Sony a livrat în această toamnă prima revizie majoră pentru PlayStation 5, modelul numit oficial „D-Chassis” și popular „Slim”. Așa cum ne-am obișnuit de la generația anterioară, Ar fi momentul să primim și informații despre o nouă versiune „superioară”, Pro, care să urce puțin nivelul de performanță al consolelor Sony. Se pare că primele unități de test sunt deja gata și încep să fie livrate către dezvoltatori, iar acest lucru înseamnă că primim și primele informații, pe căi neoficiale, despre capabilitățile noii console.
PlayStation 5 Pro va adopta câteva tehnologii noi față de modelul actual
PlayStation 5 Pro este deja cunoscut online sub numele de cod „Trinity”. Acest nume de cod este inspirat din universul The Matrix, iar anterior Sony a folosit numele de cod „Neo” pentru PlayStation 4 Pro și „Morpheus” pentru PlayStation VR.
Trinity va reprezenta un upgrade de mijloc de generație pentru PlayStation 5. Acesta va face trecerea la un proces de fabricație mai mic și mai eficient, ceea ce sugerează că noua consolă ar putea fi mai compactă, poate chiar de dimensiunile modelului Slim, și va consuma energie mai puțină. De la procesul de fabricație pe 6nm, cât vedem acum pe PlayStation 5 C și D-Chassis, noul PlayStation 5 Pro va trece la procesul N4P de la TSMC, pe 4nm.
Nici upgrade-ul de CPU nu va fi unul major. Deși AMD a lansat deja nuclee din generația Zen4, cipul „Viola” de pe PlayStation 5 Pro va folosi tot arhitectura deja destul de veche „Zen2”. Tehnologia Zen2 se găsește atât în PS5, cât și în cele două Xbox Series, dar și în Steam Deck. Rămân cele 8 nuclee și 16 fire de execuție, la fel ca pe PS5 „standard”, însă frecvența crește de la 3,5 GHz la 4,4 GHz. Jocurile care sunt limitate de CPU în prezent ar trebui să primească un aport important de performanță, dar nu unul generațional.
Cele mai mari upgrade-uri apar la nivelul GPU-ului și apare un nou NPU
Dar majoritatea jocurilor de PS5 care au probleme de performanță, fie prin limitarea rezoluției la valori sub 4K, fie prin limitarea framerate-ului la 30 de cadre pe secundă, sunt limitate de GPU. Astfel, aici vom vedea cel mai mare upgrade: Sony pregătește o consolă cu un GPU AMD bazat pe arhitectura RDNA3, cea mai recentă de la AMD, folosită și pentru dezvoltarea generației actuale de GPU, Radeon RX 7000. Cipul ar putea fi livrat cu 64 de unități de procesare cu 4 dintre acestea dezactivate, pentru un total de 60 active (alte informații sugerează un total de 60 și 56 active).
Cu mai multe unități de procesare, jocurile ar trebui să ruleze semnificativ mai bine pe noua consolă la capitolul procesare grafică, însă arhitectura RDNA3 vine și cu îmbunătățiri semnificative față de RDNA2 atunci când vine vorba despre procesare ray tracing, întrucât fiecare unitate de procesare poate fi folosită ori pentru rasterizare 3D, fie pentru ray tracing. Mai mult, pentru PlayStation 5 Pro, Sony va folosi și instrucțiuni din arhitectura RDNA4, dar și hardware dedicat pentru ray tracing care va accelera acest tip de efecte.
Conform informațiilor publicate pe internet în prezent, avem de a face tot cu 16 GB de memorie GDDR6 la viteze de până 576 GB/s, 3584 de shadere, 224 unități de textură și 96 unități de renderizare. Frecvența GPU va fi de 2 GHz, pentru un total de 14,33 TFLOPs (față de 10 TFLOPs pe PS5 „standard”), sau 28,67 TLFOPs pentru procesare paralelă „dual-issue”. Ar trebui să existe un aport de performanță de 50-60% față de PlayStation 5 „standard” în rasterizare și probabil semnificativ mai mare atunci când apar efecte de ray tracing în ecuație.
De asemenea, upscaling-ul de la rezoluții mai mici la unele mai înalte ar trebui să fie mai eficient datorită unui NPU (neural processing unit) XDNA2 dedicat pentru asta, care va face upscaling prin algoritmi AI. Și PlayStation 4 Pro a integrat hardware dedicat pentru upscaling prin checkerboarding.
Specificații (neoficiale) PlayStation 5 Pro
Procesor | Viola, TSMC N4P 4nm (Zen2 8 core / 16 threads, frecvență de până la 4.4 GHz) |
GPU | RDNA 3, 2 GHz, 60 CU, 14,33 TFLOPs |
NPU | XDNA 2 |
Memorie RAM | 16 GB GDDR6, 256-bit, 18 Gbps (unificată) |
Stocare | ? |
Conectivitate | Wi-Fi, Bluetooth, USB, HDMI |
Audio | Tempest Engine |
TDP/Consum | ? |
Dimensiuni | ? |
Greutate | ? |
Lansare | noiembrie 2024 |
Când ar putea fi lansat PlayStation 5 Pro
Planul pare să fie ca anunțul lui PlayStation 5 Pro să aibă loc abia în septembrie 2024, cu o lansare două luni mai târziu, în luna noiembrie. Această fereastră ar coincide cu aniversarea a 4 ani de la lansarea PlayStation 5, un program de lansare similar cu ceea ce am văzut cu PlayStation 4 și modelul său Pro, care au fost lansate la distanță de patru ani între ele.
O parte dintre informații au fost publicate pe X de către Kepler_L2, leaker cunoscut, dar au fost și detaliate pe forumul ResetEra de către utilizatorul RandomlyRandom67.