Un nou scandal: rețelele Meta, ar afișa conținut copiilor și adolescenților în funcție de starea emoțională

Scris de | 11 aprilie, 2025
Un nou scandal: rețelele Meta, ar afișa conținut copiilor și adolescenților în funcție de starea emoțională

Fosta directoare a departamentului de Global Public Policy (Politici Publice la Nivel Global), Sarah Wynn-Williams, acuză compania Meta de faptul că atât Instagram, cât și Facebook pot recunoaște emoțiile utilizatorilor tineri, cu scopul de a vinde aceste informații către alte companii. Mai apoi, companiile ar fi trimis reclame care se mulează pe starea emoțională vulnerabilă a utilizatorului, pentru a-l determina pe acesta să cumpere produsele recomandate.

Datele copiilor și adolescenților, folosite în publicitate de Meta

Concret, Instagram și Facebook ținteau intervalul de vârstă 13 – 17 ani, iar cu ajutorul unui algoritm de recunoaștere a emoțiilor, platformele își puteau da seama când adolescentul trecea prin stări fie depresive, fie se simțea fără ajutor, sau chiar când victima era nemulțumită de aspectul fizic. Odată obținute aceste date, Meta ar fi vândut rezultatele către companiile de publicitate. Exemplul dat de Sarah Wynn-Williams a fost că algoritmul știa că atunci când o tânără adolescentă șterge un selfie de pe profil, înseamnă că este momentul ca reclamele la produse de înfrumusețare sau de slăbit să îi fie recomandate. În plus, Sarah a mai afirmat că Meta vede segmentul de 13 – 17 ani ca fiind unul foarte valoros pentru companiile de publicitate, tocmai din cauza vulnerabilității vârstei.

De menționat este că Sarah a relatat și o serie de discuții pe care le-a avut cu mai multe persoane ce ocupă funcții executive în Silicon Valley, numitorul comun fiind acela că respectivii părinți nu își lasă copiii să folosească platforme precum Facebook sau Instagram, tocmai pentru că sunt conștienți de modul în care ar acționa platformele.

Reprezentanții companiei neagă aceste acuzații

În acest scandal a oferit și Meta un punct de vedere, respingând acuzațiile formulate de Sarah Wynn-Williams. În plus, în comunicatul oficial al companiei regăsim și următoarele:

„Știm că părinții sunt îngrijorați de faptul că adolescenții lor au experiențe nesigure sau nepotrivite online, motiv pentru care facem schimbări semnificative în experiența Instagram pentru zeci de milioane de adolescenți cu noile Teen Accounts. Aceste conturi vin cu o protecție încorporată pentru adolescenți, pentru a limita automat numărul de persoane care îi contactează și conținutul la care au acces, iar adolescenții sub 16 ani au nevoie de permisiunea unui părinte pentru a schimba aceste setări ale contului. De asemenea, oferim părinților mai multă supraveghere asupra utilizării Instagram, cu modalități de a vedea cu cine discută copiii lor și de a bloca utilizarea aplicației 15 minute sau mai mult pe zi, sau pentru anumite perioade de timp, cum ar fi în timpul școlii sau noaptea.”

Aceste acuzații grave au fost aduse în atenția autorităților americane chiar de Sarah Wynn-Williams, fostă directoare în cadrul departamentului de Politici Publice Globale al Meta. Declarațiile sale au fost prezentate oficial în fața senatorilor din Congresul SUA, în contextul unei audieri care analizează practicile gigantului tech și legăturile sale controversate cu industria militară chineză.

Etichete: , , , ,

Sursa: TechCrunch