INTERVIU Aurel Nețin, Country General Manager Lenovo România: „Secretul e că îmi place ceea ce fac, iar în general, dacă fac ceva, încerc să fac foarte bine”

INTERVIU Aurel Nețin, Country General Manager Lenovo România: „Secretul e că îmi place ceea ce fac, iar în general, dacă fac ceva, încerc să fac foarte bine”

Scris de | 12 iulie, 2022

Lenovo este cel mai important jucător de pe piața românească de PC-uri, unul care este prezent la nivel local încă de la jumătatea deceniului trecut. Deși vremurile au fost într-o continuă schimbare, compania a reușit să rămână lider pe segmentul său de piață.

Cu ocazia împlinirii a 20 de ani de când revista connect există în format print, am stat de vorbă cu Aurel Nețin, unul dintre cei mai longevivi manageri de pe piața de tehnologie din România, un om extrem de deschis și interesant, care are de oferit o nouă lecție de business și de viață odată cu fiecare întrebare care îi este adresată.

De la conceptul de multivers și până la secretele longevității într-o funcție de conducere, acest interviu a abordat unele dintre cele mai interesante teme de discuție care pot fi scoase în lumina reflectoarelor în 2022.

connect: Cum se mai prezintă piața de IT (software) de la noi din țară?

Aurel Nețin: Este o mare mișcare generală, iar firmele încearcă să atragă pachete din ce în ce mai atractive, nu neapărat în ceea ce privește banii dar și în ceea ce privește alte facilități. Este, totuși, o criză de „softiști”. Consider că ar trebui să existe un program de pregătire la nivel național, începând din clasele primare, pentru dezvoltarea cunoștințelor de IT. Într-o piață liberă, dacă este cerere trebuie să fie și ofertă. La noi există cererea momentan, oferta încă mai are de suferit.

Ca o comparație, sper eu potrivită, știu că acum 15-20 de ani, Franța avea probleme cu echipa de fotbal. Ce au făcut? Au pus la punct un program național, care să înceapă de nivelul de bază, de la copii. Și uite, au ajuns unde au ajuns. Așa e și aici, dacă nu ai o bază foarte mare nu ai de unde să produci foarte mult. Cineva trebuie să vadă că există o cerere, pentru că avem capabilități, softiștii români sunt recunoscuți. Trebuie să pregătim copiii mai devreme, nu doar la facultate. E un moment foarte bun.

connect: Din perspectiva dumneavoastră, fiind în interiorul industriei încă din 2006, cum s-a văzut toată perioada asta, cum s-au schimbat lucrurile în tot acest timp?

Aurel Nețin: Nu realizăm cât de multe schimbări s-au întâmplat în viața noastră, pentru că evoluția tehnologică a fost atât de rapidă, ar trebui să rugăm pe cineva să se uite înapoi și să-și aducă aminte cum schimbam informații, cum aveam acces la ele în 2005-2006. Cred că era mult mai greu decât acum. Pentru că nu erau atâtea gadgeturi, atâtea dispozitive, viteza internetului era mai scăzută, nu erau atâtea informații disponibile. Suntem martorii unei schimbări foarte mari în tehnologie, și ca urmare a unei schimbări în societate. În primul rând în viața personală, pentru că tehnologia influențează foarte mult calitatea vieții personale, dar și în viața de business, și în zona privată mai ales, și mai puțin în cea publică.

Vorbim de digitalizare, dar încă avem foarte mulți pași de făcut în acest sens. Însă momentul este foarte interesant. Pentru că trăim o viață în care am avut parte de o dezvoltare extraordinară, dar și de o criză financiară, o pandemie, un război la granițele noastre. Nici nu știu dacă să ne bucurăm sau nu, dar avem o viață plină.

Din punct de vedere al pieței de PC-uri, eu zic și am spus de fiecare dată că România are potențial în continuare. Să ne aducem aminte că, în 2008, atunci când a venit criza financiară, piața de PC-uri de la noi, neținând cont că mai era și piață gri, era cotată la un milion de unități. După recesiune, aceasta a căzut la 500.000 de unități. „Noroc” cu pandemia, că piața și-a revenit la un milion de unități, datorită faptului că oamenii au nevoie de tehnologie atât pentru partea de educație, cât și pentru partea de „work from home”.

Însă tot timpul fac comparația cu Cehia și Polonia. Cehia, care are jumătate din populația României, are o piață de un milion și jumătate de unități. De ani de zile. Iar Polonia, cu o populație de trei ori mai mare decât a noastră, au o piață de PC-uri de 4-5 ori mai dezvoltată decât aici. În mod normal, încă este loc de creștere în România. Probabil că, raportat la populația de aici, ar cam trebui să ne situăm undeva între un milion și jumătate și două milioane de unități anual. Potențialul pieței există în continuare. Ne gândim la nevoia de digitalizare în sectorul public, ne gândim și la această nevoie în societățile mici și mijlocii, pentru că nu cred că toate au acces la tehnologie. Ne gândim mai ales la educație. Asta ca să atingem segmentele mari.

connect: Ce vă mai amintiți din 2006, anul în care ați început să lucrați la Lenovo, și cum au decurs toți acești ani, până în prezent?

Aurel Nețin: Lenovo își schimbase denumirea în China, la începutul anilor 2000, și începuse să producă PC-urile acolo, după achiziția IBM. Au plecat de la o mașină de scris, pentru a converti literele chinezești în cele americane/europene, după care au făcut plăci de bază pe care le importau. Era o competiție destul acerbă pe piața chineză între Dell și Lenovo. S-au gândit apoi să iasă pe piețe externe, unde erau două posibilități. Fie ca și o companie chinezească, fie să achiziționeze un gigant. A fost momentul perfect, pentru că IBM a fost de părere că nu mai merită să investească în PC-uri, ei fiind părinții acestei industrii. Cele două companii s-au înțeles, iar Lenovo a cumpărat divizia de PC-uri.

La nivel mondial, tot ce a însemnat departamentul care se ocupa de PC-uri s-a mutat la Lenovo, iar compania este prezentă în România din 2005. La noi în țară nu mulți au acceptat să se mute de la IBM, un brand de renume mondial, la Lenovo unul aproape necunoscut la momentul respectiv. Însă au reușit să mute o echipă destul de mică, însă fără ca ea să aibă și un management. Au căutat timp de un an și jumătate un manager pe piața din România și s-a sincronizat cu momentul în care eu îmi dădusem demisia de la Guvern. La acea vreme îmi vândusem compania mea de IT din Cluj și a fost „gând la gând cu bucurie”, omul potrivit la momentul potrivit (râde). Deși nimeni nu știa atunci cine e Lenovo, a fost o experiență interesantă, era o corporație mare, dar necunoscută.

Lenovo a preluat de la IBM toată divizia de piese. Practic, de la o companie globală. La toate interviurile și evenimentele de presă încercam să conving lumea de faptul că Lenovo, chiar dacă vine din China, este o companie globală, cu mulți oameni în comitetul executiv. Ca o paranteză, acum, din 10 membri, 8 sunt din afara Chinei, și există două conduceri la nivel mondial, una la Beijing, alta la Raleigh.

În plus, există și centre de cercetare și dezvoltare în toată lumea, iar compania este prezentă în 166 de țări. Însă marele diferențiator, unul dintre factorii de succes ai Lenovo, a fost decizia de a lăsa echipele locale să conducă piețele respective. În plus, compania noastră a început să accentueze prezența și pe piața de consumer, pe care o știa foarte bine din China, și a pus foarte mult accentul pe gama ThinkPad, care și acum este un brand mai puternic decât Lenovo în multe situații. Ne-am adaptat încontinuu la trenduri, am creat, am continuat inovația, am dus ThinkPad la un alt nivel și după ne-am concentrat și pe alte segmente, sigur.

Acum avem în focus să vindem partea de visual și smart collaboration. Îl aveam de câțiva ani, iar acum este momentul potrivit, când vedem ce se întâmplă cu munca în sistem hibrid. Însă e dificil de spus dacă o să continuăm programul de lucru hibrid, cel puțin aici, la nivel local. Dacă mă întrebi pe mine, poate și datorită maturității mele, eu încă sunt de părere că vânzările trebuie făcute „face to face”. Sunt de acord cu munca hibridă, dar destul de rezervat în ceea ce privește procesul de vânzare în acest mod. Echipei de vânzări de PC-uri din România, din momentul în care s-au relaxat restricțiile, i-am oferit condițiile necesare de a reveni la birou. Desigur, cu schimburi, cu reguli, cu măști, respectând toate procedurile în vigoare. Până la urma asta înseamnă să îți respecți angajații, sunt reguli de bun simț, nu corporatiste. Iar oamenii au revenit, chiar toată echipa. Fără să îi forțăm, i-am lăsat în ritmul lor. Sunt de părere că este foarte important contactul cu oamenii.

Și mai e un aspect. S-a vorbit foarte mult că a crescut productivitatea. Din punctul meu de vedere, aceasta a crescut pentru că s-a lucrat mai mult. Dacă tot te trezești la opt, poți să lucrezi până la nouă seara, nu? Lumea se așteaptă ca, fiind acasă, să fii disponibil oricând. Pe când aici, la birou, câteodată mai mergi la o cafea dimineața, se mai iese la o țigară, prânzul e prânz. Nu este o muncă continuă în fața calculatorului. De partea cealaltă, acasă, lumea se așteaptă să răspunzi e-mailurilor la orice oră.

connect: Înainte să ajungeți la Lenovo ați lucrat în cadrul Guvernului. Ce v-a determinat să faceți această schimbare?

Aurel Nețin: În general, eu am o teorie cu universurile paralele. Aparent, acest concept se referă la abilitatea de a avea mai multe vieți, și sunt momente definitorii în care te duci într-o direcție sau alta. E vorba de a îți da seama cum ar fi putut arăta viața ta dacă ai fi făcut altă alegere. Când mi-am analizat trecutul, am ajuns la concluzia că, de multe ori când a venit trenul în gară m-am urcat în el. A fost relativ simplă situația. În 2005 am devenit Secretar de Stat în Ministerul Comunicațiilor, însă se pare că nu a fost pentru mine politica. Mi-am dat demisia în mai 2006, vândusem și firma de la Cluj. Am vrut să-mi termin cariera la o corporație, și am luat-o poate în sens invers față de alții, în carieră.

connect: Sunteți absolvent de Politehnică, și, practic, lucrați într-o companie care produce și laptopuri de gaming. Sunteți pasionat de jocuri video?

Aurel Nețin: Nu! (râde). Nu sunt pasionat, pentru că am vrut tot timpul să fac cu totul altceva. Asta nu înseamnă că nu îmi dau seama de oportunitatea businessului de gaming și vreau să spun că, deși am terminat Facultatea de Calculatoare, am studiat partea hardware, nu pe cea software. Noi atunci ne lăudam că suntem mai buni decât „softiștii”, pentru că pe vremea aceea calculatoarele erau uriașe, acum însă s-a schimbat paradigma.

Oportunitatea pe partea de gaming este uriașă. Prin 2003 sau 2004, când aveam firma de calculatoare, am angajat zece ingineri software, o echipă de la noi din țară din care făceau parte și câțiva ucrainieni. Aceștia lucrau la jocuri pentru telefoanele mobile de pe vremea aceea. Ei pierduseră un contract în Anglia și erau disponibili, astfel că am avut atunci fler. I-am luat în firmă și am dezvoltat jocuri pe care le vindeam mai departe.

Calculul era simplu. Într-o explozie a internetului și o creștere dramatică a numărului de utilizatori, dacă vinzi un milion de jocuri, la un preț de 50 de cenți jocul, vei face o sumă frumoasă. Indiferent de costul jocului, după câteva săptămâni utilizatorii se plictisesc și cumpără altul. Am avut chiar și contract cu Nokia la momentul respectiv, am realizat un joc de șah pentru ei în 2004.

Am văzut de curând un studiu pe piața de gaming, și mi s-a părut foarte interesant că ponderea de bărbați pasionați de așa ceva nu este atât de diferită de cea a publicului feminin. Undeva la 52%-48%. Mai toate activitățile merg spre „gamificare”, trebuie să introduci o parte de joacă pentru a atrage, iar dacă mergem în extrema cealaltă, a lui Harari, atunci când oamenii își pierd rolul social, economic și militar în societate, ca să îi poți conduce le dai jocuri sau „psihedelice”, ca sa nu spun altfel (râde).

În ultimii doi ani a fost o creștere foarte mare pe piața de gaming. Sunt companii care, de exemplu, cumpără sisteme de gaming pentru ca apoi să le folosească pe post de platforme de lucru. Componentele puternice ajută foarte mult în acest sens. Însă, personal, nu, nu sunt jucător. Am în jurul meu persoane cărora le place această activitate, iar timpul consumat e din ce în ce mai mare. Dorința de a câștiga poate deveni o dependență.

connect: Sunteți unul dintre cei mai longevivi oameni de conducere din tech-ul românesc, dacă nu chiar cel mai longeviv. Care este secretul?

Aurel Nețin: Secretul e că îmi place ceea ce fac, iar în general, dacă fac ceva, încerc să fac foarte bine. Părinții mei au muncit toată viața, iar asta s-a transmis și la mine. Îmi place să muncesc, să am rezultate. O altă poarte foarte importantă sunt oamenii. Dacă alegi oameni cu care poți să rezonezi și să lucrezi bine și să ai și rezultate totul va fi ok. Încercăm să înțelegem cât mai bine ce așteptări avem unii de la ceilalți. Rolul nostru este de a ne convinge partenerii să vândă produsele Lenovo și suntem pe locul 1 în România, din 2013, ca și cotă de piață, ceea ce este o realizare. In România nu avem vânzări directe, noi ne ocupam de selectarea partenerilor făcând acțiuni de PR și marketing pt promovarea produselor; daca la inceput eram doar trei oameni, acum suntem in jur de douazeci, iar pe masura ce au trecut anii, unul singur a plecat. Iar asta, din punctul meu de vedere este o mândrie și o bucurie extraordinară.

connect: Din perspectiva dumneavoastră, care ați lucrat atât la stat cât și la privat, cum poate funcționa mai bine aceasta relație?

Aurel Nețin: În general evit aceste discuții, dar ca să dau un răspuns simplu aș spune că se poate avea o relație cu ajutorul unor ONG-uri, a unor fundații, care să fie reprezentative pentru industria respectivă și care să aibă o legătură permanentă unele cu celelalte. Altfel, orice fel de intervenție e discutabilă. Sunt organizații în România, pe diverse segmente profesionale care, sigur că da, au tot dreptul să discute cu statul ca să dea sfaturi, ma refer la cei care cunosc domeniul. Numai prin dialog se poate face ceva.

connect: Ce urmează pentru Lenovo în România, acum că se termină (sperăm) pandemia?

Aurel Nețin: Lenovo este o companie foarte ambițioasă, și se adaptează foarte rapid trendurilor, pentru că există forumuri și întâlniri destul de regulate între companie și clienții săi, astfel încât să putem ști ce doresc ei din punct de vedere al experienței utilizatorului. Vorbim aici de inovație continuă, de un număr mare de premii câștigate, mai ales la CES (Las Vegas). Încercăm în continuare consolidarea poziției pe piața de PC-uri, dezvoltarea celorlalte businessuri, in speță infrastructura și telefoanele mobile. Iar ultima verticală pe care insistăm este partea de Services&Solutions, unde pachetul nostru de servicii crește din ce în ce mai mult, plus partea de OEM, mai puțin prezentă pe piața din România dar prezentă în piețele mai mari. Iar pe segmentul IDG (Inteligent Data Group) încercăm să creștem cota oricărui alt produs cu potențial, acolo unde se poate, precum „visuals” sau „smart collaboration”, videoconferințe și teleconferințe.

connect: O întrebare mai personală. Cine este omul Aurel Nețin în timpul liber și ce hobby-uri aveți?

Aurel Nețin: Nu știu care e timpul liber (râde). În general îmi place să citesc, iar în week-end-urile libere practic golful. De asemenea, mă pasionează foarte mult și excursiile, mai ales în ultimii ani. Înainte de pandemie, în 2019, calculasem că ieșisem de 12 ori din țară, ceea ce mi s-a părut extraordinar. Mixul meu ideal este între citit, a vizita cât mai multe locuri și de a juca golf. În ultimele luni chiar m-am reapucat de rebus. Am găsit acum două rebusuri foarte grele, care au niște cuvinte foarte complexe. Ca să sumarizez, în general îmi place să fac cam tot ce ține de dezvoltare personală.

Etichete: , , ,