iPhone 5 review: Test connect

Scris de | 11 februarie, 2013
iPhone 5 review: Test connect

iPhone 5Aşteptările de la noul iPhone au fost ca de obicei foarte ridicate. Mulţi tineri au campat din nou zile întregi în faţa magazinelor Apple. Este însă justificată această vâlvă?

Redactat de: Daniel Chira

În faţa unui ecran imens, pe scena din San Francisco se află însuşi şeful Apple. Face câţiva paşi încoace şi încolo, vorbeşte foarte elocvent, face câteva glume şi este decent îmbrăcat. Mulţimea este nerăbdătoare, tensiunea se poate simţi în aer. Înainte de lansare au existat doar câteva zvonuri, ipoteze vagi. După ce a fost dezvăluit telefonul, publicul a răspuns cu ovaţii şi aplauze furtunoase, chiar dacă unii au privit puţini neîncrezători. În aplauzele publicului, personajul de pe scenă afirmă „Today Apple is going to reinvent the phone.” Scenariul este unul din anul 2007, când Steve Jobs co-fondatorul Apple a prezentat primul iPhone.

Cinci ani mai târziu, pe scenă se află directorul de marketing Phil Schiller, de asemenea foarte sigur pe sine. El spune: „The iPhone 5 is the most beautiful product we’ve ever made.“ Şi în timp ce noul iPhone apare în mărime supradimensionată pe ecran, invitaţii aplaudă cu putere, strigăte de bucurie răsună prin sală. Chiar dacă reacţiile din San Francisco sunt foarte euforice, nu se compară cu cele din 2007. Ce s-a întâmplat? Phil Schiller confirmă aproape toate zvonurile, noul iPhone 5 nu a surprins publicul precum Steve Jobs cu iPhone 2G. Fiecare zvon s-a confirmat. Momentul surpriză? Nu a existat. Practic, iPhone 5 este exact aşa cum ne aşteptam. Momentul a fost dezamăgitor, ba chiar plictisitor pentru mulţi. Este adevărat că, din multe puncte de vedere, iPhone 5 este cel mai bun iPhone pe care Apple l-a construit până acum. Dar este şi cel mai bun smartphone de pe piaţă?

iphone 5Display mai mare, format 16:9
Ceea ce se remarcă în primul şi în primul rând este display-ul mai mare, care măsoară 4 inchi în loc de 3,5 inchi. În schimb, noul iPhone este mai lung, dar nu şi mai lat. Avantaj decisiv: iPhone se poate opera şi în continuare foarte uşor cu o singură mână. Lăţimea ecranului afişează la fel ca şi la predecesori 640 pixeli, dar pe înălţime sunt acum 1136 în loc de 960 pixeli; rata de aspect s-a modificat astfel de la formatul de 3:2 la 16:9. Astfel este mai mult spaţiu disponibil pentru conţinuturi, cam un rând în plus pe care sunt afişate icoanele aplicaţiilor pe ecran. Comparativ cu modelele actuale pe care rulează sistemul de operare Android cu ecrane HD cu diagonală de până la 4,8 inchi, ecranul iPhone-ului este unul mic. Şi calitatea ecranului? Afişaj strălucitor, culori puternice, unghi de vizualizare stabil – abia că mai rămân dorinţe neîmplinite. Doar display-urile OLED, precum cele utilizate de Samsung la Galaxy S III, ating valori mai ridicate la capitolul contrast şi un spaţiu de culori mai mare decât display-ul TFT denumit Retina al iPhone-ului. În schimb, display-ul Apple, cu o luminozitate de peste 500 cd/m², este de două ori mai luminos decât un display OLED şi în zilele însorite este evident mai lizibil decât ecranul Galaxy S III.

Aspect nou, design cunoscut
La capitolul design, iPhone 5 se aseamănă foarte mult cu predecesorii 4S şi 4. Forma colţuroasă, partea frontală din sticlă, rama metalică – trăsături deja cunoscute. Partea din spate este confecţionată din aluminiu, ceea ce are atât părţi pozitive cât şi negative. Mai întâi părţile bune: carcasa este simţitor mai uşoară. Astfel, iPhone-ul stă foarte bine în palma utilizatorului. Nu există componente mobile, toate sunt perfect îmbinate. Combinaţia de materiale din aluminiu şi sticlă este una reuşită, telefonul fiind foarte elegant. Totuşi ar trebui avută multă grijă: carcasa din aluminiu este sensibilă şi se zgârie foarte repede. Cele mai noi modele de smartphone-uri Nokia şi HTC deţin carcase mai puţin sensibile din policarbonat, care de asemenea sunt foarte elegante şi de calitate înaltă, dar nu se apropie de calitatea iPhone-ului.
Pentru a obţine o formă mai subţire, Apple a oferit iPhone 5 o cartelă SIM nano şi a schimbat conectorul de alimentare. Noul conector, denumit Lightning, se află tot în partea de jos şi este în modul obişnuit proprietar, dar mult mai mic. Pentru aceasta, Apple, pe bună dreptate a fost criticat, critică parţial justificată. Deoarece cei ce doresc să utilizeze şi în continuare accesoriile lor vechi pentru iPhone au nevoie de un adaptor care va fi disponibil începând cu luna octombrie şi va costa între 30 şi 40 de euro  – ceea ce este enervant.
Rămâne de văzut dacă toate accesoriile vor fi compatibile. Pe de altă parte, Apple a utilizat pentru mai mult de zece ani „vechiul“ conector de alimentare, ceea ce în lumea rapidă a tehnologiei moderne înseamnă o perioadă lungă de timp. În plus, noul conector are avantajul că este la fel pe ambele părţi şi se poate introduce din oricare parte.

iphone 5 lightningProcesor performant
Touchscreen-ul modelului iPhone 5 reacţionează prompt. Ecranul reacţionează de îndată ce este atins, iar viteza de lucru este una fluentă. Performanţa îmbunătăţită a noului procesor A6 este evidentă în comparaţie directă între iPhone 5 şi 4S: multe aplicaţii pornesc de două ori mai repede pe noul iPhone, în special la noua aplicaţie cu hărţi. În ciuda conţinuturilor 3D, conţinuturile se parcurg fluent. Mai multe detalii referitoare la Apple A6 nu sunt disponibile din surse oficiale. Dar diverse teste Benchmark spun că este vorba despre un procesor cu nucleu dublu la o frecvenţă de 1 GHz. Ceea ce se remarcă la utilizarea de zi cu zi este browser-ul web mai rapid: în cadrul testului browsermark iPhone 5 obţine rezultate de top, situându-se în faţa Galaxy S III. Dar fie că este vorba despre procesor cu unul, două sau patru nuclee: toate modelele din clasa superioară se descurcă foarte bine chiar şi cu sarcini complexe – de operaţiunile uzuale precum navigarea pe internet, planificarea rutelor şi jocuri nici nu mai vorbim.

iOS 6 cu probleme la pornire
Apple a mai îmbunătăţit camera foarte bună de 8 megapixeli a modelului iPhone 4S. Se poate accesa mai rapid, declanşează mai repede şi capturează imagini mai bune în întuneric. Nouă este posibilitatea capturii de imagini panoramice la o calitate uimitor de bună. Camera frontală are acum o rezoluţie de 720 x 1280 pixeli calitate HD, un aspect extrem de important pentru utilizatorii Facetime. O dată cu lansarea iPhone 5 este lansată şi versiunea 6 a sistemului de operare iOS. Vizual nu s-au schimbat prea multe, iar la conceptul de operare Apple mizează şi în continuare pe meniul de aplicaţii mai degrabă static, dar care oferă o privire bună de ansamblu. În schimb, sistemul de operare Android oferă widget-uri dinamice şi ecrane de pornire ce se pot personaliza din acest punct de vedere. iOS punctează din nou cu ecosistemul său veritabil compus din software şi servicii: fie muzică, filme, e-book-uri, aplicaţii sau spaţiu de stocare cloud – totul provine din aceeaşi sursă. Cu siguranţă, Apple şi-a imaginat altfel lansarea noii aplicaţii cu hărţi. La scurt timp după lansarea sistemului de operare iOS 6 s-au remarcat deficienţe evidente.

Concurență puternică
În 2007, odată cu lansarea primului iPhone Steve Jobs afirma că Apple a reinventat telefonul mobil. De atunci niciun smartphone nu mai arată ca înainte. Dar concurenţa nu doarme. Între timp, printre inovatori se află şi Samsung, HTC sau Motorola – şi din multe puncte de vedere tehnice sunt superioare Apple. Artistul iPhone nu şi-a pierdut din aura magică, din contră: după doar 24 ore, Apple a anunţat un nou record – peste două milioane de precomenzi pentru iPhone 5. La trei zile după introducerea în magazine s-au vândut peste cinci milioane de bucăţi. Mulţi cumpărători au campat mai multe zile în faţa magazinelor doar pentru a beneficia de obiectului dorinţei. Este toată această vâlva justificată sau nu? Fiecare trebuie să decidă pentru el. Dar, definitiv iPhone 5 aparţine categoriei celor mai elegante, performante şi calitative smartphone-uri pe care le-am avut in redacţie. Şi chiar dacă nu mai stârneşte acelaşi entuziasm precum iPhone 2G, este cu siguranţă o piesă interesantă de tehnologie. Următorul pas este să-l trimitem în laboratorul de teste. Am și făcut-o, iar rezultatele le veți afla cât de curând.

iPhone 5 vs iPhone 4s
iPhone 5 este o distracţie scumpă. Dar pentru cele două modele predecesoare, preţurile au scăzut. Merită upgrade-ul la iPhone 5? Sau este suficient şi un 4(S)?
Momentan iPhone 5 este cel mai scump model de la Apple și este unul dintre cele mai scumpe smartphone-uri pe care le-am avut vreodată în redacţie. Şi cei care achiziţionează un iPhone 5 la abonament de la un operator de telefonie mobilă, trebuie să plătească un abonament lunar mai scump. Pentru early adopters şi fanii Apple ce deţin banii necesari, acest lucru nu reprezintă o piedică, chiar dacă aleg „doar“ varianta de 16 GB. Pentru toţi ceilalţi întrebarea rămâne: merită upgrade-ul la iPhone 5? Dacă până acum nu ai deţinut un iPhone, dar îţi doreşti unul, atunci iPhone 5 este bineînţeles o alegere bună. Primeşti cea mai nouă generaţie cu cel mai nou hardware şi software. Dacă modelul cu cea mai mare memorie este un „must have“, depinde câtă muzică, clipuri video şi aplicaţii doreşti să ai pe dispozitiv. iPhone 5 cu memorie de 32 GB reprezintă o variantă de mijloc bună, este posibilă stocarea multor conţinuturi multimedia. Pentru mulţi va fi suficientă şi varianta cu memorie de 16 GB, ceea ce în mare parte depinde de dimensiunea mediatecii fiecăruia. Dar trebuie să iei în considerare că memoria iPhone-ului nu este extensibilă.

Dacă te-ai decis pentru o variantă, atunci  trebuie să trăieşti cu ea. Dacă nu pui prea mare preţ pe ecranul puţin mai mare şi carcasa din aluminiu şi nu vrei să cheltui foarte mulţi bani, atunci ar trebui să iei în calcul achiziţionarea unui model predecesor 4 sau 4S. Mai nou, Apple oferă modelul 4S doar cu memorie de 16 GB, model care este cu 100 de euro mai ieftin decât iPhone 5 cu aceeaşi capacitate. Şi dacă spui că 8 Gb sunt mai mult decât suficienți, atunci iPhone 4, model similar cu 4S, ar fi o alegere inteligentă. Sistemul actual de operare iOS6 este disponibil gratis ca update, dar în ciuda update-ului la iPhone nu este disponibil asistentul vocal Siri. Cei ce deţin un 4S stau în faţa unei alegeri grele. Contractul cu operatorul de telefonie este obligatoriu pentru mai bine de un an, rezilierea timpurie la abonament este costisitoare. O idee bună să vinzi 4S-ul şi să cumperi repede iPhone 5? Este posibil, dar nu este necesar decât în cazul în care, îţi doreşti un iPhone cu un ecran mai mare. Lucrurile stau puţin altfel, dacă deţii un iPhone 4 şi contractul cu operatorul tău de telefonie mobilă va expira în curând. Saltul de la 4 la 5 este unul mult mai mare decât cel de la 4S la 5, datorită unui procesor mai rapid, cameră mai bună, design modificat al antenelor şi asistentul vocal Siri. Decizia se ia şi în funcţie de necesităţile fiecăruia referitoare la memorie: dacă ai nevoie de o memorie mai mare de 16 GB, singura variantă rămâne iPhone 5.