Anul 2024 a fost unul foarte bun pentru industria gaming-ului, iar faptul că ne apropiem de final ne mai dă ocazia să mai vorbim puțin despre jocuri și implementările hardware de la NVIDIA, și despre cum tehnologiile proprietare și exclusive ne îmbunătățesc experiența în mod vizibil, nu doar pe hârtie.
Industria asta evoluează rapid, iar cerințele tehnice de la titlurile moderne sunt din ce în ce mai ambițioase. Datorită tehnologiilor precum Ray Tracing și DLSS (Deep Learning Super Sampling), despre care am vorbit în nenumărate rânduri aici pe connect.ro, NVIDIA se situează pe o treaptă superioară în ceea ce privește aplicarea unor soluții noi, fapt care reiese și din cotația pe bursă a „echipei verzi”, strâns legată de tehnologiile AI pe care le dezvoltă și pe care le aplică și la produsele destinate gamingului.
Ray Tracing: o (altă) scurtă explicație
Una dintre tehnologiile cu care NVIDIA a dus industria graficii cu un pas înainte este, evident, una despre care vorbim deja de ani buni, și care a debutat odată cu seria GeForce RTX 20. Ray Tracing-ul este o tehnică de randare grafică care simulează modul în care lumina interacționează cu suprafețele din lumea reală. Aceasta permite jocurilor să scoată în evidență pe ecarn reflexii, umbre și „iluminare globală” (Global Illumination) cu un grad de realism mult mai ridicat decât în anii precedenți.
Un exemplu recent care demonstrează aplicabilitatea acestei tehnologii este noul joc Indiana Jones and The Great Circle, despre care am mai scris și în acest material, și care folosește Global Illumination bazat pe Ray Tracing. Acest feature nu doar că îmbunătățește experiența vizuală, dar devine esențial pentru gameplay, oferind o atmosferă mai captivantă și mai realistă. De altfel, jocul nici nu poate fi jucat la adevăratul lui potențial pe plăci video care nu dispun de suport hardware pentru Ray Tracing. Acest fapt subliniază cam cât de importantă este deja această tehnologie și scara extrem de largă la care va fi implementată în viitorul apropiat.
Și dacă tot vorbim de implementări, o soluție foarte bună de acest gen poate fi o placă video de la Gainward, companie care aduce pe piață o gamă largă de modele cu cele mai noi generații de procesoare grafice de la NVIDIA, combinându-le pe acestea cu soluții bune de răcire, unele dintre ele fiind chiar mai eficiente decât cele pe care le vedem pe edițiile „Founders”. Ele pot fi găsite chiar în această perioadă la retailerii din România, și ar fi o achiziție foarte bună dacă ai în plan de ceva vreme un upgrade.
Ray Tracing-ul este posibil datorită arhitecturii RTX dezvoltate de NVIDIA, care include nuclee speciale ale GPU-urilor dedicate pentru așa ceva (RT cores). Acestea accelerează procesarea grafică a sistemului, ceea ce duce spre reprezentarea unor detalii de lumină care contribuie foarte mult la realismul celor mai importante titluri AAA.
DLSS: Performanță prin Inteligență Artificială
O altă tehnologie dezvoltată și implementată de NVIDIA este DLSS (Deep Learning Super Sampling), una care se folosește de Inteligența Artificială pentru a crește performanța jocurilor fără a compromite calitatea grafică și totodată prin utilizarea mai inteligentă a resurselor sistemului pe care îl pui la treabă. Prin intermediul rețelelor neuronale, DLSS reconstruiește cadrele unui joc la o rezoluție chiar mai mare, oferind o experiență totală mai fluidă, chiar și în condiții de randare mai solicitante, așa cum vedem la cele mai importante titluri din ultimii ani. În multe cazuri, diferențele sunt chiar dramatice între DLSS ON și DLSS OFF.
Deep Learning Super Sampling este o soluție foarte bună în special pentru gamerii care vor să experimenteze jocuri de ultimă generație la rezoluții înalte, beneficiind și de un framerate consistent, inclusiv în titluri care utilizează intens Ray Tracing-ul. De exemplu, la jocuri precum „Cyberpunk 2077” sau „Control”, combinația dintre Ray Tracing și DLSS asigură o experiență de joc mai fluidă, păstrând în același timp toate detaliile care contribuie la imersivitate.
Deși există și alte soluții pentru Ray Tracing dezvoltate de companii rivale precum Intel și AMD, performanțele oferite de ele nu se ridică la nivelul celor pe care le reușește NVIDIA. Acest lucru este destul de evident chiar și în cazul plăcilor video care dispun de cantități mari de VRAM, dar care utilizează arhitecturi mai puțin optimizate pentru aceste cerințe complexe.
Ca să folosim același exemplu de mai devreme, titluri noi precum Indiana Jones and The Great Circle me arată diferențele care există între plăcile GeForce de la NVIDIA și cele ale rivalilor. Gamerii care folosesc soluții alternative pot experimenta chiar și scăderi de performanță semnificative, dar și o calitate grafică inferioară, ceea ce, în mod evident nu își dorește nimeni. Chiar dacă sunt ceva mai costisitoare, GPU-urile NVIDIA livrează și o performanță ceva mai ridicată.
De la „nice to have” la „de nelipsit”
La fel cum se întâmplă în cazul oricăror feature-uri noi, și acestea despre care vorbim astăzi au fost cândva considerate un bonus destul de atractiv, însă acum vedem cum devin cerințe fundamentale de sistem pentru gamerii care-și doresc să joace titluri moderne la cea mai bună calitate posibilă. Ray Tracing și DLSS sunt exemple potrivite de soluții tehnologice care transformă jocurile obișnuite în ceva mai mult, din punct de vedere vizual.
NVIDIA ne pune la dispoziție unele dintre cele mai bune unelte hardware și software, de care gamerii pe PC au nevoie pentru cele mai noi jocuri, mai ales în această perioadă de sărbători, în care majoritatea suntem în vacanță și avem, totodată, mai mult timp pentru joacă.