotare, poate cei care au deja o consolă și o folosesc ca main device pentru gaming, sau cei care sunt destul de mult pe fugă și vor să beneficieze de jocurile preferate atunci când se mai bucură de vreun răgaz. Indiferent de motiv, GFN funcționează în continuare impecabil, și este atât de versatil încât poate rula pe mai orice ecran.
De altfel, pentru cei necredincioși, am realizat și un test de rețea cu tool-ul pe care îl găsești chiar în setările GFN. Conexiunea mea este cea fixă pe care o are peste jumătate din populație, fără să dăm nume aici, și wired în primul rând, că pentru un sistem desktop este sfântă. În rest, nu fac nimic deosebit, nu folosesc nici un echipament care poate mi-ar da un avantaj în fața altora. Mai jos poți vedea rezultatele obținute de mine și în acest caz. Iar dacă îți făceai griji că poate jocul tău preferat nu e pe GeForce Now, ei bine află că mai mult de 1500 de titluri sunt disponibile deja în acest serviciu, iar Nvidia adaugă constant la acest număr, în fiecare joi.
Abonamentele GeForce Now se împart în trei categorii: Avem parte de primul tier gratuit, însă destul de limitat. Adică sesiunea de joc poate avea maxim o oră și include reclame. Apoi o opțiune de 11 euro/lună care se numește Priority și care îți va da acces la un sistem ceva mai performant, dar și la o conexiune cu prioritate la servere, precum și de sesiuni de până la șase ore, rezoluție maximă Full-HD, și 60 de FPS constant. Iar cea de-a treia opțiune, cea pe care am testat-o și eu (Ultimate 21 euro/lună), deși cam are nevoie de o conexiune mai rapidă decât cele standard, îți oferă și acces la sesiuni de maximum opt ore, conexiune la servere cu rig-uri cu RTX 4080, dar și la rezoluții 4K și 240 de cadre pe secundă.