Anul 2025 se anunță a fi unul excelent pentru fanii jocurilor de tip RPG, întrucât Avowed, dezvoltat de studioul Obsidian Entertainment pare să includă toate elementele necesare pentru a da startul unei noi francize, în universul fantasy „Eora”, pe care l-a folosit și în jocurile Pillars of Eternity. Recunosc că nu îl aveam până acum pe radar, dar după ce am petrecut câteva ore alături de acest titlu într-o sesiune de preview destul de cuprinzătoare, pot spune că sunt acum foarte interesat să văd versiunea finală. Dar înainte să intru în detalii, hai să vedem ce este Avowed, ce încearcă să facă și cum iese în evidență față de alte titluri similare.
Obsidian nu renunță la elementele care au consacrat studioul
Deși universul Eora are deja o istorie, este destul de ușor să îți dai seama ce se întâmplă în Avowed pe baza introducerii și nu trebuie să fi jucat Pillars of Eternity înainte. Din păcate, nu am voie să arăt meniul de creare a personajului și nici prologul jocului, dar important de știut este că personajul tău este un „godlike”, un om „atins” de zei la naștere. Din acest motiv, personajul are un aspect ciudat, cu ciuperci și rădăcini care îi cresc pe față și în cap, dar asta îi conferă și abilități magice, pe care le poate dezvolta pe parcurs. Împăratul te trimite drept emisar pentru a investiga ce se întâmplă în ținutul Living Lands, practic o colonie a piraților lovită de o molimă misterioasă. Odată ajuns acolo rămâi fără navă, fără echipament și trebuie să începi investigația de la zero, cu ajutorul personajelor pe care le întâlnești pe parcurs.
Fiind un joc Obsidian, știm deja la ce să ne așteptăm de la el la nivel de bază. Gameplay-ul și structura sunt inspirate clar de titlurile Bethesda, fiind același stil de joc open world deschis, care încurajează explorarea și experimentarea. Apoi, putem să ne așteptăm cu siguranță la un scenariu complex și bine scris dar și la personaje interesante. În timpul scurt pe care l-am petrecut cu acest joc, confirm că toate aceste elemente sunt prezente și în Avowed.
Paleta de nuanțe aprinse este de departe elementul care scoate acest joc în evidență cel mai mult. Am fost chiar surprins de cât de colorate sunt personajele cu care interacționezi, dar și mediul înconjurător. Nu am putut explora foarte mult din joc, dar ceea ce a fost disponibil în acest preview a demonstrat deja că vom avea parte de o diversitate mare de medii de joc.
În timp ce jocurile Bethesda mi se par acum foarte rigide și chiar stângace pe alocuri, Avowed pare că este realizat special pentru a fi complet opusul. În primul rând, jocul mi se pare foarte „rapid”. Personajul se controlează bine, este foarte agil în mișcări și are abilități de explorare a mediului pe care le vedem de obicei în jocuri FPS, precum cățărarea, sau fuga către un slide.
Avowed pare să fie un RPG „lite”, cu mecanici abordabile
Faptul că nu există clase de personaje, ci doar mai multe ramuri de abilități în care poți investi după bunul plac încurajează experimentarea. Deși am jucat mai puțin de două ore pentru a termina conținutul din versiunea „preview”, am putut încerca lupta cu sabia, cu sau fără scut, am folosit magie, am tras cu arcul și am folosit chiar și arme de foc precum flinte. Totul s-a simțit foarte bine și pare că odată ce deblochezi din abilități și îți dezvolți personajul într-o anume direcție, gameplay-ul se va deschide și mai mult.
Se pare că a fost investit mult efort în sistemul de lupte, întrucât chiar m-am distrat cu toate opțiunile disponibile. Am fost chiar surprins să văd că un „headshot” cu arcul sau armele de foc chiar face damage extra, iar companionii chiar sunt utili în lupte și nu sunt acolo doar să încaseze lovituri. Cumva, abilitățile disponibile și stilul de mișcare mi-a amintit de Dark Messiah of Might & Magic, un joc de acum vreo 15 ani, care nu cred că a fost egalat la acest capitol între timp.
Deși are toate elementele pentru a fi un RPG hardcore, mi se pare că Avowed este mai degrabă un „RPG lite”. Oferă „adâncimea” pe care un fan RPG și-o dorește uneori, dar este și foarte „abordabil”, întrucât se simte ca un joc de acțiune care include și ceva poveste mai dezvoltată. Poți vorbi cu majoritatea personajelor pe care le întâlnești, și multe dintre ele pot să îți ofere quest-uri secundare. Desigur, ai libertatea să alegi replicile și să iei decizii dacă vrei să ajuți sau nu, iar opțiunile de dialog sunt influențate foarte mult de direcția în care îți dezvolți personajul și alegerile pe care le faci atunci când stabilești originea eroului la începutul jocului.
Pe parcursul acestui demo am putut intreracționa cu trei companioni, iar aceștia par să fie o parte importantă a jocului. Nu ești niciodată singur în Avowed, iar relațiile cu aliații pot fi consolidate prin discuții și quest-uri secundare. Există și o mecanică de a stabili o tabără peste noapte, iar aici poți interacționa cu aliații pentru a afla mai multe despre ei. Kai, companionul principal de la începutul jocului (cel cu piele albastră din imaginile din articol) este un personaj foarte carismatic și cu siguranță va deveni un „fan favorite” atunci când jocul se va lansa, la fel cum s-a întâmplat cu Parvati din Outer Worlds.
Alternativă cu mai puține bug-uri la jocurile Bethesda
Și nu am menționat acest nume întâmplător. Avowed mi-a amintit la tot pasul de jocul precedent în acest stil de la Obsidian, SF-ul The Outer Worlds, iar paralelele sunt ușor de făcut între cele două. Studioul pare că a extras elementele de succes ale acelui titlu și le-a aplicat pe formatul unui univers fantasy. Dacă Outer Worlds este alternativa la Fallout și Starfield, Avowed face același lucru cu Elder Scrolls și din multe puncte de vedere, aceste titluri par să fie chiar superioare originalelor.
Pe de-o parte, atmosfera este ceva mai „relaxată”. Personajele nu se iau foarte mult în serios, iar paleta de culori este ceva mai prietenoasă. Ajută și faptul că jocurile Obsidian par să fie ceva mai bine optimizate și cu mai puține bug-uri. Mă așteptam la o experiență mai puțin fluidă, dar am fost surprins că jocul se comportă chiar bine și la câteva luni distanță de lansare. La nivel tehnic sunt însă câteva lucruri care pot fi îmbunătățite.
De exemplu, nu am putut seta rezoluția pe 4K, ci doar pe maximum 3K. Apoi, nu am găsit nicio opțiune de HDR în meniu, și nu pare să existe momentan suport pentru asta. Am jucat cu ray tracing activat și totul pe setări Epic pe un RTX 3080 cu rezoluție 3K și DLSS pe Balanced și atingeam 60 FPS lejer, deci este binișor optimizat deja. Probabil că va fi într-o stare și mai bună la lansare. Jocul arată în general bine, dar nu este un titlu care să împingă limitele tehnologice din prezent. Am fost mai surprins însă de design-ul personajelor din alte rase, care mi se pare că arată chiar mai bine decât cele umane, ceva ce devine un trend în jocurile moderne, după ce Star Wars Outlaws s-a confruntat cu probleme similare.
În concluzie, cred că Avowed va livra ceea ce promite în acest preview, adică o experiență RPG abordabilă, cu accent pe „distracție”. Gameplay-ul fluid va fi cu siguranță ceea ce îl scoate în evidență față de alte RPG-uri care se vor lansa în aceeași perioadă, precum Kingdom Come: Deliverance II, de exemplu, iar universul său pare destul de dezvoltat pentru a te ține câteva zeci de ore interesat de personaje, politica și secretele pe care le vei descoperi pe parcurs. Avowed este programat pentru lansare pe 18 februarie 2025. Fiind un joc Microsoft, acesta va debuta în prima zi pe Game Pass, atât pe consolele Xbox, cât și pe PC, dar va fi disponibil la vânzare și pe Steam (unde l-am jucat și eu) și Battle.net, pentru cei care vor să îl cumpere.
Am testat Avowed pe PC-ul propriu de acasă prin Steam, la invitația reprezentanților Xbox în Europa. Nu a fost permisă captura de imagini din intro, crearea personajului și prolog. Screenshot-urile au fost oferite de Xbox.