Cumpărături pe smartphone: Apple App Store vs Android Market, Nokia Ovi Store, Windows Marketplace şi altele

⇣ Sari la articol

Cei ce sunt în căutarea de aplicaţii noi pentru smartphone-uri pot porni într-o rundă de cumpărături virtuale. Comparaţia connect arată în detaliu ce au de oferit magazinele de aplicaţii ale fiecăreia dintre platforme – Apple App Store, Android Market, Microsoft Marketplace, Nokia Ovi Store, BlackBerry App World și Samsung Apps.
Redactat de: Daniel Chira

Apple App Store
Cea mai variată ofertă, cel mai înalt confort de operare – magazinul de aplicaţii Apple nu este doar un pionier, ci şi un model printre magazinele online de aplicaţii.

Chiar dacă Google, principalul concurent al Apple, cu Android Market, este pe urmele trendsetter-ului din Cupertino, magazinul de aplicaţii Apple rămâne punct de reper. Momentan, cu mai mult de 360.000 de aplicaţii, magazinul oferă cea mai mare şi diversificată paletă de aplicaţii suplimentare pentru smartphone-uri şi tablete. Doar în cursul anului trecut, oferta s-a dublat. La începutul anului 2010, magazinul de aplicaţii oferea aproximativ 140.000 de programe care au înregistrat trei miliarde de descărcări, oferind la momentul scrierii acestui material peste 360.000 de aplicaţii şi înregistrând peste 10 miliarde de descărcări. Dintre cele 360.000 de aplicaţii, aproximativ 65.000 sunt aplicaţii speciale pentru iPad, care nu sunt disponibile pentru iPhone şi iPod Touch. Acest lucru este în special valabil pentru diverse aplicaţii de ştiri ale unor ziare şi reviste, dar şi pentru câteva jocuri şi aplicaţii educative, al căror conţinut este pregătit în special pentru formatul şi posibilităţile iPad-ului şi de aceea sunt compatibile doar cu tableta.

Structură curată şi meniu logic structurat
În principiu, accesul la magazinul de aplicaţii îl deţin toate dispozitivele pe care rulează sistemul de operare propriu Apple iOS, şi anume: iPhone, iPod Touch şi iPad. Pentru toate cele trei categorii de produse, magazinul de aplicaţii este o dotare de bază şi poate fi accesat prin intermediul unei înregistrări corespunzătoare din meniu; aplicaţiile sunt instalate direct pe smartphone, respectiv tabletă. Aplicaţiile cu o mărime de până la 30 MB pot fi descărcate direct pe iPhone şi iPad, prin 3G; în cazul cantităţilor mai mari de date este necesară o conexiune Wi-Fi. Apple îşi organizează oferta de programe în peste 20 de categorii diferite, precum productivitate, divertisment, ştiri şi jocuri.

Pentru a asigura o privire de ansamblu mai bună şi mai rapidă, categoriile se pot filtra în funcţie de aplicaţii gratis, aplicaţii contra cost şi aplicaţii nou apărute; în cazul jocurilor sunt disponibile chiar mai multe subcategorii, ca de exemplu jocuri de societate, RPG sau jocuri sport. Pe pagina de pornire a magazinului de aplicaţii sunt listate cele mai noi aplicaţii şi diferite recomandări. Cei ce caută o aplicaţie anume o pot găsi foarte uşor cu ajutorul funcţiei de căutare directă.

Modalităţi de plată multiple
Pentru a porni turul de cumpărături în App Store este necesar un ID Apple. Conform informaţiilor publicate de către californienii de la Apple, momentan peste 200 milioane de utilizatori deţin un astfel de cont, prin intermediul căruia se pot obţine nu doar materiale din magazinul de aplicaţii, ci şi iTunes şi iBooks. La crearea ID-ului Apple, concomitent se defineşte şi modalitatea de plată ce se va utiliza în cazul aplicaţiilor contra cost.

Portar şi sergent de pluton
Motto-ul Apple „pentru aproape orice există o aplicaţie” poate sună exagerat, dar este 100% adevărat: pentru aproape fiecare caz imaginabil, magazinul de aplicaţii oferă o soluţie corespunzătoare. În afara programelor proprii Apple, la acesta contribuie în primul rând, dezvoltatorii harnici – terţi ofertanţi, care îşi comercializează programele prin intermediul magazinului de aplicaţii şi îşi extind zilnic oferta. Totuşi, nu orice aplicaţie ajunge în magazin: înainte de a fi făcute publice, aplicaţiile trebuie să îndeplinească anumite directive şi criterii; de exemplu, conţinutul acestora nu are voie să fie indecent sau vulgar. Preţul aplicaţiilor este stabilit de către dezvoltatori, 30 procente din profit per download sunt transferaţi într-un cont din Cupertino.

În general, Apple ţine bine hăţurile: magazinul Apple, este singura sursă oficială, din care se poate instala aplicaţii pe dispozitivele pe care rulează sistemul de operare iOS. Apple decide care dintre aplicaţii sunt promovate şi care nu  – ca dezvoltator trebuie să fii conştient de ecosistemul închis al universului Apple. Bilanţ: Prin paleta variată de aplicaţii şi manevrare simplă, magazinul de aplicaţii Apple serveşte ca exemplu perfect pentru manevrarea intuitivă a aplicaţiilor smartphone-urilor.


Google Android Market

Creştere razantă: Android Market s-a maturizat şi este pe cel mai bun drum spre vârf.

Google se află pe banda de viteză şi accelerează puternic: în timp ce Android Market număra mai mult de 30.000 de aplicaţii în martie 2010, în anul următor oferta s-a înzecit. Momentan, magazinul online al gigantului motor de căutare oferă 290.000 aplicaţii cu 3,5 milliarde de descărcări, iar acestora li se alătură circa 30.000 de aplicaţii lunar. Dacă se continuă în acest ritm, nu mai este decât o chestiune de timp până ce Android Market devansează magazinul Apple  – cel puţin în ceea ce priveşte cantitatea. Acest lucru se datorează răspândirii largi a smartphone-urilor pe care rulează sistemul de operare Android, deoarece, în timp ce sistemul de operare iOS şi astfel şi magazinul Apple se folosesc pentru un număr exact de produse Apple, mulţi producători renumiţi de hardware mizează pe Android. Prin urmare, mulţi dezvoltatori de aplicaţii se concentrează – nu exclusiv, dar preponderent – pe platforma Google, deoarece astfel pot atrage mai mulţi potenţiali utilizatori.

Magazinul online Apple ca model
Aproape tot a cincea aplicaţie din Android Market intră în categoria jocuri, iar mai mult de jumătate dintre aplicaţii sunt gratis. Majoritatea programelor ce sunt disponibile contra cost, au prețul de doar câţiva euro, iar pentru aplicaţiile mai complexe, ca de exemplu suita Office sau anumite jocuri, se plătesc de la cinci la zece euro. Aplicaţiile plătite sunt deja disponibile şi la noi. Din punct de vedere al structurii şi al conceptului de operare, Android Market este similar magazinului Apple, aplicaţiile sunt ordonate în funcţie de categorii, popularitate, preţ şi actualitate; pe pagina de început sunt recomandate diverse aplicaţii şi prin intermediul câmpului de căutare, în funcţie de denumirile introduse, sunt sugerate aplicaţii corespunzătoare. Diferit de cazul soluţiilor Apple, aplicaţiile instalate din Android Market pot fi automat actualizate, de îndată ce este disponibilă o versiune mai nouă.

Necesită card la cumpărare
Important de ştiut: magazinul Google este instalat pe toate smartphone-urile pe care rulează sistemul de operare Android. Tablet PC-urile cu sistem de operare Android nu au neapărat acces la magazin, deoarece multe tablete mai ieftine, de multe ori nu dispun de certificare Google, premisă absolut necesară.
Pentru a cotrobăi pe rafturile virtuale ale Android Market cu smartphone-ul, sunt obligatorii două lucruri: acces la internet prin Wi-Fi sau acces la internet mobil şi un cont de Gmail. Aplicaţiile contra cost pot fi plătite exclusiv prin intermediul sistemului de plată propriu al Google numit Checkout, cont care trebuie creat separat şi care acceptă doar cărţi de credit ca modalitate de plată; cei ce doresc să descarce doar aplicaţii gratis se descurcă şi fără Google Checkout. În SUA s-a avansat mai mult, acolo clienţii T-Mobile şi AT&T îşi pot plăti costurile generate din Android Market prin factura de telefon mobil.

Deschisă la compromisuri
Pentru a evita obstacolele în ceea ce priveşte modalităţile de plată, mulţi dezvoltatori de aplicaţii folosesc deschiderea sistemului de operare şi pun la dispoziţie aplicaţiile în vederea descărcării prin intermediul propriei pagini de internet, astfel putând oferi diverse metode de plată. Altfel decât Apple, Google permite şi utilizarea altor surse, pentru a descărca programe pe smartphone – printre acestea se numără magazinele online alternative sau aplicaţiile stocate pe un card de memorie. Sistemul de operare deschis oferă avantaje suplimentare dezvoltatorilor de aplicaţii, căci în cazul aplicaţiilor disponibile contra cost, dezvoltatorii primesc la fiecare download 70% din profit; Google primeşte 30%, în schimb Google nu deţine niciun control.
Bilanţ: Android Market reprezintă motorul pentru succesul fulminant al sistemului de operare Google. Chiar dacă la început era vorba despre jocuri şi aplicaţii simple, magazinul Google oferă acum multe programe practice şi utile.

Nokia Ovi Store
Prin intermediul Ovi Store, finlandezii nu distribuie doar jocuri şi aplicaţii, ci şi materiale audio şi video.

Lansat în urmă cu doi ani, Ovi Store reprezintă răspunsul finlandezilor la magazinul de aplicaţii Apple. Nokia a extins oferta clasică de aplicaţii cu materiale audio şi video, şi pe lângă aplicaţii, jocuri şi tonuri de apel oferă şi podcast-uri, clipuri video şi imagini de fundal pentru ecranul de pornire. Luând în considerare întregul conţinut, momentan în Ovi Store sunt disponibile 30.000 de materiale gratis şi contracost; conform celor spuse de cei de la Nokia, la nivel mondial sunt zilnic peste patru milioane de descărcări.

De toate pentru toți
În afara multitudinii de modele de telefoane mobile pe care rulează sistemul de operare Nokia mai vechi S40, toate dispozitivele mai noi cu sistem de operare S60 şi Symbian3 au acces la Ovi Store; şi platforma mobila MeeGo de la Nokia se serveşte din Ovi Store. Oferta disponibilă de aplicaţii nu este aceeaşi pentru fiecare telefon mobil, respectiv smartphone, ci diferă foarte mult în funcţie de model. Per ansamblu,  magazinul online Nokia este foarte bine dotat, în afara jocurilor de actualitate sunt disponibili şi mulţi clienţi de reţele de socializare, ştiri, unelte şi aplicaţii GPS. Se remarcă faptul că multe programe – în special cele din rubrica business – costă mai mult de un euro; preţurile sub un euro sunt o raritate. Totuşi, eventualele costuri se pot plăti prin card de credit. Având în vedere că Nokia a anunţat recent colaborarea cu Microsoft şi trecerea planificată la sistemul de operare Windows Phone 7, rămâne palpitantă întrebarea privind măsura în care dezvoltatorii de aplicaţii se vor concentra în viitor asupra Ovi Store Nokia, deoarece sistemul de operare Symbian este puternic reprezentat pe piaţă; în plus se estimează vânzarea a 150 de milioane de dispozitive Symbian – din punct de vedere al dezvoltatorilor acest lucru sună promițător.

Accesibil şi prin browser-ul telefonului
În cazul modelelor Nokia mai noi, Ovi Store este preinstalat ca aplicaţie proprie, dar alternativ poate fi accesat prin browser-ul de pe telefonul mobil şi utilizat direct sau descărcat pe mobil. Celor cărora doresc să arunce doar o privire în magazinul online fără să descarce ceva pot folosi o conexiune la internet. Pentru a descărca materiale – fie gratis, fie contra cost– este necesară crearea unui cont de utilizator Ovi. Prin intermediul acestui cont se pot utiliza şi celelalte servicii Ovi, ca de exemplu căsuţa de email, magazinul de muzică, aplicaţia cu hărţi şi calendarul online.

Mici dezavantaje
Structura Ovi Store se deosebeşte cât de cât de soluţiile Apple sau Google: în general, aplicaţiile disponibile se pot filtra în funcţie de categorie şi teme, în special în funcţie de actualitate şi preţ; pe pagina de pornire sunt promovate aplicaţiile de top, iar aplicaţiile pot fi găsite prin intermediul funcţiei de căutare. O noutate o reprezintă secţiunea „Personalizare“, unde Nokia prezintă imagini de fundal şi tonuri de apel, totuşi are şi un mic dezavantaj: în cazul clipurilor video şi al tonurilor de apel, ar fi utilă o previzualizare, respectiv o probă de sunet, dar din păcate aceasta nu este disponibilă.
Propunere de îmbunătăţire: încă mai lipseşte o privire de ansamblu asupra update-urilor disponibile pentru aplicaţii deja instalate. La sistemul de operare mai nou Symbian 3 și la smartphone-urile cu touchscreen mai mare, operarea se face fără probleme. În cazul modelelor mai vechi de telefoane mobile cu tastă de navigaţie cu cinci direcţii şi ecran mai mic, privirea de ansamblu este îngreunată.
Bilanţ: chiar dacă Ovi Store nu poate ţine pasul cu Apple şi Google, se constată totuşi că deţine o ofertă suficientă, pentru a aproviziona telefoanele mobile şi smartphone-urile Nokia.

Samsung Apps
Oferta este clară şi absolut utilă. Magazinul online Samsung se numeşte Samsung Apps şi oferă mai mult de 5.000 aplicaţii din diferite categorii.

Pe lângă divertisment, multimedia şi ştiri, Samsung Apps oferă şi e-book-uri şi o multitudine de teme pentru personalizarea meniului. Majoritatea este reprezentată de jocuri şi programe pentru diferite funcţii mărunte; aproximativ 3.000 sunt gratis. Conform Samsung, până acum, la nivel mondial au fost descărcate din magazin peste 90 milioane de aplicaţii.

Disponibilitate pentru platforme
Magazinul de aplicaţii a fost lansat în luna septembrie 2009, este instalat pe toate smartphone-urile Samsung din seria Wave pe care rulează sistemul de operare Bada şi pe cele două dispozitive Samsung Omnia 2 şi Omnia Lite pe care rulează sistemul de operare Windows Mobile. Şi modelele Samsung pe care rulează sistemul de operare Android au acces la aplicaţii alese. Aproape ca la telefoanele mobile Nokia, şi în cazul Samsung Apps, aplicaţiile disponibile depind foarte mult de modelul smartphone-ului.

Astfel, pentru modelul Wave 723, din cauza rezoluţiei reduse, sunt disponibile, evident, mai puţine aplicaţii decât pentru modelul Wave S8500. Samsung Apps este organizat după un principiu verificat: cu categorii, căutare directă şi recomandări. Navigarea se face intuitiv, structura este logică şi consecventă. Aplicaţiile gratis se pot descărca fără a deţine un cont de utilizator. Dezvoltatorii de aplicaţii şi Samsung îşi împart profitul în proporţie de 70 la 30, acolo unde aplicaţiile plătite sunt disponibile (în România încă nu este cazul).

Windows Marketplace
Lansare fulger: Într-o perioadă relativ scurtă de timp, numărul de aplicaţii din oferta Windows Marketplace a atins un număr impresionant.

O dată cu lansarea unui nou sistem de operare, Windows Phone 7, toamna trecută, Microsoft a rupt orice legătură cu vechiul Marketplace, de la care se aprovizionează cu software dispozitivele pe care rulează sistemul de operare Windows Mobile. Pentru smartphone-urile pe care rulează noul sistem de operare Windows Phone 7 sunt necesare aplicaţii noi, deoarece acestea nu sunt compatibile cu vechile aplicaţii. Şi chiar dacă noul Marketplace a fost pornit de la 0, în scurt timp, s-au adunat peste 8.000 de aplicaţii. După modelul Apple, noua platformă Microsoft este un eco-sistem închis şi Marketplace reprezintă singura posibilitate de a instala software de la terţi ofertanţi.

Mai multe aplicații contra cost
Layoutul şi conceptul de operare sunt asemănătoare, dar Windows Phone 7 deţine mai multe filtre pentru categorii, căutare directă şi recomandări; prin intermediul Marketplace utilizatorii au şi acces la magazinul Microsoft Zune. Multe aplicaţii mai mici sunt disponibile gratis, cele plătite nefiind încă disponibile pentru utilizatorii din România. Acolo unde sunt diponibile, înainte de a le achiziţiona, aplicaţiile pot fi gratis testate, premisă pentru aceasta fiind un ID pentru Windows Live. Să sperăm că vom avea şi noi parte de aplicaţii plătite, mai ales că ponderea lor este tot mai mare în shop.

RIM BlackBerry App World
Calitate în loc de cantitate: Universul aplicaţiilor Blackberry oferă din toate câte puţin – înainte de toate unelte practice.
Programe suplimentare pentru BlackBerry au existat cu mult înainte ca Apple să revoluţioneze această piaţă; cu magazinul App World lansat în aprilie 2009, RIM este în pas cu moda, şi reuneşte aplicaţii BlackBerry disponibile într-un magazin uşor accesibil clienţilor săi. Cu aproximativ 20.000 de aplicaţii, printre care şi câteva e-book-uri şi teme pentru desktop – precum şi două milioane de descărcări pe zi, oferta nu se apropie de oferta celor doi concurenţi, Google şi Apple. RIM nu urmează motto-ul „Mai mult este mai bine”, ci doreşte să ofere aplicaţii complexe care să mărească productivitatea smartphone-urilor sale şi care trebuie să satisfacă pretenţiile utilizatorilor profi.

Punct principal pentru profesionişti
În magazinul App World, pe lângă aplicaţii precum clienţi de Facebook, unelte multimedia şi o multitudine de jocuri se găsesc şi multe aplicaţii business pentru utilizarea practică în rutina zilnică. RIM a ajustat pe cât de bine posibil conceptul de operare cu touchpad; din cauza display-urilor BlackBerry mici, asupra magazinului nu este posibilă o privire de ansamblu atât de bună precum în cazul magazinelor concurenţei, dar în orice caz se poate utiliza uşor. La modelele BlackBerry cu touchscreen Torch şi Storm, operarea se face evident mai uşor. La noile modele BlackBerry, App World este preinstalat, la modelele mai vechi, începând cu versiunile OS 4.2 ale sistemelor de operare şi opţiunea BlackBerry activată de la operatorul de telefonie mobilă, aplicațiile din magazinul App World se descărcă direct prin browserul mobilului. Pentru a putea descărca aplicaţii gratis sau contra cost, un cont de utilizator BlackBerry este o premisă necesară.

Magazine alternative de aplicaţii
Software suplimentar se găseşte doar în magazinele online proprii platformei, cel puţin pentru sisteme de operare deschise.

Apple ţine uşile închise: oficial, software-ul se poate descărca doar prin App Store pe dispozitivul pe care rulează sistemul de operare iOS. Doar cei care au făcut un Jailbreak permit platformei utilizarea şi altor surse alternative, dar pierd orice pretenţie asupra garanţiei. Lucrurile stau altfel în cazul sistemelor de operare deschise, înainte de toate exemplul model Android, care pe lângă Android Market, oferă şi alternative, magazine ca de exemplu Android Pit. Aici s-a reunit comunitatea utilizatorilor de Android şi nu oferă doar aplicaţii ci şi review-uri, schimbul de experienţă făcându-se prin intermediul unui forum.