Știam deja de câțiva ani despre faptul că Meta lucrează la Orion, o pereche de ochelari „smart” cu realitate augmentată, dar acum compania este pregătită și să arate ochelarii în public. Aceștia nu vor fi vânduți încă pe piață drept un produs pentru consumatori, însă vor fi folosiți intern în cadrul Meta și vor fi oferiți anumitor dezvoltatori software pentru a pregăti un ecosistem de aplicații și experiențe care să ofere utilizatorilor o experiență AR de top atunci când o variantă finală va fi dezvoltată.
Orion folosește două proiectoare pentru a afișa o interfață intuitivă deasupra câmpului vizual
Spre diferență de ochelarii de la Snapchat, care oferă un câmp vizual limitat pentru experiențele AR, Meta a prezentat ochelari care afișează imagini pe întreaga suprafață a lentilelor. Acestea sunt lentile speciale, cu ghid de undă, care permite proiectoarelor mini-LED integrate în ramă să proiecteze în spațiu 3D imagini. Astfel, obiectele 2D și 3D afișate, par a fi integrate în lumea reală și rămân pe loc sau pot fi mișcate și manipulate folosind gesturi de mișcare.
Interacțiunea cu Orion se face atât prin gesturi, tehnologie perfecționată de Meta cu dispozitivele VR Meta Quest, dar și prin voce, prin intermediul inteligenței artificiale proprii, cât și printr-o brățară care poate detecta mișcări subtile ale mâinii. Această soluție a fost dezvoltată pentru a evita momentele în care oamenii ar încerca să interacționeze cu interfața Orion în public. Poți face scroll mișcând degetul mare deasrupra degetului index și poți face „click” apropiind index-ul și degetul mare.
Momentan, ochelarii nu au foarte multe capabilități, fiind mai degrabă o demonstrație de tehnologie cu software nefinisat. Există câteva demonstrații de tip social media, apeluri video, jocuri multiplayer și browsing, cât și o interfață similară cu ceea ce am văzut pe Apple Vision Pro, care permite stabilirea unui mediu virtual de muncă.
„Creierul” este un dispozitiv separat, pe care îl vei ține în buzunar
Ochelarii sunt echipați cu camere și senzori, care pot înregistra mediul înconjurător și pot detecta mișcările, cât și o baterie care nu știm încă câtă autonomie oferă. Partea de procesare este însă realizată pe un dispozitiv extern, de dimensiunea unul smartphone, care transmite wireless semnal video către ochelari. Astfel, aceștia ar putea oferi autonomie mai mare decât dacă procesarea s-ar face pe ochelari direct.
Probabil că planul este ca, în timp, telefonul să devină „creierul” pentru ochelarii Meta, iar tehnologia brățării de control să fie integrată într-un smartwatch.
Meta spune că producția acestor dispozitive este momentan prea scumpă, iar dimensiunea ramei ochelarilor este încă prea mare pentru a putea fi comercializată pentru publicul larg. Probabil că în câțiva ani, tehnologia și miniaturizarea acesteia va ajunge într-un punct în care ochelarii Orion ar putea înlocui ochelarii Ray-Ban Meta. De altfel, Essilor-Luxotica, proprietarul Ray-Ban, a acceptat să extindă parteneriatul cu Meta peste termenul inițial din 2030, iar Orion sunt dezvoltați în parteneriat cu producătorul de ochelari.
Planul Meta, spune Mark Zuckerberg, este să dezvolte astfel de produse înainte ca acestea să devină mainstream. Asta pentru că ochelarii „smart” ar putea înlocui cândva smartphone-urile, devenind dispozitivul principal prin care te conectezi la internet. Acesta spune că, la fel ca trecerea de la desktop la mobile, smartphone-urile în forma lor actuală probabil că nu vor dispărea complet niciodată, nici după ce vor fi „înlocuite” de ochelari.